[B&O] oude speakers + Home Theater ?

Pagina: 1
Acties:

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik kom niet vaak op dit gedeelte van het forum omdat ik niet zo'n audiofiel ben en eigenlijk heel weinig van audiosystemen afweet.
Mijn grootvader zou graag een Home theater installeren en hij heeft nog een oud systeem van Bang & Olufsen staan. Daarvan zijn er nog zeker 2 speakers (uit 1986) die perfect werken, en ze werken echt nog goed; hij heeft ook nog een paar identieke speakers staan, maar die zijn in geen 10 jaar gebruikt geweest. Maar blijkbaar heeft B&O eigen stekkertjes voor die systemen, omdat er ook schermpjes op die luidsprekers staan (volgens die winkel zijn DIN-stekkers met een extra pinnetje voor de informatieoverdracht tussen de componenten). Op de site van B&O is er niets te vinden, ook omdat ik de naam van die
Ik heb hier niet direct een foto liggen van die luidsprekers, dus ben ik even op internet gaan zoeken en dit kwam eruit:
http://www.beoworld.co.uk/beolabpenta.htm . Het meest opvallend is dat ze vijfhoekig zijn en natuurlijk de schermpjes.
In de winkel waar we informatie zijn gaan vragen, hebben ze ons gezegd dat het zeker mogelijk moet zijn, maar dat ze niet direct weten hoe en wat. Misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze speakers of andere speakers van B&O en ons verder kunnen helpen. Wij vragen ons immers af of het mogelijk is om die op een andere versterker aan te sluiten dan degene die er nu opstaat ( http://www.beoworld.co.uk/beomaster5000b.htm of http://www.beoworld.co.uk/beomaster5500.htm , geloof ik ) zodat hij ze kan gebruiken in een Home Theater opstelling, want die leuke speakers wilt hij liefst houden (één, ze waren niet goedkoop en twee ze geven nog goed geluid).
Alvast bedankt aan iedereen die ons kan helpen!

Verwijderd

Me pa heeft die penta's ook samen met de een versterkertje van b&o.

Die penta's hebben idd een iets ander stekkertje erop zitten. Maar je kan gewoon met een 2 draads audio draad die speakers aansluiten. Geen probleem. Gewoon audio kabel aansluiten op de zwarte en rooie aansluiting en naar je nieuwe receiver gaan.

Die kabel die er nu aan zit weg smijten ;)

ps: wij hebben die displays helemaal niet aangesloten :S:S:S. Strax nog us kijken

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 10:27 ]

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Die displays zitten niet op alle Pentaluidsprekers, meende ik te verstaan. Op de eerste reeks had je ze niet, geloof ik, dat waren namelijk nog passieve stuks, als ik me niet vergis. Aan de beschrijving die mijn grootvader gaf, zou ik zeggen dat hij een Penta1 heeft, dus wel met schermpjes en hoogstwaarschijnlijk actief dus. Dat zou voor problemen kunnen zorgen omdat je dan het geluid van je receiver moet verzwakken zodat je luidsprekers dat weer kunnen versterken EN je moet een methode vinden om het geluidsvolume op alle luidsprekers juist te krijgen, als ik me niet vergis :(
Toch bedankt voor de tip!

Verwijderd

ILUsion schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:08:
Die displays zitten niet op alle Pentaluidsprekers, meende ik te verstaan. Op de eerste reeks had je ze niet, geloof ik, dat waren namelijk nog passieve stuks, als ik me niet vergis. Aan de beschrijving die mijn grootvader gaf, zou ik zeggen dat hij een Penta1 heeft, dus wel met schermpjes en hoogstwaarschijnlijk actief dus. Dat zou voor problemen kunnen zorgen omdat je dan het geluid van je receiver moet verzwakken zodat je luidsprekers dat weer kunnen versterken EN je moet een methode vinden om het geluidsvolume op alle luidsprekers juist te krijgen, als ik me niet vergis :(
Toch bedankt voor de tip!
Als je actieve luidsprekers hebt is het gewoon een kwestie van een surround voorversterker kopen en die met pre-outs aansluiten op de actieve luidsprekers. Surround voorversterkers zijn meestal echter niet goedkoop en kan je beter een instap receiver gebruiken die pre-outs heeft. (Marantz SR4400 of 4500 bv.) Dan gebruik je de eindversterkers wel niet van de receiver maar dat zal niet uitmaken.