Toon posts:

[DIY] Subwoofer met 2x Raveland AXX1515

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Huiiiii

Ik las net nog een topic over een diy sub met verschillende keuzes, waaronder de shiva
Ik zal eerst wat vertellen wat ik ermee. Hij moet gebruikt worden voor 70% muziek en 30 % film

ik wilde het volgende doen:

Ik kan 2x Axx 1515 krijgen voor weinig geld krijgen. ik wilde 1 kast van 150 liter maken dus voor elke woofer 75 liter. ik krijg dan een punt van -3db van 34 hz en een hoge spoel. voor muziek is het zat. voor film mis je nog een aantal hz

De amp word een DT-300 dus ik heb nog 6 db boost die je inkanstellen tot 35 hz.

Mijn vraag is wordt dit wat, of zeggen jullie dat je echt beter een shiva kan nemen het kost wel een stuk duurder namelijk en of het dan de prijs/kwaliteit verhouding zoveel uitmaakt met deze verhouding tussen muziek en film. hebben jullie nog andere opmerkingen?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:53

JT

VETAK y0

-3db van 34hz te weinig voor films ? Das wel voldoende hoor :) En een hoge spoel ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoel het aantal decibel van 1w/m :P

Maar je merkt daar toch wel wat van als je ze mist?

• JT

JT

VETAK y0

Door je kamer verplaatst het -3db punt nog wel ergens naar de 30hz, misschien nog wel lager. Tuurlijk is lager beter, maar dat gaat je ook gigantisch veel ruimte kosten. Of je moet Linkwitz Transform toepassen, daarover is veel op inet te vinden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Je gaat er flink wat SPL uit persen, doordat je 2 woofers hebt kun je méér lucht verplaatsen dan een shiva. Een klein beetje te laag tunen gecombineerd met de 6dB boost gaat je een aardige hoeveelheid bas opleveren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Oke :) dan weet ik denk ik wel voldoende
Ik zal nog wat informatie over die linkwitz zoeken, misschien kan ik dat toepassen :)

Dan is mijn keuze wel duidelijk. ik had het al in gedachte, maarja iedereen praat over de shiva.
Bedankt voor de reacties

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:55:
ja ik bedoel het aantal decibel van 1w/m :P

Maar je merkt daar toch wel wat van als je ze mist?
Nauwelijks, tot niet. Die onderste Hz'jes zijn niet volledig weg ofzo hoor :) Je kan ook altijd nog wat lager tunen, maar let wel op de group delay! Je kan ook genoegen nemen met een hoge group delay, waardoor je sub wel lager speelt, maar dan zou ik voor muziek gebruik maken van een subsonic filtertje ofzo.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Mja de group delay is op zijn hoogste punt 19 ms
Ik geloof dat dat nog een acceptabel is?

Piet

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:01:
Oke :) dan weet ik denk ik wel voldoende
Ik zal nog wat informatie over die linkwitz zoeken, misschien kan ik dat toepassen :)

Dan is mijn keuze wel duidelijk. ik had het al in gedachte, maarja iedereen praat over de shiva.
Bedankt voor de reacties
Het is altijd wat leuks om iets anders dan de standaard Shiva te zien :Y)
Barry|IA schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:01:
[...]

Nauwelijks, tot niet. Die onderste Hz'jes zijn niet volledig weg ofzo hoor :) Je kan ook altijd nog wat lager tunen, maar let wel op de group delay! Je kan ook genoegen nemen met een hoge group delay, waardoor je sub wel lager speelt, maar dan zou ik voor muziek gebruik maken van een subsonic filtertje ofzo.
Subsonic filter voegt alleen maar meer group delay toe. Daarnaast hangt er maar net vanaf of je wat mist: als je f3 punt op 40hz ligt dan mis je wel degelijk wat :) Bij een open kist iig dan.
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:07:
Mja de group delay is op zijn hoogste punt 19 ms
Ik geloof dat dat nog een acceptabel is?

Piet
Dan is er zeker geen probleem :)

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 29-12-2004 23:09 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
[quote]JT schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:07:
[...]

Het is altijd wat leuks om iets anders dan de standaard Shiva te zien :Y)

[...]

Helemaal mee eens :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
Met die woofer en dergelijke inhouden heb je 2 goede opties:

1. basreflex
75 liter inhoud per woofer, elke woofer krijgt een voorschakelweerstand van 1 ohm. Tunen op 31Hz, dan heb je -3dB bij 36Hz en -8dB bij 26Hz. Group delay is door de voorschakelweerstand erg aanvaardbaar.

2. gesloten
75 liter inhoud per woofer, levert je een sub op met een "kritische" afstemming, maw. Q = 0.5. Zeer audiofiel verantwoord, best denkbare impulsresponsie. Nadeel is dat je met een "linkwitz transform" moet gaan sleutelen, om toch nog voldoende output in het laag te krijgen. Met de linkwitz transform kan je overigens zelf bepalen hoe diep je sub wel mag gaan, de enige begrenzing is je versterkervermogen en de maximale uitwijking van de woofers. Met jouw spullen kan je iig makkelijk -3dB bij 20Hz halen en toch nog een fatsoenlijke SPL halen.

Aangezien je zelf aangeeft dat je sub voornamelijk voor muziek gebruikt gaat worden, is de 2e optie absoluut de beste. Je mist een paar dB's tov. de gesloten variant (stuk of 6), maar dan nog gaat het achterlijk hard. Voor de linkwitz-transform heeft Elliot Sound Products wel een kitje te koop.

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:20:
Met die woofer en dergelijke inhouden heb je 2 goede opties:

1. basreflex
75 liter inhoud per woofer, elke woofer krijgt een voorschakelweerstand van 1 ohm. Tunen op 31Hz, dan heb je -3dB bij 36Hz en -8dB bij 26Hz. Group delay is door de voorschakelweerstand erg aanvaardbaar.

2. gesloten
75 liter inhoud per woofer, levert je een sub op met een "kritische" afstemming, maw. Q = 0.5. Zeer audiofiel verantwoord, best denkbare impulsresponsie. Nadeel is dat je met een "linkwitz transform" moet gaan sleutelen, om toch nog voldoende output in het laag te krijgen. Met de linkwitz transform kan je overigens zelf bepalen hoe diep je sub wel mag gaan, de enige begrenzing is je versterkervermogen en de maximale uitwijking van de woofers. Met jouw spullen kan je iig makkelijk -3dB bij 20Hz halen en toch nog een fatsoenlijke SPL halen.

Aangezien je zelf aangeeft dat je sub voornamelijk voor muziek gebruikt gaat worden, is de 2e optie absoluut de beste. Je mist een paar dB's tov. de gesloten variant (stuk of 6), maar dan nog gaat het achterlijk hard. Voor de linkwitz-transform heeft Elliot Sound Products wel een kitje te koop.
Huiii

1e punt was mij idee ook z'n beetje. group delay is dan max 21 ms, en je zit lekker laag,

2e punt wordt al iets ingewikkelder, ik zal ffies meer informatie over zo linkwitz transform moeten zoeken

Piet

Verwijderd

Topicstarter
Overigens is het geen probleem voor de DT-300 dan de weerstand van de speakers dus 2 ohm wordt? want ik sluit ze parallel aan

Piet

• JT

JT

VETAK y0

Dat weet ik niet, moet je ff kijken bij de specs of dat ding 2 ohm stabiel is.

Over Linkwitz Transform: http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

Je post kan je veranderen met: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif. Dan hoef je niet allemaal posts van jezelf onder elkaar te zetten.

Ecodan warmtepomp

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Iha als je meer output wil moet je juist niet lager tunen, maar hoger (natuurlijk wel onder de kast resonantie). Hoe lager de poortfrequentie, hoe eerder het laag begint af te vallen.

Lees bv eens http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=48453
(de bas wordt wel wat boemeriger)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• subsonik
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:36:
Overigens is het geen probleem voor de DT-300 dan de weerstand van de speakers dus 2 ohm wordt? want ik sluit ze parallel aan

Piet
Ja, dat is een probleem. De DT-300 heeft minstens 4 ohm nodig. Je kan nog altijd beide woofers in serie zetten, maar dan hou je maar zo'n 80W per woofer over...

[ Voor 45% gewijzigd door subsonik op 29-12-2004 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:43:
[...]

Ja, dat is een probleem. De DT-300 heeft minstens 4 ohm nodig. Je kan nog altijd beide woofers in serie zetten, maar dan hou je maar zo'n 80W per woofer over...
Hmz dat is jammer ik geloof dat ik ooit op hifi had gelezen dat de hypex 200 het wel goed aankon. maar die is weer stukkie duurder en minder krachtig. dit wordt nog ff denken

Piet

• MM
  • Niet online

MM

Of gewoon een externe versterker nemen. Ik gebruik zelf ook een budget PA versterker voor mijn subs en je hoort in het lage gebied écht geen verschil hoor. Ik heb 2000w versterkervermogen voor 350 euro aan kunnen schaffen, met zoiets kom je al een héél eind, je hoeft alleen nog maar een laagdoorlaatfilter te klussen (of te kopen).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
Hou er wel rekening mee dat PA versterkers dikwijls eerder luidruchtige ventilatoren hebben... Maar als je de versterker ergens kwijt kan waar dat niet stoort, is het een prima optie!

Verwijderd

Je hebt ventilatoren en je hebt papst :-)

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:19:
Of gewoon een externe versterker nemen. Ik gebruik zelf ook een budget PA versterker voor mijn subs en je hoort in het lage gebied écht geen verschil hoor. Ik heb 2000w versterkervermogen voor 350 euro aan kunnen schaffen, met zoiets kom je al een héél eind, je hoeft alleen nog maar een laagdoorlaatfilter te klussen (of te kopen).
Mja is ook een optie maar dan mis je weer die 6db boost van je amp, en ik kan hem er weer niet netjes inbouwen in de sub zelf

Maar wat gebeurt er dan precies met de dt300 als je er 2 ohm opzet?. ik bedoel mijn vesterker moet met surround ook minimaal 8 ohm, er heb een jaar speakers opgezeten van 4 ohm en dat ging perfect

Piet

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 19:14 ]

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:05
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je er perse 2?
Kan je er niet 1 goedkoop overnemen?
Als je dat ding in 75 liter tunet op 25 Hz en die 6dB boost erop zet op 25 Hz loopt ie gewoon tot zo 24 Hz.... En heel hard. Hoef je je over THX-norm niet druk te maken :).
Ik heb zo'n Conrad 301044 op 2 Ohm draaien en die maakt zich er niet zo druk over. Is wel heel wat low-fi-iger.

[ Voor 18% gewijzigd door Redheinz op 30-12-2004 19:41 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Redheinz schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:32:
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je er perse 2?
Kan je er niet 1 goedkoop overnemen?
Als je dat ding in 75 liter tunet op 25 Hz en die 6dB boost erop zet op 25 Hz loopt ie gewoon tot zo 24 Hz.... En heel hard. Hoef je je over THX-norm niet druk te maken :).
Ik heb zo'n Conrad 301044 op 2 Ohm draaien en die maakt zich er niet zo druk over. Is wel heel wat low-fi-iger.
Hahaha geen rare vraag hoor ik snap compleet wat je bedoeld, maar er zijn 2 redenen.
reden 1: hij verkoopt ze alleen per 2 omdat hij er van af wil, nou kan ik zelf die andere natuurlijk doorverkopen, maar nu bij reden 2

reden 2: haha het moet bij mij altijd een beetje aso, daar kan ik weinig aan doen en hele nare eigenschap, anders had ik al nooit aan een 15 inch begonnen :P en als ik er dan gelijk 2 heb ja dat gaan me hersens weer raar denken :)

maar wat bedoel je precies met low-fi-iger?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 20:00 ]

• Redheinz
Minder mooie versterker dan die detonation... Low-fi is overdreven.
Die stuurt 4 infinity 21cm woofertjes aan. Maar bij jouw 2 15 inchers weet ook niet of dat zou gaan. Op zich wordt de dempingsfactor van een versterker ook lager bij lagere weerstand geloof ik, maar daar weet ik weinig van. Hoeveel moeten die AXX'en kosten? Bij aantrekkelijk bod wil ik er wel 1 overnemen :). Ik heb nog maar 3 subs HAHA......
Misschien is het een leuk idee om die woofers tegenover lekaar in 1 behuizing te monteren, dan wordt je behuizing geheel dood, alle trillingen worden wederzijds opgeheven, waardoor je geluid strakker wordt.....
Een beetje als deze. Uit ervaring weet ik dat het goed werkt. Bij een sub met 2 woofers aan voor en achterkant (4 in totaal) legde ik mijn hand op dat ding, leek wel of ie uit stond want geheel geen trillingen...

[ Voor 42% gewijzigd door Redheinz op 30-12-2004 20:19 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
120 euro per 2, maar ik heb het hout etc al doorgegeven met wat tekeningen, vandaar dat ik die 2 woofers er ook in wil hebben. het enigste waar ik dus op zit te dubben is de versterker of het kan of niet.

Ja trillingvrij is natuurlijk wel een topper :), het is ook een idee
ik ga om de 15 cm bracing aanbrengen, komt lood in, glaswol, 22mdf. De scheidingswant tussen de woofers wordt met 66 mm mdf gedaan en dubbele voorkant dus 44 mm maar dat is om de woofers mooi te laten inzinken. maar daar zit ik nog een beetje aan te twijfelen. Daarna fineren.
Hoop dat dit niet zoveel trilling geeft. word wel pittig zwaar, maar als het goed is verplaats ik hem toch bijna nooit en ik heb vrij veel ruimte. en als het me als nog niet bevalt kan ik nog een kleiner iets nemen, met voordeel dat ik al een goeie amp heb.

de reden waarom ik aan de sub begin is omdat ik ook hier 3 subjes heb staan en 3 boxen die ik voor extra bas gebruikt worden, maar het is allemaal eigenlijk niks. maar geeft aardig wat geluid. dus ik wil gewoon een redelijk knappe sub en dan gaat alles op zolder.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 20:33 ]

• Redheinz
Fineren trillingen geven :?.. Het vormt 1 geheel met het hout/mdf dus indien goed aangebracht niet. Ik heb laatst voor het eerst gefineerd (strijkbout-methode) en dat ging eigenlijk verrassend makkelijk....
Het ziet er wel goed uit wat je van plan bent....
Kan je eens een tekening laten zien?
Nouja, als ie toch te groot is kan je er altijd nog 2 aparte subs van maken ofzo....
120 euro voor 2 is wel een heel goede prijs.... Het is ook een goede woofer hoor! Ik heb een AXX1212 gehad en die presteerde prima.... Beangstigend soms zelfs (in een 4*4,5 m ruimte).
Een AXX1515 vervormt weer wat minder bij dezelfde output omdat ie een groter membraan heeft. Ik denk dat je wel tevreden gaat zijn....
Als je die detonation in de kast inbouwt zou ik 'm een aparte ruimte geven.... Stabiliseert weer je behuizing en zet geen druk op de plastic kap.

[ Voor 71% gewijzigd door Redheinz op 30-12-2004 22:15 ]

Zin.

• MM
  • Niet online

MM

De scheidingswand hoeft helemaal niet dik te zijn! Aan beide kanten van die wand is de luchtdruk even hoog. Je hoeft zelfs helemaal geen scheidingswand te hebben, voordeel hiervan is dat je (eventueel) met één grote BR poort kunt werken ipv meerdere kleintjes.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoel dat het geheel niet zoveel trilling geeft, staat er inderdaad een beetje onduidelijk.
de amp wilde ik al in een eigen kastje plaatsen

Alleen ik weet nog steeds niet wat er gebeurd of een alternatief voor die dt300, hij moet niet teveel gaan vervormen.

Mja kan inderdaad ook die wand word eigenlijk weer een soort bracing en is inderdaad wat overdreven dik. 2 poorten was mijn plan ivm airspeed van de poort die neemt dan wat af

Piet

• MM
  • Niet online

MM

1 grote poort is minstens even goed als 2 kleine. Als de totale poortoppervlak even groot blijft blijven de poortlengtes even lang, maakt niet uit hoeveel poorten je hebt. Bij meerdere kleine poorten heb je echter relatief gezien meer "poortwand" dan bij één grote poort. Dit zou meer poortruis op kunnen leveren bij gelijke poortsnelheid.

• Redheinz
Als je die dingen in serie zet kom je ongeveer op 110dB anechoic op 1 meter (tot 25 Hz, -3dB op 22 Hz met 3dB bassboost op 25 Hz (Q=1,7)). Afhankelijk van je ruimte tussen de 110 en 115 dB in-room. Dat is al mega-hard.
Als je parallel schakelt komt daar 6 dB bij mocht je versterker zijn vermogen steeds verdubbelen, dat is niet zo, laten we zeggen dat je er 4dB bij krijgt... Dan wordt het crimineel hard. Misschien is het een goed idee om 2 aansluitingen te maken, 1 voor elk, dan kan je nog altijd makkelijk experimenteren (als je je versterker in een extern doosje maakt).....
Let wel op dat je je poort groot genoeg maakt idd. Te klein: poortruis + compressie.
Compressie: Als je 'm hard zet gaat ie zich gedragen als een gesloten box.
Misschien een poort van mdf/hout maken. Lekker stabiel, ook voor je behuizing...

[ Voor 5% gewijzigd door Redheinz op 31-12-2004 15:31 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
oke ik denk dat het dan 1 poort maar wordt.
als ik hem tune op 25 hz word de group delay 26 ms
kan dit of wordt dit toch wel wat veel?
of ik ze parallel of serie zet word inderdaad ff testen uitvoeren

voor tekeningen moet je van een site uploaden toch? ik heb geen eigen site

• Redheinz
Zie faq: imageshack.
Group-delay van 26 ms bij ongeveer 20 Hz is keurig!
Adire hanteert een maximum van 25 ms bij 20 Hz maar dat is volgens mij alleen maar omdat hun drivers daaronder blijven ;).
Zoek maar eens op het forum naar group-delay, allemaal leuke discussies en links.

[ Voor 74% gewijzigd door Redheinz op 31-12-2004 17:30 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Topper :)

dan ga ik direct in het nieuwe jaar beginnen met de bouw :) hoop dat ik wat foto's van alles kan laten zien :) daarover een paar dagen nog meer :)

Piet

• JT

JT

VETAK y0

Wat was nou die vuistregel van group delay, vergeet hem elke keer :o Als hij op GoT staat dan kan ik hem terug zoeken :P

Ecodan warmtepomp

• Redheinz
Hoe lager de toon, des te hoger mag de group-delay zijn voordat je het gaat horen.
Adire geeft dus als max 25 bij 20 Hz. Hoger dan 20 Hz, group-delay moet lager. Dit mag je aanhouden voor muziek. Voor HT mag het wel wat slechter. Zoiets bedoel je, JT?
\

Zin.

• JT

JT

VETAK y0

Nee, meer een formule die aangaf wat je max groupdelay mocht zijn op frequentie x :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Op hifi.nl heb ik 2 jaar meegedraait met zelfbouw, daar gebruikte ze een vuistregel

Groep delay x frequency moet ongeveer bij 400 uitkomen.
Bij 30 hz kom ik daar keurig onder.
20-25 hz kom ik er wat boven, maar ik kan ook mensen die op 27hz, 23 ms vertraging hebben en klinkt evengoed vrij strak

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 18:56 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ja ! Dat was hem ! Tnx :)

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

kijk ook even naar de SPL die je (nog) haalt bij de lage frequenties. Als je al op je f10 zit dan boeit die groupdelay ook niet echt meer omdat de toon toch bijna niet meer te horen is.

Verwijderd

Topicstarter
ja daar 20 hz zit iets onder -10db maar daar komt nog 6 db boost bij op

Maar die poort die kan ik ook gewoon van mdf doen dus, ik bedoel in een hoek met 2 stukken hout tegen elkaar op de juiste lengte en je hebt een goede poort?

Piet

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 17:30 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ja, maar een ronde poort geeft veel minder poortruis dan een vierkante.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

m.m schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:54:
Ja, maar een ronde poort geeft veel minder poortruis dan een vierkante.
das wel erg kort door de bocht......

Wise enough to play the fool

Pagina: 1