Toon posts:

Movinghead 'Robe Wash' stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Samen met een vriend die een bedrijfje in geluid en licht heeft zijn we opzoek naar een oplossing voor het volgende probleem.

Hij is in het bezit van een aantal movingheads type : Robe WASH 250XT 20.
Afbeeldingslocatie: http://www.jpleisure.co.uk/usrimage/robewash250.jpg

Deze worden gebruikt voor ondermeer theaterproducties en daarbij is het een zo laag mogelijk geluidsniveau een vereiste.
Het huidige geluidsniveau (36dB) van de 2 ventilators voldoet niet aan zijn eisen, de koelers/ventilators maken te veel lawaai.

Ons inziens moeten stillere fans oplossing kunnen bieden maar wat zijn goede fans die stil zijn en toch voldoende luchtverplaatsing (±42CFM) hebben. Of zijn er jullie inziens nog betere/andere oplossingen?

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Natuurlijk is dat te doen!

Je zou er bijvoorbeeld 80 cm 'Papst' fans in kunnen zetten. Te krijgen bij de betere elektronicazaak. Of de huidige op ene lager voltage laten draaien. Dat is misschien niet verstandig aangezien deze lampen aardig warm kunnen worden natuurlijk!

Zowiezo moet je deze apparaten dan wel zelf openklussen en verloopt de garantie natuurlijk

Meh!

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben ze zelf in onderhoud dus dat met de garantie loopt wel los denk ik. Ze moet nl. regelmatig open om het oliefilmpje van de rook er af te poetsen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Zorg dat je geen té stille fan neemt, die hebben namelijk als nadeel ook weinig lucht te verplaatsen. Natuurlijk maken beter ontworpen fans minder lawaai maar lucht wat zich verplaatst maakt nu eenmaal wat lawaai. Het kan zijn dat een fan weliswaar veel CFM's haalt en toch stil is maar hoeveel blijft hiervan over als de lucht enige weerstand heeft?

Stille fans zijn vaak ontworpen om met zo min mogelijk toeren toch zoveel mogelijk lucht zonder extra weerstand te verplaatsen, is er echter een obstakel zoals een luchtfilter of een lange weg door de movinghead dan kan de luchtdoorvoer nogal tegen gaan vallen. Neem dus niet de allerstilste fan met het laagste toerental maar juist het type wat één of twee tandjes harder draait. Uiteraard is een merk als papst aan te bevelen. Eventueel zou je nog wat rond kunnen vragen in het Diehard overclocking en cooling subforum hier op Got.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

De_Koele_Man schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:21:
Natuurlijk is dat te doen!

Je zou er bijvoorbeeld 80 cm 'Papst' fans in kunnen zetten.
ik vrees dat die niet meer in de behuizing zullen passen! :p

mss kan je 2 fans op elkaar ztten (als de ruimte in de behuizing dat toelaat) en beide fans op bv 7V zetten... scheelt ook weer een hoop herrie...

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Er zit standaart al een fluisterstand op dus de voltage naar de fans zal al wel aardig omlaag kunnen door die aan te zetten. "als ie al niet aanstaat"

Ik denk alleen wel dat je veel warmte problemen gaat krijgen als je de fans gaat vervangen. Er wordt nog al wat warmte door de componenten opgebouwd dus je zal minimaal de zelfde lucht moeten verplaatsen wil je de apparaten betrouwbaar kunnen blijven gebruiken.

De fans die er nu inzitten zijn al erg stil dus ik denk dat het erg moeilijk gaat worden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

je kan ze ook ff olie-en. Het kan zijn dat door de tijd die fan een beetje in is gesleten en een drupje olie nodig heeft.

naaimachine-olie werkt goed meestal. Anders idd een andere fan. Kijk eerst ff naar de airflow van de huidige, want je moet er niet te veel op achteruit gaan

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:15:
Ons inziens moeten stillere fans oplossing kunnen bieden maar wat zijn goede fans die stil zijn en toch voldoende luchtverplaatsing (±42CFM) hebben.
Zoals gezegd staat Papst wel bekend om stille fans.

Is het heel erg als de behuizing groter wordt? Dan zou je wel 8cm fans kunnen gebruiken, of zelfs 12cm fans. Of een lager voltage uiteraard, en dan hoor je ze praktisch niet meer.

Stelt hij z'n eisen niet te streng? 36dB is helemaal niet veel hoor, ook niet voor een theaterproductie (imo).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk eens naar twee van deze beestjes: http://www.easymod.nl/sho...?cPath=25&products_id=644

2x 24 CFM zou zat moeten zijn, en je komt op zo'n 23 dB(A). Ze zijn echt heel erg stil omdat ze niet zo hard draaien (maar wel flink airflow), en niet eens extreem duur. Ik heb er laatst 3 in mijn Lian-li kast gezet i.p.v de standaard fans. Gewoon op 12V. Was echt een wereld van verschil.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
de huidige fans verplaatsen 2 x 42,5 CFM dat is wel even 2 x zoveel als jou voorstel deepspace dus dat gaat niet werken.

De head mag ook niet warmer worden dat 45 graden anders schakelt de lamp uit dus minder luchtverplaatsing als de basis lijkt me niet verstandig.

En volgens mij zitten er 3 fans in 1 in de base en 2 in de head zelf.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

ah, 2x42,5 CFM ;) Dan gaat het idd niet op. Jammer :(

Dat wordt denk ik een moeilijke klus om stil te krijgen! 42,5 CFM van een 80 mm fan is behoorlijk wat!

[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 29-12-2004 12:43 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben de standaard fans vervangen door 90mm Papst fans en met wat zinvol geweld geplaatst. De movinghead is veel stiller vergeleken met een die nog er orginele fans heeft in vergelijking het geluid van een stofzuiger.
Pagina: 1