Toon posts:

HomeTheatre dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het begon allemaal toen ik bij mijn nieuwe PC een 5.1 Altec Lansing setjes kocht (de 5100 geloof ik). Prachtig geluid en alles omdat ik monogeluid gewent was. Ik nam is een kijkje in de show je HT thread en zag ik dus daar dat er veel meer achter HT zit behalve een kant en klaar homecinema set.

Maar leuk verhaal, laat ik ter zake komen:

Ik las wat reviews van de Logitech Z-5500 en was die tot een paar dagen terug van plan te kopen omdat daar dus super geluid uit scheen te komen. Maar nu zit ik met deze vraag in me hoofd: Als je voor 400-450 euro ongeveer een reciever en 2 front speakers haalt, heb je daar dan veel meer plezier aan dan aan een Logitech Z-5500? Ik ben maar 14 en verdien dus niet veel. De boxen van 300 euro per stuk zijn me op dit moment wat te veel van het goede. Dus nogmaals: Is een reciever + 2 frontspeakers veel beter, en beleef je er veel meer plezier aan, dan een Z-5500 waar je dan wel 5.1 bij hebt. De center en rears (+subwoofer) komen dan later nog wel stap voor stap.

Edit: Mocht het zo zijn dat je daar echt onwijs veel meer plezier aan beleeft, naar wat voor reciever en speakers moet ik dan kijken? Welk merk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 00:31 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

JT

VETAK y0

Eigenlijk hoor je te zoeken enzo, maar ik geef je 1 tip: kijk voor een goedkope receiver van Yamaha, Marantz, Denon ofzo en de JM Lab Sib&Cub speakerset bij www.hischille.de en dan heb je voor 800 a 900 euro een reveiver, 5 speakers en een sub van 10x betere kwaliteit dan die Z5500.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al heel veel research gedaan omdat ik het al eerder van plan was maar daarna kwam er veel tussen en is dat weggevallen. Maar ik kon nooit vinden of alleen 2 fronts + degelijke (yamaha) reciever dan echt een wereld van verschil zijn met een Logi. Z-5500 omdat ik nevernooit aan het geld kan komen om in één keer 6 luidsprekers en een reciever te kunnen kopen moet het in stappen en ik wil niet dat ik dan met niet mega goed geluid terwijl ik maar weer door loop te sparen voor de rest van de speakers.

• JT

JT

VETAK y0

Met die suggestie die ik je gaf heb je supergeluid voor weinig geld :) Zeker stukken beter dan een Z5500 :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Die site die je gaf werkt niet? Reciever wordt 2e hands dan denk ik, de yamaha recievers zijn weer net iets over het budget nieuw. Tenminste, van wat ik zo snel zie :)

Overig vraagje: Ik heb nu dus altec lansing setje, kan je de rearspeakers daarvan niet gebruiken op een goede reciever (worden aangesloten met tulpaansluitingen).

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

Laat ik 1 ding voorop stellen: audio is vreselijk persoonlijk. Als jij tevreden bent met een setje logitech speakers - jij blij, nix mis mee.

Persoonlijk :) zou ik echter voor de losse receiver met 2 fronts gaan. Voor zover ik heb meegemaakt klinkt dit bijna altijd beter dan de speakers van een niet-speakermerk (en laten we wel wezen: Logitech is GEEN speakermerk).

Qua receiver kun je het -aangezien je aangeeft dat je niet zoveel te besteden hebt- vrij simpel houden. Ga voor een redelijk merk (dus geen yoko of andere bende) en zorg dat deze Dolby Digital en eventueel DTS ondersteunt (doen ze tegenwoordig praktisch allemaal). Je kunt dan je PC digitaal aan de receiver hangen en dat wil je :D

Oriënteer je goed bij winkels en online wat de prijzen ongeveer zijn (ik weet dit ook niet uit m'n hoofd).

Qua speakers zou ik voor een echt speakermerk gaan, dus niet voor JVC / Sony / Philips / Kenwood etc. (dit zijn allemaal merken die electronica als core business hebben en niet speakers. En al zullen er ongetwijfeld hele mooi speakers bestaan van deze merken - deze zitten meestal niet bij de goedkopere setjes). Is 2e hands geen optie? Dit zou je inmiddels trouwens misschien ook wel voor je receiver kunnen proberen... Kun je flink wat geld mee besparen!

Nog een tip - ga luisteren. Bij vrienden, familie, in de winkel... Neem je eigen cd's mee en beluister je favorieten op zoveel mogelijk opstellingen. Alleen dan kun je voor jezelf een beetje bepalen wat je mooi vindt.

Suc6!

[edit]
Ik merk dat ik weer hopeloos te laat reageer... ohwell.

Wat betreft dat bestaande setje... Hangt er een beetje vanaf of ze actief zijn ja of nee. Dwz: zit er een versterker ingebouwd of niet? Zo ja, dan kun je er alleen lijn niveau instoppen. Op de betere receivers zou je dit nog kunnen gebruiken (pre-out), maar feitelijk schiet je daar niet heel veel mee op in vergelijking met je bestaande situatie. Zijn de speakers niet actief, dan zou je met wat creatief knutselwerk (als je de kniptang wilt vermijden) deze wel aan een receiver kunnen hangen ja. Maar verwacht geen wonderen :)

[ Voor 17% gewijzigd door iGadget op 11-12-2004 00:52 ]

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• JT

JT

VETAK y0

Sorry, ik vergat de r: www.hirschille.de

Ecodan warmtepomp

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
Ik had een soort gelijk "dillema", veel geleerd hier op tweakers :)
Mijn advies is (naast eerst luisteren dan kopen) dat je jezelf nooit teveel kan informeren, je geeft je zuurverdiende geld immers maar één keer uit.

Dit is mijn zoektocht, maybe heb je er wat aan :)
[rml][ Advies] Aankoop versterker/zuilspeakers[/rml]

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat Duitsland toch echt een betere optie is, tenzij de TS meer dan het geld te besteden heeft wat ik als basis nam. Anders kost het gewoon teveel in NL.

Ecodan warmtepomp

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 14:07
Uhm; je zegt zelf dat je het geluid uit je huidige speakerset "Prachtig geluid en alles" heeft! Waarom zou je dan een hoop geld uitgeven (wat je niet hebt) voor dure audio-apparatuur?

Pas op wat je vraagt hier hoor; want die audiofielen ( 8)7 ) hier denken zelfs het verschil te horen of de speaker is aangesloten via koperen of vergulde connectors....

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, aan jullie heb ik wat! Ik ben min of meer wel overgehaald om gewoon voor een reciever en 2 luidsprekers te gaan en dan later nog uit te breiden! Overige tips zijn nog altijd welkom! Die thread van je, Sjoewe, doet me echt enorm aan mezelf denken dus. Behalve dat jij een hoop jaartjes ouder bent :). Ik ga even alle info verwerken.

Verwijderd

Foxfire schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:57:
Pas op wat je vraagt hier hoor; want die audiofielen ( 8)7 ) hier denken zelfs het verschil te horen of de speaker is aangesloten via koperen of vergulde connectors....
Nou, dat zijn er echt maar een paar hoor ;) maar de meeste mensen hier gebruiken al dat vergulde spul gewoon voor de looks :)

enne.... ik ben zelf ook maar 15, dus ik ken deze situatie.. idd gewoon erg goed opletten op marktplaats enzo. en natuurlijk elke uitverkoop afgaan (bij wijze van dan he :P ).

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Foxfire schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:57:
Uhm; je zegt zelf dat je het geluid uit je huidige speakerset "Prachtig geluid en alles" heeft! Waarom zou je dan een hoop geld uitgeven (wat je niet hebt) voor dure audio-apparatuur?

Ik bedoelde van als je de overgang van mono naar een 5.1 setje maakt dat dat prachtig klonk ineens :)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
Ik ben een insomniac vandaag :/

2de hands kopen kan heel goed, maar je moet opletten. Ik koop alleen op fiets/trein afstand, zodat ik het apparaat zelf even aan de tand kan voelen. Verder mail ik een tijdje heen en weer en vraag ik of ze nog wat nieuwe foto's willen maken. Als mensen dit voor je willen doen zijn ze eigenlijk wel betrouwbaar. Maar goed, er is dus genoeg fraaie tweede hands hifi te vinden.
Speakers heb ik bewust nieuw gekocht, ik heb/had er te weinig verstand om te kunnen horen/zien of er wat aan mankeerde. Bij een reciever is het meestal wel gelijk duidelijk of dat er iets mis is.

Je moet je niet te veel haasten, en je rustig informeren. Ga een dagje luisteren bij een audioboer, dat is ten eerste meestal erg leuk en leerzaam en ten tweede helpt je heel erg met je keuze. In jouw geval zou ik wel een ouder persoon meenemen, ik bedoel ik ben 20 maar ik word soms niet eens serieus geholpen, grrr ;)

Zou ik het weer doen dan hield ik precies dezelfde volgorde aan:
- eerst versterker/reciever kopen
- dan speakers

- dan verder uitbreiden: (2.1 > 4.1 > 5.1)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 11-12-2004 01:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb jouw thread helemaal doorgelezen, die missions komen goed over. Had ik al eerder ook wat over gelezen. Maar ik ga kijken bij reciever waar ik het goedkoopst mee uit ben. Ik kan hier in Zoetermeer niet echt luisteren omdat er geen audioboeren zijn, in rotterdam zit correct natuurlijk wel en in den haag zit ook wel wat. Maar moet me ouders ook weer ompraten enzo dan. Ik ga wel luisteren als ik het volledige bedrag heb wat ik dan ongeveer te besteden heb.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:58:
Kijk, aan jullie heb ik wat! Ik ben min of meer wel overgehaald om gewoon voor een reciever en 2 luidsprekers te gaan en dan later nog uit te breiden! Overige tips zijn nog altijd welkom! Die thread van je, Sjoewe, doet me echt enorm aan mezelf denken dus. Behalve dat jij een hoop jaartjes ouder bent :). Ik ga even alle info verwerken.
Das jammer dat je je zo over laat halen door mensen die zeggen dat je met losse spullen veel beter af bent dan met je Z-5500.

Zeker omdat je nog maar 14 bent denk ik dat je veel meer plezier beleeft aan je Z-5500 en je nog aardig wat geld overhoud om andere leuke dingen te doen.

Laat je niks wijsmaken door mensen die een veel te dure set speakers hebben gekocht en een veel te dure receiver. Die Z-5500 geeft prima geluid en met apparatuur van een normaal hifi-label moet je minstens over de 1000 euro uitgeven wil je er evenveel plezier aan beleven als je Z-5500.

Daarnaast neem ik aan dat je nog bij je ouders woont en je die speakers die je dan wilt aanschraffen toch niet tot hun recht kan laten komen in je slaapkamer ;)

Ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was want met die Z-5500 doe je jezelf niets te kort.

:)

• JT

JT

VETAK y0

Defspace schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 02:00:
[...]
Laat je niks wijsmaken door mensen die een veel te dure set speakers hebben gekocht en een veel te dure receiver. Die Z-5500 geeft prima geluid en met apparatuur van een normaal hifi-label moet je minstens over de 1000 euro uitgeven wil je er evenveel plezier aan beleven als je Z-5500.
No way dude. Ik heb de Z5500 gehoord. Een vriend van mij heeft een Yamaha RX-V440 en Canton Movie MX20. Klinkt zeker beter als de Z5500 en heeft hem 650 euro inclusief verzenden gekost.

En wat is te duur ? Te duur omdat jij het er nooit aan zou uitgeven ? Te duur omdat hij niet veel geld heeft ? Ik had op m'n 15e ook een receiver van Yamaha staan van 1700 gulden...

Ecodan warmtepomp

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jullie vergeten iets te melden, aangezien het redelijk aannemelijk is misschien.

1 TS koopt logitech setje... is een tijdje leuk maar merkt dan dat het maar prutsspul is
2 TS koopt tijdje later een receiver en 2 speakers
3 TS koopt center en rearspeakers
4 TS koopt sub (of bouwt aangezien dat 3 keer goedkoper is voor zelfde sound)

Ik denk dat TS beste bij stap 2 kan beginnen. Dat kost hem uiteindelijk minder geld want iedereen die een beetje met HT of muziek bezig is komt er snel genoeg achter dat stap 2 t/m 4 het beste zijn. Dus waarom niet meteen beginnen?

Verwijderd

kom op mensen ga je nou een 14 jarige jochie een reciever aansmeren met 2 boxjes :/ . Ik heb hier eens een tijdje de onkyo reciever gedraait TS-500E (uit me hoofd) ,met de mordaunt short 903.Heb nu een logitech Z-5500 optisch aangesloten op me com ik moet zeggen logitech verkoopt geen troep de geluid wat eruit komt is misschien wel beter dan wat hij wilt :) .

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 02:59:
kom op mensen ga je nou een 14 jarige jochie een reciever aansmeren met 2 boxjes :/ . Ik heb hier eens een tijdje de onkyo reciever gedraait TS-500E (uit me hoofd) ,met de mordaunt short 903.Heb nu een logitech Z-5500 optisch aangesloten op me com ik moet zeggen logitech verkoopt geen troep de geluid wat eruit komt is misschien wel beter dan wat hij wilt :) .
Dat vind je zeker omdat er zo'n overdreven kewle BASSSSSSSSSSSS uitkomt? Al die goedkope (PC of huiskamer) subwoofer systeemptjes zijn crap zooi. Brakke satellietjes die de 100Hz niet halen en een sub die daardoor vaak tot aan 500Hz geluid geeft. De bass die uit de sub komt is vrijwel altijd pure resonantie en klinkt enorm boemerig. Troep is het gewoon als je het over serieuze audio hebt.

Een losse versterker met twee speakertjes klinkt voor even veel geld stukken beter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Pixal schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 02:45:
Jullie vergeten iets te melden, aangezien het redelijk aannemelijk is misschien.

1 TS koopt logitech setje... is een tijdje leuk maar merkt dan dat het maar prutsspul is
2 TS koopt tijdje later een receiver en 2 speakers
3 TS koopt center en rearspeakers
4 TS koopt sub (of bouwt aangezien dat 3 keer goedkoper is voor zelfde sound)

Ik denk dat TS beste bij stap 2 kan beginnen. Dat kost hem uiteindelijk minder geld want iedereen die een beetje met HT of muziek bezig is komt er snel genoeg achter dat stap 2 t/m 4 het beste zijn. Dus waarom niet meteen beginnen?
* Defspace is het eens met Vegito

Hij is 14 en hij vraagt of je er onwijs veel meer plezier aan beleeft als je een setje tussen de 400-450 euro aanschraft.

En nee dat is dus niet zo.

Meneer JT smijt met 800-900 euro alsof het niets is en ook 300 euro meer is voor hem geen probleem. Voor mij ook niet. Maar TS is 14!!!

Ik zelf ken de Z-5500 niet maar als ik de reviews zo moet geloven dan doet hij niet onder voor de Gigaworks S750 en die ken ik wel degelijk want die heb ik ook hier naast mijn PC staan.
Dat jij het dan over prutsspul hebt daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik kan zeggen dat de geluidskwaliteit wat daar uit die kleine 2 weg speakertjes komt mij nog steeds verbaasd. De helderheid en dynamiek van het geluid is (weer voor die kleine speakertjes) fenomenaal te noemen en de sub weet het geluid goed aan te vullen tot een heel vol geheel.
Ik heb hier ook nog prima Hifi(high-end?) spul staan, ik hou niet zo van patsen maar weet echt wel waar ik het over heb.

Voor een (over het algemeen) kleine ruimte als een slaapkamer heb je _meer_ dan genoeg aan die Z-5500.
Hij praat over plezier, dus dan denk ik aan Films, Spellen en een lekkere hoeveelheid muziek. Zeker op die leeftijd zou ik dan meteen voor die Z-5500 gaan. Hier kan je best nog een aantal jaar plezier van hebben en zodra hij een leuk (bij)baantje heeft alsnog eens gaan kijken naar Stap 2 van Pixal.

Houd hij nu wat geld in zijn zak voor andere leuke dingen en kan hij later wanneer hij wat meer geld binnenkrijgt op zijn gemak gaan sparen voor een vervolg set.

[ Voor 1% gewijzigd door Defspace op 11-12-2004 03:27 . Reden: typo's ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Ik denk dat je het kan samenvatten met:
zo'n 5.1 Logitech setje klinkt indrukwekkender
een 5.1 receiver met twee speakers klinkt meer HiFi

Ik ben zelf ook redelijk vroeg begonnen met veel geld uitgeven aan HiFi en zou dus voor de tweede optie hebben gekozen als ik voor de keus zou hebben gestaan. Maar het is een beetje een persoonlijke keuze wat je prefereert.

Verwijderd

Ik denk niet dat er ooit zoveel mensen voor hem hebben gedacht als in dit topic. Dat is leuk, maar bij zoiets als de aanschaf van een hifi-set niet echt relevant.

De TS moet zelfde knoop doorhakken, dat kan echt niemand vóór je doen.

Je weet nu in elk geval dat er geen "slechte" keus is, zolang je hem zelf dus maar maakt. Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.