Toon posts:

Rood ontbreekt

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op de pentium II (win 98SE) van mijn dochter begaf het beeldscherm het. Geen probleem, gewoon een ander scherm. Daar ontbrak de kleur rood. Geen probleem, nog een ander scherm. Weer geen rood. Gekoppeld aan een ander systeem geven diezelfde monitoren geen probleem.
Volgende stap was de vervanging van de videokaart. Maar het probleem blijft exact hetzelfde.

Het begon dus met een monitor die de geest gaf, maar hoe ik nu verder moet, weet ik niet meer. Wie wel? :?

Verwijderd

Heb je toevallig de kabel ook gewisseld, of heb je dezelfde gebruikt?

Als het niet aan de monitor of videokaart ligt lijkt me dat de logische oplossing :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:15:
Heb je toevallig de kabel ook gewisseld, of heb je dezelfde gebruikt?
De kabel hangt aan de monitor vast neem ik aan, dus nieuwe monitor = nieuwe kabel.

[ Voor 54% gewijzigd door XWB op 09-12-2004 11:23 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Dat is zeker niet altijd het geval, ik heb thuis zat monitoren waarbij de kabel die naar je pc gaat aan beide kanten los kan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lijkt me bijna dat de videoconnector niet meer goed is op de videokaart. Vervang dat ding eens en kijk of je hetzelfde probleem houdt.

[edit]
* TERW_DAN was nog aan het slapen, helemaal niet gezien dat er dus ook al een andere vidkaart was geprobeerd :X

[ Voor 31% gewijzigd door TERW_DAN op 09-12-2004 12:54 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jah dat heb ik ook es gehad :P
Was met een MAtrox g450e. Tig monitoren geprobeerd, en tig kabels. Uiteindelijk bleek (waarschijnlijk) de ramdac van de videokaart dood te zijn.
Heeft de videokaart een TV out optie? Dan kun je kijken of hij via TV-out wel gewoon de kleur rood aangeeft en kun je kijken of het aan de ramdac ligt of toch aan de connector op de kaart :)

Succes ermee :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Uhmm vreemd...

In mijn ogen kunnen er 2 dingen gebeurt zijn....

1. Onder Windows staan de Gamma waarden verkeerd! :P (of geeft hij ook geen rood in de bios?)

2. De monitor heeft de AGP/PCI slot meegenomen.. ;-) (probeer hem eens in een ander slot te stoppen als je pci hebt... Als je AGP hebt.. Stop er eens een PCI kaartje in..)

Het kan namelijk wel eens gebeuren bij het opblazen van je monitor dat hij volledig kortsluit.. Dit kan als gevolg hebben dat er spanning op je videokaart komt... En dit kan als gevolg hebben (best knap dat je videokaart het dan nog doet! ;) ) Dat je de PCI/AGP poort een te hoge voltage hebt gegeven! ;)

Edit: En dan issie natuurlijk stuk! ;)

Eitherway.. Probeer eens een PCI kaartje of een ander PCI slot

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 11:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:14:
Op de pentium II (win 98SE) van mijn dochter begaf het beeldscherm het. Geen probleem, gewoon een ander scherm. Daar ontbrak de kleur rood. Geen probleem, nog een ander scherm. Weer geen rood. Gekoppeld aan een ander systeem geven diezelfde monitoren geen probleem.
Volgende stap was de vervanging van de videokaart. Maar het probleem blijft exact hetzelfde.

Het begon dus met een monitor die de geest gaf, maar hoe ik nu verder moet, weet ik niet meer. Wie wel? :?
Controleer of de videokaart wel goed in het moederbord gedrukt is. En kijk eens bij een nieuwe windows installatie of de kleur rood dan wel zichtbaar is. Lijkt mij meer een probleem met de kleuren instellingen binnen Microsoft Windows. Mocht dan nogsteeds de kleur rood ontbreken dan heeft een deel van het moederbord de geest gegeven.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Terw_Dan schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:32:
Lijkt me bijna dat de videoconnector niet meer goed is op de videokaart. Vervang dat ding eens en kijk of je hetzelfde probleem houdt.
Atlas schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:34:
Jah dat heb ik ook es gehad :P
Was met een MAtrox g450e. Tig monitoren geprobeerd, en tig kabels. Uiteindelijk bleek (waarschijnlijk) de ramdac van de videokaart dood te zijn.
Heeft de videokaart een TV out optie? Dan kun je kijken of hij via TV-out wel gewoon de kleur rood aangeeft en kun je kijken of het aan de ramdac ligt of toch aan de connector op de kaart :)

Succes ermee :)
Hij heeft ook een andere videokaart geprobeerd :P

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 09-12-2004 11:45 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 11:34:
Uhmm vreemd...

In mijn ogen kunnen er 2 dingen gebeurt zijn....

1. Onder Windows staan de Gamma waarden verkeerd! :P (of geeft hij ook geen rood in de bios?)

2. De monitor heeft de AGP/PCI slot meegenomen.. ;-) (probeer hem eens in een ander slot te stoppen als je pci hebt... Als je AGP hebt.. Stop er eens een PCI kaartje in..)

Het kan namelijk wel eens gebeuren bij het opblazen van je monitor dat hij volledig kortsluit.. Dit kan als gevolg hebben dat er spanning op je videokaart komt... En dit kan als gevolg hebben (best knap dat je videokaart het dan nog doet! ;) ) Dat je de PCI/AGP poort een te hoge voltage hebt gegeven! ;)

Edit: En dan issie natuurlijk stuk! ;)

Eitherway.. Probeer eens een PCI kaartje of een ander PCI slot
Wat leuk dat er zo snel al zoveel reacties zijn. _/-\o_

De bios moet het ook zonder rood doen, dus het is geen windowskwestie.

Aan deze monitor zit een losse kabel, maar die ander had weer een vaste.

De originele kaart zat in een pci-slot. De nieuwe heb ik aangesloten op agp. Dat sluit ook weer een paar mogelijkheden uit. Ik overigens niets in de bios aangepast

Er zitten wellicht toch nog een paar tips bij die ik nog eens nader moet bekijken, maar dat doe ik op een ander moment.

Bedankt alvast!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 23:40

WhiteDog

met zwarte hond

Vermoedeljjk is de CPU stuk.

Heb ooit dezelfde discussie gehad, ik kreeg paars beeld, hebben ze in de winkel alles vervangen tot alleen de CPU overbleef... hadden ze maar meteen naar mij geluisterd :)

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-07 19:06
WhiteDog schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:50:

Heb ooit dezelfde discussie gehad, ik kreeg paars beeld, hebben ze in de winkel alles vervangen tot alleen de CPU overbleef... hadden ze maar meteen naar mij geluisterd :)
Dan ben ik heel benieuwd naar je redenatie waarom ze zouden moeten luisteren, want ik zou hun compleet volgen als het niet logisch is dat de CPU de oorzaak hiervan is.

3kwp pvoutput

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 12:30

QkE

In your face Gnagna

Het moet dan haast wel zijn wat WhiteDog zegt. Het lijkt me ook niet waarschijnlijk, maar computers kennende (en dat doe ik redelijk) kunnen er soms behoorlijk vreemde dingen optreden. En je moet altijd van het onverwachte uitgaan. Een soort Murphy++ effect, waarschijnlijk in verband met de ++complexiteit

zwaar
offtopic:
Wie geeft z'n dochter nou een Pentium II met 98 erop. Kindermishandeling gewoon ;)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

jotheman

Was like that when I got here!

WhiteDog schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:50:

Dat gebeurt 1 op de 87.000.000 keer ofzo. Meestal als dit gebeurt is het een kabel, connector of contact probleem. Ik zou niet eens aan de CPU denken als de boosdoener, moet je wel verdomde veel ongeluk hebben.

I see dead pixels...

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 14:45
jotheman schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:30:
[...]

Dat gebeurt 1 op de 87.000.000 keer ofzo. Meestal als dit gebeurt is het een kabel, connector of contact probleem. Ik zou niet eens aan de CPU denken als de boosdoener, moet je wel verdomde veel ongeluk hebben.
Sterker nog, ik weet zeker dat het niet door de cpu kan zijn. Als je bv jpg problemen hebt, of problemen met video weergave ok. Maar het is ONMOGELIJK dat er door een defecte cpu een verkeerde kleurweergave onstaat.
Uit zijn duim gezogen dus.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien is north brigde kapot. Als het niet aan de video kaart ligt en ook niet aan de monitor of pci/agp slots dan lijkt het mij dat het eerst volgende ding langs de lijn kapot is zijnde de NB

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

edit:
Laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door Mosez op 09-12-2004 16:55 ]

Mooi zitten? Barcelona chair!

Verwijderd

Je hebt gelijk.. Ik denk eigenlijk dat er hier sprake is van een verkeerde voltage/stroomsterkte...

Kijk eens in de bios.. Staat de 3.3V nog steeds goed op ~3.3? Het zou naast je North Bridge ook nog je voeding kunnen zijn.. :S Het kan de CPU niet zijn.. Dat is egt onmogelijk.. Als je hem vervangt en hij doet het dan wel goed.. Is de enige reden dattie minder stroom trekt..

Ik hou het op een voltage/stroomsterkte probleem! ;-) .. Je zou natuurlijk een multimeter kunnen pakken.. En ff je voeding na meten.. (Bios geeft geen Ampere waarden) Of je kan natuurlijk een andere proberen :P..

Als dit niet help.... Is je NB waarschijnlijk naar de eeuwige jachtvelden! :'( ;)
Pagina: 1