Toon posts:

5.1 naar stereo(koptelefoon) mixen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De search leverde geen enkel resultaat up, dus vandaar deze post: ik beschik over een DVD-speler met ingebouwde Dolby/DTS decoder. Aan de achterkant van deze speler zitten dus zes tulpstekker-uitgangen voor het 5.1 geluid. Deze zijn momenteel verbonden met een versterker die het geluid richting speakers stuurt.

Nu heeft één persoon hier in huis altijd een koptelefoon nodig om te kunnen verstaan wat er op TV gezegd wordt. Bij gewoon stereo-geluid is dit geen probleem, maar bij DVD's met surround-geluid gaat het niet goed: Alleen de kanalen links-voor en rechts-voor zijn op de koptelefoon te horen, en meestal wordt gesproken tekst juist over het middenkanaal verstuurd. Meestal hoor je op de koptelefoon dus niets anders dan omgevingsgeluid.

Mijn vraag is: is het mogelijk om de zes geluidskanalen via een mengpaneeltje of zo te mixen naar stereogeluid? Ik dacht zelf als volgt: linksvoor en linksachter naar het linkerkanaal van de koptelefoon, rechtsvoor en rechtsachter naar het rechterkanaal van de koptelefoon, en het middenkanaal naar zowel het linker als het rechterkanaal van de koptelefoon.

En dan meteen op zo'n manier dat je gelijktijdig geluid over de koptelefoon als over de speakers hebt. Bij hifi-zaken blijven ze maar dure surround-koptelefoons aanraden, of oplossingen waarbij je -of- koptelefoon, -of- speakers hebt, maar daar zoek ik dus niet naar.

Iemand enig idee of en hoe dit zou moeten werken?