Toon posts:

UPS voor versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een QUAD 606 eindversterker, voorversterker, cd-speler en radie. Waar ik woon (Thailand) is de spanning niet stabiel en een aantal malen per week valt de spanning soms uit. Als de spanning dan weer terug komt staan mijn speakers te ploppen, gaan mijn installatie + TV aan en uit. Nu vraag ik mij af, kan ik gewoon een 'huis-tuin-keuken' UPS kopen van 1000VA (APC, Leonics of een ander merk) of werkt dat niet en moet ik wat anders installeren?

Google en de faq brachten geen uitkomst en bij winkels hier snappen ze het 'probleem' niet, dan wacht je toch tot de 220V weer terug komt.....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

hoe lang valt de spanning uit? En hoeveel stroom trekt alles wat je er op wil? Een pc kan wel ff op een UPS, maar trekt maar 450 watt ofzo in normale condities

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:18:
hoe lang valt de spanning uit? En hoeveel stroom trekt alles wat je er op wil? Een pc kan wel ff op een UPS, maar trekt maar 450 watt ofzo in normale condities
Een pc trekt in idle stand echt GEEN 450 watt, zelfs 200watt is waarschijnlijk al hoog gegrepen. Daarbij zijn er weinig voedingen die continu 450 watt kunnen leveren.

Ik denk zelf dat het wel kan, 220V is toch gewoon 220V?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Wellicht is 1000VA niet genoeg. Misschien 1 voor de 606 en 1 voor de rest?

Hoe werkt zo'n UPS eigenlijk. ls de power goed is, is het dan gewoon op een pass thru voor de stroom of moet altijd alles uit de ups komen. In dat laatste gevel kan het een bottleneck worden voor de einversterker (als ie korststondig veel strooom trekt, 20 a 30 ampere). Hoeveel ampere kan zo'n ups leveren?

[ Voor 68% gewijzigd door Duck-Twacy op 28-11-2004 14:24 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Hoelang valt de spanning uit? Kan varieren tussen een paar seconde en een paar uur. Verder wil ik de UPS ook als beveiliging (surge protection) gebruiken maar in eerste instantie vooral voor die paar seconde dat de spanning wegvalt. Dan cover ik al 90% van de problemen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

SlinkingAnt schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:20:
[...]

Een pc trekt in idle stand echt GEEN 450 watt, zelfs 200watt is waarschijnlijk al hoog gegrepen. Daarbij zijn er weinig voedingen die continu 450 watt kunnen leveren.

Ik denk zelf dat het wel kan, 220V is toch gewoon 220V?
idle ja, maar een pc met monitor waar aan gewerkt wordt trekt wel meer dan 200watt hoor.

Ja, maar ik doelde dus op het vermogen. Een zware versterker + zware speakers trekken aardig wat power denk ik

Verwijderd

http://smarthome.com/4836.html

koop zo'n beest.. zal wel genoeg zijn denkik ..
in ieder geval zoals de specs zeggen voor een pc >500 watt

Verwijderd

Als voornaamste functie heeft een UPS dat hij ook de stroom mooi bijhoudt. De 220V mooi level(d?))t. Ik denk inderdaad niet dat je nog een aantal uur zal kunnen blijven luisteren. Maar als de stroom regelmatig voor een aantal seconden (of een minuut of 5) uitvalt zal een ups wel goed werk leveren. Als je zelf een generator koopt zal de muziek wel altijd luid moeten staan, dus dat lijkt mij geen oplossing. Maar dan heb je wel stroom tot je zonder benzine zit 8)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32

_Ernst_

Mark It Zero!

De ups moet het wattage kunnen leveren wat de audio installatie maximaal trekt. De stroom die er moet worden geleverd, ook als er gewoon netspanning is, gaat via het omvorm gedeelte van de ups, anders zou het omschakelen bij spanninguitval te lang duren.

Dus als jou audio installatie meer dan 1000 watt trekt zul je een zwaardere of meerdere ups'en nodig hebben.

Hoelang valt de stroom meestal uit? een paar minuten, uren? Een 1000va ups zegt niet veel over hoe lang hij ook dat vermogen kan leveren, maar het is meestal wel uit te breiden door er gewoon losse accu's aan te hangen om zo een voldoende lange overbruggingstijd te krijgen.
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:33:

Aan alleen al de afmetingen van dat ding te zien, zal hij kleine accu's hebben en is de overbruggingstijd bij spanningsuitval dus heel laag :)

Last.fm

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Haal jezelf gewoon een goedkope vermogensmeter in huis. Heel nauwkeurig zijn die dingen meestal wel niet, maar ze zijn perfect bruikbaar om een idee te krijgen van het benodigde vermogen. Met die meter bepaal je het opgenomen vermogen van alle toestellen die je met een noodstroomvoorziening wilt uitrusten. Eens je dat totaalvermogen kent moet je eens nadenken over de termijn - de runtime - waarover de UPS in staat moet zijn om een spanningsuitval op te vangen. Nu je de basisgegevens hebt kun je op de website van UPS-fabrikanten een geschikt model kiezen. Fabrikanten als APC bieden op hun website een applicatie aan om aan de hand van je benodigde vermogen en runtime een geschikt model te vinden. Het kan trouwens ook interessant zijn om niet één, maar meerdere minder krachtige UPS'en te nemen. Overschat alleszins het benodigde vermogen ietwat. Dat laat ruimte toe voor uitbreidingen en voorkomt problemen bij piekbelastingen.

Hou er ook rekening mee dat een UPS een lopende kost is. De accu's zijn meestal na 3 tot 5 jaar weeral aan vervanging toe.
Duck-Twacy schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:21:
Hoe werkt zo'n UPS eigenlijk. ls de power goed is, is het dan gewoon op een pass thru voor de stroom of moet altijd alles uit de ups komen. In dat laatste gevel kan het een bottleneck worden voor de einversterker (als ie korststondig veel strooom trekt, 20 a 30 ampere). Hoeveel ampere kan zo'n ups leveren?
Een offline UPS laat de netspanning gewoon rechtstreeks door zolang deze binnen bepaalde waarden ligt (bij de duurdere modellen zelf instelbaar). Gaat de netspanning buiten deze waarden, dan wordt op de accu overgeschakeld. Een online UPS daarentegen werkt altijd op de accu. Als er netspanning is dan wordt en spanning geleverd vanuit de accu terwijl deze ook tegelijk wordt opgeladen. Online UPS'en hebben natuurlijk de beste responsietijden - namelijk 0 ms en de stabielste uitgangspanning, maar door het continu gebruik van de accu en invertors is hun levensduur beperkter dan bij een offline UPS. Doorgaans zijn ze ook aanzienlijk duurder. Een offline UPS heeft gewoonlijk een responsietijd van enkele milliseconden. Dit kan voor kritische applicaties een probleem zijn, maar moderne computers hebben er geen probleem mee. Audioversterkers hebben er waarschijnlijk ook totaal geen last van door de vaak royaal uitegevoerde buffercondensatoren.

Als de netspanning niet alleen frequent uitvalt, maar bovendien bijzonder onstabiel is (variabel van spanning en/of frequentie) dan is een online UPS de beste keuze. Deze werkt dan als een echte power conditioner en zorgt ervoor dat je steeds exact de gewenste spanning en frequentie aan je toestellen levert. Ongeacht de ingangsspanning. Is de spanning afgezien van de uitvallen wel stabiel, dan is een offline UPS een budgetair betere keuze. Deze levert zolang er netspanning is (binnen bepaalde grenswaarden) gewoon de binnenkomende netspanning aan de toestellen.
Dat is niet eens een UPS. Dat is een netfilter. Daar heeft de topic starter niets aan wanneer de spanning uitvalt. Overigens zijn goede UPS'en steeds voorzien van een goed netfilter.
Ik denk inderdaad niet dat je nog een aantal uur zal kunnen blijven luisteren. Maar als de stroom regelmatig voor een aantal seconden (of een minuut of 5) uitvalt zal een ups wel goed werk leveren.
De runtime van een UPS wordt enkel en alleen door de accucapaciteit bepaald. Als je maar voldoende accu's aankoppelt (de betere UPS'en kunnen externe accu-packs aannemen - alhoewel een doe-het-zelver dat met elke UPS kan) dan kun je de runtime zolang uitbreiden als je maar wil. Desnoods dagenlang! Hou er wel rekening mee dat de laadtijd dan ook steeds toeneemt - en de prijs natuurlijk ook. Zeker als je officiële batterypacks van je fabrikant koopt. Die zijn meestal schandalig duur. Je kunt beter zelf een accu-pack ineen brouwen, maar alleen als je verstand hebt van wat je precies doet. Je werkt met onvoorstelbaar hoge stroomsterktes. Je zou niet de eerste zijn die z'n UPS in vlammen ziet opgaan na een "modificatie".

[ Voor 37% gewijzigd door satcp op 28-11-2004 14:58 . Reden: Andere replies | Ellendige typos :) ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:21

mr_petit

opperprutser

je moet idd een "online ups" hebben, als je een heel slechte stroomvoorziening hebt (wat ik me in thailand kan voorstellen.

Nu weet ik niet hoe lang de stroom daar uitvalt, maar een ups is eigelijke niet bedoeld om stroom te leveren als de stroom uitvalt, tenzij het maar voor een paar minuten is.
Als je langer dan bijv. 1 uur stroom wilt hebben, dan heb je toch een behoorlijke ups nodig, tesamen met een 'extended runtime batterypack' (grote accubak).
En dat is niet echt goedkoop (denk aan minimaal 1000euro)

ik bedoel dit soort accubakken (APC):
http://www.apcc.com/resou...ex.cfm?base_sku=SUA24XLBP
http://www.apcc.com/resou...index.cfm?base_sku=UXBP24

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 28-11-2004 14:59 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Als het je zuiver om het 'ploppen' gaat, kun je goedkoper je versterker uitrusten met een inschakelvertraging..

• Space29
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 18:09
Toevallig heb ik al eens iemand gesproken met ongeveer hetzelfde probleem. Deze persoon had toevallig ook een Quad installatie. Eén van de grote voordelen bij het gebruik van een eigenlijk vrij goedkope UPS was een verbetering in de geluidsweergave vanwege de stabielere stroom en spanningstoevoer en het ingebouwde netfilter in de UPS.

Een bijkomend voordeel voor de Quad apparaten is ook het in orde blijven van de digitale schakeltechniek die in de voorversterker aanwezig is. Deze componenten houden namelijk niet zo van extreme spanningsverschillen wanneer het apparaat aan staat.

Als laatste mag dan nog gemeld worden dat er in bijna elke UPS ook een overspanningbeveiliging aanwezig is wat de appatuur beschermd.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als een quad niet tegen een wat schommelende netspanning kan is het rommel 1ste klas.
Als het goed is zit er in een dergelijk apparaat een fatsoenlijke voeding die aan de uitgang geen last heeft van wat rommel aan de ingang.

Typisch verhaaltje uit het hifi-fabeltjes boek.

Verwijderd

little_soundman schreef op maandag 29 november 2004 @ 01:32:
Als een quad niet tegen een wat schommelende netspanning kan is het rommel 1ste klas.
Als het goed is zit er in een dergelijk apparaat een fatsoenlijke voeding die aan de uitgang geen last heeft van wat rommel aan de ingang.

Typisch verhaaltje uit het hifi-fabeltjes boek.
Dit ben ik niet met je eens. An sich heb je gelijk met 'geen last hebben van wat rommel aan de uitgang' maar dit is toch lastiger dan jij hier schetst.

Stel we hebben een versterker die intern op 12 volt werkt, en extern uitgaat van een gemiddelde van 230 volt. Het gelijkrichten en afvlakken kost ook een paar volt, dus we monteren een trafo die 16volt als uitgangspanning heeft bij 230 volt, zoiets.

Als jij nu een dip hebt naar zeg 190 volt, dan valt de uitgangspanning van die trafo terug naar 13 volt. Daar haal je never nooit meer 12 volt gelijkspanning uit.

Nu is dat een extreme dip, maar we hadden het over een land waar de spanning niet stabiel was, en zelfs regelmatig uitviel.

Dan zul je zeggen 'dan monteren we een travo die 20 volt als uitgangsspanning heeft. Dat zou inhouden dat je, om aan 12v te komen, behoorlijk wat vermogen moet dissiperen. Als je versterker bv. 150 Watt opneemt en je moet bv. van 15 volt gelijkspanning naar 12, houdt je dus 450 Watt aan warmte over.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben zelf ook op zoek naar een UPSje voor m`n HT in wording. Hij bestaat nu slechts uit een receiver (Marantz SR5000OSE) en DVD-speler (Marantz DV6200). Maar zal in de toekomst toch wel uitgebreid worden met aparte CDspeler en stereoversterker voor de fronts. Nu dacht ik aan deze UPS:

http://www.apc.com/resour...x.cfm?base_sku=BF500%2DGR

Is deze goed genoeg om het even, paar minuten, op eigen kracht te doen, zodat ik alles uit kan zetten. Of is ie alleen geschikt voor een PC? Zo niet, welke is wel geschikt voor een prijs rond die van de door mij genoemde.

De stroomvoorziening is hier niet echt je van het. Het stopcontact dat ik wil gebruiken is niet geaard, is dat een probleem?
Pagina: 1