S-ATA en IDE kabels dubbelvouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik post dit in O&M omdat het toch wel een beetje te maken heeft met het aansluiten van die apparaten in de pc ..... :)

Vandaag zei mijn collega @ pc winkel dat hij op een website had gelezen (hij dacht anandtech) dat je S-ATA kabels niet onder een hoek van 90 graden of meer mag buigen/vouwen.

Meestal als ik een computer in elkaar zet bind ik de kabeltjes bij elkaar en dan komt er dus ook vaak genoeg een "vouw" in.
IDE kabels vouw ik zelfs gewoon helemaal dubbel op elkaar. Nooit problemen mee gehad, eigenlijk.

Hij had gelezen dat de S-ATA kabels niet hun volledige snelheid in datatransfer zouden behalen als ze dubbelgevouwen zijn.
Nu heb ik er dus nooit problemen mee ondervonden, maar op de snelheid heb ik niet gelet.

Wie heeft hier ervaringen mee of opmerkingen over?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 20:00

Cybje

First Post!

Mogelijk dat het wat kleine storing oplevert, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Je haalt inderdaad niet meer je maximale snelheid, maar die haal je toch al niet (behalve uit de cache van - jawel - 8 MB). Ik vraag me meestal redelijk het nut af van 150 MB/s op een harddisk.

Ik heb er overigens inderdaad ook nog nooit problemen mee gehad of een snelheidsverschil gemerkt. Ik test hier HDD's altijd met bijv. de Powermax tools, maar het is ook niet zo dat een test dan failed of langer duurt ofzo. Dus volgens mij moet het geen gezeur opleveren.

Wat ruist er door het struikgewas

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
S-ATA kabeld kunnen ook "breken" :/

ATA kabels worden sowieso storingsgevoeliger door vouwen of "rounden"

[ Voor 10% gewijzigd door the_stickie op 11-11-2004 22:29 ]

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 15:19
Als je de ide en s-ata kabels met een soort elestickje zou vast maken, zodat er nog beetje "beweging" en ruimte tussen het dubbelvouwen zit zou volgens mij helemaal geen last van storing of vertraging mogen hebben volgens mij ipv een plastic koortje wat er echt strak om vast zit.

Zelf vouw ik ze ook makkelijk dubbel, nooit problemen gehad.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 18:02

Turkish

zhé germans

Ik vouw flatcables regelmatig in OEM systemen zie je dat trouwens ook vaak overigens, dus het lijkt me niet veel kwaad te kunnen.
SATA zijn sowieso een stuk stugger en ik zorg eigenlijk altijd dat er een redelijke bocht in zit ook als ik ze bij elkaar bind met een tie-wrap

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik bouw zelf ook OEM systemen waar ik alle kabels dubbelvouw. Vandaar ook wel mijn vraag aangezien er toch wel tientallen per week uit mijn handen komen :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-04 17:33
Ik zat me laatst een beetje te vervelen voor de TV, zat ik een leuke IDE kabel als een soort van harmonica te vouwen, en even later voor de gein in de computer gezet. Geen enkel probleem mee gehad (en het waren scherpe hoeken >:) ). Lijkt me een beetje een broodje-aap verhaal eigenlijk...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat weet je dus nooit. Zou best kunnen, maar tis natuurlijk niet zo dat als jij je IDE kabel in een of andere weirde knoop doet dat je dan *gegarandeerd* corruptie of snelheidsverlies krijgt :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• jadjong
  • Laatst online: 21:41
netjes opvouwen en inbinden kan geen kwaad. Maar zodra je het tevaak doet heb je kans op kabelbreuk.

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
je moet het zo bekijken: ze zijjn van 40-aderige naar 80-aderige kabels gegaan door er 40 aardliijnen tussen te hangen, om juist de interferentie tussen de draadjes te verminderen bij hoge snelheden... dan is het eregn logisch dat al die draadje netjes weer samenbinden om problemen vragen is, niet?
ik zeg niet dat het niet meer werkt, maar wél dat de kans op fouten toeneemt...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe levert bijvoorbeeld gigabyte die dingen aan. Juist, 3x dubbel gevouwen. En ik denk dat meerdere fabrikanten dit doen trouwens (ik heb toevallig alleen maar gigabyte bordjes gehad de laatste tijd vandaard dat ik dit zeker weet, maar ik kan me het moeilijk voorstellen dat mobobakkers dozen van een goeie halve meter leveren waar het mobo inzit omdat ze de kabel niet willen vouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is om interferentie te voorkomen (EMI, RFI), deze komt voor wanneer snelle datastromen min of meer parallel naast elkaar lopen. Daarom zijn de IDE kabels voor >33MB/s ook geaard met extra aders ;)

Wanneer je een (onbeschermde) SATA kabel dubbelvouwt, dan stoort de datastroom zichzelf, inderdaad met snelheidsverlies en timeouts als gevolg. Bij IDE kabels is dat minder erg, omdat ze hetzij te langzaam zijn (40 aderig, 33MB/s), hetzij reeds geaard zijn (80 aderig, >33MB/s).

Er zijn shielded SATA kabels verkrijgbaar dat interferentie de kop moet drukken wanneer je een heleboel van deze kabels naast elkaar hebt hangen of wanneer je zo'n kabel per-se wil dubbelvouwen. Bijvoorbeeld: http://www.usbfirewire.com/Parts/rr-ser-ext-1m.html :)

edit:
Wat betreft het "scherp" vouwen: dat maakt geen donder uit :) Kabels breken niet ofzo :) Het gaat dus erom dat je interferentie zoveel mogelijk moet voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 12-11-2004 09:25 ]

Pagina: 1