Toon posts:

[C] Welke IDE onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de titel genoeg zegt.

Ik moet een c - ide/editor hebben onder linux, de standaard tools vind ik niet lekker werken. Kylix werkt ook niet prettig.

Ik maak gebruik van red hat 8.0

Welke software kan ik het beste gebruiken?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 09:19:
Ik denk dat de titel genoeg zegt.

Ik moet een c - ide/editor hebben onder linux, de standaard tools vind ik niet lekker werken. Kylix werkt ook niet prettig.

Ik maak gebruik van red hat 8.0

Welke software kan ik het beste gebruiken?
Je moet? Je komt lekker veeleisend over.

Heb je zelf al gezocht naar welke IDE's er zijn onder Linux? Welke heb je zelf al geprobeerd?

Kijk eens naar: Anjuta (Gnome), KDevelop (KDE) of Eclipse met de CDT plugin.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik moet schrijf ik meer omdat ik het tegen mijn zin in onder linux moet doen. Ik loop namelijk stage en de tools die zijn hebben om te compillen werken alleen onder linux.

Dus echt veel eisend is het niet :P

Maar idd ik het KDE development al geprobeerd maar ik vind dat niet echt fijn.
Eigenlijk heb ik meer een tekst editor met C herkening en color coding nodig meer niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 09:33 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 21:10
Ik vind KDevelop wel prettig. In child frame mode lijkt het veel op Visual Studio 6 (de beste IDE ooit gemaakt, imo, op misschien de Borland/Turbo IDE na). De IDEA mode ben ik niet echt over te spreken.

edit:
Oh trouwens, een fijne IDE is echt een kwestie van smaak. Sommige mensen zijn helemaal blij met vim en een konsole, anderen zweren bij Eclipse, hoewel die mij dan weer nooit heeft kunnen bekoren. Creepy's advies is dus zeker van toepassing: bekijk de mogelijkheden en probeer ze zelf uit.

[ Voor 44% gewijzigd door Soultaker op 29-10-2004 09:36 ]

Verwijderd

Ik gebruik zelf vim, maar een IDE die ik onder Windows gebruik is Dev-C++. Dit is een open-source IDE, dus je kunt hem ook voor linux krijgen. Weet niet of er ook RPMs voor zijn. http://sourceforge.net/projects/dev-cpp

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 13:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kijk eens naar emacs. Daarnaast hoort dit niet in Programming & webscripting. Ik zal dit topic dan ook met een kleine title change verplaatsen naar Software algemeen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 09:37:
[...]

Dit is een open-source IDE, dus je kunt hem ook voor linux krijgen.

[...]
Sinds wanneer is alles wat open source is automatisch voor Linux geschikt? ;)

Voor de TopicStarter; ik ben erg te spreken over BlueFish; een editor die syntax-highlighting en een snelle gebruikersvriendelijke interface biedt. Deze werkt ook goed non-KDE / GNOME desktops :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Soultaker schreef op 29 oktober 2004 @ 09:34:
edit:
Oh trouwens, een fijne IDE is echt een kwestie van smaak. Sommige mensen zijn helemaal blij met vim en een konsole, anderen zweren bij Eclipse, hoewel die mij dan weer nooit heeft kunnen bekoren. Creepy's advies is dus zeker van toepassing: bekijk de mogelijkheden en probeer ze zelf uit.
Ik vindt bijvoorbeeld Eclipse met de CDT heerlijk werken.

Anjuta vindt ik niks omdat die teveel voor me doet (gnu autotools galore). Eigenlijk geld voor mij voor KDevelop hetzelfde (plus ik draai Gnome ;) ).

Onder Windows ben ik een redelijke Borland fan te noemen. Maar CBuilder X kon me niet boeien, en Kylix.. tjah... als Borland weer eens de nodige updates gaat doen zodat we up to date shared libraries kunnen gebruiken dan ga ik dat misschien weer gebruiken... al meer dan 2 jaar geen updates aan een product wat nog ondersteunt zou moeten worden .....

De commerciele IDE's (metroworks bijv) heb ik nooit geprobeerd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je zegt dat je gewoon een editor met color coding wil ? Kijk eens naar kate, die laat al je sourcefiles zien, de file (syntax color coded) en eventueel een kleine shell. Werkt heel lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Dat blue fish ziet er idd wel ongeveer uit zoals ik in gedachten had.

Ik stoor me vooral aan dingen as snel kopie - pasten niet lekker loopt onder een editor aangezien dit iets is wat je toch wel veel gebruikt bij programmeren.

Ik ga blue fish meteen ff dllen zal zo ff me bevindingen hier pasten ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Meer dan kwrite (KDE coding editor) en GCC heb je niet nodig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Exirion schreef op 29 oktober 2004 @ 10:03:
Meer dan kwrite (KDE coding editor) en GCC heb je niet nodig.
Argumentatie? :) Waarom zou kwrite beter zijn dan elke willekeurige andere editor genoemd in dit topic? Is het niet puur een persoonlijke voorkeur welke editor je wilt gebruiken? (wat op zich niet erg is; maar beargumenteer je keus dan ietwat) :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• The Noid
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03-2011
Gebruik zelf naar alle tevredenheid Bluefish... Goede syntax highlighting, zeer goede search&replace etc. Wordt nog door een nederlander gemaakt ook :D

This must be that Woodstock place mom and dad are allways talking about

Verwijderd

Topicstarter
Bluefish werkt op het eerste oog erg fijn. Overzichtelijk goeie coloring nummering van de regels.

Ik denk dat ik deze even ga gebruiken de komende tijd bedankt voor al jullie reacties

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Spider.007 schreef op 29 oktober 2004 @ 10:13:
Argumentatie? :) Waarom zou kwrite beter zijn dan elke willekeurige andere editor genoemd in dit topic? Is het niet puur een persoonlijke voorkeur welke editor je wilt gebruiken? (wat op zich niet erg is; maar beargumenteer je keus dan ietwat) :)
Omdat kwrite zoals alle KDE apps een erg cleane interface heeft. Emacs ben ik noodgedwongen 10 jaar geleden mee begonnen, maar het heeft een spartaanse interface die niet meer van deze tijd is. Bovendien kun je in kwrite stukjes code inklappen en uitklappen omdat ie van verschillende talen keywords en codeblokken herkent. Ook geeft ie in kleur aan bij welk openend haakje een sluitend haakje hoort, etc.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Exirion schreef op 29 oktober 2004 @ 11:07:
[...]

Omdat kwrite zoals alle KDE apps een erg cleane interface heeft.
Dat waardeer ik inderdaad ook zo van BlueFish; ik vindt de meeste KDE apps onder XFCE niet erg clean eruit zien; eerder druk
Emacs ben ik noodgedwongen 10 jaar geleden mee begonnen, maar het heeft een spartaanse interface die niet meer van deze tijd is.
Daar ben ik het wel mee eens; krachtige tools zijn niet altijd goed gedesigned en daardoor soms lastig om prettig mee te werken
Bovendien kun je in kwrite stukjes code inklappen en uitklappen omdat ie van verschillende talen keywords en codeblokken herkent.
BlueFish doet dat ook; maar alleen adhv accolades
Ook geeft ie in kleur aan bij welk openend haakje een sluitend haakje hoort, etc.
Dat mis ik wel in BlueFish; dat doet 'ie namelijk niet. Verder heeft BlueFish het probleem dat de syntax highlighting soms niet wordt toegepast; en dat je deze handmatig moet verversen. Dit verversen gebeurt sowieso pas na 5 characters invoer ofzo.. dit is ook niet te configureren

---

Pagina: 1