HOWTO: GPInventory
Kookboek GPInventory
Waarom een kookboek over 1 executable, nou deze kan je een hoop ellende in queries maken besparen.
Je kunt hier namelijk RSOP(Resultant Set Of Policies) en WMI (Windows Management Inventory) queries mee maken en doen
Waar kan ik deze tool op toepassen
De GPInventory tool werkt op:
- WindowsXP
- Windows 2000
- Windows 2003
en je kan hem hier downloaden :)
Na de installatie
- Q: Ik kan gpinventory niet vinden?
A: Je kan de tool vinden onder "C:Program filesWindows Resource KitTools" - Q:Wat heb ik nodig
A: Windows 2000 of hoger met .NET Framework version 1.0 of hoger - Q: Ik wil mijn eigen RSOP of WMI queries maken
A: Open wmiqueries.xml en voeg je eigen handmate RSOP of WMI querie(s) toe. Let wel op beter goed gejat dan slecht verzonnen dus wijzig een bestaande en probeer deze uit, maak eerst een copy van wmiqueries.xml
Hoe gebruik ik het programma?
Lees eerst de file gpinventory.mht door hier staan echt de zaken in die je moet weten, denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe je
nieuwe RSOP en WMI opdrachten moet maken of toevoegen en dergelijke.
Wat kan ik nu eigenlijk met GPInventory doen
Als je gpinventory opent zie je Fig 1
Nu ga je naar 'Query' en kies uit de optie "Select computers to target from a txt file" of "Select computers to target using Active Directory".
Gemakshalve heb ik de textfile "examplecomputerlist.txt" en de computer "Illigal" erin gezet, en vervolgens zie je een computer verschijnen met de naam "Illigal".
Open nu (het leuke gedeelte) "Query" en daarna "Select information to gather". Je ziet dat je nu opeens erg veel opties krijgt om te selecteren.
Alle queries die je ziet staan in de XML file "wmiqueries.xml" en ja je raad het al deze kun je zelf aanpassen!.
Zie fig2 voor snapshot uit information.
Als je de query gekozen hebt die je wilt draaien is enkel op 'OK' klikken niet voldoende - ga naar 'Query' en daarna naar 'Run Query'
Zelf een tekst file maken met computers kan niet gemakkelijker - in de example.txt file staan de computers als
computer1
computer2
computer3
Als je een query gedraait hebt krijg je het resultaat keurig in kolommen te zien - zie Fig4.
Je kunt met deze tool veel zaken uitzoeken als hardware inventory, welke GPO's er allemaal op een machine draaien en meer van dit soort zaken.
Zie Fig5:
Microsoft heeft nog veel meer tools uitgebracht. Ik heb op http://www.datacrash.net > Tooling de meest interesante alvast voor je verzameld met links naar Microsoft toe.
Was slechts een kleine 2 uur spitwerk in de downloads van Microsoft. :+
Thanks to
Deze howto is geschreven door Hans, beter bekend als mutsje
Op- of aanmerkingen, en suggesties kunnen worden doorgegeven aan de WOS moderators
Lijst met figuren
- Figuur 1: GPinventory default open,200,,1
- Figuur 2: Kies de informatie die je wilt,200,,1
- Figuur 3: running query,200,,1
- Figuur 4: Query result,200,,1
- Figuur 5: hardware inventory met gpinventory,200,,1
Inhoudsopgave
[ Voor 73% gewijzigd door elevator op 04-10-2004 10:00 ]