[Producer] How to become a trance producer.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.963 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119222

Topicstarter
Ik zag dat er een topic was voor beginnende en gevordende dj's, omdat ik zelf eigenlijk vooral muziek maak zoek ik dus niet iets over dj's maar meer over productie van muziek. Productie van muziek vind ik persoonlijk moeilijker dan muziek draaien van de grote producenten zoals Armin van Buuren en DJ Tiesto (zowel producent/dj). Mijn mening is dat het zoveel eenvoudiger is om DJ te zijn dan producer en dat het daarom zo is dat je met DJén meer eer kan behalen dan met produceren. Als je als DJ muziek draait die populair is en goed aanslaat zul je meer waardereing oogsten. Word geen producer als waardering een reden is om in de muziekvoorziening te gaan.

Armin draait net zoals tiesto zijn eigen muziek. Verder heeft Armin een eigen radio programma bij ID&T, A State of TRANCE. Armin van buuren

Omdat dit topic net is geopend, ontbreekt er nog veel, ik wil binnenkort meer grafische voorbeelden inplaatsen van de constructie van muziek zelf, en dan met name omdat het vrij eenvoudig is uit te leggen, 'TRANCE'.

Andere genre's zullen eventueel volgen.

Hoe maak je je eerste stappen in de productie van trance. Trance bestaat in het algemeen uit een bassdrum, rhythms, baselines, stringwaves en leads, en chords waarvan het volume vaak rthymisch word gemoduleerd en er een phase wave word toegepast. Hmm misschien is het toch moeilijker om uit te leggen dan ik dacht.

De bassdrum klinkt meestal op het begin(1) van een 4/4 maat, je werkt dan eigenlijk met patronen van 4. Hieronder staat een zeer regelmatige bassdrum.
code:
1
1(234)|1(234)|1(234)|1(234)

De baseline klinkt meestal vanaf het midden(3) van een 4/4 maat, je ziet dat de baseline klinkt precies tussen de bassdrum in. Voor een baseline neem je vaak een donkere lage lead, een duidelijk voorbeeld van een lied met baseline is children van robert miles.
code:
1
(12)3(4)|(12)3(4)|(12)3(4)|(12)3(4)

Dan zijn er nog eenvoudige accoorden. ik neem CD#G als voorbeeld, een bekend patroon om dit accoord te moduleren is als volgt.

deze topic word morgen grafisch aangevuld. het is nu alleen nog grafisch uit te leggen, en heb nu geen beschikking over de machine waarop ik muziek maak. Ik zal de voorbeelden (erg primitief natuurlijk) in .wav zetten, en dat soort dingen, in iedergeval dit topic is onder constructie.

Ik vraag de mods nog even om geduld tot eind van deze week alvorens te besluiten dit topic te sluiten omdat het nog niet goed genoeg is.

Synthesizers: Wat zijn synthesizers.
Alhoewel je het niet zou vermoeden, synthesizers zijn een instrument om geluid te produceren. Begin jaren 60 was er een man die experimenteerde met orgels en bedacht dat je er ook andere geluiden uit zou kunnen laten komen met taperecorders of electronica componenten.
Afbeeldingslocatie: http://hibp.ecse.rpi.edu/~connor/moog.jpg
Hieruit is de moog ontstaan, zelfs nu is de moog een onmiskenbaar trance instrument. Al gauw vonden muzikanten als Vangelis uit wat voor nut dit type instumenten hadden, vangelis heeft al zijn werk er op gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.asahi-net.or.jp/~WZ4K-TNK/cat/mm.jpg
Er zijn hardware synthesizers en software synthesizers. Een bekende producent is yamaha. Persoonlijk vind ik Reason het beste. In alle voorbeelden die zullen volgen ga ik uit van Reason. Reason maakt het mogelijk om oude hardware zoals de moog virtueel te gebruiken en zelfs een eenvoudig casio keyboard is dan voldoende om de meest fantastische geluiden uit je pc te halen.
Download demo van reason
Veel mensen kennen ook Jean Michel Jarre, hij maakte de eerste voorloper van trance muziek. In de jaren 80 (eind jaren 70) was hij een wereldster, als je de video's ziet van hem toendertijd op MTV dan zul je verbaasd staan over de technology die toen reeds bestond om muziek te maken, je ziet jean michel jarre achter grote logge apparaaten staan zoals de aparatuur van moog. Tegenwoordig is een pc genoeg om alles waar Jean Michel Jarre een grote kamer voor nodig had te kunnen nabootsen. Jean Michel Jarre maakt zelfs nu nog gebruik van die oude apparatuur met name voor OXYGENE reeks. Zoek zelf naar de OXYGENE reeks in filmformaat als je hem wilt zien. Als je het kan vinden OXYGENE 13, daarin bespeelt Jean één van de eerste synthesizers, en ik vind het geluid wat er uit komt zo mooi, en zo warm dat ik begrijp dat hij ze nog steeds nodig heeft, een PC kent niet dat warme gevoel uit de echte instrumenten van toen.

Vocoders: Wat zijn vocoders.
Iedereen kent waarschijnlijk wel de robots uit battlestar galactica genaamd de cylons, wat hebben die in hemels naam met muziek te maken? Als je luistert naar de stem van die robots dan vraag je je af hoe maken ze die stemmen, het mag duidelijk zijn in 1978 waren er nog geen computers met voice synthese, die kwamen pas eigenlijk -en zeer primitief- met de CMOS chip van de C64. Het verband met muziek is dat een eenvoudige toon, genaamd de draag golf (carrier wave) word bewerkt (gemoduleerd.) met de menselijke stem. Dat betekent dat je ook gewone accoorden van een string kan moduleren en groepen zoals queen gebruiken vrij veel vocoding in hun muziek. In trance muziek word vocoding eveneens vaker dan in andere genres toegepast. Soms hoor je muziek en dan hoor je duidelijk dat een stem die zingt zuiver op toonhoogte is gebracht met manipulatie. Voorbeeld 'cher' een wat oudere vrouw, kan vermoedelijk niet zo goed meer zingen als vroeger, maar dankzij vocoding klinkt ze loepzuiver wat natuurlijk hoorbaar is. Met vocoders kan je zulke mooie trance waves maken met je stem. Dat is unbelievable. En zeker onderdeel van trance muziek.
Analog X een vocoder homepage

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 119222 op 27-09-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Er is dus al een topic over de ins- en outs van produceren.

Mooie topicstart maar ik zou je toch willen vragen je post daar te plaatsen. :)

Dit topic is gesloten.