1 paar speakers op 2 versterkers?

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 17:53
Ik heb de search al doorgelopen maar kon toch niet vinden wat ik zoek, ook Google leverde niet veel op.

Mijn probleem;

Ik heb een stereo-versterker (Denon 930) en een 5.1 receiver (Pioneer VSX-D510). Nu gebruik ik mijn hoofdspeakers (Infinity SM-155) die eerst op die Denon zaten voor het surround sound gebeuren. Klint goed, geen probleem. MAAR gewoon normaal muziek luisteren (lees CD) klinkt toch niet zo goed als via de Denon.

Dus ben ik op zoek naar een manier zodat ik kan schakelen tussen de 2 versterkers, een soort speaker selector zeg maar. Heb ook al bij Conrad gekeken, maar weinig succes. Iemand een idee ...

(PS: Ik ben geen held in solderen, schema's en dergelijke, dus liefst een kant en klaar oplossing of iets simpels :P )

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt mij dat een simpele 3-weg schakelaar volstaat, zoals sommigen op GoT ook in hun casemod hebben. Dit zal wel WAT kwaliteitsverlies geven, maar waarschijnlijk met dit setje amper hoorbaar.

't mooie van een simpele 3-weg schakelaar is dat je 'm makkelijk ergens in kan modden [hint] :P

edit: 2-weg moet ook goed werken bij nader inzien :P

[ Voor 11% gewijzigd door Plague op 17-09-2004 21:23 ]

• MrLee
Heb je een voorbeeld (link/plaatje) van zo'n schakelaar voor mijn 'setje'? En waar zou ik zo'n schakelaar dan in moeten wegmodden? Die Pioneer heeft van die simpele clipjes voor de speaker ingangen, die Denon heeft van die draaipluggen. Dus die schakelaar moet daar ergens tussen gaan "zweven"?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 11:09
Hebben beide versterkers een luidsprekerbeveiliging met een relais? Met andere woorden, als je de versterker aanzet, klikt hij dan na een 3-tal seconden?

Als dat zo is, dan kan je vermoedelijk gewoon de uitgangen van beide versterkers aan elkaar knopen en aan de speakers hangen. Op voorwaarde dat je NOOIT beide versterkers tegelijk inschakelt. Doe je dat toch, dan gaan de poorten van de hel open :P (in het beste geval gaan de versterkers dan domweg in protectie)

• MrLee
Ja beide hebben een beveiliging ... alleen lijkt me dat niet verstandig gezien mijn vriendin niet altijd "even handig" is met electronica in het algemeen :X

Verwijderd

of je maakt gewoon een schakelaar tussen de voedingen van je beide versterkers..

dan omzeil je de schakeling in je luidspreker draden wat toch iets verlies zal opleveren..

als je gewoon een schakeling maakt dat OF je stereo versterker aan kan OF je dts dan kan je nooit iets gebeuren.....

Verwijderd

je hebt toch ook van die kastjes waarbij je meerdere speaker paren op 1 versterker aan kunt sluiten en kunt kiezen welke je aan wil zetten. Werkt dit ook niet andersom met meerdere versterkers en 1 paar speakers?

• MrLee
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 22:05:
je hebt toch ook van die kastjes waarbij je meerdere speaker paren op 1 versterker aan kunt sluiten en kunt kiezen welke je aan wil zetten. Werkt dit ook niet andersom met meerdere versterkers en 1 paar speakers?
Zoiets zoek ik inderdaad, maar kan hem nergens vinden. Kassie moet intern wel van redelijke kwaleit zijn omdat ik redelijke dikke kabels beruik voor de SM-155's.

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Das precies het omgekeerde. Hij wil niet meerdere paren speakers aansluiten op één versterker, maar juist één paar speakers op meerdere versterkers ;)

Koekie?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder/web/I210/AVS12.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.afreeimagehost.com/upload/1190/340577_LB_00_FB.EPS
Afbeeldingslocatie: http://www.afreeimagehost.com/upload/1190/350729_LB_00_FB.EPS

Dit soort kastjes kun je waarschijnlijk bij elke elektronicazaak kopen.
c. 15~30 euro

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Heeft je Pioneer VSX-D510 niet gewoon achterop twee pre-outs zitten voor je linker en rechter voorkanalen? Dan heb je namelijk helemaal geen kastjes oid nodig.
Kabeltje van die pre-outs naar de "aux" of "video-in" van je Denon en je bent klaar!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

GreenGras schreef op 18 september 2004 @ 11:03:
Heeft je Pioneer VSX-D510 niet gewoon achterop twee pre-outs zitten voor je linker en rechter voorkanalen? Dan heb je namelijk helemaal geen kastjes oid nodig.
Kabeltje van die pre-outs naar de "aux" of "video-in" van je Denon en je bent klaar!
ben je dan niet je suround kwijt?

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Nope, je moet alleen wel beide versterkers aanzetten als je film gaat kijken. De Pioneer doet dan de luidsprekers welke op de achter kanalen en het centerkanaal hangen (en evt. de subwoofer) en de Denon doet de front luidsprekers.
Op deze manier kun je bijvoorbeeld je (betere) stereo versterker met frontspeakers als het ware "gescheiden" houden van je 5.1 setup en heb je geen switchboxen nodig, het enige dat je hoeft te doen is je Denon op de juiste input (dus aux of video in) zetten als je een film gaat kijken.

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 10:39
GreenGras schreef op 18 september 2004 @ 11:19:
Nope, je moet alleen wel beide versterkers aanzetten als je film gaat kijken. De Pioneer doet dan de luidsprekers welke op de achter kanalen en het centerkanaal hangen (en evt. de subwoofer) en de Denon doet de front luidsprekers.
Op deze manier kun je bijvoorbeeld je (betere) stereo versterker met frontspeakers als het ware "gescheiden" houden van je 5.1 setup en heb je geen switchboxen nodig, het enige dat je hoeft te doen is je Denon op de juiste input (dus aux of video in) zetten als je een film gaat kijken.
En het juiste volume?

• MrLee
Thanks voor de tips allemaal. Ik ga die kastjes eens proberen te vinden in Nederland. Dat Pre-Out > Aux verhaal is inderdaad ook wel slim, alleen zit ik dan wel met het volume, maar dat is alleen even het juiste punt vinden. Heb nog wel een dB meter in huis. Ik ga aan de slag!! B)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
diodes? :)
Pagina: 1