Doom 3 doet raar

Pagina: 1
Acties:

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39
Ik heb ongeveer alles geprobeerd wat is wist maar nu heb ik toch echt jullie nodig.
Hier komt mijn probleem:
Sinds 2 weken heb ik mijn Athlon 64 i.c.m een 9800XT. Het draaide perfect tot nu toe. Ik heb laatst de Zalman ZM80D-HP (2 heatpipes) geïnstalleerd en nog niet gekeken of alles goed draaide. Laatst ben ik de HTT gaan verhogen in me bios tot een snelheid naar 213 (in stapjes van 3 en 1x 1)
Het draaide gewoon normaal en 3dMark2003 deed ook niet raar.
Totdat ik doom 3 wou gaan spelen, ik kreeg toen dit beeld. Ik dacht dat het aan me overclock lag dus ben naar 210 gegaan, maakt nix uit, later ben ik naar 205 en 200 gegaan.
Alles loopt nu weer @stock speed. Me videokaart heb ik nog nooit overgeklokt.
Als ik Far Cry en 3dMark03 nu draai werkt het perfect zonder dat hij vreemd gaat doen. Start ik echter Doom 3 op dan krijg ik dit beeld weer. Ook als alles @stock draait.
Ik heb me Omega drivers eraf gegooit en ATI Catalyst erop gezet. Ook dat mocht niet baten.
Verder heb ik eigenlijk geed idee wat ik nog meer zou kunnen doen.
Zou dit kunnen komen omdat ik de ZM80D-HP erop heb gezet of zou het kunnen komen door me overclock?
Of ligt het aan Doom 3 en moet ik iets anders proberen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Etuijl062/doom.JPG
Edit: Sorry beetje groot, hoe verander ik dat :/

Verwijderd

Dit zijn artifact bij een te hoge geclockte Core van je videokaart. Ik had dit ook met mijn radeon 9800 pro in doom 3 en toen heb ik mijn videokaart 10mhz teruggeclockt. Ik denk dat die Zalman niet helemaal goed gemonteerd is. Probeer eens Far Cry.

• ID-College
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 16:00:
Dit zijn artifact bij een te hoge geclockte Core van je videokaart. Ik had dit ook met mijn radeon 9800 pro in doom 3 en toen heb ik mijn videokaart 10mhz teruggeclockt. Ik denk dat die Zalman niet helemaal goed gemonteerd is. Probeer eens Far Cry.
Far Cry doet gewoon normaal met alles op very high.
Me core en geheugen ben ik nieteens aangeweest.
Maar je hebt idd gelijk wat bedreft de Zalman ZM80D-HP het was idd niet echt een makkie en zat ook een beetje scheef :o :7
Het was beetje ingewikkeld vond ik :r.
Opnieuw monteren dus lijkt me?
Edit: Me GPU staat op 411.75 en me mem op 364.50.

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 30-08-2004 16:06 ]

Verwijderd

Doom 3 is erg gevoelig voor overgeclockte videokaarten en beeld lijkt inderdaad op overgeclockte core (of slecht gekoeld). Probeer eens of het weg is in doom3 als je hem wat lager klokt. Als het weg is zou het inderdaad goed aan je Zalman kunnen liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 16:07 ]

• ID-College
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 16:05:
Doom 3 is erg gevoelig voor overgeclockte videokaarten en beeld lijkt inderdaad op overgeclockte core. Probeer eens of het weg is in doom3 als je hem wat lager klokt. Als het weg is zou het inderdaad goed aan je Zalman kunnen liggen.
Dus dan zou het idd kunnen liggen aan me ZM80D, maar het zou dus ook kunnen omdat ik me HTT op 213 had staan?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
Klok inderdaad even je core een paar MHz lager en kijk of het probleem dan verholpen is.

offtopic:
Als je rustig de tijd neemt voor het monteren van die Zalman ZM80D-HP kan er weinig misgaan, en dan valt de ingewikkeldheid ook wel mee hoor ;)

• ID-College
SyS_ErroR schreef op 30 augustus 2004 @ 16:08:
Klok inderdaad even je core een paar MHz lager en kijk of het probleem dan verholpen is.

offtopic:
Als je rustig de tijd neemt voor het monteren van die Zalman ZM80D-HP kan er weinig misgaan, en dan valt de ingewikkeldheid ook wel mee hoor ;)
Oke, me core is dus hetzelfde als me GPU toch?
Ik ben nogal noob in het onder/overklokken van me videokaart.
Met Radlinker kan ik van 411 naar 391 Mhz bij me GPU, zou dat goed zijn?
offtopic:
Die dag ging alles fout, dus ik had er eigenlijk niet aan moeten beginnen :r

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 30-08-2004 16:11 ]

Verwijderd

ID-College schreef op 30 augustus 2004 @ 16:07:
[...]

Dus dan zou het idd kunnen liggen aan me ZM80D, maar het zou dus ook kunnen omdat ik me HTT op 213 had staan?
Niet als ie daar nu niet meer op staat. Je hebt daarmee je agp snelheid ook verhoogd, maar staat nu weer gewoon op 66mhz...

Op 390mhz is te proberen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 16:12 ]

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Heb je de optionele fan bij de zalman koeler (of een andere willekeurige (stille) fan) ?

Zelf heb ik de radeon9800Pro, met de ZM80C-HP, en dit ging met farcry nog wel eens de mist in op warme zomerdagen. Aangezien doom3 nog wat zwaarder is, zal een fannetje geen overbodige luxe zijn...

(daar komt bij dat ik met de optionele fan van zalman me GPU makkelijk 25% overklok als deze vol open staat, dan trekt mijn 9800Pro jou 9800XT er dus makkelijk uit)

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• ID-College
TRG schreef op 30 augustus 2004 @ 16:22:
Heb je de optionele fan bij de zalman koeler (of een andere willekeurige (stille) fan) ?

Zelf heb ik de radeon9800Pro, met de ZM80C-HP, en dit ging met farcry nog wel eens de mist in op warme zomerdagen. Aangezien doom3 nog wat zwaarder is, zal een fannetje geen overbodige luxe zijn...

(daar komt bij dat ik met de optionele fan van zalman me GPU makkelijk 25% overklok als deze vol open staat, dan trekt mijn 9800Pro jou 9800XT er dus makkelijk uit)
Haha, ja tuurlijk :)
Ik wist dat hij idd wel warm zou worden. Ik had eerst de fan erop, maar die koelde niet echt dus ik heb er nu een 120mm papst fan op gedaan, me temp. is nou 58 graden.
Maar thnx schatjes het werkt weer als vanouds :>

Valt het nou nog te veranderen, ik bedoel kan ik mijn HTT weer naar 213 schroefen zonder dat Doom 3 raar gaat doen?

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er zijn enorm veel mensen die dit probleem hebben, zelfs met videokaarten/pc's die niet overgeclocked zijn. Ik ben zelf moderator van de doom 3 forums op quake3world.com en ik heb echt enorm veel klachten hierover gehad. Meestal helpt het onderclocken van de kaart wel, of de zijkant van de kast eraf halen. John carmack had in een interview gezegt dat mensen met een overgeclockte videokaart hier last van zouden krijgen, omdat Doom 3 stukken van de kaart gebruikt, die nog nooit gebruikt zijn in een ander spel.

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje raar dat mensen die geen overgeclockt systeem hebben hier alsnog last van hebben maar goed.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ach gewoon proberen joh, is toch echt de enige manier om er achter te komen of het wel of niet werkt :)

• ID-College
Azer schreef op 30 augustus 2004 @ 16:28:
Er zijn enorm veel mensen die dit probleem hebben, zelfs met videokaarten/pc's die niet overgeclocked zijn. Ik ben zelf moderator van de doom 3 forums op quake3world.com en ik heb echt enorm veel klachten hierover gehad. Meestal helpt het onderclocken van de kaart wel, of de zijkant van de kast eraf halen. John carmack had in een interview gezegt dat mensen met een overgeclockte videokaart hier last van zouden krijgen, omdat Doom 3 stukken van de kaart gebruikt, die nog nooit gebruikt zijn in een ander spel.

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje raar dat mensen die geen overgeclockt systeem hebben hier alsnog last van hebben maar goed.
Ja idd, mijne was toevallig wel overgeklokt dan behalve me videokaart niet.
Maar ik ga het weer gewoon proberen en dan zie ik het wel :)
Thnx voor al jullie reacties iig weer, jullie zijn the best :> :9 :P ;)

• ID-College
PilatuS schreef op 30 augustus 2004 @ 16:29:
ach gewoon proberen joh, is toch echt de enige manier om er achter te komen of het wel of niet werkt :)
Klopt maar ik ben daar nogal heel erg noob in :)
Kga hem weer verhogen en dan ziet ik wel :P

Verwijderd

nevermind :z

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 16:38 ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
ID-College schreef op 30 augustus 2004 @ 16:04:
[...]

Far Cry doet gewoon normaal met alles op very high.
Me core en geheugen ben ik nieteens aangeweest.
Maar je hebt idd gelijk wat bedreft de Zalman ZM80D-HP het was idd niet echt een makkie en zat ook een beetje scheef :o :7
Het was beetje ingewikkeld vond ik :r.
Opnieuw monteren dus lijkt me?
Edit: Me GPU staat op 411.75 en me mem op 364.50.
denk dat je koeling niet goed zit.. mijn 9800SE@Pro@XT clocks (mem 360 dat wel) doet et perfect met stock (r9700-alike) koeling :D

Verwijderd

Nieuwste Catalyst downloaden (4.8), probleem opgelost.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ook ik heb dit als de Core van de club3d ati 9800 pro teveel wordt overclockt. Hoger dan 420mhz geeft hij precies dezelfde soort artifacts bij doom3 :r , 440mhz geeft in geen enkel ander spel, of in 3dmark03 artifacts. bij 455 mhz core _/-\o_ geeft alleen in de nature test van 3dmark03 dezelfde artifacts zoals in deze screenshot van doom3 te zien zijn.

Blijkbaar maakt doom3 veelvuldig gebruik 8)7 van een bepaalde "stukken"van de GPU die ook in de nature test van 3dmark03 naar voren komen. :'(

• ID-College
Tja naja,
Ik weet niet of ik me vga kaart moet overklokken.
Tis een kaart van 470 Euro (heb ik ervoor betaald) en die wil ik niet naar de klote helpen door dat klokken. Laat maar lekker zitten dan. Hij draait nou toch perfect @high en ultrahigh hoef ik echt niet te halen hoor :) :P

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Als je niet overclocked waarom heb je dan toch die koeling veranderd?
Voor de looks? (8>

Verwijderd

corpseflayer schreef op 30 augustus 2004 @ 23:55:
Voor de looks? (8>
zalman is niet voor overclocken bedoeld, maar om te zorgen
dat je de videokaart stil kunt koelen.
Heb heb ook op de 9500 np@9700 draait perfect en lekker stil.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Dan laat je de fan op 7V draaien en schuur je de blades een beetje bij, is ook superstil (ervaring).

• ID-College
corpseflayer schreef op 30 augustus 2004 @ 23:55:
Voor de looks? (8>
Omdat het stoer staat :P
Maar een vriend had een Zalman koeler nodig, omdat ik de C had mocht hij die overkopen waardoor ik de D ging kopen.
Scheelde hem en mij geld snappie :)
Pagina: 1