P4P800 + P4 2.8 slaat zomaar af na langdurig aanstaan

Pagina: 1
Acties:

• JohnieBraaf
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02-2025
Hallo,

Ik heb sinds de bouw van mijn nieuwe systeem een probleem! Als ik de computer een paar dagen aan laat staan gaat deze vanzelf uit.

Met het warme weer van de laatste dagen doet hij het ook als hij gewoon een aantal uren aan staat. Het vreemde is dat hij ook niet meer aan wil als hij eenmaal is uitgevallen. Aan het ledje op het moederbord kan ik zien dat er wel stroom op staat, maar hij reageerd niet op de aan en uit schakelaar. De enige manier om een beetje leven te zien is door de voeding uit te zetten en te wachten tot het ledje van mijn moederbord uitgaat. Als ik dan de voeding weer inschakel en op de aan en uit knop druk, merk ik dat de computer even wil starten (1 seconde) de fans krijgen een klein tikje en de power led flikkert even en dan is ie weer uit. Dit kan ik dan herhalen door de voeding weer uit te schakelen enz.
Het ledje op het moederbord blijft gewoon branden dus er staat wel stroom op.

Als ik de pc dan een paar uur laat staan, doet alles het gewoon weer normaal.
Ik heb op het moment alles standaard gezet dus niets overgeclockt en heb een zeer degelijke koeling met 2 x 120 mm casefans en een zalman CNPS7000cu op de CPU.

Ik denk persoonlijk dat het iets met een thermische beveiliging heeft te maken.
Maar als ik naar de logs van mijn CPU en Mobo temperatuur bekijk blijkt deze niet boven de 50 graden te komen.

Ik heb ergens gelezen dat er ook een thermische beveiliging in de CPU zit, zou deze overgevoelig kunnen zijn? Het is een Pentum 4 2.8C

Mijn systeem bestaat uit:

Asus p4p800 deluxe
P4 2.8 800FSB
Antec 380 Watt PSU
Geforce 4 MX440
Seagate Barracuda 160 SATA
en nog wat losse PCI kaarten

Weet iemand waar de oorzaak van mijn probleem kan liggen?

Alvast bedank Tweakers! _/-\o_

PLEASE HELP ME!!!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 18:28
kan de warmte wel weg achter de kast? airflow in orde? faq gelezen?
kast in de "ijskast" gezet en kijken of het probleem er nog is ?

[ Voor 6% gewijzigd door Morphine op 14-08-2004 22:53 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:49
De perikelen met het opnieuw aanzetten van je pc lijken behoorlijk veel op wat ik heb meegemaakt. Dat bleek uiteindelijk aan m'n voeding te liggen (had ook dat de fans even een tikje kregen en dat er wel netjes een ledje op het mobo brandde).
Jij hebt echter een iets betere voeding als dat ik toen had :) (had een qtec)

Heb je een andere voeding om het te testen?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:36

scorched

Maximum Overdrive

klinkt inderdaad als een thermische beveiliging van je voeding. Als hij te weinig vermogen kan leveren en daardoor dus warmer wordt dan een voeding die meer kan leveren, kan het zijn dat ie met het weer van de afgelopen dagen net even te warm krijgt. Probeer een andere voeding of hotwire hem even om te kijken of hij dan wel aan gaat.

/offtopic :

[quote]Morphine schreef op 14 augustus 2004 @ 22:52:
kast in de "ijskast" gezet --> dat past niet :+

[ Voor 61% gewijzigd door scorched op 14-08-2004 23:21 ]

Verwijderd

Welkom op got :w

Ik denk dat het zeer zeker niet je voeding is, je systeem bevat bijvoorbeeld geen extreme videokaart en verder bestaat je systeem ook niet uit enorm veel harde schijven dan wel cd/dvd drives.

Ik denk eerder dat het een warmte probleem is, heb je al een keer met je kast open proberen te werken? Dan haalt hij namelijk verse lucht uit je kamer en die is toch altijd nog minder warm dan de lucht in een dichte kast. Leg ook even zelf een thermometer in je kast bij je cpu oid om zelf een echte meting te doen, er zijn maar genoeg verhalen bekend van brakke onboard sensors die een zeer slechte indicatie afgeven.

Verwijderd

kortsluiting?

Verwijderd

Dan doet hij het na een paar uur toch niet alsnog :?

btw ff TR gedaan ivm titelfix

TS lees even het PMG Beleid. Hier staat wat info in over hoe je een titel moet kiezen etc.

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:28
Grote kans dat t de voeding is. Maakt niet uit dat er geen stroomvreters inhangen. als je voeding te warm wordt omdat hij geen koele lucht krijgt slaat alsnog de beveiliging in en die is alleen te resetten door power eraf en ff wachten. En er weer op. Dus ff een andere voeding proberen.

Verwijderd

mkampstra schreef op 15 augustus 2004 @ 12:40:
Grote kans dat t de voeding is. Maakt niet uit dat er geen stroomvreters inhangen. als je voeding te warm wordt omdat hij geen koele lucht krijgt slaat alsnog de beveiliging in en die is alleen te resetten door power eraf en ff wachten. En er weer op. Dus ff een andere voeding proberen.
Good point....

ik doelde met het feit dat het niet de voeding was alleen op het wattage, het lijkt mij namelijk duidelijk een koelingsprobleem...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 07:23
Misschien toch moederbord, kan een kapotte elco zijn. Dat is te zien aan dat hij vaak een beetje open gebarsten en vaak wat bruine prut uitlekt

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• JohnieBraaf
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02-2025
Jongens ik denk dat ik achter de oorzaak van het probleem ben.
Het was inderdaad een koelingsprobleem van de voeding. Ik had onlangs een Antec Sonata gekocht. Deze kast moet zogezegd stil zijn en daarvoor hebben ze maar 1 inplaats van 2 fans in de PSU gezet. Dit is op zich geen probleem, maar omdat ik erg ijverig ben geweest met het wegwerken van de kabels, heb ik deze zo netjes weggewerkt, dat de hele luchtdoorgang naar de PSU werd geblokkeerd.
Dit is natuurlijk niet optimaal voor de koeling. 8)7

Ik heb de kabels nu op een andere manier door de kast gelegd en tot nu toe heb ik geen uitvallende pc meer gehad. Bedankt voor de hulp jongens ik wist een niet waar ik moest zoeken. _/-\o_

PLEASE HELP ME!!!

Pagina: 1