HT + samenwonen + advies

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jafs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-03-2023
Ik woon nu alleen en niemand die klaagt over de "al die lelijke speakers" in de woonkamer. Maar over een klein jaartje is mijn nieuwe huis klaar en ga ik samen wonen met mijn vriendin.

Mijn set bestaat nu uit een Harman Kardon AVR-3550 en H/K DVD-30, i.c.m. de Tannoy Mercury mx speaker set.
Mijn vriendin vind al die speakers echt verschrikkelijk. Dan kun je natuurlijk zeggen pleur op, het is mijn hobby. Maar naar mijn mening werkt dat niet zo.

Op zich wil ik hierin wel een concessie doen. Wat voor mij belangrijk is dat ik gewoon in stereo muziek kan luisteren zonder subwoofer, dus kom je naar mijn mening uit op in iedergeval voor de front speakers een tweetal zuilluidsprekers.

Ik zit nu zelf te denken aan de volgende oplossing:

2 x KEF Q4 (fronts)
1 x KEF Q6c (center)
2 x HTS2001.2 (rears)

Nu is mijn vraag: ik heb geen ervaring met kleine sattelietluidsprekers als rears, maakt het uit als je "volwaardige" speakers voor hebt en sattelietspeakers achter.

Ik luister ook graag naar DVD-A, nu heb ik wel eens gehoord dat die sattelietluidsprekers hier niet geschikt voor zijn. Is dit zo ?

Hoor graag jullie reacties.

Eventueel ook reacties hoe jullie bovenstaand, herkenbaar probleem denk ik, hebben opgelost.

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 09:44
Kleine (veelal 1-weg) satellietjes zullen zich natuurlijk nooit kunnen meten met echte hifi-speakers he..

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mijn ervaring is dat sub-sat setjes toch een veel hogere WAF factor hebben dan de gemiddelde zuilspeaker, al is deze nog zo mooi. Wat je eventueel zou kunnen doen is enkele strak klinkende boekenplankspeakertjes kopen en een sub maken op basis van een JL audio woofer, die dingen passen in een 20 liter kistje, dat raak je overal wel kwijt :)

En over het wel of niet geschikt zijn van satalietspeakers, tja dat slaat eerlijk gezegd nergens op. Het is misschien wel zo dat de meeste sataliet speakers van lagere kwaliteit zijn, maar daardoor is er geen verband tussen het wel of niet geschikt zijn voor DVD-A of SACD etc.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een 5.1 set op mijn pc en die speakertjes halen het absoluut niet bij mijn Kenwood installatie + bijbehorende boxen.,.

Ik woon trouwens ook samen en ik heb de boxen netjes we moeten werken.. Dat wil zeggen dat ze er nog wel zijn, maar niet zo duidelijk aanwezig.. Rechtsvoor staat naast de stereo-torens, linksvoor onder mijn bureau en de rear boxen staan achter de bank... Het geluids is nog steeds dik ok, maar de boxen zijn niet meer zo overheersend aanwezig in de huiskamer...

Anders zou je ook nog mooie zwarte boxen kunnen kopen en deze met muursteunen vrij hoog in de hoeken van je kamer ophangen.. dat scheelt ook wel denk ik...

[ Voor 14% gewijzigd door Rac-On op 14-08-2004 23:18 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 15:13
offtopic:
Mocht je deze speakerset weg doen, dan ben ik een geïnteresseerde koper :).

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Dit soort verhalen lees je toch wel erg veel de laatste tijd, als je niet eens meer een paar speakers in je nieuwe huisje mag plaatsen gaat dat toch best wel ver hoor. Als muziek / film kijken jouw ding is dan moet je mekaar daar toch gewoon de gelegeheid voor geven? Als je vriendin van lekker koken houdt maar jij bent al blij met een magnetron maaltijd zeg jij toch ook niet die keuken neemt veel te veel ruimte in, die moet eruit? Je zegt dat je best consessies wilt doen maar welke consessies doet je vriendin dan?

Mijn eigen vriendin (inmiddels mijn vrouw) heeft altijd geweten dat ht voor mij belangrijk voor mij was en zou nooit van me vragen daarmee te stoppen. Zo heb kan ik lekker mijn speakers (plus crt projector, scherm, etc.) kwijt in de woonkamer en kan zij in de garage haar ding doen. Dat is in mijn ogen een consessie doen, je geeft mekaar de gelegenheid je eigen hobby uit te oefenen.

Sattelietspeakers hebben dan misschien wel een hoge waf maar dan heb ik liever geen sattelietspeakers en geen ht. Kijk dan eens naar b&w 805-jes, erg mooie boekenplankspeakers die mijn vrouw ook erg mooi vind zeker omdat ze kleiner zijn dan mijn overige speakers.

Ik zou er in elk geval nog eens goed over nadenken en er goed met je vriendin over praten.

Heel veel succes in elk geval.

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 07:42:
Zo heb kan ik lekker mijn speakers (plus crt projector, scherm, etc.) kwijt in de woonkamer en kan zij in de garage haar ding doen
_/-\o_ _/-\o_ Jullie wonen wel samen ;)

Herken dit probleem van 'enorme' boxen in de kamer. Bij ons is het opgelost door het design van de speakers zwaar te laten meewegen (mijn vrouw vond de Kef Q5 serie wel mooi dus...)

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 16:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

Echte mini satelietjes als rears zou ik gezien je wensen niet aan bevelen. Misschien zuil luidsprekers als fronts en als rears een relatief kleine stand luidspreker. Bij DVD-A en SACD zijn de rear kanalen in principe welliswaar full range maar het geluid dat eruit komt is toch zeer beperkt. Kijk of je qua waf weg kunt komen met een redelijke monitor luidspreker. Ik gebruik zelf een monitor als rear van circa 10 liter met een 13 cm woofer en heb eigenlijk nooit het idee dat ik iets mis (gaan tot circa 50Hz F3)

Verwijderd

Persoonlijk woon ik alleen (bij mijn ouders), maar ik heb een klein kamertje. Zelf heb ik Mission M32's, deze zijn krachtig genoeg voor mijn hokje.

Maar waarschijnlijk zul je toch "even" een "meubelboulevard-tripje" moeten maken, maar daar was je zelf ook al achter. Ik neem aan dat je je vriendin wilt behouden, en het niet stuk wil laten lopen op een stukje geluid! :Y)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 21:00

JT

VETAK y0

Die Kef eitjes zijn niet echt hele kleine satellieten en zijn imho wel geschikt als rears :) En muziek kunnen luisteren zonder sub heb je niet perse vloerstaanders voor nodig. Ik heb hier een setje Jamo Concert 8 staan en die komen dieper dan mijn vorige Tannoy zuiltjes.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die Kefs zijn natuurlijk al heel wat mooier gedesigned dan de gemiddelde zuil. Misschien dat een wat slankere zuil een idee is? Ik vind dat persoonlijk het belangijkst: Je fronts. Als surrounds kun je IMO prima af met een paar satelieten die je je vriendin uit laat zoeken :)

* Grrrrrene is erg blij met z'n vriendin die B&W 604 S3's mooi vindt :D

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 15-08-2004 15:38 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 21:00

JT

VETAK y0

Grrrrrene schreef op 15 augustus 2004 @ 15:37:
Als surrounds kun je IMO prima af met een paar satelieten die je je vriendin uit laat zoeken :)
Dat nou ook alweer niet, dan krijg je die 5x overpriced Bose rotzooi omdat dat het kleinst is en dan klinkt het nog nergens naar :P
* Grrrrrene is erg blij met z'n vriendin die B&W 604 S3's mooi vindt :D
Das wel strak :P Ik kan me niet voorstellen dat een meisje mijn Concert 8 schatjes lelijk vind O+ Hoogstens uit jaloezie >:)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

JT schreef op 15 augustus 2004 @ 15:46:
[...]

Dat nou ook alweer niet, dan krijg je die 5x overpriced Bose rotzooi omdat dat het kleinst is en dan klinkt het nog nergens naar :P

[...]

Das wel strak :P Ik kan me niet voorstellen dat een meisje mijn Concert 8 schatjes lelijk vind O+ Hoogstens uit jaloezie >:)
* Boekster is het eens met JT
Mijn beestjes zijn ook bella's! :)
offtopic:
Kom je nog een keer langs of gaat dat niet lukken? Je bent nog steeds welkom ;)

Maar 805's aanraden gaat me dan wel weer wat ver :D . Tuurlijk zijn ze mooi, maar ook prijs heeft een WAF hoor :P .

Als je vriendin de KEF's mooi vindt (en jij het geluid goed vindt) dan denk ik dat je erg tevreden mag zijn :) . Ze weet ook dat er geen planten op kunnen?
De HTS2001.2 is een goede sateliet, daar zul je je geen buil aan vallen (voor degene die riep dat ie eenweg was, het is een uni-q, dus wel degelijk 2-weg :) ). Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het nauwelijks inschikken vind :) .

Music Addicted

• Priet
  • Laatst online: 06:51

Priet

To boldly do what no one has..

ff tussendoor: mag ik even weten wat een 'WAF' is :?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Womans Acceptance Factor. Ofwel, of ze iets accepteren of niet. Meestal ligt dit aan het uiterlijk, maar ook de prijs scheelt vaak een rol. De ene waf is de ander niet. Vrouwen hebben immers ook een andere smaak, onderling :) .

Music Addicted

• DJT
  • Laatst online: 03-07 07:07

DJT

Boekster schreef op 15 augustus 2004 @ 16:51:
Womans Acceptance Factor. Ofwel, of ze iets accepteren of niet. Meestal ligt dit aan het uiterlijk, maar ook de prijs scheelt vaak een rol. De ene waf is de ander niet. Vrouwen hebben immers ook een andere smaak, onderling :) .
En vergeet niet de verschillende gemoedstoestanden waarin vrouwen kunnen verkeren mee te laten wegen. Ga op vakantie, verwen haar en ga daarná samen speakers uitzoeken.

Ons huis is in december klaar en mijn vriendin wil ook geen grote zuilen (ik eigenlijk ook niet). Er zijn nu twee opties:
- B&W 805 op stands
- Piega

• Priet
  • Laatst online: 06:51

Priet

To boldly do what no one has..

DJT schreef op 15 augustus 2004 @ 16:58:
En vergeet niet de verschillende gemoedstoestanden waarin vrouwen kunnen verkeren mee te laten wegen. Ga op vakantie, verwen haar en ga daarná samen speakers uitzoeken.
LOL :+

Het is me nu helemaal duidelijk, kan nog erg interessant worden dit :P

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 16:31
Dit is nou de reden waarom ik niet samenwoon 8)

ik denk dat het voor jou gewoon een overweging is. accepteer jij het verlies in geluidskwaliteit met kleinere speakers, of ga je een andere 'oplossing' zoeken.

hey. wees blij dat je geen barco aan het plafond heb hangen :D

[ Voor 72% gewijzigd door FragDaddy op 15-08-2004 17:25 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Goh wat ben ik dan toch gelukkig als ik dit zo hoor. Mijn vriendin vindt mijn tannoy reveals wel mooi! Maar misschien komt dat omdat ze niet ' standaard' zwart maar rood zijn :?

Maar ik zou zo zeggen, maak een deal, laat haar de zithoek kiezen die zij mooi vind, op voorwaarde wat je je speakers mag houden ! Zo vreselijk groot zijn de Mx nou ook weer niet!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

DJT schreef op 15 augustus 2004 @ 16:58:
[...]

Ons huis is in december klaar en mijn vriendin wil ook geen grote zuilen (ik eigenlijk ook niet). Er zijn nu twee opties:
- B&W 805 op stands
- Piega
dan zou ik persoonlijk voor piega gaan :) zijn ook hele mooie

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-07 22:06
Waarom meteen andere speakers?. Je kan ze toch ook op 1 of andere manier wegwerken. Bi

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 17:09
Ik weet niet of je speakerdoek erover hebt? Op google kwam ik inderdaad niet al te sexy plaatjes tegen. Met een beetje 'speakerdoek' kun je het net afwerken, en dan kijken of je het mooi kan plaatsen. Financieel gezien de mooiste otpie natuurlijk :P

|>

Verwijderd

Ik heb destijds mijn zuilluidsprekers ook omgeruild voor de 'eitjes' van KEF. (in overleg met vriendin) Achteraf ben ik er erg tevreden over....

Afbeeldingslocatie: http://www.mindwipe.nl/tweakers/DSCN1587.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mindwipe.nl/tweakers/DSCN1589.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je een consessies wil doen, hoezo dan meteen sats? Dat is meteen zo heel erg extreem! Zoek dan liever wat mooie boekenplank speakers uit! Doe dat dan samen met je vriendin en laat haar bij het uitzoeken ook haar favourite muziek uitzoeken. Leg haar dan netjes uit hoe het een beetje zit met die speakers en laat haar zelf luisteren naar de verschillen. Mooie boekenplank speakers zijn er zeker wel te vinden (bv de minipod, maar ook vele andere). Gelukklig word er tegenwoodig ook steeds meer op design gelet. Iets moois moet zeker wel te vinden zijn!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-07 20:28

Nitai

Live the life you love.

Je moet in ieder geval niet snel opgeven en het wel bespreken met je vriendin. Uit je verhaal kan ik niet opmaken dat je dat al wel gedaan hebt. Als ze van muziek houdt, neem je haar favo muziek en laat je haar eerst kennis maken met het geluid dat jouw speakers produceert en bijvoorbeeld een huis-tuin & keuken ministereo set ofzo.
Dus eerst de waardering kweken, en als ze ze nog steeds niet vindt kunnen dan ga je naar mooiere alternatieven zoeken samen met haar :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Klinkt bekend, ik moest ook nieuwe speakers halen van mijn vriendin (nu vrouw). Ze kwam zelf met Blueroom Minipods. Erg mooi en klinken ook erg goed. (zie http://www.podspeakers.com/podspeakers.html)

Meeste vrouwen vinden ze erg mooi, dus wellicht is dat ook wat voor jou.. :)
Pagina: 1