Faq deel: SETI@Home

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter

Dutch Power Cows SETI@home FAQ

Versie 1.00. Laatst bijgewerkt op 09-08-2004

Welkom!

Welkom bij de SETI@home FAQ.

Voor de algemene vragen over de Dutch Power Cows verwijs ik je graag naar de algemene Dutch Power Cows FAQ. Op deze pagina vind je de uitleg zowel voor SETI@home "Classic" als voor de "BOINC" versie. Gezien de nogal grote verschillen doen we dit apart. Informatie omtrent SETI@home Classic project vind je hier. Tevens vind je daar een hoop informatie over SETI in het algemeen. Omdat de classic versie binnen niet al te lange tijd gaat vervallen ligt de prioriteit voor ons bij de versie die gebruik maakt van BOINC.

Sequence bedankt voor de originele SETI@home Classic FAQ, die voor een deel hier terug komt. :)
Heb je vragen, opmerking of problemen mail op RedVox en ik zal al het mogelijke doen om je te helpen.

Wat is SETI@home?

SETI@home (Search for Extra-Terrestrial Intelligence at home) is het grootste Distributed Computing project dat er is. Het maakt gebruik van miljoenen PC's over de hele wereld om te zoeken naar tekenen van buitenaards leven. Dit gebeurt door "geluid" uit het heelal, dat met een schotel van ruim 500 meter in Puerto Rico is opgenomen, te doorzoeken. Het geluid wordt door je computer doorzocht op pieken en patronen; deze geanalyseerde data wordt dan terug gestuurd naar berkeley, de Amerikaanse universiteit die dit project organiseert. SETI@home is begonnen op 17 mei 1999 en werkt ongeveer als volgt: deelnemers downloaden een klein programmaatje dat data ophaalt. Dat blokje data wordt op de computer van de deelnemer geanalyseerd, gebruik makend van de gebruiker zijn ongebruikte computerkracht.

Inmiddels zijn er 2 versies van SETI@home: SETI@home "Classic" en SETI@home onder "BOINC". Beide versie's worden behandeld in deze FAQ. Verschil zit hem voornamelijk in de client die het werk verricht, hierdoor is er met BOINC meer mogelijk dan dat het geval was met de originele "Classic" client. Rondom dit wetenschappelijke project zijn er veel statistieken! Mede de uit deze statistieken komende competitie maakt het project zo interessant voor DPC!

Let op! De items in deze FAQ kunnen over SETI@home classic gaan en over SETI@home BOINC. Let dus goed op voor welke versie het item geldt!

Is SETI@home hetzelfde als BOINC?

Nee. SETI@home is een project, BOINC is een client of platform. Door de BOINC client te installeren kun je meedoen met SETI@Home, maar ook met andere projecten die op het BOINC platform draaien.

Wat is BOINC?

BOINC staat voor "Berkeley Open Infrastructure for Network Computing". Het is ontwikkeld o.a. door de makers van SETI@home "Classic". Het is bedoelt als universeel platform voor verschillende Distributed Computing projecten.

Wat heb ik nodig om met BOINC mee te doen?

BOINC is er op dit moment voor de volgende os'en: Linux-x86/Windows-x86/Mac-OSX-10.3+/Sparc-Solaris. Hardware matig zijn er geen ondergrenzen. BOINC doet na de installatie een benchmark waar gekeken wordt wat de machine wel of niet "aan kan". Een Pentium 1/166 met 128Mb is wel aan te raden. Veel van de prestaties hangen af van het project waar je aan meedoet.

Doet DPC mee aan SETI@home of BOINC?

DPC doet mee aan SETI@home. De andere projecten die d.m.v. BOINC gaan lopen worden per project bekeken. Hier voor gelden dezelfde regels als voor alle andere nieuwe projecten om ondersteund te worden door DPC. Het kan dus in de toekomst zijn dat we meerdere projecten die gebruik maken van BOINC ondersteunen. Op dit moment is echter SETI@home het enige project. Meer informatie hierover vind je in de DPC FAQ.

Verandert het SETI@home project ook?

Nee. In principe blijft alles hetzelfde. Uiteindelijk zal er wel extra data komen. Nu wordt de data van 1 radiotelescoop gebruikt, dat worden er straks 2. Ook zal er naar meer "signalen" gezocht kunnen worden onder BOINC. De kans om iets te vinden wordt dus groter op deze manier.

Waarom overstappen, de huidige client is toch goed?

Het grote voordeel van BOINC is dat de makers 1 platform hebben wat voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Op dit moment zijn dat de projecten Astropulse, Predictor@home en SETI@home. Voor Astropulse is dit nog wel een bètaversie. De bedoeling is dat BOINC in de toekomst toegankelijk wordt voor alle DC projecten. Natuurlijk zullen nooit alle projecten onder BOINC gaan draaien, maar de opzet is dat een aantal projecten het zeker wel gaat doen. Het grote voordeel voor de gebruiker is dan dat hij of zij d.m.v. de on-line instellingen kan bepalen aan welk project hij of zij mee wil doen. Ook bestaat de mogelijkheid om aan meerdere projecten mee te doen, en zelf aan te geven hoeveel procent processorkracht hij of zij per project wilt doneren.

De statistieken zoals die nu zijn blijven behouden. Wel beginnen we met BOINC helemaal op nul. Dit is voor DPC een mooie kans om te laten zien dat we bij de top van SETI@home horen. Uiteindelijk zal de "Classic" versie helemaal stoppen. Wanneer dit gebeurt is nog niet duidelijk, maar verwacht wordt dat dit nog zo'n 2 maanden duurt.

Wat moet ik kiezen, de Classic of de BOINC versie?

Op zich is die keuze helemaal aan jezelf. Wel willen wij je aanmoedigen op de BOINC versie te nemen. Ten eerste omdat het "Classic" project over niet al te lange tijd gaat stoppen. Tevens is er bij de BOINC versie nog veel "winst" te halen. Alle statistieken zijn nog laag omdat het project pas gestart is!!

Kan ik mijn "Account ID" wijzigen bij BOINC?

Nee, helaas is dit (nog) niet mogelijk

Ok, ik weet genoeg. Ik wil beginnen!

Voor je gaat beginnen moet je eerst de regels en het beleid doorlezen. De belangrijkste regel is waarschijnlijk wel dat je de client alleen mag installeren op computers die ook van jou zijn, of waar je toestemming voor hebt. DPC zal ook streng toezien op die regel. Bij misbruik volgt absoluut verwijdering uit de statistieken.

Hoe kan ik mee gaan doen aan SETI@home onder BOINC?

Je moet eerst een account aanmaken op de website. Dit kun je hier doen. Als je alle gegevens in hebt gevuld krijg je een e-mail toegestuurd. In deze e-mail staan je "Account ID" en de "Project link". Deze heb je nodig om de client aan het werk te zetten. Tevens heb je de "Account ID" nodig om in te kunnen loggen op de website. Op deze website kun je al je voorkeuren instellen. Nu kun je de client gaan downloaden. Dat kun je hier doen. Op dit moment zijn er clients voor Linux-x86/Windows-x86/Mac-OS/X-10.3+/Sparc-Solaris. Hier vind je ook nog een linux script gemaakt door ReSc.
Er wordt gewerkt aan clients voor andere platformen.

Als de client geïnstalleerd is kun je een project "Attachen". Je kiest in BOINC "settings" en dan "Attach project" hier vul je de "Project link" en je "Account ID" in. Deze staan vermeld in de e-mail die je hebt ontvangen. De client zal nu alle informatie van de website halen. BOINC begint nu te grazen volgens de standaard preferences.

Ik doe al mee bij SETI@home Classic, hoe stap ik over naar BOINC?

Meld je op de BOINC website aan met het e-mail adres waarmee je tot nu toe bij SETI@home meedeed. Hierdoor worden alle gegevens van je oude account omgezet naar BOINC. Je huidige "Classic" account blijft wel gewoon werken. Je kunt dus ook gewoon daarop blijven grazen als je dat wilt. Aanmelden kun je hier doen. Je krijgt een e-mail met daar in de "Account ID" die je nodig hebt om BOINC onder die gegevens aan de gang te zetten. Je moet dus eerst omzetten voordat je BOINC kunt gaan draaien. Heb je nog geen account, of werkt je oude e-mail niet meer dan moet je een nieuwe account maken.

Nu kun je de client gaan downloaden. Dat kun je hier doen. Op dit moment zijn er clients voor Linux-x86/Windows-x86/Mac-OSX-10.3+/Sparc-Solaris. Er wordt gewerkt aan clients voor andere platformen. De client installeert zichzelf, wel moet je administrator rechten hebben. Als de client geïnstalleerd is kun je een project "Attachen". Je kiest in BOINC "settings" en dan "Attach project" hier vul je de "Project link" en je "Account ID" in. Deze staan vermeld in de e-mail die je hebt ontvangen. De client zal nu alle informatie van de website halen. BOINC begint nu te grazen volgens de standaard preferences.

Ok, ik heb de client, hij draait, maar ik kan bijna niets instellen?

Dit klopt. Nagenoeg alle instellingen voor BOINC moet je on-line maken. Als je op de website komt heb je een aantal opties. (Website BOINC) Je kunt hier ook stats en project nieuws vinden. Tevens vind je hier de on-line gemeenschap van SETI@home onder BOINC. Als je nu "Your Account" kiest (je moet je account id hebben om in te loggen) krijg je een overzicht van je account. In dit overzicht kun je verschillende "preferences" instellen en je persoonlijke score bijhouden. Onder "Your Account" kun je 4 verschillende "preferences" maken: Home, Work, Standard en School. In deze instellingen kun je aangeven wat de client wel en niet mag. Tevens kun je hier processortijd verdelen als je aan meerdere projecten meedoet. Als je dit gedaan hebt kun je onder "Computers" de verschillende machines die meedoen terug vinden. Hier kun je dan per computer aangeven welke "preferences" aangehouden moeten worden. Verder kun je onder "Your Account" een profiel instellen en een aantal project gebonden instellingen maken.

De client werkt. Nu wil ik voor DPC gaan grazen.

Natuurlijk willen wij dit ook :) Bezoek deze link en door middel van "Join This Team" kun je lid worden van DPC.

Hoe kan ik BOINC laten sparen?

Via het "preferences" menu op de website kun je aangeven hoeveel werk BOINC op de lokale harddisk moet zetten. Als je hier bijvoorbeeld 20 dagen opgeeft zal de client voor 20 dagen werk gaan halen. Vervolgens kun je in de BOINC client (onder file) kiezen voor "Disable BOINC Network Access" De client zal nu gewoon zijn werk doen volgens de ingestelde "preferences" maar geen verbinding meer maken. Zo spaar je dus automatisch. Let wel op, want de client maakt ook geen verbinding als hij geen "workunits" meer op voorraad heeft. Wel krijg je hier melding van in de client.

Zijn er ook "add-on" programma's voor BOINC?

Ja, maar het zijn er echter nog niet zoveel als voor de "Classic" versie. Dit komt natuurlijk omdat we nog maar net begonnen zijn. Voorbeelden zijn BOINC Spy, BOINCView en BOINCmeter. Nu we eenmaal echt van start zijn zal het aantal add-on's waarschijnlijk snel toenemen.

Hoe kan ik teams maken bij SETI@home onder BOINC?

SETI@home werkt niet met subteams, noch bij de Classic noch bij de BOINC versie. Dit houdt dus in dat iedere gebruiker zelf moet registreren en daarna moet joinen bij DPC. Om toch in de statistieken als team zichtbaar te zijn moet je naam volgens het volgende format zijn: [DPC]Teamnaam~user. Bijv [DPC]TeamA&L~RedVox zou voor mij van toepassing zijn. De statsbouwers kunnen dit namelijk mooi verwerken in het DPCH script. Een andere optie is dat iedereen onder 1 ID flusht. Je kunt dan echter in de DPCH's niet meer zien wat ieder teamlid individueel heeft geflusht. Wel kun je dit dan nog zien onder "Your Account" m.b.v. het computer ID.

In de stats zie ik "Pending Credit", wat is dat?

Bij SETI@home Classic telt iedere WU voor 1 punt. Heel simpel, maar niet altijd even eerlijk. Om deze reden is bij BOINC gekozen voor een nieuwe opzet. In plaats van credit per WU wordt er bij BOINC credit gegeven naar aanleiding van het aantal berekeningen. Als je een WU klaar hebt wordt deze terug gestuurd naar SETI@home. De client geeft gelijk aan hoeveel credit hij wil hebben voor de WU. De server zal echter de credit nog niet toekennen, maar deze tijdelijk toekennen als "Pending credit". Dit komt doordat de server iedere WU 3x uitgeeft. Pas als de WU inderdaad 3x berekend is zal de credit definitief toegekend worden. (Validatie systeem) Omdat er verschil kan zitten tussen de momenten waarop de resultaten terug komen op de server kan het nogal even duren voordat de credit "definitief" wordt. De maximale tijd is 2 weken. Als er na 2 weken nog 1 of 2 van de 3 resultaten "kwijt" zijn zullen ze opnieuw uitgegeven worden. Ook in dit geval krijg je je credit dus wel, het duurt alleen wel lang.

Waar kan ik de statistieken van DPC zien?

De DPC-resultaten voor de "Classic" versie kun je zien op deze locatie. De positie's binnen DPC kun je hier mooi volgen. Voor BOINC kun je hier en hier de statistieken zien. Natuurlijk zie je op GoT alle DPCH's die gemaakt worden. Voor BOINC zullen er natuurlijk veel website's bij komen. We zullen proberen die hier zoveel mogelijk toe te voegen. Heb je een leuke site? Laat het ons weten!

Wat voor PC heb ik nodig om mee te kunnen doen met SETI@home Classic?

Je hebt minimaal een Pentium-PC met 32 MB nodig, verder zijn er weinig systeemeisen. Bijna ieder OS heeft wel een client.

Welke processor is beter voor SETI@home Classic?

Intel's waren relatief gezien beter in SETI@home, met uitzondering van de Celeron, die minder goed presteert. Echter, de verschillen zijn niet zó groot in vergelijking met AMDs. Zeker met de huidige processors is het verschil nihil. De combinatie met het soort geheugen is van groter belang.

Waar kan ik de clients vinden voor SETI@home Classic?

De GUI-versie kan je hier downloaden , de CLI-versie haal je hier . Ook Macintosh heeft een eigen client, die je kan downloaden door op deze link te klikken. Voor Unix- en Linuxvarianten moet je even een kijkje nemen op deze site, en dan de juiste kiezen.

Welke client moet ik hebben voor SETI@home Classic, de GUI of de CLI?

De GUI-versie ziet er mooier uit, maar de CLI-versie is véél sneller. En er zijn ook tooltjes te downloaden om een mooie schil om de CLI-versie te maken, bijvoorbeeld SetiHide of SetiDriver. Daarom is het aan de raden om ten allen tijden de CLI-client te downloaden.

Kan ik met de CLI-client voor SETI@home Classic ook vanachter een proxy flushen/fetchen?

Ja, dat kan. Hiervoor moet je achter de .exe nog de parameter -proxy ip-adres:portmeegeven. Wellicht ten overvloede: dit is NIET een HTTP-proxy op je werk bijvoorbeeld, maar dit is de proxy die alle workunits voor DPC afhandelt.

Kan ik ook sparen met SETI@home Classic, zonder een proxy op te moeten zetten?

Ja. O.a. SetiDriver en SetiHide kunnen dat, je kan aangeven hoeveel workunits hij moet cachen. Workunits zijn oneindig houdbaar, na 2 weken wordt de WU ook naar iemand anders opgestuurd, maar je krijgt er altijd credits voor!

Hoe kan ik DPC joinen bij SETI@home Classic?

Je joint DPC door te klikken op deze link. Zorg wel dat je je password bij de hand hebt, die heb je nodig.

Ik deed al mee onder een andere username bij SETI@home Classic. Kan ik nu WU's retiren naar een ander account?

Nee, helaas. Wegens beveiligingsproblemen (mensen maakten hier misbruik van) is dit niet langer mogelijk, wel moet je natuurlijk al je accounts DPC laten joinen.

Kan ik mijn password wijzigen bij SETI@home Classic?

Nee, helaas is dit niet mogelijk.

Mijn PC doet heel lang over één workunit, is dat normaal?

Ja, een WU kan heel lang duren. Ter vergelijking: een XP1700+ doet een WU in net iets minder dan 4 uur, een Thunderbird 950 doet ongeveer 7.5 uur over één WU, een P3-500 ongeveer 11 uur.

Oke, dat snap ik, maar nu is het zo dat sommige workunits langer duren dan normaal, hoe kan dat?

Dat kan, sommige workunits zijn zogenaamde VLARs (Very Low Angle Range). Als je Windows 9x/ME gebruikt, in combinatie met de CLI-client (de textbased versie dus) kunnen deze workunits 40-60 procent langer duren dan normaal. Helaas is hier niet zo gek veel aan te doen. Je hebt hier geen last van als je GUI-versie neemt, maar zoals ik al zei, die is langzamer...

Kan ik SETI@home Classic ook als service draaien, zodat hij altijd actief is onder Windows NT/2000/XP.

Ja, dat kan. Hiervoor heb je het programma Seti@Home Service nodig. Let op: dit werkt NIET onder Windows 9x, die ondersteunt dit niet.

[ Voor 133% gewijzigd door [eNeRGy] op 05-01-2005 23:02 ]