Disk / register snapshot software

Pagina: 1
Acties:
  • 811 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een programma waarbij ik kan zien wat een applicatie (ook evt bij installatie) allemaal voor files en register items aanmaakt / wijzigt / verwijdert.

Voorbeeld:
• Maak snapshot van huidig systeem (files+register)
• Installeer een applicatie
• Maak een 'after' -snaphot
• Het programma (GUI) geeft weer wat deze installatie allemaal uitgevreten heeft vwb files en register.

Nou kan ik uiteraard wel van dit soort software vinden :) :

GoT topics:
gezocht: snappshot-achtig programma ala novell snapshot*
tool om installer te tracken

Applicaties gevonden na zoektocht:
Snapper (alleen files / dirs)
Registry Watch (alleen register)
System Mechanic (complete suite, kan veel meer dan dit, overkill?)
Winalysis
Disk and Registry Alert
SysInternals Filemon (alleen files)
SysInternals Regmon (alleen register)
• Microsoft SysDiff (zit in de Resource Kit, info, commandline?)

Met een aantal van deze programma's (oa SysDiff) kan je ook soort 'installers' maken, zodat je het snapshot ook op een andere pc (bv met identieke config) kan installeren. Dit is een optie die ik niet persé nodig heb - ik wil alleen maar info - maar misschien wel een leuk extraatje is.

Mjah waarom probeer je ze gewoon niet allemaal uit dan :? :P

De software van SysInternals en SysDiff ga ik zeker naar kijken. Maar ik ben ook op zoek naar ervaringen van andere mensen hier. Misschien zijn er nog wel een paar handige tools waarvan ik het bestaan niet weet, of blijkt er een algemene voorkeur te bestaan voor een bepaald pakket.

Ervaringen / tips gevraagd dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mike Jarod op 27-07-2004 02:10 ]

Verwijderd

Voor Win9x was er indertijd Vertisoft Fix-it waarbij Vertisoft Agent zat bijgeleverd die snapshots van registry/bestanden maakte en opsloeg in een database in Vertisoft Fixit\CHGMON

Vertisoft Fix-it is later overgenomen door Quarterdeck, daarna door Symantec, geen idee of dat ook geldt voor de Agent...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 02:22 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Bedankt euss, ik zal eens even gaan zoeken wat er zoal van die applicatie is overgebleven na al die tijd :) 't was laat vannacht? ;)

In afwachting van ervaringen van anderen, ga ik op m'n gemakje maar eens een aantal van de apps uit de startpost uitproberen. Zet m'n bevindingen wel hier neer, dan hebben anderen er ook wat aan :)

Winalysis

Bevalt best goed. Houdt wijzigingen in files / register / groepen / rechten / services / en nog veel meer bij. Best uitgebreid. Heeft mogelijkheid tot nette export naar textfile. Zou ook wijzigingen in snapshots ongedaan moeten kunnen maken, maar dat werkte niet zo lekker, of ik snap er geen hout van :P

Krijg alleen een foutmelding bij het uninstallen, moet ik 'm handmatig weg gaan slopen :(

Disk and Registry Alert

In de trial werkt het register gedeelte niet, alleen het disk deel 8)7 Voor de rest beetje simpel programma met weinig opties. Snapt blijkbaar geen wijzigingen in files, alleen nieuw / verwijderde files. Afrader dus :)

System Mechanic Pro

System Snapshots optie. Werkt goed :) Geeft zeer overzichtelijk weer welke files en registry items er aangemaakt / gewijzigd / verwijderd zijn, ook te exporteren naar overzichtelijke textfile. Heeft ook een optie om files inhoudelijk te monitoren op veranderingen (standaard win.ini en system.ini). Nadeel is dat dit een complete suite is met virusscanner (Panda), spyware scanner, regcleaner, filecleaner, en andere tweak dingetjes.

Bij uninstall reboot ie automatisch, daar ben ik nooit zo van gediend :/

SysInternals Filemon

Freeware. Alleen voor files. Groot voordeel: hoeft niet geinstalleerd te worden _o_ Doet niet aan snapshots, maar geeft real-time weer wat er allemaal gebeurt in groot detail. Gelukkig een optie om dingen te filteren (bv acties van bepaalde files / processen negeren), want ik werd helemaal 8)7 van het aantal file-acties wat ie logde (op een compleet schoon VMWare systeem!). Deze hou ik wel in mijn achterhoofd omdat ie zo uitgebreid is, maar voor een simpele voor / na vergelijking is dit overkill.

SysInternals Regmon

Freeware. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als Filemon. Alleen register, en hoeft niet geinstalleerd te worden. Geeft weer in real-time een heleboel weer in groot detail, en er is te filteren. Deze 2 tools zijn denk ik zeer handig om te kijken wat een applicatie allemaal real-time uitvreet, maar voor een voor / na vergelijking te uitgebreid :)

Snapper

Alleen files. Ziet er een beetje gedateerd uit en heeft heel weinig opties. Wel leuk dat je zegmaar 2 verkenner windows ziet (1 voor, 1 na) waarin met kleuren is aangegeven welke files aangemaakt / gewijzigd / verwijderd zijn. Geen optie om files inhoudelijk te monitoren.

Registry Watch

Ziet er ook al gedateerd uit. GUI is een ramp :X Gebruiksvriendelijkheid is ook ver te zoeken. Lijkt z'n werk wel te doen maar zeer onoverzichtelijk. Register en disk snapshot moet je afzonderlijk van elkaar uitvoeren. Afrader :)

RegShot suggestie van ajhaverkamp

Freeware. Alleen register. Hoeft niet geinstalleerd te worden. Simpel maar doeltreffend. Perfect om bv even snel uit te zoeken welke register waarde er gewijzigd wordt als je [vul windows instelling in] wijzigt :)

Microsoft SysDiff

Zit in de Resource Kit. Heb hier even snel naar gekeken, maar omdat dit een commandline tooltje is ben ik snel afgehaakt. Ik ben op zoek naar iets met een GUI :) Voordeel is dat je 'images' van software installaties kan maken zodat je deze ook uit kan rollen op andere systemen met een zelfde configuratie.

PC Magazine InCtrl5 suggestie van PieterJ

Officieel alleen te krijgen door een PC Magazine aan te schaffen of los te koop op hun website. Werkt alleen met installers. Je geeft aan welke install file gemonitord moet worden, en de installer wordt ook vanuit InCtrl5 gestart. Na installatie krijg je een redelijk net overzicht van wat de installer allemaal gedaan heeft (register, files, bepaalde files ook inhoudelijk zoals win.ini en system.ini). Voor installers werkt dit dus prima, maar je kan hiermee dus niet uitzoeken wat voor register key er gewijzigd wordt als <vul windows instelling in> veranderd wordt, of om te kijken wat bepaalde processen allemaal met je systeem doen :)

Symantec / Norton CleanSweep suggestie van Spider.007

Onderdeel van de Norton Systemworks suite. Smartsweep optie. Staat standaard uit, moet je ergens in een submenuutje aanzetten, en draait als service / opstartitem. Kan install files (automatisch) monitoren en deze later ook weer uninstallen adhv de gegevens die opgeslagen zijn. Heeft ook een logging functie die alle disk (niet register?) activiteit logt voor een bepaalde periode. Door de omslachtigheid heeft deze niet mijn voorkeur :)

Veritas WinInstall LE suggestie van axis

LE = Limited Edition ;) Zit standaard bij Windows 2000 Server edities. Heel goed om .msi packages te maken adhv installer (.exe) files. Maakt netjes een .reg en alle benodigde files aan. Installatie .msi is makkelijk aan te passen (bv bepaalde files / reg entries weghalen). Voor software installatie snapshots dus heel goed, voor algemene voor / na snapshots zonder software installatie dus niet te gebruiken (misschien de volledige versie wel?).

[ Voor 199% gewijzigd door Mike Jarod op 29-07-2004 14:04 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-12 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ervaring met filemon en regmon: deze tools gebruik je om real-time te bekijken wat er op de disk cq in het register gebeurt. Je kunt er geen snapshots mee maken om te zien wat er gewijzigd is na het installeren van een pakket. Zijn vooral handige tools als je met Terminal Server/Citrix werkt.

Ervaring met Novell Snapshot: mooie tool, werkt echter alleen als je een Novell Client geinstalleerd hebt (gebruikt hier blijkbaar een aantal DLL's van)

Voor wijzingen loggen in de registry bij installeren van een pakket is RegShot een mooi tooltje: http://www.snapfiles.com/get/regshot.html, het is nog freeware ook!

This footer is intentionally left blank

• Mike Jarod
  • Niet online
Over Vertisoft Fix-It heb ik niet zoveel kunnen vinden. Wel bestaat er een suite dat Fix-It Utilities heeft, maar die lijkt volgens de website geen snapshot tool te bevatten.

Tot zover vind ik System Mechanic wel redelijk werken, alleen jammer dat het een complete suite is. Ik zal eens kijken of de snapshot tool een aparte exe heeft en of ik die los van het programma kan halen.

Zijn er nog mensen met ervaringen / tips ? :)

• Mike Jarod
  • Niet online
/me schopt :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Norton heeft in het Systemworks pakket altijd Cleansweep gehad. Ik weet dat dit oa. als functionaliteit had om automatisch alle acties van bijvoorbeeld install.exe files te monitoren. Ook kon je hier handmatig traces mee starten. Ik weet niet of Cleansweep los te vinden is; maar als onderdeel van een shareware versie van Systemworks is hij denk ik wel het proberen waard.

Theoretisch gezien zou je natuurlijk een tool kunnen pakken die teveel logt (de Sysinternals suite) en daar wat filters voor definieren; of eventueel een analyser. Ik weet niet hoe goed dat te doen is :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-12 16:41
InCtrl5 is ook een optie. Officieel alleen te downloaden bij een regstratie om PcMag.COM
The file you have selected to download is only available by subscription or single purchase from PCMag.com.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Op de Windows 2000 Server CD (en misschien ook 2003?) staat Veritas WinInstall LE. Kan ook hetzelfde. Met zo'n tool kun je dan de verschillen opslaan, je krijgt dan de geinstalleerde bestanden, een .reg file, en een MSI bestand om de applicatie te deployen.. Werkt perfect, kun je de applicatie zo weer deployen op je netwerk.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik heb de tips van de mensen hierboven even uitgeprobeerd, en de bevindingen in m'n vorige post gezet.

Dan voor de laatste keer de vraag of iemand nog suggesties heeft :)

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-12 16:41
Mike Jarod schreef op 27 juli 2004 @ 11:56:

PC Magazine InCtrl5 suggestie van PieterJ

Officieel alleen te krijgen door een PC Magazine aan te schaffen of los te koop op hun website. Werkt alleen met installers. Je geeft aan welke install file gemonitord moet worden, en de installer wordt ook vanuit InCtrl5 gestart. Na installatie krijg je een redelijk net overzicht van wat de installer allemaal gedaan heeft (register, files, bepaalde files ook inhoudelijk zoals win.ini en system.ini). Voor installers werkt dit dus prima, maar je kan hiermee dus niet uitzoeken wat voor register key er gewijzigd wordt als <vul windows instelling in> veranderd wordt, of om te kijken wat bepaalde processen allemaal met je systeem doen :)
Voor zover ik weet (ik kan het helaas nu niet testen) is het ook mogelijk om een snapshot te maken. Je <vul windows instelling in> te wijzigen en een overzicht te krijgen van de wijzigingen op je systeem.
Pagina: 1