[DIY] Sub op basis van 15" TC Sounds woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40
Bijna vakantie, dus ook bijna tijd om mjin HT af te maken. De surrounds hangen al een tijdje:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Surrounds5.jpg

Niet echt heel supergoed gelukt maar it's ok. Nu dus de sub. Hiervoor ga ik de vijfde van de TC Sounds 15" woofers die ik destijds gekocht heb gebruiken. Vier zijn er al in gebruik voor de front speakers (dipool).
Ik ga een gesloten behuizing maken (de woofers zijn eigenlijk geschikt voor dipool of IB, maar een flinke gesloten gaat ook wel).

Respons en group delay in 71.5L (Q van 0.707):
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/LFE_sub_simulatie.gif

Dit sluit goed aan op de roomgain, misschien dat een beetje EQ nodig is. Dat bepaal ik gehoorsmatig wel en doe wel een meting. Grotere behuizing geeft iig niet meer output in dit geval.

Ik wil gewoon een subamp kopen, merk maakt me niet uit, prijs ook niet zo (binnen redelijke grenzen). Maar wat me wel uitmaakt, is dat de crossover te bypassen moet zijn. Iemand een idee welke subamp dat kan (ik heb er nog geen kunnen vinden)? Verder moet ie 4 Ohm aankunnen en redelijk wat vermogen leveren, maar ik kijk niet op een wattje meer of minder :).

Edit: topictitel klopt niet trouwens, moet "[DIY] Sub met 15" TC Sounds woofer" zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 14-07-2004 03:46 ]

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:03
Zow das lekker duidelijk je wil een Subwoofer versterker ofzo hebbe :S

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wazzup! schreef op 14 juli 2004 @ 04:42:
Zow das lekker duidelijk je wil een Subwoofer versterker ofzo hebbe :S
In tegenstelling tot veel andere mensen is Jag niet iemand die eventjes hier registreert om een vraag te stellen zonder er verder moeite in te steken, hij geeft duidelijk zijn eisen aan, dat die op sommige gebieden wat ruim zijn geeft jou nog niet het recht zo'n arrogante opmerking te posten, als je voor een hoge postcount gaat kan je er beter nuttige posts van maken want dit soort post horen imo in de prullenmand.

ontopic: Wat is je beweegreden dat je persé een ingebouwde amp wilt JAG? Overigens kun je ook min of meer bypassen door het filter op de hoogste filterfrequentie te zetten, de inpact op de werkelijke filtercurve is dan dermate klein dat het eigenlijk wel te verwaarlozen is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat bedoel je met "crossover bypassen"? Dat ie ook full range kan spelen? Ik denk niet dat je een sub-amp gaat vinden die dat helemaal kan. Dan zou ik een gewone amp (misschien DIY) pakken en zelf een actief filter maken.

[ Voor 54% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 09:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
De reden dat ik in principe een inbouwamp wil, is dat die goed betaalbaar zijn, er zit een level control en vaak een simpele EQ op en een autopower functie. De sub wordt redelijk weggestopt zodat je er niet bijkan om een versterker aan en uit te zetten.
De reden dat ik wil dat de crossover te bypassen moet zijn, is dat ik deze sub ook wil gebruiken om het laag van de surrounds weer te geven. Die moeten op 200Hz gecrossed worden, behoorlijk hoog dus. Ik wil de crossovering dan ook helemaal overlaten aan mijn Yamaha receiver (RX-v1400).

Nog een foto van de woofer met de rechter dipool sub en de Yamaha receiver op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/LFE_sub1.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 14-07-2004 15:24 ]

Verwijderd

Hypex heeft actieve subwoofer versterkers die alles kunnen aansturen.
Klik

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 15:27 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
Je kan natuurlijk ook gewoon stoer doen, en zo'n BMM 4005 kit gebruiken als versterker. 160W continu in 4 ohm is ruim voldoende lijkt me zo :)

Wat level adjustment betreft: gewoon een logaritmische potmeter van 10 ... 22K voor de ingang van je amp hangen. Ivm auto-powerdown: deze schakeling does the trick :)

[edit] Hoe bevallen de rears eigenlijk? Ik heb namelijk al een jaar of 2 exact zulke rears op m'n programma staan, en het lijkt erop dat het er binnenkort ook van zal komen ze effectief te bouwen ;) Bedoeling is enkel wat "vulling" achteraan te geven bij films. Alles onder 150Hz zou afgefilterd en via de fronts gestuurd worden.

[ Voor 33% gewijzigd door subsonik op 14-07-2004 17:09 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik denk dat dat eerder een beetje aan de lage kant is, ik zou met zo'n driver toch voor minimaal 300w gaan, maar liever rond de 500 als het budget dat toelaat, zeker omdat 'ie een redelijk bereik moet bedekken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 14 juli 2004 @ 17:11:
Ik denk dat dat eerder een beetje aan de lage kant is, ik zou met zo'n driver toch voor minimaal 300w gaan, maar liever rond de 500 als het budget dat toelaat, zeker omdat 'ie een redelijk bereik moet bedekken.
En je actieve correctie gaat toepassen om nog enige diepgang te verkrijgen.

• Jag
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 15:26:
Hypex heeft actieve subwoofer versterkers die alles kunnen aansturen.
Klik
Maar geen te bypassen filter voor zover ik kan zien.
subsonik schreef op 14 juli 2004 @ 17:07:
Je kan natuurlijk ook gewoon stoer doen, en zo'n BMM 4005 kit gebruiken als versterker. 160W continu in 4 ohm is ruim voldoende lijkt me zo :)

Wat level adjustment betreft: gewoon een logaritmische potmeter van 10 ... 22K voor de ingang van je amp hangen. Ivm auto-powerdown: deze schakeling does the trick :)

[edit] Hoe bevallen de rears eigenlijk? Ik heb namelijk al een jaar of 2 exact zulke rears op m'n programma staan, en het lijkt erop dat het er binnenkort ook van zal komen ze effectief te bouwen ;) Bedoeling is enkel wat "vulling" achteraan te geven bij films. Alles onder 150Hz zou afgefilterd en via de fronts gestuurd worden.
Rears bevallen goed nu ze hangen. Alleen wel duidelijk een gat in de weergave waardoor ze iel klinken. Ze geven weer vanaf zo'n 200Hz terwijl de sub's crossover op 150Hz staat.
Op zich lijkt het me prima spul hoor alleen wil ik liever zo'n zelfbouw project met electronica voorkomen als het enigzins kan. Kost een hoop tijd, ik heb eigenlijk de kennis en spullen niet en zo goedkoop is het nou ook weer niet. Dus als het enigzins kan koop ik liever een prefab amp :).
m.m schreef op 14 juli 2004 @ 17:11:
200 Watt is genoeg om onder de 40Hz aan de x-max te komen in een 72L behuizing. Meer vermogen geeft wat meer output boven de 40Hz, maar dat vind ik het geld niet waard. Bovendien: dit speelt met roomgain meegerekend toch ook wel zo'n 110dBspl tot 20Hz. Quite fucking loud zeg maar :).

Verwijderd

De DT300 heeft een ingebouwde EQ, leverd 300 watt@4ohm maar is helaas niet te bypassen. Waarom wil je graag het filter kunnen bypassen? Ookal is de subuit op je receiver gefilterd ik vind het vaak wat rustiger klinken als ik de sub vanaf 100hz laat meedoen.

Ik ben zeer benieuwd hoe films zullen gaan klinken met al dat TC geweld. Mooie woofer overigens. Jammer dat ik er toen naast greep :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 18:39 ]

• Jag
Ik wil het laag van de surrounds naar de sub sturen. De surrounds worden op 200Hz gecrossed.
LFE is zoiezo maar tot 80Hz, dus dat is niet zo'n probleem.

Ik heb helaas niet de optie om het laag van de surrounds naar de fronts te sturen en het LFE naar de sub. Het is of alles naar de sub of alles naar de fronts. En dan heb je nog de optie om het naar beiden te sturen (BOTH). Maar dan lijkt het wel alsof al het laag naar zowel de fronts als de sub wordt gestuurd.

• Jag
Bij nader inzien is een losse poweramp misschien nog wel niet zo'm slecht idee. Ik heb helaas niks meer staan dus er zal iets gekocht moeten worden. Iemand een suggestie?
Een stereo poweramp zou trouwens geen probleem zijn, het is een dual voice coil woofer.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

op htforum staat een Dynacord S1200 te koop voor €550
Misschien iets voor je?

• subsonik
Waarom gebruik je geen Crest uit dezelfde serie waar je er al 3 van staan hebt? Of laat het budget dat niet toe? :)

• JT
  • Laatst online: 14:53

JT

VETAK y0

Zelfbouw BMM 280w aan 4ohm ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
Razorfist schreef op 18 juli 2004 @ 15:38:
Misschien iets voor je?
Is misschien wel een goed idee. Wel een beetje hoge vraagprijs, zo duur is die amp niet.
subsonik schreef op 18 juli 2004 @ 16:02:
Waarom gebruik je geen Crest uit dezelfde serie waar je er al 3 van staan hebt? Of laat het budget dat niet toe? :)
Budget is rekbaar maar ik wil het niet heel duur maken. Ik denk dat Crest Vs amps een beetje lastig verkrijgbaar zijn nu. Ik zou dan ook nog een geschikte fan moeten vinden, uitzichzelf maken ze teveel herrie. Dat doet die Dynacord S1200 weer niet.
JT schreef op 18 juli 2004 @ 16:18:
Zelfbouw BMM 280w aan 4ohm ?
Zoiets is toch weer een heel project en zo goedkoop is het nou ook weer niet. Ik heb nog genoeg te doen dus liever koop ik gewoon iets kant-en-klaars.

Edit: ik werd door Shittyoldman gewezen op dit topic, is misschien wel een goede optie. Is iig goedkoop. Beetje jammer dat er geen attenuators opzitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 18-07-2004 16:30 ]

• JT

JT

VETAK y0

200e ofzo, dan is dat klaar. Ik ga de 2 kanaals versie nemen voor mijn 2 subs :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Razorfist schreef op 18 juli 2004 @ 15:38:
Misschien iets voor je?
Voor net zo'n bedrag heb je een AA. V3000+ Nieuw!. 440W aan 8ohm, 690w aan 4ohm, 960w aan 2ohm. Gebrugd aan 8ohm 1450W, 4ohm 1930w

• Jag
JT schreef op 18 juli 2004 @ 16:34:
200e ofzo, dan is dat klaar. Ik ga de 2 kanaals versie nemen voor mijn 2 subs :Y)
Sja, dan moet er nog wel een behuizing omheen. Ik vind het leuk hoor zelfbouw, maar komt nu niet zo goed uit. Heb ook niet echt genoeg praktijk ervaring met electronica (en ook de spullen) niet voor zo'n project.
m.m schreef op 18 juli 2004 @ 18:10:
[...]

Voor net zo'n bedrag heb je een AA. V3000+ Nieuw!. 440W aan 8ohm, 690w aan 4ohm, 960w aan 2ohm. Gebrugd aan 8ohm 1450W, 4ohm 1930w
Het lijkt erop dat een PA amp toch wel een goede optie is idd, welke precies het dan ook gaat worden.
En eigenlijk is die Koda (:X ) ook wel een goede optie. Ff de financien op een rijtje zetten en kijken wat er nog allemaal gekocht moet worden (ik vind een airco ook wel een goede toevoeging voor een HT :) ).

Afbeeldingslocatie: http://jag.airliner.nl/Koda_poweramp.jpg

2x125 bij 8Ohm. Is nagemeten en klopt. Zit ook een behoorlijke capaciteit aan elco's in. In luistertests hebben meerdere mensen hem al op ESLs en andere dure speakers gezet, ook naast Parasound en andere hele dure amps. En eigenlijk vind iedereen hem wel prima klinken (de wereld vraagt zich af waarom je dan nog dure versterkers nodig hebt :) ).
Er zitten alleen geen attenuators op, waarschijnlijk wel verstandig zo niet noodzakelijk om weerstanden in serie te zetten met de input (zodat er iets van 10dB afgaat ofzo).

O ja, nog 1 puntje: de amp komt niet in het zicht te staan. Hoeft er geen Koda amp in een stapel met €5000,- aan amps/dsp :P.

[ Voor 31% gewijzigd door Jag op 18-07-2004 18:29 ]

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 18 juli 2004 @ 18:19:
[...]
Sja, dan moet er nog wel een behuizing omheen. Ik vind het leuk hoor zelfbouw, maar komt nu niet zo goed uit. Heb ook niet echt genoeg praktijk ervaring met electronica (en ook de spullen) niet voor zo'n project.
Behuizing ga ik wel ff goedkoop fixen :P Zelfbouw titanium, of een mooie andere kast, hoeft voor mij niet perse 19" te zijn :P En voor de rest moet je er idd de tijd en spullen voor hebben en ervaring is wel handig. Tijd heb ik, spullen niet en ervaring ook niet. Maar een vriend van mijn pa doet het zijn hele leven lang al dus ik ga daar wel een dagje met zijn spullen kloten :P

Ecodan warmtepomp

• Jag
JT schreef op 18 juli 2004 @ 18:25:
[...]

Behuizing ga ik wel ff goedkoop fixen :P Zelfbouw titanium, of een mooie andere kast, hoeft voor mij niet perse 19" te zijn :P En voor de rest moet je er idd de tijd en spullen voor hebben en ervaring is wel handig. Tijd heb ik, spullen niet en ervaring ook niet. Maar een vriend van mijn pa doet het zijn hele leven lang al dus ik ga daar wel een dagje met zijn spullen kloten :P
Ik heb al zo kort vakantie en er moet echt onwerkelijk veel gebeuren (in huis), dus ff geen project erbij voor mij :).

Verwijderd

Jag schreef op 14 juli 2004 @ 15:22:
De reden dat ik wil dat de crossover te bypassen moet zijn, is dat ik deze sub ook wil gebruiken om het laag van de surrounds weer te geven. Die moeten op 200Hz gecrossed worden, behoorlijk hoog dus.
Waarom laat je het laag van je rears niet waar het hoort? Namelijk bij de rears.

De regisseur heeft namelijk bepaald dat er op een bepaald moment in zijn film er laag uit een/de rear(s) moet komen. Jij gaat dat nu met die sub veranderen. Met andere woorden de film wordt nu anders dan dat de regisseur hem bedoeld had.

Ik overdrijf nu een beetje maar, je begrijpt wel wat ik bedoel.
Jag schreef op 14 juli 2004 @ 18:29:
Rears bevallen goed nu ze hangen. Alleen wel duidelijk een gat in de weergave waardoor ze iel klinken. Ze geven weer vanaf zo'n 200Hz terwijl de sub's crossover op 150Hz staat.
Op mij komt het over dat je nu een probleem wil oplossen op de verkeerde plek. Je wilt een sub iets laten doen wat bedoeld is voor de rears. Je zou deze vakantie dus eigenlijk moeten besteden aan goede rears i.p.v. allerlei moeilijke toeren uithalen met een sub.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Zollang de subwoofer niet hoger gaat dan 150Hz, is het niet te bepalen waar het geluid vandaan komt. En lijkt het dus gewoon alsof het geluid bij de rears hoort.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 19 juli 2004 @ 11:13:
Zollang de subwoofer niet hoger gaat dan 150Hz, is het niet te bepalen waar het geluid vandaan komt. En lijkt het dus gewoon alsof het geluid bij de rears hoort.
Hehe, grapjas...weet je wat vaak de x-over freq van pc subjes is waardoor je hoort waar het vandaan komt ? Tussen de 150 en 200hz.

Ecodan warmtepomp

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Weet je echt zeker dat je tot 150 hz wil doorgaan met een subwoofer.
Naar mijn idee kan dat nooit lekker zijn. Op die frequentie wordt de sub wel erg goed te horen.

Die surrounds kan je veel beter dor laten gaan tot 100hz en de sub tot 80 hz ofzo.
Ik zou in iedergeval niet hoger gaan.
en 2 x 125 watt voor een subje zal je vies tegen vallen Jag je bent wel meer gewend en zeker als je een scene hebt met goed diep laag zal je gauw te kort hebben.

Maarja dat zou in mijn situatie zo zijn ik weet natuurlijk niet op wat voor nivo's jij dorgaans films kijkt.
Ik kan nog wel een Powersoft module voor je regelen 2 x 500watt @ 4 ohm mischien wat voor jou.

Verwijderd

JT schreef op 19 juli 2004 @ 11:55:
[...]

Hehe, grapjas...weet je wat vaak de x-over freq van pc subjes is waardoor je hoort waar het vandaan komt ? Tussen de 150 en 200hz.
Idd, en daarom klinken die subs altijd voor geen meter en weet je altijd precies waar ze staan. ;)

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jag schreef op 18 juli 2004 @ 18:19:
[...]
En eigenlijk is die Koda (:X ) ook wel een goede optie. Ff de financien op een rijtje zetten en kijken wat er nog allemaal gekocht moet worden (ik vind een airco ook wel een goede toevoeging voor een HT :) ).
[afbeelding]
2x125 bij 8Ohm. Is nagemeten en klopt. Zit ook een behoorlijke capaciteit aan elco's in. In luistertests hebben meerdere mensen hem al op ESLs en andere dure speakers gezet, ook naast Parasound en andere hele dure amps. En eigenlijk vind iedereen hem wel prima klinken (de wereld vraagt zich af waarom je dan nog dure versterkers nodig hebt :) ).
Voor meer info over die Koda KD-269 versterker zie ook dit topic op het forum van circuitsonline. Inclusief link naar schema en foto van het binnenwerk van deze budget power amp.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Big-Foot schreef op 19 juli 2004 @ 12:12:
Weet je echt zeker dat je tot 150 hz wil doorgaan met een subwoofer.
Naar mijn idee kan dat nooit lekker zijn. Op die frequentie wordt de sub wel erg goed te horen.

Die surrounds kan je veel beter dor laten gaan tot 100hz en de sub tot 80 hz ofzo.
Ik zou in iedergeval niet hoger gaan.
en 2 x 125 watt voor een subje zal je vies tegen vallen Jag je bent wel meer gewend en zeker als je een scene hebt met goed diep laag zal je gauw te kort hebben.

Maarja dat zou in mijn situatie zo zijn ik weet natuurlijk niet op wat voor nivo's jij dorgaans films kijkt.
Ik kan nog wel een Powersoft module voor je regelen 2 x 500watt @ 4 ohm mischien wat voor jou.
Vergeet niet dat Jag al twee subs heeft (en dus al 4 woofers in gebruik)! Dus aan te weinig bass zal het niet liggen. Maar ik zou idd wel lager crossen als de rears dat toelaten (ik vrees van niet eigenlijk). Je zou natuurlijk het gat tussen sub en rears voor lief kunnen nemen. Altijd beter dan een subwoofer die hoorbaar achter een bank staat!

• Jag
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 04:55:
[...]

Waarom laat je het laag van je rears niet waar het hoort? Namelijk bij de rears.
Mijn rears geven respons vanaf 200Hz volgens simulatie. Ik heb het nog niet gemeten, maar mijn receiver wilde met de auto calibratie ook de crossover op 200Hz zetten.
Maar ik snap niet zo waar je je zo druk over maakt :). De sub doet alleen maar het laag van de surrounds erbij verder alleen maar het LFE. En het LFE kanaal heeft maar een beperkte bandbreedte, dat is al gecrossed.

Het is wel zo dat ik het laag van de surrounds liever naar de fronts zou routen, maar dat gaat helaas niet (het kan wel, maar dan wordt echt al het laag naar zowel de fronts als de sub geroute).
En ik snap ook dat het beter is om full range surrounds te hebben. Maar ik heb gekozen voor een klein maatje surround en tot nu toe ben ik tevreden.
Sja, niet iedereen woont vrijstaand :). Ik hou best van wat dynamiek in een film maar aan de 100dBspl kom ik nog niet. Wij hebben best een goed geisoleerd huis, maar dat sub hou je niet zo maar tegen. Betekent toch dat ik enigszins rekening moet houden met de mensen om me heen :).
Maar je hebt wel gelijk dat ik met die amp lang niet alles uit de driver haal. Ik dacht eerst van wel, maar de cone excursion was p-p opgegeven in de grafiek in LSP Cad :). Er is idd best wat power nodig om hen aan zijn max te krijgen. Wat kost zo'n powersoft module :) ?
CornelisJ schreef op 19 juli 2004 @ 15:14:
[...]
Voor meer info over die Koda KD-269 versterker zie ook dit topic op het forum van circuitsonline. Inclusief link naar schema en foto van het binnenwerk van deze budget power amp.
Dank je, is echt een grappig ding die amp.

Verwijderd

Lees eerst mijn post nog een keer. De sub gaat wel hoger dan 150Hz en is dus weldegelijk plaatsbaar.
Jag schreef op 19 juli 2004 @ 16:18:
En ik snap ook dat het beter is om full range surrounds te hebben. Maar ik heb gekozen voor een klein maatje surround en tot nu toe ben ik tevreden.
Ik had van jou begrepen dat je rears iel klinken. Vandaar mijn 'bezorgdheid' over jou HT ;) maar, als jij tevreden bent dan heb ik daar natuurlijk niets aan toe te voegen.

Heb je ook overwogen om het zo te laten? Met andere woorden dan maar geen laag uit de rears en ook niet uit een sub. Ik denk namelijk dat je het met die hoog gecrosste sub alleen maar erger gaat maken.

Ik zeg dus hetzelfde als deepspace. Dat lees ik nu pas 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 16:42 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Was het niet slimmer geweest om wat meer geld uit te geven aan goede full range rears, i.p.v dat geld nu te steken in een (misschien dure) subamp?

• Jag
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 16:24:Heb je ook overwogen om het zo te laten? Met andere woorden dan maar geen laag uit de rears en ook niet uit een sub. Ik denk namelijk dat je het met die hoog gecrosste sub alleen maar erger gaat maken.
Nee, de reden dat ze iel klinken is omdat het nu niet goed gecrossed wordt. De surrounds worden op 200Hz afgekapt terwijl de sub op 150Hz afgekapt wordt. Een behoorlijk gat dus.
deepspace schreef op 19 juli 2004 @ 16:53:
Was het niet slimmer geweest om wat meer geld uit te geven aan goede full range rears, i.p.v dat geld nu te steken in een (misschien dure) subamp?
Had gekund. Maar ik denk dat jullie het als een groter probleem zien dan dat het in werkelijkheid is :). Die subamp had er bovendien toch moeten komen.
Binnenkort ook een vieraderige speakerkabel naar mijn rechtersurround leggen, dan kan ik de surrounds ook gaan gebruiken als bipole (er zitten twee drivers in per surround, nu gebruik ik er maar 1).

• subsonik
Hebben de drivers in je surrounds gescheiden kamers? If not, dan staat het ding nu als een PR te werken, en kan ik me best voorstellen dat het dan niet helemaal klinkt zoals het hoort :)

Overigens ga je met dipool nog veel minder laag uit je rears halen, omdat de afstand tussen de 2 speakertjes zo klein is. Dàn zal het pas iel klinken denk ik zo ;)

• Jag
subsonik schreef op 19 juli 2004 @ 17:11:
Hebben de drivers in je surrounds gescheiden kamers? If not, dan staat het ding nu als een PR te werken, en kan ik me best voorstellen dat het dan niet helemaal klinkt zoals het hoort :)

Overigens ga je met dipool nog veel minder laag uit je rears halen, omdat de afstand tussen de 2 speakertjes zo klein is. Dàn zal het pas iel klinken denk ik zo ;)
Bipool, niet dipool :).
De twee drivers zitten idd in twee aparte gesloten kamers. Het klinkt overigens best zoals het hoort, namelijk zoals een speaker klinkt met respons vanaf 200Hz :).

• subsonik
* subsonik zwijgt. :P

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 19 juli 2004 @ 16:18:
[...]
Maar ik snap niet zo waar je je zo druk over maakt :).
Nou ja, als je geluid hoort te krijgen uit je rears maar tegelijkertijd hoor je dan ook dat geluid van voren uit de sub komen dan is dat niet zo strak zeg maar.

Ecodan warmtepomp

• Jag
JT schreef op 19 juli 2004 @ 17:57:
[...]

Nou ja, als je geluid hoort te krijgen uit je rears maar tegelijkertijd hoor je dan ook dat geluid van voren uit de sub komen dan is dat niet zo strak zeg maar.
Van achteren uit de sub :).

• Barry|IA
Waarom maak je niet een apart filtertje voor die ene ''overige'' speaker in de rears? Gewoon vanag 80Hz! Als je driver dat toelaat.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 19 juli 2004 @ 19:19:
[...]
Van achteren uit de sub :).
Ow, dus je hebt onder elke rear een sub staan ? :P

Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
Barry|IA schreef op 19 juli 2004 @ 19:26:
Waarom maak je niet een apart filtertje voor die ene ''overige'' speaker in de rears? Gewoon vanag 80Hz! Als je driver dat toelaat.
Iemand hier al aan gedacht? :)

• JT

JT

VETAK y0

Relax dude, je post staat er net ruim een half uur :P Maar zoals Jag al zei doet zijn rear het pas vanaf 200hz in de simulatie.

Ecodan warmtepomp

• Jag
Barry|IA schreef op 19 juli 2004 @ 19:26:
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar de Visaton FRS8 zit in een 1L gesloten behuizing. Dat geeft ongeveer vanaf 200Hz respons. Het heeft geen zin om ze lager te laten doorspelen.
Ik ben het met je eens dat het geen ideale oplossing is. Maar ik wilde kleine surrounds en heb dus dit compromis gemaakt. Eigenlijk maak ik niet zo zorgen over dat ik de sub ga horen staan maar meer om de verhouding tussen het laag van de surrounds en het LFE wat naar de sub gestuurd wordt. Ik vind bijvoorbeeld dat de receiver het laag van de surrounds wat hard heeft staan tov het LFE.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:12

Indoubt

Always be indoubt until sure

Misschien een compromis tussen zelfbouw en kant en klaar. Zapp modules van LC audio, Geven aan 4 ohm 580 watt. De hele versterker is gemonteerd op een kleine print, heeft slechts een hele beperkte koelplaat nodig (klasse D, uitermate effiecient, vrijwel geen warmte afgifte) Dus toevoegen een Trafo, een zware bruggelijkrichter, afvlak elco's, volume pot en aansluitingen. Als je hem op een plaat alu schroeft heb je een plate amp. Voor een sub heb je waarschijnlijk niet de uitvoering met black gates nodig en kun je dus nog aanzienlijk besparen.
http://www.lcaudio.dk/com/zp2.htm

• JT

JT

VETAK y0

Kostda Indoubt ?

En ik zou trouwens gewoon lekker zo laten, gewoon laag naar de sub en alles tussen de 100 en 200hz dan maar weg laten.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Indoubt schreef op 19 juli 2004 @ 22:18:
Misschien een compromis tussen zelfbouw en kant en klaar. Zapp modules van LC audio, Geven aan 4 ohm 580 watt. De hele versterker is gemonteerd op een kleine print, heeft slechts een hele beperkte koelplaat nodig (klasse D, uitermate effiecient, vrijwel geen warmte afgifte) Dus toevoegen een Trafo, een zware bruggelijkrichter, afvlak elco's, volume pot en aansluitingen. Als je hem op een plaat alu schroeft heb je een plate amp. Voor een sub heb je waarschijnlijk niet de uitvoering met black gates nodig en kun je dus nog aanzienlijk besparen.
http://www.lcaudio.dk/com/zp2.htm
Ik meen me iets te herinneren over de juistheid van die 580w :+

waar dus niet teveel van klopte

Voor de beste prijs per watt moet je gewoon een PA amp heben, dat ze in het midhoog eventueel een klein beetje minder klinken dan een goede hifi amp maakt niks uit voor een subamp.

• Jag
JT schreef op 19 juli 2004 @ 22:21:
En ik zou trouwens gewoon lekker zo laten, gewoon laag naar de sub en alles tussen de 100 en 200hz dan maar weg laten.
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van systemen met een sub voor het laag, heb veel liever gewoon full range. Maar voor mijn surrounds ben ik iets minder kritisch.
Als ik de sub af heb ga ik iig proberen de surrounds eens full range te draaien. Als dat nou toch beter bevalt moet er wel een passief high pass filter in.
Indoubt schreef op 19 juli 2004 @ 22:18:
Zapp modules van LC audio
Sja, ik ken ze. Maar zo goedkoop zijn die nou ook weer niet.

Verwijderd

ik heb zelf een Thommessen sw 2.0 (is opgevolgd door de sw 2.5) heb via duitse site gekocht en heeft een bypass functie. Kijk anders ook even naar de Thommessen sw 6.0 heeft meer vermogen en kost ongeveer 500 euro.

Verwijderd

volgens mij moet ie niet hoger gaan dan 100hz, probleem is dat de filtering meestal niet stijl genoeg is.

• Jag
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 08:50:
ik heb zelf een Thommessen sw 2.0 (is opgevolgd door de sw 2.5) heb via duitse site gekocht en heeft een bypass functie. Kijk anders ook even naar de Thommessen sw 6.0 heeft meer vermogen en kost ongeveer 500 euro.
Dat ziet er echt perfect uit, kan ik nog experimenteren met een lage crossoversetting ook.
Edit: vind het trouwens niet echt logisch om een LFE signaal nog te gaan crossen omdat je dan een deel van het program material eruit gaat halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jag op 20-07-2004 15:08 ]

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 20:48
Hmmm, ik moet anders in de auto m'n sub wel doen zakken tot 63 hz 18 dB /octaaf om te voorkomen dat de bassen het geluidsbeeld naar achteren trekken :s

Globaal toevoegsel in het topic: Ik zou echt niet hoger crossen met een sub dan 100 hz. M'n ervaring leert dat je met zo'n ruim spectrum ergens moet gaan inboeten en een sub dient imho toch echt om de laatste octaven weer te geven.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:12

Indoubt

Always be indoubt until sure

JT schreef op 19 juli 2004 @ 22:21:
Kostda Indoubt ?

Kostda circa 180 euro voor een 2.2 SE module en 140 voor de versie zonder black gates. Er is pas een group buy geweest waarbij er nog wat vanaf ging (is al voorbij trouwens)

Zodra ik weer wat meer tijd heb ga ik er eens mee aan de slag voor een degelijke eindversterker. Er schijnen fenomenaal goede resultaten mee bereikt te worden dus dat wil ik wel eens uitproberen.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:05
Er stond in de laatste HH een testje van een Thommessen (1.4). De Bypass is geen bypass :). Die bypass zet het filter op ca. 250 Hz. Regelbaarheid is dan 46-136 en bypass vast op 250. Dus eigenlijk hetzelfde als de regelaar vol naar rechts op andere subamps....

Zin.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 18:43
Wat ik niet helemaal snap: Je hebt 4 van die woofers in je fronts zitten. Ik neem aan dat ze daar ook fatsoenlijk hun werk doen. Wat voegt het dan nog toe om er nog eentje te dedicaten voor het LFE kanaal? Kun je dat niet net zo goed bijmixen bij de frontkanalen? Vooral als je toch al aan het mixen gaat en surroundbas erbij trekt.

• Jag
Sja ik weet niet, ik vind een aparte LFE sub toch wel prettig. Overigens heb ik mijn surrounds eruit gedaan, toch niet tevreden. Ik heb nu tijdelijk JBL Mk1000s staan die gewoon lekker op large staan zodat de sub zich er niet mee hoeft te bemoeien. En ik heb ik me ook voorgenomen surrounds te kopen die ook op large kunnen. Geen zelfbouw, geen tijd voor. Gewoon weer eens ouderwets speakers luisteren in de winkel :).
De sub amp heb ik nog niet gekocht doordat het geen financiele prioriteit had. Maar ik kan nu ook opnieuw eentje uitkiezen, omdat die filter bypass geen issue is. Misschien iets als een DT300 of DT500 ofzo.

• Jasper Janssen
Jag schreef op 30 augustus 2004 @ 02:06:
Sja ik weet niet, ik vind een aparte LFE sub toch wel prettig.
Op zich kan ik me dat wel voorstellen, maar ik vraag me af of je er niet op achteruit gaat zo, door de LFE in feite te verplaatsen van die 2x 2 woofers in je fronts naar die ene. Hangt er ook een beetje vanaf of ze nog in heel verschillende doosjes zitten (zo te zien wel), dus, tja, geen idee wat 't oplevert.
Overigens heb ik mijn surrounds eruit gedaan, toch niet tevreden. Ik heb nu tijdelijk JBL Mk1000s staan die gewoon lekker op large staan zodat de sub zich er niet mee hoeft te bemoeien. En ik heb ik me ook voorgenomen surrounds te kopen die ook op large kunnen. Geen zelfbouw, geen tijd voor. Gewoon weer eens ouderwets speakers luisteren in de winkel :).
De sub amp heb ik nog niet gekocht doordat het geen financiele prioriteit had. Maar ik kan nu ook opnieuw eentje uitkiezen, omdat die filter bypass geen issue is. Misschien iets als een DT300 of DT500 ofzo.
Is 'filter bypass' trouwens niet gespeld 'soldeerijzer pakken'? Bij de meeste ontwerpen zal er aan de achterkant van het filter ook gewoon line-level zijn lijkt me, en als er dat niet is kun je met een simpele mono x-maal-gain versterker ertussen dat wel bijtrekken denk ik. Aan de andere kant, als je geen filter wilt gebruiken of high input of whatever is misschien een gewone hifi amplifier module (voor zover die bestaan) wel net zo makkelijk. Of anders een relatief goedkoop maar wel stevig monoblok van de een of andere soort. DC-200 Hz is een stuk makkelijker om vervormingsvrij te krijgen dan tot 20 kHz, an sich, afgezien van dat je heftige componentwaardes moet pakken om het aan te kunnen. En dan kun je er altijd nog een simpel actief filtertje voorzetten met een opampje als je wilt.

• Jag
Nou zoiezo krijg ik meer sublaag met een aparte LFE sub (ik zet het zelf ook 6dB zachter dan automatische calibratie). De reden hiervoor weet ik niet precies, maar het zou bijvoorbeeld iets kunnen zijn met het rerouten van het LFE signaal naar de fronts en maximale interne niveau's die bereikt worden in de receiver. Verder hebben mijn fronts een forse dip ergens bij 60Hz, door een voor/achter staande golf van mijn kamer. En mijn sub staat echt compleet anders geplaatst en ik zit er dicht bij, dus iig een compleet andere respons wat ook voordelig kan uitpakken.

Het is wel zo dat het nu kwalitatief wel minder is dan het laag van de fronts, die een hoge kwaliteit woofer in dipool configuratie gebruiken. Maar dat gaat natuurlijk veranderen als ik een zelfde woofer ga gebruiken voor de LFE sub. En dan zie ik wel of ik alsnog ervoor kies het laag naar de fronts te routen.

Dit is trouwens mijn huidige sub, geen topkwaliteit:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Yammie_sub.jpg

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07 13:22
Hoe los je het probleem op dat het laag van de surroundkanalen als je dat naar je front-speakers route, in tegenfase kan staan? Of, laat ik de vraag anders stellen: heb je daar wel eens last van?

https://www.hansvaneijsden.com

• Jag
Is niet zo'n ramp, tenminste als het klopt wat ik denk dat jij bedoelt :). Als het laag van de surrounds uit fase staat met dat van de front kanalen, dan zorgt dat zoiezo dat je weinig laag overhoudt, of het nou door twee aparte speakers of door 1 speaker wordt weergegeven (met een opgeteld signaal van beide kanalen met dus een cancellation door het uit fase staan van het laag).

• Jasper Janssen
Hans van Eijsden schreef op 07 september 2004 @ 02:06:
Hoe los je het probleem op dat het laag van de surroundkanalen als je dat naar je front-speakers route, in tegenfase kan staan? Of, laat ik de vraag anders stellen: heb je daar wel eens last van?
Waarom zou dat laag in tegenfase staan? Dat kan eigenlijk alleen (bewust, tenminste) zo gebeuren in een dolby surround signaal, waarbij de surround kanalen in tegenfase worden ingemixt. Maar de rear kanalen van Dolby Surround hebben helemaal geen bas, dus dat kan geen probleem zijn :)

• Jag
Jasper Janssen schreef op 07 september 2004 @ 15:55:
[...]

Waarom zou dat laag in tegenfase staan? Dat kan eigenlijk alleen (bewust, tenminste) zo gebeuren in een dolby surround signaal, waarbij de surround kanalen in tegenfase worden ingemixt. Maar de rear kanalen van Dolby Surround hebben helemaal geen bas, dus dat kan geen probleem zijn :)
Na ja, de mix kan gewoon zo zijn dat er een moment is waarop het laag dat in de surround kanalen uit fase staat tov de front kanalen. Slaat nergens op om dat te doen, klinkt heel raar, maar het kan wel :).

• Jasper Janssen
Jag schreef op 07 september 2004 @ 21:14:
[...]
Na ja, de mix kan gewoon zo zijn dat er een moment is waarop het laag dat in de surround kanalen uit fase staat tov de front kanalen. Slaat nergens op om dat te doen, klinkt heel raar, maar het kan wel :).
Ja, als dat de *bedoeling* is lijkt het me ook geen punt. Iedere multikanaal mixer luistert ook naar de downmix, sterker nog, de meeste DD5.1 mixen zijn meer geoptimaliseerd om een goeie stereo/DPL downmix op te leveren dan om zo naar te lusiteren. Drom ben ik altijd ook wel blij als ik een DVD zie waarbij je kwa audio kunt kiezen tussen DD2.0 en DD5.1, maar zeldzaam is het wel.
Pagina: 1