Toon posts:

NF7-S mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks dat ik dacht voorzichtig te zijn, heb ik bij het verwijderen van een thermalright heatsink van genoemd mobo een bruin blokje van het moederbord afgestoten..... Ik weet dat het slecht omschreven is, maar ik kan geen pic posten. Het bevindt zich tussen de socket en van de vier holes rondom de socket degene linksboven. Zoals gezegd is het een blokje van een paar mm groot en heeft het grijze uiteinden. Er liggen er nog meerdere van in de buurt.

Mijn vragen zijn:

- Wat is dit voor een component? Een weerstandje misschien?

- Kan ik het bordje weggooien? Ik had namelijk een raid-0 array aangesloten op het bordje. Indien nee, wat dien ik te doen wil ik het bordje nog kunnen gebruiken zonder andere componenten te beschadigen?

- Indien ja, kan ik een ander moederbord kopen met dezelfde raid-controller en de raid-setup weer werkend krijgen? Ik weet dat dit mogelijk is voor intel borden met een ich5r southbridge waarbij gebruik gemaakt wordt van de intel raid controller.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties en hulp.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan je anders niet proberen een pic te zoeken van de NF7-S (deze of deze bijvoorbeeld), en daar het component omcirkelen? Een plaatje zegt meer dan woorden. ;)

Wat betreft die raid-setup; het is idd. mogelijk de array over te zetten naar een controller van hetzelfde type. Dat moet dus geen probleem zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Laurent op 05-07-2004 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 05 juli 2004 @ 18:46:
Kan je anders niet proberen een pic te zoeken van de NF7-S (deze of deze bijvoorbeeld), en daar het component omcirkelen? Een plaatje zegt meer dan woorden. ;)

Wat betreft die raid-setup; het is idd. mogelijk de array over te zetten naar een controller van hetzelfde type. Dat moet dus geen probleem zijn. :)
Dat is mooi, dus een 8rda3+, a7n8x of een andere abit moet kunnen lukken.

Wat betreft de pic, ik heb het omcirkeld, maar ik moet nog even opzoeken hoe ik het kan posten. Heb ik daarvoor een eigen website nodig?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om plaatjes te uploaden zijn er tegenwoordig sites waar je het gratis kan doen. Imageshack.us is daar een voorbeeld van. Daar kan je het plaatje uploaden. Dan krijg je een URL terug, met de img-tag kan je dan het plaatje posten ([img]{URL}[/img]).

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 05 juli 2004 @ 19:04:
Om plaatjes te uploaden zijn er tegenwoordig sites waar je het gratis kan doen. Imageshack.us is daar een voorbeeld van. Daar kan je het plaatje uploaden. Dan krijg je een URL terug, met de img-tag kan je dan het plaatje posten ([img]{URL}[/img]).
Oké, bedankt. Hier is ie dan. Het is even goed kijken, maar met de beschrijving van de plek die ik heb gegeven moet je het rode cirkeltje kunnen zien. Het is ook een componentje.

edit: mocht het nog niet duidelijk zijn welk componentje ik bedoel, zal ik even een plaatje opzoeken die wat duidelijker is.

Hier is een duidelijker plaatje.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 19:24 ]

Verwijderd

Dat is een SMD weerstand (R) of condensator (C) en is noodzakelijk voor een goede werking van je CPU. Kwestie van terug (laten) solderen. ;)

Groter plaatje: http://www.pcextreme.net/reviews/nf7-s/fullSize/14.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx :)

Ik heb zelf geen soldeerkunsten, dus ik zal 't moeten laten doen. Wat zijn eigenlijk de gevolgen indien het niet goed gedaan wordt, behalve een kapotte CPU?

Verwijderd

een kapot moederbord / CPU :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 21:01 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dan valt het mobo uit en gaat het in het ergste geval (meestal niet) stuk :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 17:48
Een riend van me heeft ook zo'n ding eraf gestoten met z'n lompe slk koeler :X. Alleen hij is dat ictje ook kwijt. IS het mogelijk om het ding gewoon door te verbinden? Of loop je dan risico om je cpu te frituren?

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 05-07-2004 21:08 ]

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Intuïtief zou ik zeggen dat als je een brugje bouwt door het gewoon te verbinden het voltage te hoog kan worden (met alle gevolgen voor je cpu). Correct me if I'm wrong.

offtopic: De thermalright slk koelers zijn goede koelers maar bij het bevestigen en verwijderen van die base moet je ontzettend goed oppassen. Ik gebruik voor het aandraaien en losdraaien van die "standoffs" een kleine nijptang. Dan begrijp je dat wanneer je ook maar een beetje onvoorzichtig bent dit grote gevolgen kan hebben als er zo'n weerstandje in de buurt zit :( Het fijne van deze koeler tov bv de alpha pal 8045 of de swiftech mcx462 is dat je het hele bordje niet eruit hoeft te halen om een andere cpu erin te zetten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ding zit er niet voor niets natuurlijk.
En het lijkt op een SMD componentje en die zijn verdomd lastig om te solderen zonder de juiste apparatuur (dus een standaard soldeerboutje red je het niet echt mee).

Ik denk dat je bordje rijp is voor de muur.

Verwijderd

Topicstarter
verdorie, je hebt het neem ik aan ook tegen mij. Snif ;(

Verwijderd

Ik had een ook keer per SMD gesloopt op Asus A7N8X Deluxe, dat was een condensator voor chipset voltage :) Ja, ik had nmalijk zitten prusten met 230 V soldeerbout van €3 ofzo. Fixen was niet moeilijk, gewoon een oude moederbord of pci/isa print eeentje eraf solderen. SMD solderen is echt niet moeilijk, met mijn Weller met normale punt lukt het prima:P

Verwijderd

Als je niet van plan bent om mobo te maken, wil je me de bioschip dan mss opsturen ?

Mijn bios is namelijk corrupt en ik heb vrijdag 'n lan-party

Je zou me er 'n ENORM plezier mee doen

rastaplace@pandora.be , zeg maar wat je er voor wilt

Verwijderd

Kan je niet chip opsturen en opnieuw laten flashen? Ik had een keer gedaan voor €10,-

Verwijderd

Het componentje in kwestie is een 1206 chipcondensator. Deze wordt naar zeer grote waarschijnlijkheid gebruikt om oscillatie van de mobo-spanningsregulatoren tegen te gaan of anders om deze schakelende regulatoren af te vlakken en te ontdoen van EMC componenten.

Het componentje is wel belangrijk, dus terugplaatsen. Ik weet niet waar je woont, maar anders kan je wel even langskomen met 't ding. Ik vrees dat je condensator wel defect is, want als je het voor elkaar krijgt om die van je bord af te stoten zit er geheid een breukje in. Ik kan hier eventueel de capaciteit van het ding voor je meten en heb vast wel een vervangend exemplaar voor je liggen. Mail me anders even: pa1okz-at-amsat.org

edit:
Even nader uitgezocht: het is een 0806 condensator van 100 nF (nanoFarad), bedoeld om een lijntje te ontkoppelen. Hij is minder belangrijk dan ik eerst dacht, het zal je PC niet slopen als je 'm zonder gebruikt. Doorverbinding maken is dodelijk, dat kost je onherroepelijk een paar printsporen op je mobo zodat je 'm weg kan donderen.

Voor gebruik op langere termijn zou ik er toch even een andere in laten solderen. Indien nodig kan ik je wel helpen, ik woon vlak onder Utrecht.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 12:31 ]

Verwijderd

Zal wel 0,01 PF zijn ofzo haha :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:51
Ik ben het eens met Okzel. 't is inderdaad een standaard capaciteit en met een redelijk fijne soldeerbout is zo iets goed terug te solderen.
D'r is enkel een kans dat het moederbord op die plek nog meer beschadigd is.

Je kan in elk geval zowiezo testen of het ding het nog doet - best een redelijke kans, weinig risico - en zo ja, dan liefst toch repareren. Ik kan mij voorstellen dat 'ie zonder die condensator random vastlopers of zo gaat opleveren.

En inderdaad, wat je ook doet: *niet* doorverbinden!
Pagina: 1