WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Geluidskaarten vallen soms weg - zeer vreemd

Pagina: 1
Acties:

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:01
De laatste 2 weken is er wat raars aan de hand.

Eerst het volgende, 2 OS-jes XP en 2K, eerst zonder een enkele update tot en met de laatste updates geprobeerd. Voor specs, zie mijn sig.

Ik heb soms zomaar dat mijn geluidskaarten 'wegvallen' op compleet willekeurige tijden. de onboard, Sblaster Live! of een Hercules Muse 5.1. Ik kan geen redenen vinden, softwarecrashes, hardwarecrashes.

Ik heb het moederbord en alle kaarten nagekeken op sluiting of degradatie van het alles. NIKS te zien. De post laat desondanks toch altijd zien dat er degelijk een audiocontroller aanwezig is.

Wanneer windows aanstaat en ik heb gewoon audio en ik kan gewoon opnemen, niks aan de hand. Maar dan, zoals ik al zei, op een willekeurig moment kan ik bijvoorbeeld niet meer opnemen met een opnamebron (er wordt gezegd dat de opnameindeling niet ondersteunt wordt, terwijl hij op de standaard staat!) Dat is dus nog het minste van problemen. Het ergste is dus wanneer de geluidskaart gewoon verdwijnt. Het vreemde is echter, als ik in de hardwarelijst van windows kijk, staat alles er nog. Nog absurder is het feit dat de gamepoort op de geluidskaart wel gewoon functioneert.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Wat niet van toepassing is, is dat ik er niks ingrijpends veranderd is aan mijn hardwareconfiguratie (ik heb wel verschillende PCI-poorten gebruikt om het probleem op te lossen) en aan de driversoftware. Het werkte 2 weken geleden al jaren zo met mijn huidige configuratie, dus zodat logischerwijs nou ook moeten. Ik heb nu wel een Pinnacle PCTV Pro kaart erbij in, maar die uit het systeem laten of niet installeren lijkt niks uit te maken.

Ik ben aan het einde van mijn kennis, hopend op iemand die mij wellicht kan vertellen wat er aan de hand is.

(ik heb een kleine opmerking, ik koop geen nieuw moederbord of andere gekke dingen. Er is geen geld. Dus kom a.u.b. niet aan met koop nieuw dit of dat. Bedankt)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Wat bedoel je precies met 'de geluidskaart valt weg'? Dat er geen geluid meer is, neem ik aan. Het lijkt me dat je het moet zoeken in de softwarehoek, niet in de hardwarehoek (je zegt zelf al dat de kaart altijd gevonden wordt).
Met name door wat je noemt over de opnameproblemen denk ik aan een codec- of een toewijzingsprobleem wat ik zelf ooit gehad heb. Wat voor drivers, wat voor versies, en wat voor codecs gebruik je allemaal?

(codecs: Apparaatbeheer > Besturing voor geluid blabla > Audiocodecs | Eigenschappen)

• SkyStreaker
Met wegvallen bedoel ik bijvoorbeeld winamp die zegt dat er ineens geen audio-apparaat geinstalleerd is. Ik gebruik ook de laatste versies van alles wat er op de betreffende sites van de fabrikanten is te vinden.

Audiocodecs:
Afbeeldingslocatie: httP://members.home.nl/tranztaz/1.bmp

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• SkyStreaker
Ik schijn nu op dit moment ineens gene problemen meer te hebben... <klopt op hout, 3x>