Toon posts:

A7N8X ziet S-ATA disk maar wil daar niet van booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

eerst de specs:

Jamicon 320 watt voeding
Asus A7N8XE Deluxe moederboard
AMD XP 2600+
2x 512MB DDR RAM 3200 Kingston
Club 3D Radeon 9800 Pro
WD Raptor 36 gb

mijn probleem:

nieuwe spullen gekocht en alles er netjes in gedaan, maar hij ziet bij het opstarten helemaal geen harddisk, die draaid overigens wel. bij de raid config scherm ziet hij hem ook, alleen wil ik op dit moment ff geen raid systeem hebben. Als ik mijn oude disk erin doe, een Maxtor 60GB IDE dan vraagt hij hoe ik windows wil opstarten, dus ik zeg normaal, en dan spontaan reboot hij.

maar die raptor moet erin dus laat ik dat als het echte probleem aangeven. Op die raptor staat totaal niet duidelijk wat de jumper settings moeten zijn hij staat nu helemaal rechts.

ik hoop dat iemand een oplossing heeft, mochten jullie meer info nodig hebben hoor ik dat graag..

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:42
Die Raptor schijf is een S-ATA schijf, die hoef je niet te jumperen als Master of Slave.
Je zult alleen wel moeten aangeven in je bios of je vanaf die schijf wil booten.
ZO ja, zul je moeten instellen dat hij boot vanaf die S-ATA controller, en moet je vervolgens op je Raptor Windows XP installeren. Zorg ervoor dat je een driverdiskette bij de hand hebt om die S-ATA controller al tijdens de setup van XP te kunnen installeren (Met F6, staat onderin beeld).

Je mainboard heeft namelijk wel SATA, maar je BIOS ondersteunt het niet.
Vandaar dat je in je bios moet aangeven dat hij vanaf die RAID controller boot, als het je bedoeling is van die Raptor te gaan booten.

Als ik mij niet vergis, staat dit ook allemaal beschreven in de manual van je mainboard, of als ze nog steeds die aparte boekjes voor de raidcontroller mee leveren, dan staat het wellicht daar in.

@ErikCornelissen, S-ATA schijven hoef je niet te jumperen.
Hij heeft 1 WD Raptor, Raptors zijn S-ATA, en op S-ATA kun je maar 1 schijf per kanaal aansluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door Brede P op 01-05-2004 18:45 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-12 21:50
Je moet de HDD eens op cable select zetten, dit is namelijk ook bij mij. 2 HDD, ziet ze geen van beide.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ehm nou ik heb bij de bios setup first bootdevice hdd0 gedaan.. en hij doet nog steeds nix.. dus ik neem aan dat dit fout is.. ehm hij geeft na een tijdje bij het doorstarten deze fout: "media test failure".

ik heb geen raid diskettes, alleen een asus cd...

ik vind het best een raar probleem... nog emer sugesties?

• Brede P
Lees je manual eens door.
Er staat waarschijnlijk wel vermeldt hoe het moet.
Even kort samengevat:
Pak een diskette (leeg). Stop die CD in een PC die wel windows op start. Ga op de CD met de verkenner naar de map drivers, SATA, en als het goed is staat daar een programma makedisk. Voer die uit, en je hebt je driverdiskette (ik weet het, stom van asus, moeten ze meeleveren, ben ik met je eens). Zet je bios zo dat hij opstart van je SATA RAID controller, NIET van hdd0. hdd0 is namelijk de eerste schijf die het bios herkent, maar je bios herkent geen SATA. Je moet dus booten van ofwel iets als SCSI, ofwel van je RAID controller.
Zodra je dat voor elkaar hebt (en het staat echt in de manuals naar mijn weten, en is in ieder geval wel te vinden op internet) kun je XP gaan installeren op die PC. Zodra het blauwe setupscherm begint, meteen op F6 beginnen te drukken om een Niet-Microsoft stuurprogramma te installeren. Zorg dat je die driverdiskette in je PC hebt zitten, kies voor de juiste driver (die voor XP dus), en succes verder.

Edit: Het is geen probleem, het is een kwestie van je goed voorbereiden, en goed lezen. Zoek maar eens op booten van RAID of SATA, vast wel wat te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Brede P op 01-05-2004 19:01 ]

Verwijderd

Ik denk dat je in je bios bij IDE configuration de optie "Sata as raid" optie uit moet zetten, omdat je het toch niet als raid wil, dan zal die het waarschijnlijk wel doen.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 18:40:
*knip*

Als ik mijn oude disk erin doe, een Maxtor 60GB IDE dan vraagt hij hoe ik windows wil opstarten, dus ik zeg normaal, en dan spontaan reboot hij.

*knip*
Das logisch, windows kan er niet tegen als er een ander mobo onder komt te hangen. In sommige gevallen reboot de bootloader (NTLDR) al spontaan bij een een ingrijpende hardwareverandering.

Verwijderd

Topicstarter
oke,

ik kijk in de verkenner naar drivers/sata/ daar staat geen enkel progje.. ergens verder staat er diskette 1 en 2 en die heb ik op flop gezet maar deze herkent hij niet aangezien dos geen .exe wil of kan lezen volgens mij..

heb jij zelf die bestandjes of moet er een andere manier zijn,

bij de manuels van asus staat helemaal nix over die raid controller.. erg raar

alleen wat er in de doos zit een quick install en nog een ander boekje over de bios...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:02
Topictitle van Hij ziet wil niet doorstarten.. veranderd naar de huidige en topic van PMG naar OM gemoved :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:11

blizt

Wannabe-geek

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 19:30:
[...]
dos geen .exe wil of kan lezen volgens mij..
[...]
offtopic:
In mijn tijd (a long time ago :P ) kon je nog prima met .exe's werken onder DOS... Wolf3D, Prince of Persia & tetris waren ook exe-files ;)

United we stand, and divided we fall

• Brede P
theSman, kijk in die map SATA. Als het goed is staan er dan 2 mapjes (Linux en GUI geloof ik), en een aantal losse files. Gooi die losse files op een diskette, dat zou dan genoeg moeten zijn als driverdiskette. Het gaat om een bestand oemsetup.txt en wat drivers als het goed is. Dat zou genoeg moeten zijn om de driverdiskette mee aan te maken.
Dan vervolgens de setup starten, en met behulp van F6 die drivers installeren.
Zou moeten werken (afgelopen week nog 3 systemen gebouwd met hetzelfde bord en SATA).

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:00

makje

Professioneel prutser

Als je die drivers niet op die cd kunt vinden dan kijk je toch even op www.asus.com of je ze daar kunt vinden??

Na ongeveer 30 seconden heb je ze dan gevonden: silicon_v10033.zip

9800x3d

Pagina: 1