[XP] Inhoud diskette wordt 'gecached'

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Het probleem schijnt vaker voor te komen, gezien een aantal topics hier op GOT, maar een (werkende) oplossing ervoor ben ik niet tegengekomen. Na een reboot kan ik 1 diskette correct lezen, maar daarna geeft het benaderen van het diskettestation altijd dezelfde inhoud weer, of ik er nou een nieuwe diskette in stop, en zelfs als ik er helemaal geen diskette in heb zitten. Als deze andere diskettes dan niet write-protected zijn, schrijft Windows XP er ook nog vlot een verkeerde table of contents overheen, waardoor de diskette onbruikbaar wordt..

Deze topics heb ik er over gevonden:

Floppydisk geeft steeds zelfde inhoud
[rml][ XP] Geen 'refresh' van files op diskette[/rml]
[rml][ floppy] Window XP cached floppy toc.[/rml]

Maar de volgende oplossingen (gesuggereerd in die topics) hielpen bij mijn iig niet:

- Op het diskettestation 'autorun' aanzetten, volgens deze website:
http://www.ashzfall.com/products/autorun/autorunfloppy.html
- Nieuwe VIA 4-in-1 zijn geinstalleerd

Heeft iemand anders dit probleem wellicht wel op weten te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

In die topics staan nog veel meer suggesties; heb je die ook al geprobeer :? (onder andere een hardwarematig probleem) :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Spider.007 schreef op 04 april 2004 @ 22:48:
In die topics staan nog veel meer suggesties; heb je die ook al geprobeer :? (onder andere een hardwarematig probleem) :)
boot is naar dos,
en swap dan wat floppies, wedden dat het dan niet zo is,
is dus echt geen hardware probleem.

SP1 al geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38022

XP heeft geen dos alleen een command prompt. Lijkt er wel heel erg veel op, maar je kan niet zomaar even booten naar de cmd. Je kan natuurlijk wel altijd proberen om via cmd te testen of de floppy's dan nog gecached worden.

Dus als je het probleem hebt, ga je naar cmd en controleer je daar of je hetzelfde probleem hebt. Zelf nooit geprobeert, maar ik heb deze fout ook wel eens gehad op een oudere pc van mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 38022 schreef op 04 april 2004 @ 23:01:
XP heeft geen dos alleen een command prompt. Lijkt er wel heel erg veel op, maar je kan niet zomaar even booten naar de cmd. Je kan natuurlijk wel altijd proberen om via cmd te testen of de floppy's dan nog gecached worden.

Dus als je het probleem hebt, ga je naar cmd en controleer je daar of je hetzelfde probleem hebt. Zelf nooit geprobeert, maar ik heb deze fout ook wel eens gehad op een oudere pc van mijzelf.
Je kunt toch altijd dmv een bootcdtje naar dos booten, zo doe ik het namelijk ook altijd. is een hardware probleem iig uit te slutien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Weezer-DC schreef op 04 april 2004 @ 22:55:
[...]
boot is naar dos,
en swap dan wat floppies, wedden dat het dan niet zo is,
is dus echt geen hardware probleem.

SP1 al geprobeerd ?
- Na opstarten van een Win98 floppy worden alle diskettes prima gelezen -> geen hardware probleem dus
- Windows is volledig ge-update (inclusief SP1)

Op de commandline treedt het probleem ook op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85257

xp doet dit niet enkel bij diskettes , maar ook bij cd en/of dvd drives.

nu kan je dat oplossen door hem telkens te laten vragen wat hij moet doen als je een nieuwe disc insteekt, in plaats van dit uit te schakelen.(dus niet voor diskettes :/ )

dat is toch de enige werkende oplossingen die ik gevonden heb. misschien bestaat er een betere oplossingen voor dit toch wel algemeen xp probleem ( maar ik heb hem niet :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Anoniem: 85257 schreef op 04 april 2004 @ 23:04:
xp doet dit niet enkel bij diskettes , maar ook bij cd en/of dvd drives.

nu kan je dat oplossen door hem telkens te laten vragen wat hij moet doen als je een nieuwe disc insteekt, in plaats van dit uit te schakelen.(dus niet voor diskettes :/ )

dat is toch de enige werkende oplossingen die ik gevonden heb. misschien bestaat er een betere oplossingen voor dit toch wel algemeen xp probleem ( maar ik heb hem niet :> )
Ik heb het probleem zeker NIET met CDs, maar alleen met diskettes. Bovendien lijkt de oplossing die je suggereerd alleen bedoeld voor problemen met CD/DVD drives...

Net getest: Zelfs Windows 98 in een VMWare sessie onder XP werkt prima. Het probleem lijkt dus echt bij Windows XP te liggen...

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-04-2004 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85257

idd, dat staat dan ook in mijn post.

ik haal dit enkel aan omdat deze problemen gelijkaardig zijn, en er misschien een betere, algemenere oplossing voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC

LOL, dat weet ik ook wel...

Maar als je nou eens een win98 bootdisk van bootdisk.com haald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
Cpt.Morgan schreef op 04 april 2004 @ 23:08:
[...]
Ik heb het probleem zeker NIET met CDs, maar alleen met diskettes. Bovendien lijkt de oplossing die je suggereerd alleen bedoeld voor problemen met CD/DVD drives...

Net getest: Zelfs Windows 98 in een VMWare sessie onder XP werkt prima. Het probleem lijkt dus echt bij Windows XP te liggen...
al eens geprobeerd in device manager om de floppy diks en controller eruit te gooie,
en schakel in de bios de floppy is uit,
boot xp dan en en daarna in de bios weer inschakelen.

(dit had wel een edit mogen zijn van bovenstaande post, excuses..)

[ Voor 6% gewijzigd door Weezer-DC op 04-04-2004 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Weezer-DC schreef op 04 april 2004 @ 23:18:
[...]al eens geprobeerd in device manager om de floppy diks en controller eruit te gooie,
en schakel in de bios de floppy is uit,
boot xp dan en en daarna in de bios weer inschakelen.
- floppy + controller verwijderd uit device manager -> XP starten -> zelfde probleem

- floppy + controller verwijderd uit device manager -> floppy uitzetten in bios -> XP starten -> floppy in bios aanzetten -> XP starten -> zelfde probleem

Ook dit topic gaat er over:
Xp kopieert diskette vanzelf.

Hierin suggereert iemand dat het vervangen van de floppydrive zou kunnen helpen. Dat ga ik morgen dan maar eens proberen, maar ik houd me aanbevolen voor andere ideeen aangezien ik nog maar moet zien dat het werkt...

[ Voor 28% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-04-2004 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Zoals beloofd nog een update, om gelijk ook voor anderen een oplossing voor het probleem te bieden. Het vervangen van de diskdrive heeft inderdaad alles opgelost. Met een andere diskdrive werkt XP dus prima. Ik heb nu een aantal diskdrives getest:

NEC FD1231H -> geeft bovengenoemde probleem in XP
Safronic DS-34A -> werkt probleemloos
Mitsumi D359T5 -> werkt probleemloos

Het lijkt (zoals in een ander topic ook gesuggereerd werd) dus inderdaad een compatibiliteitsprobleem te zijn tussen Windows XP en sommige diskdrives...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:36
Sorry voor deze topic kick, maar ik heb hier een oplossing die ik nog niet voorbij heb zien komen, als zijnde getest en in orde bevonden:

Met (powertoys van msft) Tweak UI kan je autorun voor drives aan en uit zetten, deze stond dus uit voor al m'n drives. (zelf gedaan sinds de aanschaf van externe harddisk)

Voor de floppy moet hij aan staan, anders krijgt windows niet het signaal "floppy-wissel" door van de drive, en zal hij de cache van de fat laten zien.

Nadat ik het vinkje weer terug had gezet, werkte alles weer.

edit; niet dus. Maar onder winxp in een vmware machientje op dezelfde bak geen problemen, dus tis een software probleem, en ik denk wel veroorzaakt door iets als autorun... 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Mistraller op 08-12-2004 00:42 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
MisTraller schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 23:27:
edit; niet dus. Maar onder winxp in een vmware machientje op dezelfde bak geen problemen, dus tis een software probleem, en ik denk wel veroorzaakt door iets als autorun... 8)7
Zoals ik destijds ook al vermeldde:
Cpt.Morgan schreef op zondag 04 april 2004 @ 23:08:
[...]Net getest: Zelfs Windows 98 in een VMWare sessie onder XP werkt prima. Het probleem lijkt dus echt bij Windows XP te liggen...
Het is dus echt een probleem van Windows XP in combinatie met bepaalde moederborden en diskdrives, waar bij mijn weten nog steeds geen oplossing voor is (anders dan een andere drive in je PC stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:36
hmmm, ik weet nu niet meer wat er precies aan gelegen heeft, maar nu werkt alles bij mij echt weer. Ik heb te veel achter elkaar gedaan om exact de juiste handeling te herkennen.
Wat ik in elk geval deed:
Kabel vastdrukken en checken, geen resultaat.
Floppy controller disable.
reboot. bios floppy op B:
kabel anders doen.
Booten, toen kreeg ik helemaal geen drive. A of B
Toen een andere kabel + drive. (kabel foutom)
booten, disk bleef draaien (vanwege kabel foutom)
Kabel goed om gedaan, booten.
Niets kunnen lezen. (Drive werd zichtbaar als A)
De (niet originele kabel) op originele floppy
Booten.
Alles werkte ineens, maar wat vreemd was; ik kreeg de floppy drive te zien met "groepssortering" dus alle soorten bij elkaar. Wat er op duidde denk ik dat alles in registry gereset was oid.
De schijf die ik niet kon lezen bleek corrupt door de kabel foutom denk ik.
Groepssortering uitgezet en snel een herstelpunt aangemaakt, en blij een biertje gepakt.

Ik heb dus nu een nieuwe (andere) kabel, maar GEEN andere drive! Blij toe, want ik heb hem niet voor niks mooi in kleur gespoten. Maar er is dus ook softwarematig iets teruggezet. Hoe dat ik gedaan heb weet ik echter dus niet, want mijn eerdere pogingen om de controller/drive te disablen zonder te kloten met hardware liepen op niets uit.
Ik vermoed dus dat het wellicht kan helpen om gewoon even een andere drive + kabel eraan te hangen, na alles eerst uit gezet te hebben, en dan kan je misschien zelfs je originele drive en kabel gewoon weer terug hangen.
Ik ga het zelf niet proberen, maar ik heb in elk geval een collega gevonden met hetzelfde probleem, dus die ga ik eens aan de slag zetten. Als hij het voor elkaar krijgt met alleen een leenfloppy, maar uiteindelijk zijn eigen hardware, zal ik het hier melden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1