Goedkoop mobo met 66MHz PCI

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik heb me vanavond suf zitten zoeken voor een 'nieuw' mobo voor in mijn server. Mijn eerste gedachte was de Asus A7M266-D, die zowel 2 CPU's ondersteunt als 66MHz/64bit PCI. Nu is dat ding bijna nergens meer te krijgen en ben ik verder op zoek gegaan. Bovendien kost een dergelijk mobo nieuw 250 euro, en dat ligt toch net wat buiten mijn budget (200 euro max. ofzo) Daarnaast moet ik dan eigenlijk ook nog investeren in 2 CPU's.
Na een hoop zoeken en nadenken over hoe ik het allemaal moest fritsen kwam ik er bij uit dat ik eigenlijk alleen 66MHz PCI nodig heb (voor mijn Promise SX4000 en 3Com 3C2000-T)

Mijn vraag is dus eigenlijk: zijn er borden die 2 66MHz PCI sloten hebben, maar geen 64 bits ondersteunen (heb ik toch niet nodig), en dan 1x Socket A. Mocht dat niet bestaan zijn mobo's met 66/64 ook goed, maar zijn die goedkoper te krijgen dan de hierboven genoemde 250 euro?

Alvast bedankt.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 08:52
Hmm.. ik denk niet dat je er ver onder zal komen..

Veel geld ben je sowieso kwijt, tenzij je voor 239 euro in Duitsland de Tyan Thunder i860 S2603UANM gaat halen. Dat betekent wel dat je er een Xeon op moet prikken (jouw sys klinkt als een fileserver, klopt dat? Dan heb je geen processorkracht nodig en is een Xeon 2.4 S603 van eveneens 239 euro voldoende), en je moet toevallig nog RDRAM hebben wil je het een beetje binnen de perken doen.

De enige bordjes die PCI-64 ondersteunen zijn inderdaad de bordjes voorzien van de AMD760MPX-chipset, andere chipsets hebben hier bij mijn weten simpelweg geen ondersteuning voor. Dus kom je sowieso uit op een dual-bordje (dit draait overigens wel prima in combi met een single processor!)

Kzou zeggen: kijk even bij Alternate in de snuffelhoek, daar zag ik laatst een Tyan Thunder K7X Pro (2469) staan voor 289 euro, gerepareerd door Tyan. Dat is een bordje gebaseerd op die MPX-chipset, en voorzien van 3x PCI32, 2x PCI64, en 1x AGP Pro. Je kan er 4x PC2100 inprikken (registered! unreg draait ook, maar niet met meer dan 2 reepjes is mijn ervaring), je hebt 2x LAN onboard (waarvan 1x GBit), een ATI Rage XL VGA en een U320 SCSI controller als ik me niet vergis. Je hebt wél een EPS-voeding nodig en ook een E-ATX ondersteunende behuizing.
En vergeet niet: het is een SNUFFELHOEK, dus bied eens gewoon lekker lomp 180 euro ofzo.. je merkt vanzelf wel wat ze doen.

[edit] En ja, een dual-bordje draait ook met 2x Duron 1400 erin.. ook dat heb ik geprobeerd. De Chaintech die ik had was niet stabiel, maar dat lag aan een defect plankje, niet aan de setup. Die wilde nl. ook een Dual MP2000+ draaien. Weet eigenlijk niet of je met die Tyan kan overklokken, vernam dat een Asus A7M266D wel te draaien is op 180 MHz bus, maar weet niet of dat waar is.. In that case: 2x Duron 1800 MHz aanschaffen en flink opschroeven..

[ Voor 14% gewijzigd door kakanox op 18-03-2004 01:16 ]

Ga toch fietsen.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-06 08:37

Shuriken

Life is all about priorities

Tyan heeft nog voor de P4:

Trinity GC-SL
Tomcat i7210 (net uit das zal nog slecht verkrijgbaar zijn)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Fauna
Hm, die laatste 2 zijn nu niet echt de goedkoopste, dus die vallen eigenlijk al meteen af. Ik heb bij vraag&aanbod nog een Tyan Tiger MP gezien, die ziet er ook interessant uit, en die Tyan bij Alternate is ook een optie.
Iig bedankt voor de heldere uitleg kakanox, maar ik wou sowieso voor een amd bordje gaan omdat ik hier een stapeltje XP's heb liggen.. :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:17
Fauna schreef op 18 maart 2004 @ 19:01:
Hm, die laatste 2 zijn nu niet echt de goedkoopste, dus die vallen eigenlijk al meteen af. Ik heb bij vraag&aanbod nog een Tyan Tiger MP gezien, die ziet er ook interessant uit, en die Tyan bij Alternate is ook een optie.
Iig bedankt voor de heldere uitleg kakanox, maar ik wou sowieso voor een amd bordje gaan omdat ik hier een stapeltje XP's heb liggen.. :)
Dan zit je goed met de 760MP / 760MPX chipset, Tyan heeft hier inderdaad veel bordjes voor.

Bedenk zelf wat je er mee wil doen: de 760MP chipset is een van AMDs eerste pogingen de servermarkt te veroveren, en getuige het grote aantal servers dat hierop gewerkt heeft en nog steeds werkt duidelijk met succes. Waar je bij de Tyan Tiger MP wel op moet letten is de ATX stekker, die de neiging heeft door te branden. Dit is overigens bij de Tiger MPX alweer opgelost. Verder zijn het puike bordjes voor de wat minder veeleisende servers, en zeker icm een goede RAID controller en NIC een goede oplossing voor de meeste particulieren. Tweedehands is een leuk MP bordje makkelijk te vinden voor minder dan 200 euro, aangezien de MPX bordjes daar nu nieuw al nauwelijks overheen gaan :)

Mocht je toch besluiten voor een nieuw MPX bordje te gaan raad ik je aan op te schieten, ze worden (bijna) niet meer gemaakt, Tyan en Asus zijn voor zover ik weet de enige die ze nog produceren. Daarnaast heeft helaas niet elke PC shop ze in z'n assortiment ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:36

ThaHandy

Discovery Channel

nou was ik zelf opzoek naar een DUAL dpu setup en kwam deze tegen?

Asus NRL-LS533 ~220,-
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/server/srv-mb/nrl-ls/nrl-ls_l.jpg

NRL-LS
The ASUS NRL-LS is able to support Intel® Pentium 4 2.8GHz+ processor and 4GB registered DDR DRAM. Incorporated with ultra-160 SCSI controller, 4 x PCI slots, Intel® 82540 Gb LAN and 8MB ATI® VGA, this entry level server is a top choice for small to medium organization.

en dat met 1 P4 cpu?

edit:

deze dus ook niet
4 x 64-bit/33MHz 3V PCI slots
1 x 64-bit/33MHz 5V PCI slot }:O

[ Voor 18% gewijzigd door ThaHandy op 18-03-2004 19:50 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 07:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De Tiger MP heeft de TS niets aan, omdat die enkel 64bit sloten heeft, maar geen 66mhz zijn, waar hij juist naar op zoek is :'(

• Fauna
Kippenijzer schreef op 18 maart 2004 @ 19:41:
De Tiger MP heeft de TS niets aan, omdat die enkel 64bit sloten heeft, maar geen 66mhz zijn, waar hij juist naar op zoek is :'(
Idd, daar kom ik nu ook achter (na handmatig de url op de tyan site te hebben veranderd)

Blijft over:
Tyan Tiger MPX
Asus A7M266-D
MSI K7D Master (L)

Ik ben me nog aan het oriënteren, tussen de losse bordjes zit eigenlijk weinig verschil, voornamelijk eigenlijk in onboard LAN ja/nee en een paar euro's in de prijs.
Op vraag en aanbod ook al wat aabiedingen gezien en ook antwoorden op mijn eigen gevraagd-stukkie, dus het wordt nog moeilijk om te kiezen ook..

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie mede-zoektocht.. :) (meer mobo's zijn natuurlijk welkom, hoewel ik denk dat we het zo'n beetje hebben gehad nu)

Verwijderd

Ik heb zelf een Tyan 2469 Thunder KX7 Pro
Met 2 athlon MP 1800 +
heeft 2 66 mhz sloten
ikzelf gebruik er een promise fasttrak s150 SX4 op
werkt prima

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dank je voor de mededeling :)