[Ervaringen] Toshiba Satellite A40-261

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 09:31

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Deze notebook staat al dagenlang bovenaan de ranglijst met populairste producten in de categorie 'Laptops', en hij is ook relatief aantrekkelijk geprijsd: 835 euro is de laagste prijs at the moment. En ondanks is er nog helemaal niets over te vinden op GoT... Dit zijn de specs van het beestje:

• Intel Pentium 4 Mobile 2,4GHz, 533MHz FSB
  • 256MB DDR-SDRAM, max 2048MB
  • 40GB HDD, 4200rpm
  • DVD/CDRW combo, 24x / 8x lezen (cd/dvd), 24x / 10x schrijven (CDR/CDRW)
  • 15,1" TFT, 1024x768
  • Intel 852GME videochip, 64MB shared
  • Li-ion accu, 4:12 uur
  • DC-in, VGA, RJ-11, RJ-45, parallel, TV-out, mic, 4x USB 2.0
  • 1x PC Card Type II
Ik overweeg sterk om 'm te kopen, maar de prijs die betrekkelijk laag is ten opzichte van vergelijkbare modellen, en het feit dat er op GoT nog niets over te vinden is weerhoudt me een beetje. Wie heeft ervaringen met dit lappie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Dat lijkt mij ook best veel laptop voor de prijs, en 2 jaar garantie is ook niet slecht! Hoe is die Intel 852GME videoset? Kweet het, tis "shared", maar kan je daar nog enigszins fatsoenlijk een 3d spel op doen? Hoe verhoudt deze video-chipset zich t.o.v. de vrij veel gebruikte S3 Savage video?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:30

Pubbert

random gestoord

Vulcan750 schreef op 14 maart 2004 @ 23:07:
Dat lijkt mij ook best veel laptop voor de prijs, en 2 jaar garantie is ook niet slecht! Hoe is die Intel 852GME videoset? Kweet het, tis "shared", maar kan je daar nog enigszins fatsoenlijk een 3d spel op doen? Hoe verhoudt deze video-chipset zich t.o.v. de vrij veel gebruikte S3 Savage video?
Hij is ongeveer vergelijkbaar met een GeForce2 MX 200, en heeft geen T&L support

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Eigenlijk heb ik maar 2 punten van kritiek:

256MB is wat krapjes, zeker in windows XP. Ik zou er in ieder geval zelf dan maar 256MB bij prikken.

1024x768 op een 15" TFT, tsja, niet mijn smaak. Ik zou liever 1400x1050 hebben, maar dat is persoonlijk.

835 Euro is geen geld natuurlijk, voor zo'n laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 15-03-2004 13:53 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Voor die prijs is het een prima dingetje... 256MB geheugen erbij en gaan... Boeie dat de TFT maar 1024 doet, dat is logisch voor die prijs...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Thund3r schreef op 15 maart 2004 @ 08:29:
[...]

Hij is ongeveer vergelijkbaar met een GeForce2 MX 200, en heeft geen T&L support
Als dat zo is, valt het toch niet echt tegen (je mag niet teveel verwachten!)
Is dat trouwens sneller als zo'n S3 Prosavage chippie, of zijn deze chips ongeveer even snel? Je ziet hier nergens testen over! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Vulcan750 schreef op 15 maart 2004 @ 17:34:
[...]

Als dat zo is, valt het toch niet echt tegen (je mag niet teveel verwachten!)
Is dat trouwens sneller als zo'n S3 Prosavage chippie, of zijn deze chips ongeveer even snel? Je ziet hier nergens testen over! :?
Niemand die dit ooit vergeleken heeft? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een fxgo 5200 haalt tegen de 5000 punten, deze kaart haalt in de buurt van de 2000 punten bij 3d mark 2001. Maw is nog best wat mee te doen, je kunt hem vrij goed vergelijken met een ati radeon 7000 desktop kaart wat 3d snelheid betreft. Overigens zijn hier best wel wat testjes over te vinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49004

Ik heb een A40-261 aangeschaft, gisteren in huis :) Tot nu toe vind ik het een mooi dingetje. Ik heb niet veel ervaring met notebooks, maar wat me opviel is dat ie enorm stil is. Met gewoon office werk e.d. hoor je het ding echt totaal niet. Als er wat meer rekenkracht gevraagd wordt begint de hdd wat meer geluid te maken en gaat ook de fan (aan de onderkant) draaien. Verder is ie opzich wel wat "groot", dik aan de achterkant en redelijke brede randen om scherm bv., maar dat is voor mij geen probleem. Voor deze prijs vindt ik het tot nu toe echt een topdingetje.

Gisteren uiteraard de halve dag mee bezig geweest :P, na de accu volledig opgeladen te hebben, heb ik de stroom eruit getrokken en ben ik ruim drie uur bezig geweest, als het niet langer was. Mp3tjes gespeelt, nog even een spelletje gedaan (oud - dethkarz) en dat trok ie allemaal zeer netjes moet ik zeggen...

Er stonden wel een aantal niet-heel-erg-nuttige programmatjes te draaien op de achtergrond, dus daar ben ik even mee bezig gedaan. Ik heb een aantal standaard dingen verwijderd, een paar dingen uit de start-up registry gehaald en nu heb ik nog maar een paar dingetjes over. Scheelt allicht iets in prestaties en accuverbruik.

Enige waar ik nog niet uit ben is de instelling van 4 hotkeys op de notebook, next, prev, play/pause en stop... Als ik die nu gebruik start mediaplayer op en ik heb uiteraard liever winamp. De instelling hiervan kan ik alleen nog niet vinden, dus als iemand dit weet?

Verder... mochten er nog dingen zijn die je wilt weten, roep maar even, dan kan ik wel wat testjes doen :) (ik moet iig nog even kijken hoe hij met Xvid en DivX etc omgaat, daar ben ik nog niet aan toe gekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nou wat mij betreft: wat haal je in 3dmark2001se?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78265

Mijn zusje heeft deze laptop gekocht en het is voor de prijs een erg leuke laptop. Je moet niet verwachten dat je er zware spellen met alle toeters en bellen op kan spelen, maarja een hoop mensen doen zulk soort dingen toch niet op een laptop.

De batterij gaat ongeveer 2 a 3 uur mee bij normaal gebruik. Er zit volgens mij een mobile pentium in dus als je hem alleen op de accu gebruikt schroeft die zijn kloksnelheid terug bij gebruik wat weinig CPU vereist.

Het scherm is "maar" 1024x768, maar dit is genoeg voor normaal gebruik. Het scherm heeft een redelijk goede inkijk hoek en is goed scherp. Hij haalt het natuurlijk niet bij een los tft scherm, maar voor een laptop scherm is die goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Zelf even getest: recht uit de doos 2156 punten in 3dmark2001se. Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102451

Gianni Rombios schreef op 19 april 2004 @ 15:06:
Zelf even getest: recht uit de doos 2156 punten in 3dmark2001se. Dus...
Zou je ook eens kunnen testen met de meest recente drivers? En hoeveel mb intern geheugen heb je erin? Als het 256 is, gaat dat een beetje lekker of is het krapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nou hij was voor iemand anders dus dat wordt moeilijk. Recht uit de doos is wel met eerst alle windows updates gedraaid. Wat de grafische drivers betreft is er dacht ik heel weinig winst te boeken met die Intel integrated chipsets. Overigens moet ik er nog bijzeggen: in mijn geval ging het om de 2.66 GHz met 512 MB geheugen, maar zal erg weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 15:03
Zijn er al meer ervaringen van deze laptop?

Zit ie nog een beetje stevig in elkaar? Geen rare kraakjes oid? Hoe lang gaat de accu ongeveer mee? Wat zijn de benchmarkscores? Ik ben van plan om deze laptop aan te schaffen, maar kan bijna niet geloven dat zo'n laptop zó goedkoop is :)

Ow ja, is er nou een beetje fatsoenlijk te gamen met die Intel chip?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49004

Ik werk er nu al een aardig tijdje mee, en de accu gaat in ieder geval lang genoeg mee... Als ik het me goed herinner trek je rond de 50% van de accu leeg als je een divx kijkt van 7 kwartier.
Verder is het ding handig in gebruik, ietwat lomp. Stevig issie ook, en kraakjes (? :)) ben ik nog niet tegen gekomen. Wel heb ik een piepje ontdekt, als ik niet op volledige processorsnelheid werk. Heel hoogfrequent piepje uit de speakertjes, bijna niet hoorbaar. Als je het touchpad aanraakt wil het soms ietsje luider worden (maar nogsteeds onduidelijk).
Benchmarkscores heb ik niet voor je, maar je kan wel redelijk gamen met de intelchip. Ik spel af en toe dethkarz en Unreal Tournament (de oude ja) erop. Dat loopt allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

We hebben een dergelijk laptoppie van Toshiba aangeschaft voor op kantoor. Is redelijk groot maar werkt erg prettig, naar mijn mening een mooi apparaat.

Het model dat wij hadden (2,66ghz en 512 mb) had pootjes aan de achterkant, of dit laptop dat ook heeft weet ik niet, maar verder ziet ie er exact hetzelfde uit.

Voor games moet je hum niet kopen, maar voor welke andere taak dan ook is ie prima geschikt. Je moet maar zo denken: geheugen uitbreiden kan altijd nog.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 15:03
Speedpete schreef op 25 mei 2004 @ 20:25:
We hebben een dergelijk laptoppie van Toshiba aangeschaft voor op kantoor. Is redelijk groot maar werkt erg prettig, naar mijn mening een mooi apparaat.

Het model dat wij hadden (2,66ghz en 512 mb) had pootjes aan de achterkant, of dit laptop dat ook heeft weet ik niet, maar verder ziet ie er exact hetzelfde uit.

Voor games moet je hum niet kopen, maar voor welke andere taak dan ook is ie prima geschikt. Je moet maar zo denken: geheugen uitbreiden kan altijd nog.
Uiteraard koop ik hem niet voor gamen maar, net als jij, Office gebruik :)

Uitbreiden kan inderdaad altijd nog! Voor 1000 euro heb je deze laptop + Samsonite koffer ( ! ), dan niet klagen dat je niet perfect kan gamen ;)

Is het apparaat op een of andere manier ook nog te tweaken? Kun je veel instellen in het bios? Nog een paar vragen over de hardware:

Van welk merk is de hardeschijf / DVD-CDRW combo / geheugen?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

_Brake_ schreef op 26 mei 2004 @ 00:16:
[...]

Is het apparaat op een of andere manier ook nog te tweaken? Kun je veel instellen in het bios? Nog een paar vragen over de hardware:

Van welk merk is de hardeschijf / DVD-CDRW combo / geheugen?
Ik zou het niet weten :)

Laptop wordt gebruikt binnen het bedrijf voor een opleiding, powerpointwerk etc. Dat doet ie zonder problemen. Een collegaatje van me heeft een cellie-versie met identieke casing en die is er dolenthousiast over (haar eerst laptop :))

Slechte koop is het nooit.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
pricewatch: Toshiba Satellite A40-261 (P4 2.4GHz; 256MB; 40GB; 15" TFT; combo; WXP Home) kijk maar eens naar de laatste updates, ik denk dat hij bijna overal wel is uitverkocht, en de nieuwe aanbieding (met Celeron) is toch een heel stukje minder scherp. In principe vind ik dat blauw met dat wit-zilver niet al te fraai. Ook even op de garantie letten, 1 of 2 jaar. Het hoge piepje heb ik niet gehoord omdat je met de Toshiba software de processor bijvoorbeeld gewoon op 1600 MHz kan vastzetten, waardoor de koeler haast niet meer aangaat. Garantieverlenging naar 3 jaar is ook niet te duur (rond 129 euro incl.) maar het scherm is wel van middelmatige kwaliteit, de helderheid en kijkhoek van bijvoorbeeld een Dell 5150 is wel een stuk beter.
Pagina: 1