Na een flinke dosis zelfbouwprojecten bekeken te hebben hier op GOT en het HT forum, heb ik besloten om zelf ook zoiets te gaan doen. Niet alleen omdat het me erg leuk leek, maar ook omdat mijn vriendin niet bepaald happig was op de (enorme) merksubs die op mijn verlanglijstje stonden, er zijn dus een aantal criteria waaraan het beest moet voldoen:
- THX specificaties ruim overschrijden
- Hoog SPL vanwege grote ruimte (woonkamer)
- Naast dit SPL toch audiofiele kwaliteiten
- Alleen voor home-theater, niet HiFi
- Niet lastig en overheersend in het interieur
Ik heb mezelf als doel gesteld, een minimale geluidsdruk van 120dB te behalen bij 30Hz zonder rekening te houden met invloeden als in-room gain of het boosten van de laagste regionen d.m.v. functies op de versterker. Clean en toch krachtig dus.
Allereerst zoals iedereen denk ik begonnen met het berekenen van de kastinhoud middels WinISD. Plaatje hieronder is het SPL bij 250w aan vermogen met 2st Infinity Kappa perfect 12.1 woofers in een 232 liter gepoorte kast:

Vervolgens een hoop tekeningen gemaakt met ideeën en dergelijke, steeds rekening houdend met de kastconstructie en liter-inhoud waaraan hij moet voldoen. Uiteindelijk is dit het resultaat:

Nu kon het bouwen dus beginnen, vanmorgen naar de Gamma geweest (Dat zeg ik, Gamma!) en een hoop MDF gehaald waarvan ik een deel daar al heb laten zagen, zo recht als zo'n apparaat kan ik het namelijk nooit met mijn decoupeerzaag
Begonnen met de bodemplaat en de twee zijkanten (houtlijm en schroeven):

Vervolgens de 2 PVC pijpen op maat gezaagd en ingebouwd. Het zijn niet dezelfde als op de tekening, deze zijn dia 10cm en lengte 40cm. Aan het einde van de pijpen een extra stuk MDF gebruikt voor ondersteuning en versteviging, ze zitten er muurvast in dus dat gaat wel goedkomen verwacht ik:

Vervolgens de kast op zijn kant om de naden van de baspijpen dicht te kunnen lijmen:

Alvast de woofers passen:

En de 8mm dikke frontplaat er op gelijmd, zo zie je ook meteen de schroeven niet meer en vallen de randen van de woofers mooier in de kast:

En uiteindelijk aan het einde van deze middag het geheel in de grondverf gezet:

Dit moet 24 uur drogen
en dus kan ik vanavond niet verder
Ik hoop morgen ergens tijd te vinden (helaas de hele dag verplichtingen) om het geheel in de verf te zetten en de woofers te monteren.
2 B continued!
- THX specificaties ruim overschrijden
- Hoog SPL vanwege grote ruimte (woonkamer)
- Naast dit SPL toch audiofiele kwaliteiten
- Alleen voor home-theater, niet HiFi
- Niet lastig en overheersend in het interieur
Ik heb mezelf als doel gesteld, een minimale geluidsdruk van 120dB te behalen bij 30Hz zonder rekening te houden met invloeden als in-room gain of het boosten van de laagste regionen d.m.v. functies op de versterker. Clean en toch krachtig dus.
Allereerst zoals iedereen denk ik begonnen met het berekenen van de kastinhoud middels WinISD. Plaatje hieronder is het SPL bij 250w aan vermogen met 2st Infinity Kappa perfect 12.1 woofers in een 232 liter gepoorte kast:
Vervolgens een hoop tekeningen gemaakt met ideeën en dergelijke, steeds rekening houdend met de kastconstructie en liter-inhoud waaraan hij moet voldoen. Uiteindelijk is dit het resultaat:
Nu kon het bouwen dus beginnen, vanmorgen naar de Gamma geweest (Dat zeg ik, Gamma!) en een hoop MDF gehaald waarvan ik een deel daar al heb laten zagen, zo recht als zo'n apparaat kan ik het namelijk nooit met mijn decoupeerzaag
Begonnen met de bodemplaat en de twee zijkanten (houtlijm en schroeven):
Vervolgens de 2 PVC pijpen op maat gezaagd en ingebouwd. Het zijn niet dezelfde als op de tekening, deze zijn dia 10cm en lengte 40cm. Aan het einde van de pijpen een extra stuk MDF gebruikt voor ondersteuning en versteviging, ze zitten er muurvast in dus dat gaat wel goedkomen verwacht ik:
Vervolgens de kast op zijn kant om de naden van de baspijpen dicht te kunnen lijmen:
Alvast de woofers passen:
En de 8mm dikke frontplaat er op gelijmd, zo zie je ook meteen de schroeven niet meer en vallen de randen van de woofers mooier in de kast:
En uiteindelijk aan het einde van deze middag het geheel in de grondverf gezet:
Dit moet 24 uur drogen
2 B continued!
I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...