[DHZ] Sub met 2st Infinity Kappa perfect 12.1

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022
Na een flinke dosis zelfbouwprojecten bekeken te hebben hier op GOT en het HT forum, heb ik besloten om zelf ook zoiets te gaan doen. Niet alleen omdat het me erg leuk leek, maar ook omdat mijn vriendin niet bepaald happig was op de (enorme) merksubs die op mijn verlanglijstje stonden, er zijn dus een aantal criteria waaraan het beest moet voldoen:

- THX specificaties ruim overschrijden
- Hoog SPL vanwege grote ruimte (woonkamer)
- Naast dit SPL toch audiofiele kwaliteiten
- Alleen voor home-theater, niet HiFi
- Niet lastig en overheersend in het interieur

Ik heb mezelf als doel gesteld, een minimale geluidsdruk van 120dB te behalen bij 30Hz zonder rekening te houden met invloeden als in-room gain of het boosten van de laagste regionen d.m.v. functies op de versterker. Clean en toch krachtig dus.

Allereerst zoals iedereen denk ik begonnen met het berekenen van de kastinhoud middels WinISD. Plaatje hieronder is het SPL bij 250w aan vermogen met 2st Infinity Kappa perfect 12.1 woofers in een 232 liter gepoorte kast:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/graph.JPG

Vervolgens een hoop tekeningen gemaakt met ideeën en dergelijke, steeds rekening houdend met de kastconstructie en liter-inhoud waaraan hij moet voldoen. Uiteindelijk is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub2x_kast.JPG

Nu kon het bouwen dus beginnen, vanmorgen naar de Gamma geweest (Dat zeg ik, Gamma!) en een hoop MDF gehaald waarvan ik een deel daar al heb laten zagen, zo recht als zo'n apparaat kan ik het namelijk nooit met mijn decoupeerzaag ;)

Begonnen met de bodemplaat en de twee zijkanten (houtlijm en schroeven):
Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub1.JPG

Vervolgens de 2 PVC pijpen op maat gezaagd en ingebouwd. Het zijn niet dezelfde als op de tekening, deze zijn dia 10cm en lengte 40cm. Aan het einde van de pijpen een extra stuk MDF gebruikt voor ondersteuning en versteviging, ze zitten er muurvast in dus dat gaat wel goedkomen verwacht ik:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub2.JPG

Vervolgens de kast op zijn kant om de naden van de baspijpen dicht te kunnen lijmen:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub3.JPG

Alvast de woofers passen: :*)

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub4.JPG

En de 8mm dikke frontplaat er op gelijmd, zo zie je ook meteen de schroeven niet meer en vallen de randen van de woofers mooier in de kast:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub5.JPG

En uiteindelijk aan het einde van deze middag het geheel in de grondverf gezet:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/sub6.JPG

Dit moet 24 uur drogen :/ en dus kan ik vanavond niet verder :O Ik hoop morgen ergens tijd te vinden (helaas de hele dag verplichtingen) om het geheel in de verf te zetten en de woofers te monteren.

2 B continued!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

zit dat wel goed dicht gelijmd enzo en is het wel sterk genoeg op die manier? ziet er zo lostrillerig uit...
de vorm is wel grappig, komt er nog een foto als hij klaar is precies in het gaatje waar hij hoort? :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je wel bracing geplaatst? dat is bij dergelijke oppervlakten wel zeer sterk aan te bevelen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:33
Ik weet niet hoe groot jouw woonkamer is maar dit is toch een vrij zieke sub, of woon je in een bioscoopzaal 8)7.

Design vind ik heel mooi.

Verwijderd

m.m schreef op 12 maart 2004 @ 19:39:
Heb je wel bracing geplaatst? dat is bij dergelijke oppervlakten wel zeer sterk aan te bevelen.
En toevoeging van loodbitumen, eventueel panelen met puur lood verzwaren. Dit wordt een resonantie kast, helemaal op de luidsterktes dat jij wil spelen.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12

AvK

Ready Set Go

"een minimale geluidsdruk van 120dB te behalen bij 30Hz"

Kan je goed met de buren? >:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
maar ook omdat mijn vriendin niet bepaald happig was op de (enorme) merksubs die op mijn verlanglijstje stonden
En dan bouw je zo'n stoomboot? :D :+

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

voodooless

Sound is no voodoo!

AvK schreef op 12 maart 2004 @ 19:56:
"een minimale geluidsdruk van 120dB te behalen bij 30Hz"

Kan je goed met de buren? >:)
En de woofer excursie @ 120 dB? Gaat dat niet over de Xmax heen? Ziet er verder prima uit, alleen zou ik er toch nog wat bracing in maken?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GreenGras
Ik heb inderdaad 6 "bracing" schotten in de kast geplaatst, aan loodbitumen of zandgevulde kamers wil ik niet denken, het kreng is nu al dusdanig zwaar dat ik hem onmogelijk in mijn eentje kan versjouwen... Ik had een veel excessiever bracing-plan in gedachten, maar omdat het een gepoort systeem betreft heeft de kast sowieso al minder invloed op het geluid, bovendien zijn de wanden (behalve de bodem) allemaal van 18 + 8 mm mdf, in totaal dus 26 mm. Volgens meerdere zelfbouwers die ik ken is daarom verdere bracing niet per sé nodig. Daar komt nog bij, dat het geen sub wordt welke mee hoeft te spelen bij muziekreproductie, hij is echt alleen voor het LFE kanaal bij DD en DTS bedoeld. (Mijn fronts gaan strak door tot 22Hz)

Alle platen van de "interne" kast zijn zowel met houtlijm als met schroeven verbonden en daarmee volledig luchtdicht. Ook is de kast absoluut stevig te noemen en inderdaad, erg hoog "stoomboot" gehalte (geweldig omschreven trouwens, hihihi :9 ). Ik zal een foto posten met de plek waar de sub komt te staan, dan weten jullie ook meteen waarom ik voor deze vorm heb gekozen:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/pleksub.JPG

Wat je nu ook al redelijk kunt zien, is waarom ik zo'n hoog SPL nodig heb. Ons flatje heeft een puntdak dat in de nok 5m hoog is, bovendien zit er een open zolder boven en is er ook een open keuken. De sub moet dus nogal wat kuub van luchtverplaatsing voorzien en dat kan eigenlijk alleen met dit soort achterlijke kastinhoud.

De Qmax van de woofers zal volgens mij op 120dB niet worden overschreden, in principe moeten ze op maximale belastbaarheid (350w) met zijn tweeën zelfs voor 124dB kunnen zorgen als ik WinISD moet geloven. (Xmax is trouwens 0,014m)

Jullie vraag over mijn buren heb ik mezelf ook meerdere keren gesteld, ik zal natuurlijk de sub NEVERNOOIT zo bizar ver opendraaien maar ik heb momenteel een knettergekke buurman die tot 01:30 uur 's nachts op zijn synthesizer zit te rammen en daarbij half hysterisch iets doet waarvan hij zelf waarschijnlijk overtuigd is dat het "zingen" is. De sub is echter niet bedoeld voor een eventuele burenruzie hoor O-)

Waar ik nog over zit te dubben is ten eerste de voetjes van dit ding. Spikes lijkt me niet raadzaam met zo achterlijk veel gewicht dus ik zat aan rubber doppen of iets dergelijks te denken? Ik ben daar in ieder geval nog niet helemaal uit. Daarnaast heb ik nog geen actieve versterkermodule aangeschaft. Ook daarbij twijfel ik over 2 aparte van 300w of één module van 500w aan 4 Ohm. Als ik het goed heb begrepen kan ik de woofers namelijk serieel aansluiten en dan hou ik op die laatste versterker aan 8 Ohm als het goed is zo'n 250w per woofer over, toch?

Voor zolang wilde ik het ding even op mijn oude 2x100w Kenwood aansluiten maar ik weet niet zeker of die de 4 Ohm woofers een beetje sleurt...

[ Voor 2% gewijzigd door GreenGras op 12-03-2004 23:05 . Reden: schreef "spijkers", moest zijn "schroeven" ]

• MM
  • Niet online

MM

Zolang er geen punten op de kast aan te wijzen zijn die meer dan 15cm (arbitrair getal) van een bracingpunt of rand af liggen is er niet zoveel aan de hand, met deze kast haal je dat dus mooi niet.

Als het even kan plaats dan in ieder geval een minimum aan bracing, een stuk 18mm mdf van 10cm breed op de met de zwarte kruizen (3) aangegeven plaatsen zou al een hele verbetering zijn. Deze kun je ook via de gaten voor de woofer aanbrengen dus je hoeft niet weer je hele kast los te halen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub6b.jpg

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ziet er strak uit hoor :)
Genoeg lawaai, daar kan mijn toekomstige sub niet aan tippen ben ik bang. ;)

Maaruh, even een N00b-vraag: Hoe bepaal/zie je die Xmax in Winisd? Want ik ben of blind, of ontzettend dom bezig. (waarschijnlijk beide)

• Venxir
  • Laatst online: 20:21
zozo in een flatje nog wel, maar het is zeer indrukwekkend.

Nu kijken hoe hij gaat klinken.

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Wow interne bracing en demping gewenst bij zo'n design B)
Mooie woofers die infinity's.

In winisd wordt de uitslag peak to peak oftwel 2 x de Xmax weergegeven. De Xmax zelf hoort bij de specificaties.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 23:38 ]

• GreenGras
Hoi M.M, allereerst dank voor je adviezen! Ik heb echter reeds 6 schotten geplaatst van inderdaad 18mm MDF en ze zijn zo'n 10cm breed. Ik heb er echter niet aan gedacht om er ook eentje precies tussen de woofers te plaatsen terwijl dat bij nader inzien wel een heel geschikte plek is. Ik heb er daarom meteen daar ook een geplaatst :) (had nog precies een schot over dat ik eigenlijk weg wilde gooien, op maat en al! 8) ) Zonder het schot tussen de woofers zitten er de volgende al in:

Afbeeldingslocatie: http://home-1.concepts.nl/~capsis/bracing.JPG

• GreenGras
Flex82: Als je op "parameters" klikt in WinISD bij de eigenschappen van je project (links onderin venstertje) zie je de Xmax staan.

WalterPPK: Schotten zitten er al in, had eerst een soort honingraat (Matrix) constructie in gedachten maar heb daar op aanraden van anderen vanaf gezien. Voor de demping dacht ik zelf aan schapenwol... of kan ik beter iets anders pakken?

Verwijderd

Dat een speaker een bepaalde xmax heeft snap ik. Maar hoe weet je hoever hij bij een bepaalde input zit?

Zoals de 0.012 m die de TS hierboven gaf?

• subsonik
  • Laatst online: 16:05
GreenGras schreef op 12 maart 2004 @ 23:03:
(...)
De Qmax van de woofers zal volgens mij op 120dB niet worden overschreden, in principe moeten ze op maximale belastbaarheid (350w) met zijn tweeën zelfs voor 124dB kunnen zorgen als ik WinISD moet geloven. (Xmax is trouwens 0,014m)
(...)
Is dat de Xmax die winISD berekent bij maximaal vermogen, of is dat de Xmax die opgegeven is in de specificaties van de woofer?

In het eerste geval lijkt het mij bizar laag, in het tweede geval lijkt het me dat je woofers het niet zo gaan trekken op vol vermogen bij lage frequenties.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Je moet niet moeilijk doen, en gewoon ff de optie max-spl kiezen. Dan zie je de thermisch en excursie begrensde max spl van je sub, erg handige feature.

Twee dingen:
- waarom zo'n giga sub als je toch niet van plan bent het volle potentieel eruit te halen?
- en ik zou netjes nog wat dingetjes wegplamuren, zoals de schroeven, voordat je gaat gronden. Echt geen gezicht om over schroeven heen te lakken.
Verder lijkt het alsof een plaat scheef gezaagd is en niet goed aansluit, of is dat gezichtsbedrog?

• GreenGras
Jag: Wanneer haal je dan het volle potentieel uit je apparatuur als ik vragen mag?

Draai jij altijd op volle geluidssterkte of is 70% van het SPL van jouw speakers ook niet belangrijk als je kijkt naar het dagelijks gebruik ervan? ;) Ik ken helemaal niemand die zijn Sub altijd vol open heeft staan, is tenslotte ook niet om aan te horen.

Ik heb wel het verschil tussen grote, diepgaande en kleine, opgepompte subs gehoord en daarmee is volgens mij meteen de reden duidelijk waarom ik voor een grote kast en ietwat excessieve specificaties ga. Tenslotte zal het voor deze sub vele malen makkelijker zijn om op bijvoorbeeld 115 dB te spelen (THX referentieniveau) dan voor een rel Q201 of B&W ASW650 welke in den beginne op mijn verlanglijstje stonden. Bovendien zal mijn sub veel minder snel gaan "bonken" en forceren omdat ie meer dan genoeg reserve achter de hand heeft.

Het wegplamuren van de schroeven is eigenlijk niet nodig omdat de zijden welke "voor het publiek" zichtbaar zijn geen schroeven bevatten. De schroeven zitten alleen op plaatsen waar je ze straks toch niet meer kunt zien, vandaar.

• GreenGras
Subsonik: De Xmax in WinISD is niet bij maximaal vermogen maar gewoon de specificatie van de fabrikant. Anders zou het inderdaad een rampzalig ding zijn en volgens mij geen centimeter lucht verplaatsen ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ow, over vermogen hoef je je geen zorgen te maken, pas bij 700W berijk je de Xmax bij 30 Hz :X , dan zit je "pas" op ongeveer 118 dB. Met 250 W haal je netjes 113 dB (zonder roomgain meegerekend). Net slecht! Brutte kist zeg!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 13-03-2004 12:32 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Lekkere kist, mijn vriendin zou gek worden :o Met 26mm MDF zit ik voor mijn gevoel nog in rijstepapier sferen. Liever een zware kast met bracing dan een lichtere kast die lekker meezwabbert met je duurbetaalde watts en woofers. Als je het doet, doe je het goed.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

holy smakkeroo !!
Wat een lekkere sub!

Over de demping: aangezien het een gepoorte sub is zou ik voor noppenschuim langs de wanden gaan. (dit had je denk ik moeten vragen vóórdat je hem dichtlijmde). Alternatief: fibermat langs de wanden.

Ik zou idd voor een enkele dikke subamp gaan en dan je woofers, al naar gelang of de amp het trekt, de woofers serieel of parralel aansluiten.

Over de voetjes:
Monacor heeft rubberen voetjes in het assortiment. die doen denk ik wel wat jij wil.

Heb je trouwens ook aan bracing gedacht aan de boven- en onderzijde?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik zou plakloodbitumen gebruiken om die lange planken te verzwaren. verder fiberfill gebruiken als dempingsmateriaal. Een br hoeft niet erg veel stuffing te hebben. Ik zou even experimenteren. Maar zo'n grote sub moet minstens 100kg gaan wegen wil het een beetje inert worden.

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-07 11:38
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/hepta_TVA8%20demper_22-12-03.jpg

TVA8 (triple vibration absorbers) Hepta dempers

Misschien is dit wat :).

Verwijderd

Die ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ werken goed :)

Heb ze zelf ook namelijk. En het is makkelijk te verplaatsen als het moet.

Verwijderd

Voordat je dure absorbers aanschaft zou ik de bron, de trillingen dus, aanpakken. De kast moet minimaal trillen.

• GreenGras
Deepspace: huh? 113 dB? Heb ik een andere winISD dan jij dan? Met 113 dB neem ik namelijk geen genoegen... please advise :)

Wekkel, teacher, walterPPK: Als ik jullie suggesties goed begrijp, waren jullie toch meer voorstander geweest van een soort matrix constructie? Ik zie alleen 100kg niet zo zitten, hoe moet ik het gevaarte met zo'n gewicht in godsnaam ooit op zijn plek krijgen?? :P

Fiberrfill/fibermat is als ik het goed begrijp een betere stuffing dan de schapenwol welke ik in gedachten had, iemand misschien een adresje waar ik dit voor een mooie prijs kan kopen? Bij bijvoorbeeld speaker&co kan ik het niet vinden...

Plaklood bitumen kan in principe nog wel, maar wordt een behoorlijk lastig karwei via de woofer openingen en alle schotten in de kast, het lijkt me echter niet onmogelijk. Moet ik dan eerst de bitumen plakker en daarop vervolgens weer de fiber demping?

Spleeffy: Dank voor je suggestie, die dingen zien er prima uit! Waar haal je die ergens en weet je toevallig een prijs?

Verwijderd

Net als het andere topic verander ik ook deze titel, voor de zoekresultaten is een wat specifiekere titel wel gewenst :)

• GreenGras
Play: Oh, okay no problemo... Was inderdaad m.b.t. search handiger geweest als ik een wat specifiekere topicnaam had gekozen, excuses daarvoor!

Kga zo verder met de verf, heb gelukkig vandaag nog een uurtje de tijd daarvoor. :Y)

Verwijderd

Het makkelijke van die plakbitumen is dat je ze op het laatst, wanneer de sub op de juiste plaats staat, de strips van ongeveer 20cm breed bv via het woofergat kan bevestigen. Ze hoeven niet netjes naast elkaar geplakt worden perse.
Bestel ieg geen fiberfill bij conrad want dan krijg je zielig rolletje voor 4 euro waar je nog geen 10 liter kast gevuld mee krijgt. Kijk eens bij een fournituur of diy gordijnen stoffen zaak die hebben vaak dat spul tegen fatsoenlijke prijzen.

En geloof me van een zware sub krijg je geen spijt :)

Verwijderd

Overigens is 113db aan sublaag echt _hard hoor_ ben vandaag wat PA wezen uitzoeken en heb ook een uitgebreide demo gehad van het setje dat ik huur (Audience Delight AD-25 maar dat terzijde :P) en ik heb even met een db meter gestaan en heb wat herrie gemaakt. Dan weet je eigenlijk weer hoe hard dat dus is.

Ook al is het alleen laag. Nog harder was trouwens 129db op 4 meter oef..

• GreenGras
Okay, duidelijk... Nu heb ik bij Speaker&co van die plakbitumen gevonden voor 15 euro per stuk van 0,5x1 meter. Is dit een beetje een nette prijs of kan ik het beter ergens anders halen? Ik ga er in ieder geval vanuit, dat ik het fiberfill op de loodbitumen kan plakken toch?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is een redelijke prijs, je zou nog een automaterialen shop kunnen proberen; die verkopen "anti-dreun" platen...

Idd kan je de fibermatten op de loodbitumen kwijt.

Wise enough to play the fool

• Jag

Jag

GreenGras schreef op 13 maart 2004 @ 09:20:
Jag: Wanneer haal je dan het volle potentieel uit je apparatuur als ik vragen mag?

Draai jij altijd op volle geluidssterkte of is 70% van het SPL van jouw speakers ook niet belangrijk als je kijkt naar het dagelijks gebruik ervan? ;) Ik ken helemaal niemand die zijn Sub altijd vol open heeft staan, is tenslotte ook niet om aan te horen.

Ik heb wel het verschil tussen grote, diepgaande en kleine, opgepompte subs gehoord en daarmee is volgens mij meteen de reden duidelijk waarom ik voor een grote kast en ietwat excessieve specificaties ga. Tenslotte zal het voor deze sub vele malen makkelijker zijn om op bijvoorbeeld 115 dB te spelen (THX referentieniveau) dan voor een rel Q201 of B&W ASW650 welke in den beginne op mijn verlanglijstje stonden. Bovendien zal mijn sub veel minder snel gaan "bonken" en forceren omdat ie meer dan genoeg reserve achter de hand heeft.

Het wegplamuren van de schroeven is eigenlijk niet nodig omdat de zijden welke "voor het publiek" zichtbaar zijn geen schroeven bevatten. De schroeven zitten alleen op plaatsen waar je ze straks toch niet meer kunt zien, vandaar.
Je hebt het steeds over de THX specificate (zelfs over die ruim overschrijden) en rekent aan max spl's en vervolgens zeg je maar zo hard ga ik nevernooit niet spelen. Je moet met me eens zijn dat dat een beetje tegenstrijdig aandoet niet :) ?
Je sub maximaal gebruiken is trouwens niet hetzelfde als "hem helemaal opendraaien". En nee, ik haal nooit het volle potentieel uit mijn spullen qua spl, niet eens bijna. Sterker nog, mijn power amps staan geknepen op standje 2 van de 10. Maar goed, ik heb mijn spullen ook echt nooit uitgezocht op veel spl ofzo maar op andere criteria.
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:12:
Overigens is 113db aan sublaag echt _hard hoor_ ben vandaag wat PA wezen uitzoeken en heb ook een uitgebreide demo gehad van het setje dat ik huur (Audience Delight AD-25 maar dat terzijde :P) en ik heb even met een db meter gestaan en heb wat herrie gemaakt. Dan weet je eigenlijk weer hoe hard dat dus is.

Ook al is het alleen laag. Nog harder was trouwens 129db op 4 meter oef..
Wat doe jij met PA dan? 129 dBspl is trouwens heel hard ja :). 90 dBspl(C) is al stevig, 100dBspl(C) hard en 110dBspl(C) is heel hard. Alles erboven is niet leuk meer :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

GreenGras schreef op 13 maart 2004 @ 17:57:
Deepspace: huh? 113 dB? Heb ik een andere winISD dan jij dan? Met 113 dB neem ik namelijk geen genoegen... please advise :)
Ik heb gekeken in winISD pro. Dan bij Cone excursion, dan vermogen opvoeren totdat je bij de gewenste frequentie op je Xmax zit. Zo kom ik aan de SPL's

Maar idd, zoals al gezegt is is, 113 dB is meer dan voldoende!

• Jag

Jag

Met WinISD pro kan je ook gewoon meteen de (excursie en thermisch begrensde) max spl op je scherm toveren.

• SpleeffY
GreenGras schreef op 13 maart 2004 @ 17:57:
Spleeffy: Dank voor je suggestie, die dingen zien er prima uit! Waar haal je die ergens en weet je toevallig een prijs?
Ik denk dat ze bij Zwolsman wel verkopen :)... http://www.hifisolutions.nl/

De (advies)prijzen...
http://www.hepta.nl/prijzen/prijsaa.htm
Hier staat:

code:
1
2
3
4
5
6
TVA8 Triple Vibration Absorber (gummi demper) geschikt voor l.s. 0-50 Kg 

ACP6110  Bulk,   p/8  zwart          49,50  
ACP6120  Bulk,   p/8  messing        49,50 
ACP6130  Koker, van 8 stuks p/koker  49,50 
ACP6140  Koker, van 8 stuks p/koker  49,50

Als je niet in de buurt van Amsterdam woont, kun je hier kijken voor winkels bij jou in de buurt :Y) . http://www.hepta.nl/dealers.htm

[ Voor 3% gewijzigd door SpleeffY op 14-03-2004 16:09 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SpleeffY schreef op 14 maart 2004 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat ze bij Zwolsman wel verkopen :)... http://www.hifisolutions.nl/

De (advies)prijzen...
http://www.hepta.nl/prijzen/prijsaa.htm
Hier staat:

TVA8 Triple Vibration Absorber (gummi demper) geschikt voor l.s. 0-50 Kg
code:
1
2
3
4
ACP6110  Bulk,   p/8  zwart          49,50  
ACP6120  Bulk,   p/8  messing        49,50 
ACP6130  Koker, van 8 stuks p/koker  49,50 
ACP6140  Koker, van 8 stuks p/koker  49,50

Als je niet in de buurt van Amsterdam woont, kun je hier kijken voor winkels bij jou in de buurt :Y) . http://www.hepta.nl/dealers.htm
Misschien is het voor zo'n gevaarte wel makkelijker en een stuk goedkoper om gewoon dempingrubbers van een wasmachine te gebruiken...dempt goed, kost niks en te verkrijgen bij iedere bouwmarkt. Als je toch aan het DHZ'en bent..... :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MM
  • Niet online

MM

Ja, 50 euro voor een paar stukjes plastic en rubber, je moet het er maar over hebben.

Verwijderd

Dikke onzin die dure hepta dempers. Dat zou ik dus nooit doen. Er is geen enkel meetrapport of ietsdergelijks wat die hepta doppen beter maakt dan gewone standaard conrad dempers. 50 euro pffft... |:( 8)7 :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 17:11 ]

• SpleeffY
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 17:10:
Dikke onzin die dure hepta dempers. Dat zou ik dus nooit doen. Er is geen enkel meetrapport of ietsdergelijks wat die hepta doppen beter maakt dan gewone standaard conrad dempers. 50 euro pffft... |:( 8)7 :X
Geluidskwaliteit kun je ook niet meten ;). Nee hoor... Ik zou zelf ook geen € 50 neertellen voor de dempers, maar het is natuurlijk wel audiofiel verantwoord (8>.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
SpleeffY schreef op 14 maart 2004 @ 17:15:
[...]

Geluidskwaliteit kun je ook niet meten ;). Nee hoor... Ik zou zelf ook geen € 50 neertellen voor de dempers, maar het is natuurlijk wel audiofiel verantwoord (8>.
Net zulke onzin als ik weet niet hoeveel € voor een kabel neertellen. Dat je goede kabel nodig hebt allá maar 9 van de 10 keer luisteren zulke mensen niet meer naar de muziek maar naar de dure kabeltjes die er liggen.

Ik heb zelf ook spullen staan die me aardig knaken hebben gekost maar het moet wel redelijk blijven. 35€ voor een meter kabel neer tellen is net zoiets als een steekje los in je hoofd hebben (in mijn ogen dan).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• TimMer
  • Niet online
Al vooruitgang geboekt? :)

Verwijderd

Hoeveel weegt ie al? :D

• GreenGras
Ghehehe, hij ligt er momenteel nog net zo bij als voor mijn vakantie... Ben sinds gisteren terug met een gebroken pols (op de eerste dag, na pas een uurtje op mijn board te hebben gestaan, klotezooi |:( ).

Ik ben momenteel dus niet echt in staat om hier verder aan te werken. Zodra ik toch weer bepaalde zaken op heb kunnen pakken, post ik vanzelfsprekend weer pics!

Ook zal ik de komende week waarschijnlijk de versterker gaan aanschaffen maar ik ben nog steeds niet zeker of ik moet gaan voor 1x500w of 2 exemplaren van elk 300w. Bij 2 stuks heb ik namelijk de vrijheid om desgewenst een ander project met bijvoorbeeld 2 losse subs te beginnen i.p.v. deze "stoomboot". Stel bijvoorbeeld dat de plaatsing van deze grote niet goed uit de verf komt, dan is het zonde om vanwege de versterker vast te blijven zitten aan één kast toch?

Plaatje van de 500w amp:
Afbeeldingslocatie: http://www.bkelec.com/Diy/images/bsb500.jpg

En de 300w amp:
Afbeeldingslocatie: http://www.bkelec.com/Diy/images/dt300_pk.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou voor de DT 300 kopen! Heb je echt meer dan genoeg aan hoor! Ik heb hem zelf ook i.c.m een Shiva, en hij staat nooit meer dan half open (eerder een kwart). Je kunt er altijd nog eentje bij kopen, maar dat is dus echt niet nodig! Die 500W is gewoon to much denk ik!

BTW, wat heb je er verder nog voor speakers bij staan?

• JT
  • Laatst online: 14:53

JT

VETAK y0

Ik zou 2 DT300 halen. Om de redenen die je zelf al geeft plus het volgende: Klasse d versterkers hebben van zichzelf al een lage dempingsfactor. Als je dan ook nog 2 subs eraan hangt en de impedantie dus halveert, dan zal je dempingsfactor dat ook doen, houd je nog minder over.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GreenGras
Tja, ik wilde dus die 500w amp aanvankelijk nemen om vervolgens beiden woofers serieel aan te koppelen. Als het goed is, wordt de impendantie dan 8 ohm i.p.v. 4 ohm en ik verwachtte dat de amp dan dus nog zo'n 250w zou leveren. Over de DT300 weet ik niet genoeg om te kunnen bepalen wat deze bijvoorbeeld gaat doen als ik de 2 subs parallel aansluit en dus de versterker ga belasten met een 2 ohm weerstand... Zou ie dat trekken? Ik heb totaal geen idee om eerlijk te zijn... :?

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 27 maart 2004 @ 16:59:
Ik zou 2 DT300 halen. Om de redenen die je zelf al geeft plus het volgende: Klasse d versterkers hebben van zichzelf al een lage dempingsfactor. Als je dan ook nog 2 subs eraan hangt en de impedantie dus halveert, dan zal je dempingsfactor dat ook doen, houd je nog minder over.
Als je dempingsfactor halveert dan hou je minder over... welke voorstelling maakte je jezelf toen je dit neertypte?

• JT

JT

VETAK y0

Waar heb je het over ? * JT niet snap :?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• GreenGras
Zo, daarnet nog een verflaag aangebracht en bij Speaker&co 7 stuks 1x0,5 meter loodbitumen-matten besteld. Morgen ga ik eens op zoek naar een gordijnen/stoffen zaak; ik ben benieuwd of ze me zullen begrijpen als ik om "fiberfill" vraag.....

Verder heb ik besloten zeker niet voor die overdreven dure voetjes te gaan, morgen loop ik wel langs een electronica zaak hier in de buurt, met een beetje mazzel hebben ze daar wat betaalbaardere (is dat een nederlands woord?) exemplaren.

• JT

JT

VETAK y0

Je kan ook squash balletjes door midden knippen of van die dingen gebruiken die moeten voorkomen dat je deur tegen de muur knalt, van rubber dan natuurlijk wel.

Ecodan warmtepomp

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GreenGras schreef op 28 maart 2004 @ 18:06:
Zo, daarnet nog een verflaag aangebracht en bij Speaker&co 7 stuks 1x0,5 meter loodbitumen-matten besteld. Morgen ga ik eens op zoek naar een gordijnen/stoffen zaak; ik ben benieuwd of ze me zullen begrijpen als ik om "fiberfill" vraag.....

Verder heb ik besloten zeker niet voor die overdreven dure voetjes te gaan, morgen loop ik wel langs een electronica zaak hier in de buurt, met een beetje mazzel hebben ze daar wat betaalbaardere (is dat een nederlands woord?) exemplaren.
ik weet niet of je toevallig iemand met een (CNC)draaibank hebt? daarop kan je met wat stalen of alu staaf ook mooie spikes draaien.

• TimMer
  • Niet online
Nog enige vooruitgang geboekt?
Pagina: 1