Gezocht: Subwoofer voor kleine kast

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Een lang verhaal, samengevat in een klein stukje tekst:

Ik heb een tijdje geleden het plan opgenomen om de woofer uit de Z680 set onder te brengen in een betonnen luidspreker kast. Echter, de woofer speelt inmiddels heel tevreden als car-sub :)
De mal heb ik echter wel al gemaakt. Hij is ook al gegoten. Ik moet alleen nog een beetje beton bijgieten, op zo een vlakke bovenkant te krijgen.
Oftewel, ik heb dalijk een behuizing, zonder woofer :)

Het is een beetje reverse engeneering, maar ik werk liever met beperkingen dan dat ik de eindeloze vrijheid heb.

De kast is ongeveer 30x30x45cm met wanden van 2cm dik cement 8)
Ik heb er al rekening mee gehouden dat er eventueel een bass-reflex buis in moet. Mocht dit niet nodig blijken, dan is deze opening natuurlijk nog dicht te storten.
Qua inhoud zit je, afhankelijk van de stuffing, ongeveer aan 25 tot 35 liter. Daar gaat dus nog de woofer en een eventuele br buis vanaf.

Er is dus een woofer benodigd die zich lekker voelt in een kleine kast.
Vergeet niet, dat het frontpaneel waar de woofer in komt, ook maar 30x30cm is.
Veel groter dan 10" kan dus niet.

Zo kwam ik uit bij Ground zero en JL-audio, zij hadden enkele 10" drivers die zeker wel raad wisten met een 25 liter BR kast. Echter wil ik liever eerst nog wat meningen vragen. Ik kan natuurlijk wel eindeloos drivers gaan simuleren, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als hier misschien wel iemand rondloopt met dé perfecte driver voor deze toepassing in z'n hoofd?

Wie weet er een geschikte driver voor de opgenoemde eigenschappen?
Mijn streven is, zonder filtering, -12dB of beter bij 20Hz.

Nu nog wat plaatjes om het geheel wat op te leuken:

De binnenmal
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/QMZA7SM65EO/picserver.jpeg

De buitenmal
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/8H2F9B6268M/picserver.jpeg

Heel naar. De mal barstte uit z'n voegen en ik stond voor een dilemma.
Of ik hield de mal vast, of ik rende om een lijmklem te halen. Dit laatste zou betekenen dat de mal leeg zou lopen vanaf het moment dat ik hem los zou laten. Het moge duidelijk zijn wat mijn keuze is geweest.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/C8DM2C46KRY/picserver.jpeg

Iets ander aanzicht, zelfde ravage
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/W3B7B072426/picserver.jpeg

Le zak du cement
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/L0S835JIXID/picserver.jpeg

Zodra het stopt met vriezen zal ik de mal bijvullen zodat hij alleen nog maar hoeft uit te harden.

Tegen die tijd hoop ik, met hulp van jullie, een driver uitgezocht te hebben, zodat het project langzaam maar zeker tot een hopelijk succesvol einde komt :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10
Wordt dat niet erug zwaar met dat cement erbij?? of is dat niet de issue? :Y)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
'K denk dat dat net't hele punt van een betonnen kast is :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

original4u schreef op 01 maart 2004 @ 20:55:
Wordt dat niet erug zwaar met dat cement erbij?? of is dat niet de issue? :Y)
Het moet juist zwaar worden :+. Het het cement is er niet BIJ, het is puurt cement, het plaatmateriaal zal niet blijven zitten uiteindelijk, toch :?

Voor een geschikte woofer zul je idd bij de auto woofers moeten kijken...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ransbal
  • Laatst online: 02:50
Wanden van 2 cm dik? Ik hoop dat je naast de versterking met kippengaas ook nog iets van composietmaterialen hebt gebruikt ter versteviging. Een beetje sub zal snel voor scheuren en/of barsten zorgen vrees ik.

Ontopic ;) Ik denk dat je met een JL 10w6 een heel leuk subje kunt krijgen :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ransbal schreef op 01 maart 2004 @ 21:10:
Wanden van 2 cm dik? Ik hoop dat je naast de versterking met kippengaas ook nog iets van composietmaterialen hebt gebruikt ter versteviging. Een beetje sub zal snel voor scheuren en/of barsten zorgen vrees ik.

Ontopic ;) Ik denk dat je met een JL 10w6 een heel leuk subje kunt krijgen :)
Die ziet er inderdaad erg pittig uit :)
Jammer dat een laag rendament heeft though.

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Toen ik de eerste paar regels las moest ik gelijk denken aan Ground Zero. De Radio Active serie heeft als het goed is een 10'' sub die in zeer kleine kisten kan spelen. Maar ik denk dat 25-35 liter voor een GESLOTEN kist voor een 10'' heel redelijk is. Maar is het niet verstandiger om de kist voor de subwoofer te maken? Elke sub heeft een andere kast nodig, en daar kan aan gerekend worden. Met behulp van de T&S parameters.

Verwijderd

ik zou eerlijk gezegd een beetje betonijzer erin gedaan, ik denk dat puur cement van 2cm dik zo afknapt als er ff een subwoofer in staat te dreunen, en je had ook beter ff wat zand in je cement kunnen gooien, dat werkt namelijk als bindmiddel :P

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Even over de kracht van t cement, hoewel ik geen expert ben op dit gebied weet k wel het volgende:
Zand werkt niet als bind, maar als vulmiddel. Metsel jij maar eens een huis zonder zand aan je specie toe te voegen. Gaat je veel centen kosten.
Het brosse dat droog cement kan hebben, komt hoofdzakelijk door dat de cement te arm is. Te veel zand in verhouding dus. Verder is heeft puur cement een zuur fijne structuur en zal er dus waarschijnlijk ook behoorlijk strak uitzien als het geheel uit de mal komt (ALS het geheel uit de mal komt...)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:12

Indoubt

Always be indoubt until sure

25-35 liter volume.

Dat is nogal een marge. In 30 liter kun je al een Peerless XLS10 kwijt en in 35 moet dat zeker lukken (heb er net een ontworpen van 32 liter met PR en die speelt :) maar de buren vinden het :X

andere opties voor 1/3 van de prijs: AXX1010 of een MDS08. Ben over beide heel tevreden

• voodooless
  • Laatst online: 08-07 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe ga je dat dingen eigenlijk dicht maken? Als je alle 6 kanten met beton vol giet krijg je het binnenwerk er niet meer uit ;). Ik zie op de foto ook dat de bovenkant nog open is. Hoe ga je dat fixen :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb nog plaatjes van het orginele ontwerp, hierin heb ik dus ook al een BR buis aangebracht. Ik weet echter nog niet of ik deze ga handhaven.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/B7W8BS2SJ29/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/017EZ355D9C/picserver.jpeg

Het idee is dus dat er een houten binnenwerk in wordt gelijmd. Deze dient tevens als bracing :)

• bankrupcy
  • Laatst online: 10-12-2025
Een luidspreker van cement, Woeiiiijjj.

2 cm dikte zou zeker voldoende moeten zijn, als je het cement volgens de voorschriften hebt verwerkt.

Dat kippegaas heeft geen enkel nut. Dat kan je de volgende keer weglaten.

Ik hoop dat je zand en cement een beetje in de juiste volumeverhouding (3:1) hebt gebruikt. Anders krimpt het cement een beetje veel. Je loopt dan het risico dat je 5 losse plankjes van cement overhoud. Als je de krimpscheuren wilt voorkomen, dan moet je nu direct de binnenbekisting eruit halen. (je hebt er toch over nagedacht hoe je dit makkelijk kan doen :) )

De hele kist moet je in 1 keer gieten, want er ontstaan altijd grensscheuren als je iets in 2 delen giet.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
bankrupcy schreef op 02 maart 2004 @ 14:17:
Een luidspreker van cement, Woeiiiijjj.

2 cm dikte zou zeker voldoende moeten zijn, als je het cement volgens de voorschriften hebt verwerkt.

Dat kippegaas heeft geen enkel nut. Dat kan je de volgende keer weglaten.

Ik hoop dat je zand en cement een beetje in de juiste volumeverhouding (3:1) hebt gebruikt. Anders krimpt het cement een beetje veel. Je loopt dan het risico dat je 5 losse plankjes van cement overhoud. Als je de krimpscheuren wilt voorkomen, dan moet je nu direct de binnenbekisting eruit halen. (je hebt er toch over nagedacht hoe je dit makkelijk kan doen :) )

De hele kist moet je in 1 keer gieten, want er ontstaan altijd grensscheuren als je iets in 2 delen giet.
Krimpscheuren heb ik hopelijk niet, omdat het cement heeft staan drogen tussen de 5 en 15 graden celsius. het heeft dus heel veel tijd gehad om te drogen. Ik ga dalijk de cement bijstorten ter egalisatie. Als dat droog is kan ik pas de boel uit elkaar halen. Tot dan blijft het speculeren...
het kan prima zijn gegaan, maar het kan ook een grote fiasco zijn, only time can tell.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik heb eens wat simulaties gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/SFM5NP96D3V/picserver.png

Ik heb de ravelands gesimuleerd, maar ik vond niet dat ze tussen deze anderen een plaats verdienden. Zowel de group delay, de belastbaarheid en de diepgang vielen enigzinds uit de toon. Vergis je niet, ik ben gek op budget woofers, maar dit keer mag het wat geld kosten ;)

De bedoeling is dat ik er een ongelofelijk robuuste woofer aan overhoud en ik ben bang dat ik de ravelands dan buiten beschouwing moet laten :)

Ik heb de JL audio W6 10 liter extra gegund, omdat deze in een closed box speelt. Daarbij moet worden vermeld dat deze optie qua SPL er het slechtste uit komt.
Lage belastbaarheid en onder de 46Hz mag je er al niet meer de volledige 300Watt instoppen.

Qua SPL zijn de Adire Brahma en de Ground Zero woofers de winnaars. Beide kosten ongeveer 350,-
De Peerless zit er ergens tussenin qua prijs en prestatie.

Hier nog een simulatie van max SPL's. Je ziet dat ik hier de Ground Zero GZUW heb toegevoegd. Hij lijkt in alle opzichten erg veel op de GZHW.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/FTZDJ807POD/picserver.png

op het moment zou ik waarschijnlijk gaan voor de Brahma, maar misschien weet iemand nóg een betere? (zo zal de versterker een behoorlijke issue worden met deze erg kritische woofer)

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Infinity Kappa Perfect 10.1 woofer. Heeft een gesloten kist van 17,5 liter nodig of een BR kist van 36 liter. Bij de laatste doet de woofer -11dB op 20Hz. Te koop voor zo'n 175 euro als je goed zoekt op marktplaats, in de winkel (www.caradio.nl) kost ie 209,- euri. SPL bij een 300w amp is 118dB op 30Hz en 108dB op 20Hz zonder enige compensatie.

Suc6 met je project in ieder geval, heel origineel bedacht! :9

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• ransbal
  • Laatst online: 02:50
Gezien de visie en van JL en GZ verbaasd me deze uitkomst nou helemaal niks.
GZ zit met audio veel meer in het SPL gebeuren, wat zich oa uit in het gebruik van gepoorte kisten. JL zit daarentegen veel meer in het SQ gebeuren, en 3x raden hier kom je veel meer gesloten kisten tegen. Dat wil echter niet zeggen dat SPL geen SQ kan zijn, maar met een gepoorte kist is het wel vaak dat de bass een beetje achter de muziek aanhobbelt...
zelf speel ik met een CDT MS-100 in een 16 liter gesloten kist op 150 watt rms :9

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
GreenGras schreef op 02 maart 2004 @ 22:46:
Infinity Kappa Perfect 10.1 woofer. Heeft een gesloten kist van 17,5 liter nodig of een BR kist van 36 liter. Bij de laatste doet de woofer -11dB op 20Hz. Te koop voor zo'n 175 euro als je goed zoekt op marktplaats, in de winkel (www.caradio.nl) kost ie 209,- euri. SPL bij een 300w amp is 118dB op 30Hz en 108dB op 20Hz zonder enige compensatie.

Suc6 met je project in ieder geval, heel origineel bedacht! :9
hmm, die ziet er inderdaad lekker uit. Hij zit qua prijs iets onder de Peerless, maar qua performance er een stukje boven. (qua SPl zit hij op gelijke hoogte)
ransbal schreef op 02 maart 2004 @ 22:56:
Gezien de visie en van JL en GZ verbaasd me deze uitkomst nou helemaal niks.
GZ zit met audio veel meer in het SPL gebeuren, wat zich oa uit in het gebruik van gepoorte kisten. JL zit daarentegen veel meer in het SQ gebeuren, en 3x raden hier kom je veel meer gesloten kisten tegen. Dat wil echter niet zeggen dat SPL geen SQ kan zijn, maar met een gepoorte kist is het wel vaak dat de bass een beetje achter de muziek aanhobbelt...
zelf speel ik met een CDT MS-100 in een 16 liter gesloten kist op 150 watt rms :9
Dat nahobbelen krijg je eigenlijk alleen als je een woofer gebruikt die niet of weinig geschikt is voor BR opstelling of gewoon een lage kwaliteit woofer. Een goede BR woofer is nu eenmaal erg duur. In principe is BR een elegante methode om wat extra's uit je woofer te halen, maar het moet met gezond verstand gebruikt worden.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 11:09
Dat "gezond verstand" is nu net wat ik een beetje mis met jouw simulatie met de Brahma in BR-opstelling... De hangbuik-curve die je hebt is typisch voor een veel te diepe BR-frequentie en een veel te kleine kast, met als resultaat bakken group delay en een bas waar zelfs de cheapste rommeldiscospeaker het nog beter doet...

Mijns insziens is het beter om je niet dood te kijken op de diepgang van een sub, maar veel meer aandacht te besteden aan zaken als group delay. Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje van af wat je wil, als je puur zoveel mogelijk dB's wil halen bij zo laag mogelijke frequenties, dan kan je inderdaad moeilijk om basreflex heen. Wil je een subje die ook bij muziek nog leuk klinkt, is het aangewezen een "standaard" alignment voor basreflex te gebruiken, maw. geen hangbuik-curve toestanden.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:35

w00Dy

Make soap, not war

ik hoop dat je steeds dezelfde verhouding cement/water etc hebt gebruikt anders krijg je kleurverschillen.

Bovendien vind ik 2 centimeter veels te dun, en had je beter wat compactuna of iets dergelijks kunnen toevoegen.

[ Voor 36% gewijzigd door w00Dy op 03-03-2004 03:12 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
subsonik schreef op 03 maart 2004 @ 02:50:
Dat "gezond verstand" is nu net wat ik een beetje mis met jouw simulatie met de Brahma in BR-opstelling... De hangbuik-curve die je hebt is typisch voor een veel te diepe BR-frequentie en een veel te kleine kast, met als resultaat bakken group delay en een bas waar zelfs de cheapste rommeldiscospeaker het nog beter doet...

Mijns insziens is het beter om je niet dood te kijken op de diepgang van een sub, maar veel meer aandacht te besteden aan zaken als group delay. Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje van af wat je wil, als je puur zoveel mogelijk dB's wil halen bij zo laag mogelijke frequenties, dan kan je inderdaad moeilijk om basreflex heen. Wil je een subje die ook bij muziek nog leuk klinkt, is het aangewezen een "standaard" alignment voor basreflex te gebruiken, maw. geen hangbuik-curve toestanden.
Zo'n hangbuik ontstaat als de BR buis iets te laag getuned is. Hierdoor verlaagt de group delay net. Je levert in de simulatie alleen maar in op gevoeligheid.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 03 maart 2004 @ 02:50:
Peerless doet dat ook met die XLS woofers...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
:( !!!

hoe frustrerend!!!
De mal was perfect, alles liet zonder pardon los en de wanden bleken super strak en stevig!
MAAR...de onderwand van de binnenmal had zich vastgezet :( ;(
En aangezien de binnenwanden hieraan vastzaten om lekken te voorkomen, kwam het geheel niet los. Het is niet te beschrijven hoe gefrustreerd ik me voel. Alles leek perfect te gaan en dan dit. Ik heb em 2 dagen lang met veel geduld proberen los te wrikken, maar het ding zat muurvast. Hij zat zo vast dat hij niet alleen z'n eigen gewicht kon dragen, maar ook nog dat van mij erbij :(
Mbv een handzaag, accuboor en veel gepiel heb ik de wanden van de binnenmal kunnen slopen en uiteindelijk los kunnen krijgen. Tegen een hoge prijs. De kast heeft het niet overleefd. Dat wil zeggen, hij is doorgescheurd langs de hoeken door de krachten die ik moet uitoefenen om t ding eruit te krijgen. Ik ga proberen dit te herstellen. Door het ding in te klemmen en met wat specie de kieren toe te stoppen. Ik heb hier een erg hard hoofd in though. Maar doordat de vorm zo mijn verwachtingen heeft overtroffen voordat ik hem eruit haalde, ben ik erg gedreven dit te herstellen.

Goddank voor het kippengaas, dit heeft het zootje echt bij elkaar gehouden. Ik zal straks wat pics erbij zetten, maar nu moet ik me nog even ergeren :(

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Toch heeft subsonic hier een punt, vooral bij de simulatie met de gele lijn is het goed te zien, bij 70Hz zit een gigantische piek, bij deze frequentie is het voor de driver net alsof de kast gesloten is, omdat de kist zo klein is heeft dit dus een hoge Qtc tot gevolg met daaruit voortkomend slecht impulsgedrag; de woofer zal naslingeren. In het lage gebied zie je dat de kastinhoud te klein is voor de BR pijp om voldoende output te halen, of in andere woorden er is gewoon te laag getuned :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 07 maart 2004 @ 14:14:
Toch heeft subsonic hier een punt, vooral bij de simulatie met de gele lijn is het goed te zien, bij 70Hz zit een gigantische piek, bij deze frequentie is het voor de driver net alsof de kast gesloten is, omdat de kist zo klein is heeft dit dus een hoge Qtc tot gevolg met daaruit voortkomend slecht impulsgedrag; de woofer zal naslingeren. In het lage gebied zie je dat de kastinhoud te klein is voor de BR pijp om voldoende output te halen, of in andere woorden er is gewoon te laag getuned :)
Er zit zeker waarheid in, maar ik filter er liever 6dB uit bij 75Hz, dan dat ik em 6dB moet boosten op 20Hz :)
Overigens neig ik nog het meeste naar de infinity kappa op het moment. Eigenlijk maakt het ook niet zoveel meer uit gezien het volgende...

Ik heb net even alles zorgvuldig geinspecteerd en ik ben bang dat het hopeloos is.
De kast is echt zwaar beschadigd en achteraf komt het door het kippengaas. Deze heeft zich om een of andere reden strak getrokken rond de hoeken en heeft zich in het spaanplaat getrokken. hierdoor kon het ding natuurlijk niet bewegen. Ik heb in ieder geval een heleboel geleerd voor een eventuele volgende poging en kan nu beginnen met de puinhoop op te ruimen die ik heb aangericht. Hier de beloofde foto's.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/99637T8T150/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/HH6AD34OXHO/picserver.jpeg

• JT
  • Laatst online: 10:32

JT

VETAK y0

offtopic:
Je sig, het onderste zinnetje :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Als je de wanden met vet had ingesmeerd dan waren ze makkelijker eraf gekomen :)

Verwijderd

Wat jammer Atgast. Maar zo'n gewaagd kast ontwerp kan gewoon niet in 1 keer goed gaan denk ik dan. Ik hoop dat je nog een 2e poging gaat doen. Met de ervaring die je nu hebt moet dat vast wel tot een goed einde te brengen zijn.

Succes :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
JT schreef op 07 maart 2004 @ 15:06:
offtopic:
Je sig, het onderste zinnetje :P
offtopic:
jouw sig, ga es naar cheetah in DE oberbruch, daar hangen 4 JBL's free-air te beuquen in een kleine zaal, instinctief moet je daar af en toe je mond opendoen omdat je het idee hebt dat je trommelvlies aan z'n x-max zit :+ En dat terwijl de rest van de tonen voor een disco niet eens zo hard staan (tenzij je op het midden van de dansvloer staat)
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 15:12:
Als je de wanden met vet had ingesmeerd dan waren ze makkelijker eraf gekomen :)
Dat is t em nu net, de wanden kwamen er echt 100% perfect vanaf. het was het ijzerdraad dat zich in de rand van de binnenmal had vastgezet dat de boel verneukt heeft. Dat maakt het net zo zonde. Zeker omdat mijn plan ivm opening voor de BR buis en de aansluitterminals perfect was gelukt. (zie ook op de foto)
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 15:15:
Wat jammer Atgast. Maar zo'n gewaagd kast ontwerp kan gewoon niet in 1 keer goed gaan denk ik dan. Ik hoop dat je nog een 2e poging gaat doen. Met de ervaring die je nu hebt moet dat vast wel tot een goed einde te brengen zijn.

Succes :)
Ik zit er inderdaad over te denken nu een professionelere mal te maken. Zodat als het goed gaat, ik er meteen meerdere kán maken.
Aan de andere kant heb ik, als het een beetje meezit, over enige tijd twee Shiva's thuis liggen, dus er zit niet meer zoveel haast achter dit project ;)

Verwijderd

Bijdeze een naar mijn idee nuttige toevoeging:

Gebruik bekisting olie.
Deze spuit je met een verstuiver op je wand, welke dan na het storten makkelijk los kan. Probeer in 1 keer te storten en lekker dunne beton te gebruiken, haal de bekisting na 1/1halve dag eraf. Langer is niet nodig.

misschien is een frame van rond 60 beton ijzer (1euro voor 6 meter oid) ook een goed idee ;)

EDIT: kzie net dat dit al verteld is, anyway dat is dus wel aan te raden (8>

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 21:28 ]

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

msischien ander cement gebruiken??

Beamix 125 oftewel nomix is snelbeton dat is in een kwartiertje hard en daaarna heeft het 2 dagen nodig om echt uit te harden
Beamix 100 oftewel beton is harder maar het duurd 2 weken voordat het echt hard is en je er een unit in kan hangen

Wellicht zijn er ook nog andere/betere cement/betonsoorten

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Pagina: 1