[Ervaringen] Toshiba Satellite M30

Pagina: 1
Acties:
  • 682 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 13:14
Deze laptop is nog niet zo lang op de markt en ik kan er in diverse fora nog niet zoveel informatie over terugvinden, ik overweeg deze laptop (of een laptop uit de Acer TM 80x series) te kopen maar ik wil graag wat ervaringen van andere gebruikers lezen, dus post ze hier in dit topic...

Over de laptop die ik hier het meeste op vind lijken namelijk de Acer TM 80x series loopt wel een 8 delen lang topic al waarin ook ZEER veel problemen naar voren komen over de vele problemen die gebruikers ondervinden en de langdurende service (reparatietijden)...

De belangrijkste verschillen tussen de Acer 803 TM en de Toshiba Satellite M30
Videokaart:
-Toshiba: NVIDIA GeForce FX Go5200 64 MB DDR (dedicated?)
-Acer: ATI® Radeon® 9000, dedicated 64MB DDR video memory (duidelijk beter)

Display:
Toshiba: 15.4 " Breedbeeld TFT kleurenscherm 1280 x 800
15.0” SXGA+ TFT colour LCD, 1400×1050 (minder of beter goed dan de Toshiba? )

Geluid:
Toshiba: ingebouwde stereo speakers - tuned by Harman Kardon
Acer: Audio system with two speakers (volgens ervaringen: niet echt super)

Acer heeft tevens bluetooth wat Toshiba niet heeft
Toshiba heeft kortere reparatietijden (voor zover ik kon vindne op forum)

Verder ligt de prijs ongeveer gelijk.... en is er over de Acer veel informatie te vindne...

Daarom de vraag of de Toshiba bezitters van deze laptop of bezitter van een laptop van het merk Toshiba even in dit topic zouden willen posten met wat zij denken en vinden van dit type laptop

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom is je keuze beperkt tussen deze twee? Kijk ook eens naar de Dell 8600, Asus M6000, Jewel Jade 8070, Acer Aspire 200x zou ik zeggen.

Verder zul je nooit een notebook met goed geluid vinden, of het moet een bakbeest zijn.

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 13:14
jup ook prima topics maar daar zijn al genoeg topics over...

net even gebeld met een verkoper van de-laptopper.nl
hij wist mij te vertellen dat de Toshiba er een stuk beter uitziet en dat de Acer TM 80x series nogal plastic aanvoelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43870

De Toshiba M30 (heb een 604) is een erg mooi, stevig maar licht apparaat en biedt qua specs redelijk waar voor je geld. Als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld een Acer (ongeveer met zelfde specs uiteraard) dan legt de acer het op elk gebied af tegen de Toshiba (mijn pa heeft een Acer), behalve dan misschien de wat tragere geunderclockte Geforce5200FXGo van de Toshiba. (is gelukkig wel softwarematig op te krikken, vergeet hierbij niet SideBanding aan te zetten >:) )

Het geluid van de Harman-Kardon speakers is behoorlijk te noemen voor een laptop van dit formaat. Het klonk beter dan een Acer met extra subwoofer. Verwacht geen wonderen, maar het is te merken dat hier niet op bezuinigd is.

Ik vond helaas een kapotte subpixel op het WXGA scherm, iets wat ik (en de verkoper van PCSnel) niet had verwacht van een A-merk als Toshiba. Ook bij Toshiba kun je dus beter pixelgarantie nemen.

De mijne begaf het helaas twee weken na aanschaf; wilde bij een cold boot soms niet meer opstarten en kwam ook niet meer uit hibernation mode wanneer hij afgekoeld was. Een defect; ook weer zeer ongebruikelijk voor een Toshiba volgens weer een andere verkoper van PCSnel.

De Toshiba helpdesk is redelijk; het is duidelijk dat ze 'n decisiontree aflopen en zelf niet zo heel veel weten van het onderwerp. Als je het geduld echter kunt opbrengen om die tree af te werken, zijn ze al snel bereid om de volgende dag DHL bij je langs te sturen in het kader van de Pickup & Return garantie.

Voor de reparatieperiode moet je rekenen op ruim 10 werkdagen (meer dan in de folder staat, maar weer minder dan de meeste andere merken) mits er onderdelen op voorraad zijn.

Ik werd (op de 10e dag) op mijn verzoek teruggebeld door de monteur zelf om het probleem uit te leggen, die het (toch enigszins vage) probleem inderdaad constateerde en de (mijn inziens correcte) conclusie trok dat het mainboard defect is.

Helaas was het mainboard niet op voorraad en moest het besteld worden, waarbij ik moest rekenen op 3 weken extra reparatietijd... :(
Ik wacht af...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 43870 op 30-07-2004 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51061

Voor een review van CNET (tsja, hoe deskundig zijn ze?)

http://reviews.cnet.com/T...4505-3121_7-30586662.html

Voornaamste pluspunten: Geluid, Design, Widescreen
The Bad: Hij wordt relatief warm aan de voorkant (lekker in de winter :+ ), relatief zwaar (nou ja?). Battery life relatief zwak.

Realiseer je wel dat een widescreen laptop breder (en dus groter) is dan een niet widescreen.

Ik twijfel erover om deze laptop aan te schaffen voor de vriendin omdat Toshiba normaal gesproken 'de sterkere laptops' bouwt. Maar echter absolute UBERkwaliteit blijft natuurlijk IBM. (ondanks dat ze zo lelijk zijn)

Anoniem: 121760

Heeft er dan helemaal niemand een Toshiba? Ik twijfel tussen de M30-742 en de Asus M6700 of M6800. Over de Asus zijn heel veel ervaringen terug te vinden, maar over de Toshiba kan ik niks vinden.

Als leek lijkt mij dat de Toshiba ook een goede deal is voor het geld (1299 ex btw). Waarom zijn er zo weinig reacties?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat komt omdat Toshiba een duurder merk is, je kiest bij Toshiba meer voor kwaliteit en minder voor pure snelheid. Dat is de reden dat goedkopere (minder degelijke) merken als Dell, Asus en Acer het hier zo goed doen. Je zou op www.campuskorting.nl kunnen vragen of hij een IBM T42 uit Duitsland (www.campusrabatt.de) kan bestellen voor je, dan hoeft hij alleen het tobo over te zetten (die koop je er dan bij), volgens mij ben je dan voor zo'n 1700 euro klaar en heb je een Centrino 1,5GHz, 256MB geheugen (dat kun je zelf wel uitbreiden), CDRW/DVD combo, 30GB HD, 14" XGA scherm en natuurlijk de meest degelijke laptop die je kunt kopen ;) Ook hier krijg je minder snelheid voor je geld, maar je hebt wel kwaliteit, iets waar ik nu ook voor ben gegaan met m'n T41P :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

krn176 schreef op donderdag 26 februari 2004 @ 16:22:
Toshiba heeft kortere reparatietijden (voor zover ik kon vindne op forum)

Daarom de vraag of de Toshiba bezitters van deze laptop of bezitter van een laptop van het merk Toshiba even in dit topic zouden willen posten met wat zij denken en vinden van dit type laptop
ahum korte reparatietijden, de Nederlandse hoge scholen en universiteiten weten goed waarom er een totale-Toshiba-boycot is.

PIH Kortrijk (BE) heeft 350 Toshiba Satellite Pro M10 aangekocht met 5dagen-herstellen-service, 150 van de 350 laptops zijn minstens 1x op RMA geweest. Dit is mijn RMA-verleden:

september 2003: Laptop bestellen en zou einde van de maand aankomen. Het kwam idd aan, hoge school admin test de laptop => DeadOnArrival, dus eerste RMA. Na 3 weken is het terug, ff de laptop aanzetten en dezelfde bluescreens zijn weer.

Ondertussen wordt Toshiba aangeklaagd door Nederlandse hoge scholen/universiteiten, hier is totale Toshiba-boycot door de Nederlandse onderwijs begonnen. nieuws: TU/e verliest rechtszaak rond slechte laptops

20/10/2003: Hier start RMA2, bij Toshiba zijn de moederbordjes op en er wordt 3 weken wachttijd beloofd. Uiteindelijk moeten we op een Taiwanse snelboot wachten, dat duurt dus 6 weken. Midden in deze 6 weken waren de praktijk-examens van o.a. VB.net, erg aangenaam als je nog nooit een regel VB.net getypt heb.

Dan maar de laptop gaan halen en zag weer dezelfde bluescreens, de admins weten ondertussen dat ik een tweaker bent. Dan heb ik zelf een diagnose gesteld, na een uurtje memtest86 was het duidelijk er geheugenproblemen zijn. Hebben die mensen bij Toshiba nog nooit gehoord van "brakke geheugen kan bluescreens in Windows XP veroorzaken"? En er was een slecht contact tussen mobo en harddisk, zodat het alleen in PIO-mode kan draaien. Dan maar de laptop terug naar de hoge school, de admins testen het geheugen en zien dat er 1 geheugenbankje kapot is. Ik heb een disclaimer moeten tekenen zodat de hoge school niet moet betalen als Toshiba lame doet. zie nieuws: TU/e verliest rechtszaak rond slechte laptops

29/12/03: Toen las ik dat Toshiba-PC-afdeling bijna failliet is, geen wonder dat ze failliet gaan als ze nationale boycots krijgen en hun klanten slecht behandelen. Juist sinds dat het onderwijs de boycot begint, is hun winst in 1 klap omgetoverd tot $ 200 miljoen verlies. Hierdoor gaat Toshiba extra bezuinigen op hun service... Als een laptop kapot geleverd word, wissel die laptop dan ipv poging tot herstelling. nieuws: Toshiba probeert pc-divisie nieuw leven in te blazen

26/01/04: RMA3 begon en men vervangt het moederbord nog eens. De harddisk wordt gecheckt en 3 weken later kwam m'n laptop terug. De bluescreens zijn weg, maar Windows XP crasht voordat je de paswoord kan intypen. Ghosten helpt niet, maar ik heb ontdekt dat het geen problemen geeft met Windows 2000 Professional. Ik heb rechtstreeks naar de helpdesk van Toshiba gebeld, de 1ste lijns helpdesk (hoe-moet-ik-een-mail-versturen?-niveau) verbind me direct door naar de 2de lijns helpdesk (hoe-installeer-ik-windows-xp?-niveau). Dan word ik nog eens doorverbonden met iemand met kennis van zaken. Na een lang gesprek en dingen uitproberen, raad hij mij aan om de laptop binnen te doen.

RMA 4 begon, er gingen mails rond:
Signpost => Toshiba (10/03/04) : 2 studenten hebben nog altijd geen werkende laptop, bovendien zal er juridisch kabaal komen.
Toshiba => Signpost (23/03/04) : Jullie gaan vandaag antwoord krijgen van de verantwoordelijke binnen Toshiba. Stuur de laptops op, want dat zou toch moeten gebeuren.
Signpost => Toshiba (23/03/04) : 2 studenten willen niet meer verder werken met de huidige laptops.
Signpost is een bedrijf dat IT-materiaal aan het Belgisch onderwijs levert, gaande van softwarelicenties tot laptops.

07/05/04: De effectieve/officiële levering van m'n laptop, Signpost (laptopverkopers) heeft uiteindelijk een andere laptop geregeld.

RMA5 : Daarna nog de Toshiba-geheugen-omruil-actie http://www.toshibadirect.com/content/pc/b2c/CEP.html, deze is lekker snel doorgegaan.

Mijn laptop is 7 maanden te laat geleverd, in 7 maanden tijd zakt de waarde van computerhardware enorm.

Hier in Kortrijk denken we driedubbel voordat we ooit nog een Toshiba kopen, via de mond-op-mond-negatieve-reclame zal het nationaal verspreid worden.

Vandaag is "een alliantie van Satellite Pro M10 gedupeerden" gevormd, volgende week zal de eerste aangetekende-brieven-golf naar Toshiba gaan. Indien nodig zullen er persconferenties, reportage in Man bijt hond op VRT (Belgische staatszender), reportage in Recht op antwoord op VRT,... volgen.

Andere RMA gevallen: bluescreens, tikkende/schrapende harde schijven, oververhitte grafische kaarten, ventilatoren die niet meer draaien of overdreven kabaal maken (op 25meter afstand duidelijk hoorbaar),...

Dit jaar heeft de hoge school IBM's aangekocht, maar 20 van de 400 zijn op RMA geweest. Bovendien komen de IBM-mensen de volgende werkdag op lokatie (waar dan ook in het land) om jouw laptop te herstellen. Als IBM iets verkeerd doet, dan zijn ze sportief genoeg om toe te geven en het nodige te doen om het recht te zetten. bv laptops met 7200rpm harddisk besteld, er worden laptops met 4200rpm geleverd. Direct alle laptops omruilen en de 4200rpm harddisk mogen we zelfs bijhouden, deze werden massaal op eBay gezet. IBM is gewoon een klasse apart, bovendien word er gegarandeerd dat de laptop "het vallen van de tafel" en "met je beide voeten op de laptop staan" probleemloos overleeft.

De hoge school heeft ooit 12 Dell-proef-laptops gekregen om te proberen, deze waren minstens zo brak als Satellite Pro M10. Je kan zeggen dat het aan een slechte batch ligt, maar dan verwachten we toch serieuze service?

[ Voor 22% gewijzigd door rapture op 02-07-2005 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 00:19:
[...]

ahum korte reparatietijden, de Nederlandse hoge scholen en universiteiten weten goed waarom er een totale-Toshiba-boycot is.
Sorry hoor, mijn toshiba laptopje vind ik ook zeker niet alles, maar heb em 2 keer RMA gehad en 2 keer binnen de werkweek terug... maandag opgehaald, vrijdag terug, 2 maal...

Verder raad ik toshiba niet aan. ik denk dat je heel duidelijk moet kiezen tussen degelijkheid en zeer hoge prestaties voor ene lage prijs. En voor mezelfe kom ik dan op het volgende neer:
- Als je zoveel mogelijk prijs/prestatie wilt halen voor Acer gaan
- Als je voor zoveel mogelijk degelijkheid wil gaan en voor een laptop die niet kapot te krijgen is ookal vervoer je hem heel veel etc -> IBM/Compaq

Verder om dit ervaringen topic nog wat leven in te blazen...

Ik heb zelf een M30-154 en mijn punten tot nu toe:
- Behuizing is niet superdegelijk, ik krijg nu een scheur in de onderhoek van mijn scherm en daardoor heb ik het gevoel dat ie elk moment kapot kan gaan. De laptop is hiervoor RMA geweest en door toshiba als gebruikersschade bestempeld (echter ik ga er altijd zeer zorgvuldig mee om alleen sleep em wel overal mee naartoe)
- Speakertjes gaan soms piepen enzo, ook dit konden ze "niet constateren"
- Geheugen heeft het begeven, laptop gaf alleen maar piepjes, dit is verholpen, er stond echter wel op het bonnetje "Gebruiksschade" maar verder geen nota oid.
- DVD Lezer en CDR fikken doet het prima, DVD-R niet... ook sommige DVD films doen het niet.
- Behuizing is niet heel krasbestendig etc.

Heb de laptop nu anderhalf jaar, en ben er inmiddels achter dat mijn volgende laptop geen toshiba meer wordt, maar een ander merk zoals IBM/Compaq met zoveel mogelijk aanvullende garantie. want ik weet nu al dat mijn laptop zijn vewachte levensduur van 4 jaar (mijn studietijd) niet gaat halen en dat alleen omdat ik het gevoel heb dat de behuizing het gewoon niet vol gaat houden.

[ Voor 44% gewijzigd door Sander op 26-04-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ondertussen is RMA6 van mijn Toshiba Satellite Pro M10 gebeurd, sinds de enorme klachten/verzet in de hoge school en dreiging om totale Belgische boycot op te richten. Heeft Toshiba wat toegevingen gedaan, we krijgen "gratis" next-business-day-on-site. In praktijk komt maandag en woensdag een technieker langs en deze moet maar de grootse laptopstapels maar verwerken. Ze hebben mijn laptop harddisk (40GB) vervangen door een 30GB harddisk. Dus ik kan weer met mijn laptop terug en nog eens laten herstellen, RMA7, here I come.

Ik vind dat Toshiba iets meer aandacht aan de RMA's moet besteden, beter meer tijd besteden per RMA, dan een lange rij haastige RMA's om 1 laptop te herstellen.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 26-04-2005 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 23:01:
Ondertussen is RMA6 van mijn Toshiba Satellite Pro M10 gebeurd, sinds de enorme klachten/verzet in de hoge school en dreiging om totale Belgische boycot op te richten. Heeft Toshiba wat toegevingen gedaan, we krijgen "gratis" next-business-day-on-site. In praktijk komt maandag en woensdag een technieker langs en deze moet maar de grootse laptopstapels maar verwerken. Ze hebben mijn laptop harddisk (40GB) vervangen door een 30GB harddisk. Dus ik kan weer met mijn laptop terug en nog eens laten herstellen, RMA7, here I come.

Ik vind dat Toshiba iets meer aandacht aan de RMA's moet besteden, beter meer tijd besteden per RMA, dan een lange rij haastige RMA's om 1 laptop te herstellen.
Zeker mee eens... Bij mij werd er zeker ook niet kritisch gekeken naar de defecten, alleen de dingen die direct constateerbaar waren werden gelijk verholpen, verder niks.

Ik had trouwens nog een defectje: mijn fannetje voor de cpu koeling maakt een TERING herrie... dat had ik ook gezegd bij de RMA en de laptop werd daardoor ook warm... Krijg je terug: De temperaturen zijn heel normaal voor een M30... Verder niks gefixed aan die herriefan... Beetje slechte service.

Is ook serieus de laatste keer dat ik een product als een laptop zonder aanvulelnde dingen koop. Ik heb klasgenoten die bij de-laptopper.nl gekocht hebben met die aanvulelnde verzekeringen en das toch STUKKEN beter... Fabrikant repareert niet? Nou dan ff terug naar de laptopper.

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 27-04-2005 11:02 ]

Pagina: 1