krn176 schreef op donderdag 26 februari 2004 @ 16:22:
Toshiba heeft kortere reparatietijden (voor zover ik kon vindne op forum)
Daarom de vraag of de Toshiba bezitters van deze laptop of bezitter van een laptop van het merk Toshiba even in dit topic zouden willen posten met wat zij denken en vinden van dit type laptop
ahum korte reparatietijden, de Nederlandse hoge scholen en universiteiten weten goed waarom er een totale-Toshiba-boycot is.
PIH Kortrijk (BE) heeft 350 Toshiba Satellite Pro M10 aangekocht met 5dagen-herstellen-service,
150 van de 350 laptops zijn minstens 1x op RMA geweest. Dit is mijn RMA-verleden:
september 2003: Laptop bestellen en zou einde van de maand aankomen. Het kwam idd aan, hoge school admin test de laptop => DeadOnArrival, dus eerste RMA. Na 3 weken is het terug, ff de laptop aanzetten en dezelfde bluescreens zijn weer.
Ondertussen wordt Toshiba aangeklaagd door Nederlandse hoge scholen/universiteiten, hier is totale Toshiba-boycot door de Nederlandse onderwijs begonnen.
nieuws: TU/e verliest rechtszaak rond slechte laptops
20/10/2003: Hier start RMA2, bij Toshiba zijn de moederbordjes op en er wordt 3 weken wachttijd beloofd. Uiteindelijk moeten we op een Taiwanse snelboot wachten, dat duurt dus 6 weken. Midden in deze 6 weken waren de praktijk-examens van o.a. VB.net, erg aangenaam als je nog nooit een regel VB.net getypt heb.
Dan maar de laptop gaan halen en zag weer dezelfde bluescreens, de admins weten ondertussen dat ik een tweaker bent. Dan heb ik zelf een diagnose gesteld, na een uurtje memtest86 was het duidelijk er geheugenproblemen zijn. Hebben die mensen bij Toshiba nog nooit gehoord van "brakke geheugen kan bluescreens in Windows XP veroorzaken"? En er was een slecht contact tussen mobo en harddisk, zodat het alleen in PIO-mode kan draaien. Dan maar de laptop terug naar de hoge school, de admins testen het geheugen en zien dat er 1 geheugenbankje kapot is. Ik heb een disclaimer moeten tekenen zodat de hoge school niet moet betalen als Toshiba lame doet. zie
nieuws: TU/e verliest rechtszaak rond slechte laptops
29/12/03: Toen las ik dat Toshiba-PC-afdeling bijna failliet is, geen wonder dat ze failliet gaan als ze nationale boycots krijgen en hun klanten slecht behandelen. Juist sinds dat het onderwijs de boycot begint, is hun winst in 1 klap omgetoverd tot $ 200 miljoen verlies. Hierdoor gaat Toshiba extra bezuinigen op hun service... Als een laptop kapot geleverd word, wissel die laptop dan ipv poging tot herstelling.
nieuws: Toshiba probeert pc-divisie nieuw leven in te blazen
26/01/04: RMA3 begon en men vervangt het moederbord nog eens. De harddisk wordt gecheckt en 3 weken later kwam m'n laptop terug. De bluescreens zijn weg, maar Windows XP crasht voordat je de paswoord kan intypen. Ghosten helpt niet, maar ik heb ontdekt dat het geen problemen geeft met Windows 2000 Professional. Ik heb rechtstreeks naar de helpdesk van Toshiba gebeld, de 1ste lijns helpdesk (hoe-moet-ik-een-mail-versturen?-niveau) verbind me direct door naar de 2de lijns helpdesk (hoe-installeer-ik-windows-xp?-niveau). Dan word ik nog eens doorverbonden met iemand met kennis van zaken. Na een lang gesprek en dingen uitproberen, raad hij mij aan om de laptop binnen te doen.
RMA 4 begon, er gingen mails rond:
Signpost => Toshiba (10/03/04) : 2 studenten hebben nog altijd geen werkende laptop, bovendien zal er juridisch kabaal komen.
Toshiba => Signpost (23/03/04) : Jullie gaan vandaag antwoord krijgen van de verantwoordelijke binnen Toshiba. Stuur de laptops op, want dat zou toch moeten gebeuren.
Signpost => Toshiba (23/03/04) : 2 studenten willen niet meer verder werken met de huidige laptops.
Signpost is een bedrijf dat IT-materiaal aan het Belgisch onderwijs levert, gaande van softwarelicenties tot laptops.
07/05/04: De effectieve/officiële levering van m'n laptop, Signpost (laptopverkopers) heeft uiteindelijk een andere laptop geregeld.
RMA5 : Daarna nog de Toshiba-geheugen-omruil-actie
http://www.toshibadirect.com/content/pc/b2c/CEP.html, deze is lekker snel doorgegaan.
Mijn laptop is 7 maanden te laat geleverd, in 7 maanden tijd zakt de waarde van computerhardware enorm.
Hier in Kortrijk denken we driedubbel voordat we ooit nog een Toshiba kopen, via de mond-op-mond-negatieve-reclame zal het nationaal verspreid worden.
Vandaag is "een alliantie van Satellite Pro M10 gedupeerden" gevormd, volgende week zal de eerste aangetekende-brieven-golf naar Toshiba gaan. Indien nodig zullen er persconferenties, reportage in Man bijt hond op VRT (Belgische staatszender), reportage in Recht op antwoord op VRT,... volgen.
Andere RMA gevallen: bluescreens, tikkende/schrapende harde schijven, oververhitte grafische kaarten, ventilatoren die niet meer draaien of overdreven kabaal maken (op 25meter afstand duidelijk hoorbaar),...
Dit jaar heeft de hoge school IBM's aangekocht, maar 20 van de 400 zijn op RMA geweest. Bovendien komen de IBM-mensen de volgende werkdag op lokatie (waar dan ook in het land) om jouw laptop te herstellen. Als IBM iets verkeerd doet, dan zijn ze sportief genoeg om toe te geven en het nodige te doen om het recht te zetten. bv laptops met 7200rpm harddisk besteld, er worden laptops met 4200rpm geleverd. Direct alle laptops omruilen en de 4200rpm harddisk mogen we zelfs bijhouden, deze werden massaal op eBay gezet. IBM is gewoon een klasse apart, bovendien word er gegarandeerd dat de laptop "het vallen van de tafel" en "met je beide voeten op de laptop staan" probleemloos overleeft.
De hoge school heeft ooit 12 Dell-proef-laptops gekregen om te proberen, deze waren minstens zo brak als Satellite Pro M10. Je kan zeggen dat het aan een slechte batch ligt, maar dan verwachten we toch serieuze service?
[
Voor 22% gewijzigd door
rapture op 02-07-2005 04:07
]