Ik zit nu met een computer die niet meer in Windows kan komen, hij geeft namelijk de foutmelding van dat hij het Hal.dll in de system32 map opnieuw moet installeren..... Ik dacht dus slim te wezen door dit bestandje van een andere XP machine af te halen en dan gewoon in DOS te vervangen maar helaas dit hielp niet. Ik heb de repairconsole van XP ook al uitgeprobeerd, ik weet nu eigenlijk niet verder wat ik moet doen! Ik zie deze foutmelding wel meer in dit forum maar daar kunnen ze nog overal in de boot.ini aanpassen in windows, maar daar kom ik niet meer. Heeft iemand nog een idee, zodat ik me pc niet opnieuw hoef te installeren???
Hoe is het zo gekomen dat hij niet meer doorstart?
Kun je niet een install vanaf cd over je huidige Windows doen? Dan blijven de instellingen bewaard.
Ik heb opzich niks verkeerds gedaan met de pc (Denk ik), heb hem vannacht aan laten staan voor het downloaden.
En als ik de cd van Windows XP erin doe dan kan ik wel updaten maar volgens vele gaat dit mis wanneer je niet een echte Windows XP update cd gebruikt. Want ik wil echt niet mijn bestanden kwijt zijn heb namelijk geen back-up bemaakt
En als ik de cd van Windows XP erin doe dan kan ik wel updaten maar volgens vele gaat dit mis wanneer je niet een echte Windows XP update cd gebruikt. Want ik wil echt niet mijn bestanden kwijt zijn heb namelijk geen back-up bemaakt

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 105031 op 23-02-2004 18:58 ]
De HAL.DLL is het belangrijkste bestand dat communiceerd tussen de hardware en het operating system. Af ent toe wil het wel eens voorkomen dat er door foutieve (of foutgevoelige) hardware een BSOD veroorzaakt wordt, net als HAL.DLL aangesproken wordt, met als resultaat een kapotte HAL.DLL
Je dient met de Windows XP CD op te starten in recovery mode met command prompt. Nadat je hier bent aangeland, dien je alle HAL.DLL bestanden van je harde schijf te verwijderen. LET OP: Er zijn er meerdere, als je namelijk System Restore hebt aanstaan dan kun je een tweede HAL.DLL vinden in de \windows\system32\dllcache folder. Verwijder ook daar de HAL.DLL
De HAL.DLL wordt nogal eens geupdate in service packs, en als je dus Service Pack 1a geinstalleerd hebt kun je eens kijken of de HAL.DLL in het Service Pack voorkomt. Is dit het geval, dan dien je de HAL.DLL uit het Service Pack te halen. Dit kun je doen door HAL.DLL te kopieren vanaf een machine die al SP1a geinstalleerd heeft, of door op een willekeurige machine het bestand uit de SP1a install dir te halen. Je kunt met behulp van een parameter achter het SP1a setup bestand ervoor kiezen alleen alle bestanden uit te pakken.
In de recovery console kun je vervolgens de HAL.DLL kopieren naar de juiste lokatie, en opnieuw opstarten.
Mocht dit niet werken, dan is de kans aanwezig dat het niet HAL.DLL is die de problemen veroorzaakt, maar een ander bestand dat wellicht HAL.DLL aanroept. Probeer dan ook altijd EERST in Safe Mode op te starten, en niet in Normal Mode. Ook bestaat natuurlijk de kans dat je een virus hebt. Je dient dan met de Rescue Disk van je AV programma aan de slag te gaan.
Overigens is het installeren van Windows XP over de huidige installatie geen probleem. 95% van je settings blijven dan gewoon bewaard, meestal moet je alleen de File Asociations aan te passen (Bijv. MP3 files worden nu standaard geopend door Windows Media Player in plaats van WinAmp ofzo).
Je dient met de Windows XP CD op te starten in recovery mode met command prompt. Nadat je hier bent aangeland, dien je alle HAL.DLL bestanden van je harde schijf te verwijderen. LET OP: Er zijn er meerdere, als je namelijk System Restore hebt aanstaan dan kun je een tweede HAL.DLL vinden in de \windows\system32\dllcache folder. Verwijder ook daar de HAL.DLL
De HAL.DLL wordt nogal eens geupdate in service packs, en als je dus Service Pack 1a geinstalleerd hebt kun je eens kijken of de HAL.DLL in het Service Pack voorkomt. Is dit het geval, dan dien je de HAL.DLL uit het Service Pack te halen. Dit kun je doen door HAL.DLL te kopieren vanaf een machine die al SP1a geinstalleerd heeft, of door op een willekeurige machine het bestand uit de SP1a install dir te halen. Je kunt met behulp van een parameter achter het SP1a setup bestand ervoor kiezen alleen alle bestanden uit te pakken.
In de recovery console kun je vervolgens de HAL.DLL kopieren naar de juiste lokatie, en opnieuw opstarten.
Mocht dit niet werken, dan is de kans aanwezig dat het niet HAL.DLL is die de problemen veroorzaakt, maar een ander bestand dat wellicht HAL.DLL aanroept. Probeer dan ook altijd EERST in Safe Mode op te starten, en niet in Normal Mode. Ook bestaat natuurlijk de kans dat je een virus hebt. Je dient dan met de Rescue Disk van je AV programma aan de slag te gaan.
Overigens is het installeren van Windows XP over de huidige installatie geen probleem. 95% van je settings blijven dan gewoon bewaard, meestal moet je alleen de File Asociations aan te passen (Bijv. MP3 files worden nu standaard geopend door Windows Media Player in plaats van WinAmp ofzo).
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
euhm hoe kan ik dat allemaal in DOS uitvoeren?? Sorry maar het zou misschien helpen maar ik zou niet weten hoe ik dat in de DOS moet doen.
De HAL.DLL is de hardware simulatie laag, deze zorgt ervoor dat de simulatie hardware niet de volledige machine vast doet lopen als dat zo mocht gaan.maartena schreef op 23 februari 2004 @ 19:20:
De HAL.DLL is het belangrijkste bestand dat communiceerd tussen de hardware en het operating system.
Zo kun je de vastlopers per kanaal uitschakelen (zoiets heb ik geleerd)
Is het zomaar mogenlijk om een HAL erin te zetten ?In de recovery console kun je vervolgens de HAL.DLL kopieren naar de juiste lokatie, en opnieuw opstarten.
Deze is per machine anders, als ik het goed heb zijn er 7 andere types.
Misschien zit ik wel mis hoor, kweet nie zeker.
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Deze melding?Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
Windows\System32\Hal.dll
Lees hier verder: Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen.
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Anoniem: 149531
ben je dan niets van werkdocumenten, liedjes,... kwijt?maartena schreef op maandag 23 februari 2004 @ 19:20:
Sorry voor de enorme kick, maar een kennis van me heeft al een aantal keer gehad dat hal.dll mist. Afgelopen zondag ben ik een aantal uur bezig geweest met de pc compleet herinstalleren en configureren, waarna alles weer als een zonnetje werkte. De pc is tijdens de reinstall tig keer gereboot zonder enig probleem (wat ik 'liefkozend' de 1001 reboots noem). Zondagavond heeft hij nog spelletjes kunnen spelen en kunnen internetten, noem maar op, alles werkte weer zoals het hoort.
Maandagochtend zette hij zijn pc weer aan en weer mistte hal.dll *zucht*
Het betreft hier wel een 'oud beestje' maar toch... De specs:
P4 1,8GHz Northwood of Willamette
Abit TH7 II mobo
4x256MB PC600/800 Samsung RDRAM
Asus Quadro 32MB 4x AGP videokaart
2x 60GB Maxtor hdd
LG DVD-ROM
LiteOn DVD Multi brander
Hij heeft, voordat ik de reinstall kwam doen, ook al wat tips die hij vond met google geprobeerd maar zonder succes.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? De hardware ziet er op het oog nog puntgaaf uit en geeft ook geen enkele error in XP Pro. Ik heb van 2 identieke systemen 1 gemaakt (=extra geheugen en extra hdd) en ik heb de brander nieuw gekocht en erin gebouwd. Bij het bouwen heb ik de kleine beetjes stof die erin zaten met kwasten en een stofzuiger (op afstand van alle componenten) verwijderd zodat 'ie er echt weer als nieuw uitziet.
Ik wil dit probleem heel graag voor hem oplossen omdat hij al behoorlijk wat tegenslagen heeft gehad de laatste tijd. Een computer die steeds hal.dll mist is dan extra frustratie waar hij zonder zou kunnen.
Abit TH7 II mobo
2x 60GB Maxtor hdd
LG DVD-ROM
LiteOn DVD Multi brander
Hij heeft, voordat ik de reinstall kwam doen, ook al wat tips die hij vond met google geprobeerd maar zonder succes.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? De hardware ziet er op het oog nog puntgaaf uit en geeft ook geen enkele error in XP Pro. Ik heb van 2 identieke systemen 1 gemaakt (=extra geheugen en extra hdd) en ik heb de brander nieuw gekocht en erin gebouwd. Bij het bouwen heb ik de kleine beetjes stof die erin zaten met kwasten en een stofzuiger (op afstand van alle componenten) verwijderd zodat 'ie er echt weer als nieuw uitziet.
Ik wil dit probleem heel graag voor hem oplossen omdat hij al behoorlijk wat tegenslagen heeft gehad de laatste tijd. Een computer die steeds hal.dll mist is dan extra frustratie waar hij zonder zou kunnen.
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Ik verwijs nogmaals naar
PcDealer schreef op maandag 23 februari 2004 @ 18:53:
Kun je niet een install vanaf cd over je huidige Windows doen? Dan blijven de instellingen bewaard.
Daarbij, als de pc werkt is het misschien slim om even een image te maken met bv Ghost.
Dat scheelt je weer een hele installatie.....
Dat scheelt je weer een hele installatie.....
Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.
Probeer eens een tijdje met de helft van het geheugen te werken, geheugen fouten kunnen mooie BSOD's opleveren en je HAL slopen. Verder kan het zijn dat er een driver verkeerd is, bij de volgende reinstall eens zonder drivers proberen?FooLsKi schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:29:
Sorry voor de enorme kick, maar een kennis van me heeft al een aantal keer gehad dat hal.dll mist. Afgelopen zondag ben ik een aantal uur bezig geweest met de pc compleet herinstalleren en configureren, waarna alles weer als een zonnetje werkte. De pc is tijdens de reinstall tig keer gereboot zonder enig probleem (wat ik 'liefkozend' de 1001 reboots noem). Zondagavond heeft hij nog spelletjes kunnen spelen en kunnen internetten, noem maar op, alles werkte weer zoals het hoort.
Abit TH7 II mobo
2x 60GB Maxtor hdd
LG DVD-ROM
LiteOn DVD Multi brander
Inderdaad - meestal is het spontaan ontbreken van HAL.DLL toch echt een hardware probleem
Pagina: 1