Vage opstartproblemen en vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Aemstel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 20:05
Ik heb de volgende specs:

Epox 8kha+
AMD XP 1800+
512mb ddr
leadtek gf4ti 4400
aopen midi-tower 300watt voeding
winxp
niks overklokt

Sinds kort heeft mijn computer problemen met opstarten. Het rare is dat hij alleen slecht opstart als hij een tijd (1 uur bijvoorbeeld of als ik hem 's ochtends voor het eerst aanzet) heeft uitgestaan. Hij doet dan eerst 30 seconden niks, vervolgens zie ik het 1e scherm (met IDE detectie enzo), als dat weggaat reboot hij. Dan krijg ik een winxp waarschuwing met 30sec. countdown. Als ik dan 30 sec. wacht of meteen doorga door op enter te drukken, dan laadtie totdat de winxp desktop hoort te verschijnen, maar dan reboot hij weer opnieuw. Vervolgens laadtie windows wel goed in. Als ik hem dan bijvoorbeeld een paar uur later reboot, of uit/aan zet dan startie gewoon in 1 keer op.
Verder loopt hij soms compleet vast. Dit gebeurt de laatste tijd voornamelijk als ik een grafisch zwaar spel opstart. Hij doet het overigens niet altijd. Bij de Painkiller demo crashed hij al in het menu. Soms kan ik nog in de options komen en dan crashtie daar. Als hij dan helemaal vastloopt moet ik hem uitzetten (of resetten) en weer aan doen, waarop het vervolgens weer zo'n 30 seconden duurt voor ik weer beeld heb.
Aangezien het extreem lange opstarten incl. 2 automatische reboots gebeurt nadat hij een tijdlang heeft uitgestaan, dacht ik dat het misschien kwam omdat hij problemen heeft met warm worden ofzo. En misschien wordt hij juist te heet als hij lang aanstaat (vandaar die vastlopers). Na een vastloper en reboot geeft de bios een moederbord temp van zo'n 38-39 graden aan en een cpu temp van ongeveer 57 graden.
Maar het vreemde is dat mijn temperaturen exact hetzelfde zijn als dat ze al zo'n 2 jaar lang zijn, en ik heb deze problemen pas 1 maand ofzo.

Moet ik toch wat fans gaan vervangen of is misschien de voeding naar de klote? Ik begrijp (na het lezen van de troubleshooter) dat de kans groot is dat het aan mijn voeding ligt, maar voordat ik 100 euro uitgeef aan een 400watt zalman wou ik toch even informeren of niet iemand anders deze boot-problemen herkent.

[ Voor 31% gewijzigd door Aemstel op 18-02-2004 21:50 ]

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tja, ik weet er niet alles van maar ik zou zelf eerst een bios reset doen, kijken of dat wat scheelt...
Evt. nieuwe drivers halen.
En qua windows... Je raadt het al denk...? Nieuwe install doen?

Als je dan nog problemen hebt, dan pas zou ik naar nieuwe hardware gaan kijken.

• Aemstel
readytoflow schreef op 18 februari 2004 @ 21:44:
Tja, ik weet er niet alles van maar ik zou zelf eerst een bios reset doen, kijken of dat wat scheelt...
Evt. nieuwe drivers halen.
En qua windows... Je raadt het al denk...? Nieuwe install doen?

Als je dan nog problemen hebt, dan pas zou ik naar nieuwe hardware gaan kijken.
Na nieuwe windows install had hij de problemen nog steeds. Videokaart drivers heb ik ook al geprobeert. Bios ook naar optimized values gereset. Niks helpt...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb even "help!" uit de titel weggemoffeld. 't Is niet nodig. Je bent niet de enige die hier hulp nodig hebt namelijk ;)

Anyway, heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen? Welke voeding heb je?

• Aemstel
BalusC schreef op 18 februari 2004 @ 21:47:
Ik heb even "help!" uit de titel weggemoffeld. 't Is niet nodig. Je bent niet de enige die hier hulp nodig hebt namelijk ;)

Anyway, heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen? Welke voeding heb je?
Bericht aangepast. Heb Aopen 300watt voeding.

Heb net ook even bij PC Health in bios gekeken, en de +5V lijn schommelt een beetje tussen de 4,70V - 4,73V. Dit is dus een te groot verschil....?

[ Voor 18% gewijzigd door Aemstel op 18-02-2004 22:01 ]

Verwijderd

ey balusC... ik snap warom je het verwijdert heb... maar ik hoop ook dat jij snap warom ik het poste... het is niet nodig mij af te zeiken.. kan ik heel goed zelf, je kunt er ook gewoon wat van zeggen, vind het niet strak zoals je het doet

verder alleen maar lof voor wat je hier doet btw... geen persoonlijk ding.. geen anti balusC sites ;) :P ... respect :)

Verwijderd

Gast gozer..ik heb precies eenzelfde probleem...
Ik ben er ook achter wat het probleem veroorzaakt...
Waarschijnlijk ben ook jij een ongelukkige eigenaar van een bordje met lekkende condensatoren..
Op mijn bord...zijn er zo'n 6 flux opgebold...maar ook aan t lekken nu dan...
Hij moet inderdaad..."opwarmen" om door de post heen te komen en uiteindelijk in windows te komen..
Ik had dit al een tijdje...2 maanden ofzo.. maar sinds ik mijn Athlon Unlockte....en de corespanning wat omhoog vrotte... is het in een sneltreinvaart misgegaan...
Als ik um nu van een koude start moet laten komen..dan boot ie wel... 10 --15 weet ik hoeveel keer... echt schanDAlig..
Daarom draaid mijn systeempje nu alweer 3 dagen continu :P (in afwachting van een nieuw moederbord)
Tis goed voor DPC....en van verdriet ga ik elke nacht maar wat "grote bestanden" downloaden :)
Maar ok...eh over de oplossing..

Dat ook ik me een tierelier heb gezocht... eerst verweet ik mijn overclock voor de instabiliteit bij het opstarten...maar zelfs op default ging het dus mis..
Bios flashen enzo hielp bij mij allemaal nix..
Een ander probleem dat ik kreeg...was dat mijn memory upgrade... 512 + 512 + 512... mislukte... 3 identieke modules..kingston... en hij ziet ze alledrie in sisoft maar slechts 512 mb's worden gepakt...baaaaah....(in de epox van me pa...ik was nogal fan van dat bordje...;)..werkte wel alles goed --> 1.5 gbtjens)
Maar ok... iets helemaal fout met stroomvoorziening --> en dat gaat allemaal via die condensatoren of hoe heet dat...Capacitors

Je kunt die dingen vervangen...bij de plaatselijke electrashop van die troep kopen...(zijn meestal groter..dus moeilijk passen enzo) maar zonder zo'n soldeer zuig dienk..kom je nergens..

Ik heb dat niet dus...

De moeite niet waard..

Gewoon een mooie Abit KT7 MAX2 in de bestelling...

Als het goed is..morgen is tie dr... en dan .. is t weer rustig in de kamer...des nachts...

Eh jah..dat ik dus de vorige posts beter doorlas -->
[rml][ MOD]Mobo gerepareerd met foto's en klein probleem[/rml]
Een gozer..die dus zonder zo'n "tinzuiger/soldeerbout" t voor mekaar heeft gekregen..niet echt netjes...maar t werkt... damn... achjah... een nieuw moederbord... is toch wel weer...fijn...*nieuw nieuw* *whoei*

MVG

Alwin Daams

Oh...wat er in mijn computer zit..voor het geval het dus aan iets anders zou kunnen liggen
Op t moment
Epox 8KHA+
Athlon XP1800+@13X-->2000+
3X Kingston PC266C2/512 1.5 gb (512 herkend :'( )
Asus V8200 T5 Deluxe
Creative Audigy
Highpoint Raid contr
2X Samsung 160 GB
1X IBM 60 GB
3 Fans

En maar een 300 Watt Aopen voeding...
Hmmm zou het kunnen zijn... :?

Najah

Er is zo veel te lezen op GOT...zoveel wijsheid hier te vinden...zo ontzettend veel wijsheid :*) _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 01:11 . Reden: Wijzer geworden ;) ]

Pagina: 1