CPU upgrade: dual channel houden of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 15:34
Ik heb eigenlijk enkele minuten gedaan om de topictitel te verzinnen, ik denk dat het zo wel duidelijk genoeg is.

Het zit zo. Ik wil het liefste over naar 64 bit. Echter wil ik daarmee wachten tot medio 2005 wanneer PCI-Express ook ingevoerd is in de consumentenmarkt. Dus eigenlijk wil ik nu nog een CPU upgrade doen en daar heb ik een vraag.

Op dit moment draait er een XP 2600 (166 fsb) op een A7N8X met 2 * 512MB (166mhz). Deze draait dus in dual channel modus.

Ik wil dus een snellere CPU erin plaatsen. Dit zou dan een 3000 of 3200 moeten worden. Echter, de 3200 is heeft een 400MHZ FSB. De dual channel modus valt dan dus weg. Met de 3000 zou dit geen probleem zijn.

Wat is nou wijsheid? De 3000+ nemen en zo dual channel intact laten of de 3200+ nemen dus meer cpu snelheid + cpu fsb hoger maar daarmee dual channel verliezen?

Verwijderd

Kaap schreef op 18 februari 2004 @ 08:47:
Ik heb eigenlijk enkele minuten gedaan om de topictitel te verzinnen, ik denk dat het zo wel duidelijk genoeg is.

Het zit zo. Ik wil het liefste over naar 64 bit. Echter wil ik daarmee wachten tot medio 2005 wanneer PCI-Express ook ingevoerd is in de consumentenmarkt. Dus eigenlijk wil ik nu nog een CPU upgrade doen en daar heb ik een vraag.

Op dit moment draait er een XP 2600 (166 fsb) op een A7N8X met 2 * 512MB (166mhz). Deze draait dus in dual channel modus.

Ik wil dus een snellere CPU erin plaatsen. Dit zou dan een 3000 of 3200 moeten worden. Echter, de 3200 is heeft een 400MHZ FSB. De dual channel modus valt dan dus weg. Met de 3000 zou dit geen probleem zijn.

Wat is nou wijsheid? De 3000+ nemen en zo dual channel intact laten of de 3200+ nemen dus meer cpu snelheid + cpu fsb hoger maar daarmee dual channel verliezen?
Waarom zou dde dual-channel modus ineens wegvallen bij 200 MHZ FSB (DDR400) je kan ook gewoon je huidige FSB houden en gewoon de MP van je 3200+ omhoog gooien, echter denk ik dat je dan ook gewoon geheugen moet nemen (pc3200 of hoger en het liefst cas2) dat dus op 200MHZ FSB wil, de FSB snelheid beinvloed met grote mate je snelheid (evenals dual-channel)

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zou mooi die 2600+ houden. die is snel zat. maar das mijn mening maar :+

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ik zou ook geen CPU upgrade meer doen
als je echt sneller wil........ raid0 scheelt een hoop, WD raptor bijvoorbeeld (kan ook mooi mee naar nieuw systeem volgend jaar)

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kaap schreef op 18 februari 2004 @ 08:47:

niet upgraden....zonde van je geld voor bijna geen merkbaar verschil... knal er dan een ander videokaartje in (als je van games houdt) of wellicht wat Vierkant228 zegt; een snellere HDD setup.

• JeroenNietDoen
Ik heb een Radeon 9800XT. Videokaart upgrade is niet mogelijk.

Verwijderd

zoals als eerder gezegt is het niet verstandig om je proc. up te greaden... dit om dat het gewoonweg te weinig prestatie winst bied voor je systeem

een andere optie is om een stel raptors (bv 2x 36gig) in je systeem op raid te zetten. want onthoud: je hdd's zijn altijd je traagste computer component, als het zo is dat je bv in windows of bij het laden van bestanden moet wachten, komt dit door je hdd's, door 2x een raptor (10k rpm) in raid te zetten verhoog je deze snelheid fors... en je hebt er ook nog een hoop aan als je straks naar een athlon 64 besluit up de greaden

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:27
Das waar, wrm ga je een duurdere proc kopen als je binnekort toch wilt overstappen???
En met die raptors is echt een groot verschil, ik denk dat je ut zelf wel heb gemerkt van 5400 2mb naar bv 7200 8mb schijven (of hebbiej die niet dan zal ut noch meer schelen)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je wil overklokken, kan je dat ook nog doen... Wil je dat niet... Dan zou ik gewoon lekker houden wat je nu hebt. En nog even wachten, zodat je dan beter en sneller geheugen zal kopen. Maar waarom zou je Dual Channel vervallen? :? Je kan ook zeggen, dat je je geheugen a-synchroom wil laten draaien (dus op 333MHz) met je CPU (Dan op 400MHz) hoor... En dan heb je Dual Channel nog wel... En zoveel sneller is Dual Channel bij AMD nou ook weer niet... Maar ach, allebeetjes helpen... En ik denk (weet niet of het waar is) dat single channel 400MHz sneller is, als dual channel 333MHz.
een andere optie is om een stel raptors (bv 2x 36gig) in je systeem op raid te zetten. want onthoud: je hdd's zijn altijd je traagste computer component, als het zo is dat je bv in windows of bij het laden van bestanden moet wachten, komt dit door je hdd's, door 2x een raptor (10k rpm) in raid te zetten verhoog je deze snelheid fors...
Vergeet dan ook niet, dat Raptor HDD's ook niet echt te vertrouwen zijn, en redelijk tot vrij snel overlijden (naar mijn weten)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30

Scatman_II

R9500 Pro >:)

De stap van 2600+ naar 3000+ is
a. Waaschijnlijk onmerkbaar in de meeste dingen die je doet en
b. makkelijk te bereiken met een klein beetje overclocken...

Hoef je niets nieuws aan te schaffen en kun je rustig wachten met upgraden totdat het weer zin heeft ;)

[edit]
/me ziet staan dat je €-verzamelaar bent
Wat doe je dan moeilijk :? :D Je kunt dus kiezen voor een onnodige uitgave en je zuurverzamelde eurootjes kwijtraken of nog ff wachten en je geld later uitgeven aan iets wat er echt toe doet...

[ Voor 33% gewijzigd door Scatman_II op 19-02-2004 18:01 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 14:51
ThePerfectCell schreef op 19 februari 2004 @ 17:45:
[...]
Vergeet dan ook niet, dat Raptor HDD's ook niet echt te vertrouwen zijn, en redelijk tot vrij snel overlijden (naar mijn weten)
Volgens mij zijn die Raptors juist erg betrouwbaar, en er zit garantie voor 5 jaar op.

Verwijderd

Gewoon overclokken die hap, +3000 zal vast wel lukken met goed koeling, het kost je niks en mocht je cpu begeven dan kan je elktijd nog die +3000 kopen.

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
sommige mensen krijgen nooit genoeg ;)

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-07 13:54

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Sommige mensen hebben geld over....... :Y)
2600 rustig houden en niks aan doen, een s-ata raid kaartje er in heeft misschien nog wel zin, die kan je weer meenemen

edit:
interpunctie was volledig ruk....

[ Voor 13% gewijzigd door Mystic Spirit op 19-02-2004 20:19 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die dual-channel maakt je pc niet zo heel veel sneller hoor. Je bent nu ook op zoek naar updates, pci-express.

Mijn advies is:

Wacht nog een jaartje met je update. Kan je meteen ff sparen voor het nieuwste van het nieuwste: de btx-kasten en de pci-express. Dan heeft het ook nut om een nieuwe videokaart te kopen.

Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen wat je nu niet kan draaien. 64 bit-windows is het enige dan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Ik zit met bijna zelfde probleem en heb ook zitten denken om 2 Raptors erin te zetten.
Maar heb zelf geen ervaring met raid.
Kan ik bijv. 2x raptor raid 0 doen en hier windows op zetten en starten en spelletjes spelen.
+ een enkele sata 120GB om grote data bestanden zoals films op te zetten.
Heb zelf de A7N8X deluxe met 2400+@2300Mhz

• JeroenNietDoen
Was ik ook van plan. Volgend jaar:

BTX
PCI express
S-ATA

Maar dat is pas volgend jaar :D

Hmmm ik kijk nog wel even wat ik doe. Overklokken zal niet zo goed gaan denk ik, mijn Twinmos kan amper op fatsoendelijke memory-timings lopen.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
2x raptor raid0 kan ik aanraden, draait super..... qua instellen is het met a7n8x erg simpel
en die raptors zijn wel betroubaar, heb nog geen probs meegemaakt buiten dat ze niet erg stil zijn

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Kaap schreef op 20 februari 2004 @ 08:02:
Was ik ook van plan. Volgend jaar:

BTX
PCI express
S-ATA

Maar dat is pas volgend jaar :D

Hmmm ik kijk nog wel even wat ik doe. Overklokken zal niet zo goed gaan denk ik, mijn Twinmos kan amper op fatsoendelijke memory-timings lopen.
Dan zet je je mem toch a-synchroom, lager als je fsb, als je dan de 200 Mhz fsb haalt (11x200 of 11.5x200 ofzo) dan staat je geheugen op 333, en nogsteeds in dual channel, alleen iets langzamer dan de fsb.

Tuurlijk is a-synchroom ietsje langzamer, maar dat is echt niet te merken, en zeker niet het geld waard op DDR400 te kopen.

• JvZ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-07 13:34

JvZ

Scatman_II schreef op 19 februari 2004 @ 17:59:
De stap van 2600+ naar 3000+ is
a. Waaschijnlijk onmerkbaar in de meeste dingen die je doet en
b. makkelijk te bereiken met een klein beetje overclocken...
ik had mijn 2600+ gister als een 3000+ draaien... alleen jammer dat ie zo snel vastliep :P

maar, ik denk dat upgraden idd weinig zin heeft op dit moment.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Jvz, waarom verhoog je je voltage dan niet een beetje man, eigenlijk alle 2600+ processoren willen wel 3000+ halen ;)
Pagina: 1