[DIY] tussendoortje > van Z680 naar Car-sub

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik bezig was met het modden van m'n Z680.
Ik wilde de woofer in een betonnen kast plaatsen en de versterker apart onderbrengen in een 19" rack.
Wegens tijdgebrek heb ik de betonnen kast destijds niet gemaakt (inmiddels staat ie uit te harden in de werkplaats :*) ) Wegens veel pech met ontploffende versterkerchipjes is ook het versterker gedeelte nooit doorgegaan...

Dan houd je dus een voorversterker (control-pod) en een berg speakers over.
Daar ben ik ondertussen wel druk mee bezig geweest. Iedereen die de Z680 speakerset wel eens gehoord heeft, weet dat dit beestje enorm kan Beuqen©

Hij beukte zelfs zo hard dat hij z'n eigen kast aan gruzelementen heeft gebeukt en dus aan mij de eer een nieuwe te maken. Nu wil het geval dat m'n broer wat beter geluid in z'n auto wil (beter = harder + bass)
Eerst stelde ik een T200 Visaton woofer voor, om deze vervolgens in de hoedenplank te leggen. Zo geschiedde, maar de achterbak lekte veel te veel lucht om nog serieus te kunnen fungeren als een 250 liter kast. Met als logisch resultaat dat het sublaag uitbleef. Aangezien mijn broer niet zijn hele bagageruimte wilde opofferen, moest er dus een kleine kast komen. De enigste woofer waar ik ervaring mee had die in een kleine kast kon beuqen, was de woofer van de Z680. Hoe ranzig de gesimuleerde grafiekjes er ook uitzagen, ik wist uit ervaring dat dit ding kon rammelen.

Dus besloot ik om gewoon de orginele situatie min of meer na te bouwen. Een kleine kist (+/-20 liter) en een BR buis op ongeveer 30Hz. Na 3 uurtjes klussen ligt er nu een soort bouwpakket op mijn kamer die, als het klaar is, een car-sub moet vormen :)

Les 1, woekeren met ruimte. Oftewel, de mooie flared randen van de BR buis moesten eraan geloven...
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/7B7C258HVI2/picserver.jpeg

en waar was dat nou voor nodig? kijk zelf maar :)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/ZL0WULPL4HJ/picserver.jpeg

Het kleine monstertje, klaar om te stampen >:)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/QWUT2I39W46/picserver.jpeg

Ik verwacht dat het geluid wat minder boomerig zal zijn in verhouding tot de orginele Z680, gezien het feit dat de kast iets groter is en de wanden 50% dikker.
Ik ga nu alles in elkaar lijmen en hoop morgenvroeg de eerste luistertest te kunnen uitvoeren :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:53

JT

VETAK y0

Ziet er leuk uit dude :) Als we het over kwantiteit zullen hebben....damn, dit gaat beuken :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Zo, de eerste test zit er op :)

Ik heb het idee dat hij niet erg gevoelig is, er moet een heleboel watt in voordat hij een beetje op gang komt. Helaas doet mijn sony 2x 100W versterker daar niet aan mee :+
(als die er 50W uitpompt vind ik t veel)

Desondanks is het resultaat niet teleurstellend. Ik begin te vermoeden dat ik weet waar de Z680 zijn boom-bass vanaf haalde...aan zijn resonerende kastje :D

De bas die uit t ding komt is niet echt boomerig te noemen, het klink nieteens echt onaardig. Maar hij heeft wel veel last van het "alles trilt maar je hoort niks" effect. Ik ben bang dat dit inherent is aan de lage kwaliteit van de woofer.

Ik zou nog kunnen proberen om de kast iets kleiner te maken, maar daar wacht ik nog even mee totdat ik em in de auto heb gehoord :)

in combinatie met de in-room gain van de auto verwacht ik een heleboel gebeuk, maar daar kan ik pas uitsluitsel over geven zodra de kast echt klaar is en mijn broer een 1F condensator heeft gehaald. (arme accu heeft t zwaar)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Arme drivertje ook ben ik bang :P.

Wat is de diameter van dat ding?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Volgens mij is t een 8" woofer. Die haal je overigens alleen als je de surround meeteld... Hij ziet er ook wat kleiner uit doordat hij tegen de achterkant is aangeschroefd ipv andersom. Dit heb ik gedaan omdat de surround ver uitsteekt en dus kwetsbaar is.

Hij reikt best laag. Ik heb geen meetapparatuur, maar ik heb het idee dat hij pas onder de 30hz echt problemen krijgt. Zijn -3dB punt zal wel ergens tussen de 30 en 40Hz in liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Arjan op 13-02-2004 20:57 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ok, net ff in de auto gelegd....jezus :D
Dat ding ramt echt ontzettend!

Volgens mij was de accu niet meer in z'n beste doen, of de amp is gewoon erg rot. Persoonlijk vermoed ik een combinatie van beide. M'n broer probeert maandag een condensator te regelen, dan kunnen we uitsluiten waar het probleem ligt. De amp is volgens mij van marquant (geen specs) en lijkt een rechtevenredig verband te hebben in wattages en THD vervorming in procenten :+
Afgaande op de zekering schat ik em op zo'n 150watt. (15A zekering).

Iig, zodra de stroomvoorziening verbeterd is, geef ik jullie een update. Het moest een low-budget project worden, maar dan wel eentje met zoveel mogelijk boom voor je centen :)
Ik denk dat ik nu al kan zeggen dat dit ruimschoots gelukt is. binnenkort ook pics van het geheel

• JT

JT

VETAK y0

15A ? Ik heb een 2x35/1x100w ampje en daar zit een 20a zekering in :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
JT schreef op 14 februari 2004 @ 13:00:
15A ? Ik heb een 2x35/1x100w ampje en daar zit een 20a zekering in :P
oei
maarja, in dit geval is het ook het spreekwoordelijke gegeven paard dat je niet in de bek mag kijken. Als er ooit behoefte/budget voor is dan kan die altijd nog vervangen worden :)

• JT

JT

VETAK y0

Hoe staat het ermee ?

Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Nou, we hebben kunnen concluderen dat de versterker de zwakke link is mbt SPL's :P
Serieus, t ding beukt enorm when called upon :)
Helaas liggen er voor de rest schrot speakers in die, tot voor kort wel aardig meespeelden gezien de actieve filtering.
Nu is de situatie wat veranderd en dit is het plan:

Een leuk/goedkoop compo setje kopen voor in de hoedenplank, deze wordt dan aangesloten op de rear uitgang van de versterker. Op de sub/front uitgang van de versterker zit dus de woofer. De front speakers wilden we nu weer gewoon op de head-unit aansluiten, zij het high-pass gefiltert op 125Hz. Dan hoeft de HU ook niet zoveel vermogen te leveren.

Dit omdat er nu wat weinig kick-bass in het geluid zit. logisch ook, want de cheap ass speakertjes wat er nu inzitten houden waarschijnlijk zelf al op onder de 200Hz :+
Hiervoor dus de compo's en de woofer vult dit dan aan met de benodigde sub-tonen.

Iemand ervaring met een goedkope compo set die ongefiltert mee kan spelen? Ze mogen tot +/- 18cm groot zijn en moeten gewoon leuk geluid voor hun geld leveren.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Weer een update,

M'n broer heeft van een vriend 2pioneer woofertjes en 2 sony speakertjes over kunnen nemen.
Ik durf te garanderen dat niemand beter/meer geluid in z'n auto heeft voor hetzelfde geld :D

de geschatte kosten exclusief HU zijn nu ongeveer 125,-
De bas beukt, de rest klinkt ook niet heel onaardig -> Zeer geslaagd project :)

• JT

JT

VETAK y0

Nog steeds dezelfde amp ? :/

Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
JT schreef op 19 februari 2004 @ 11:48:
Nog steeds dezelfde amp ? :/
Jup.
De gevoeligheid van de subkist is best goed, in-car dan :P
50watt zal ie wel halen, which is more than enough.

Als er ooit geld over is dan is dat natuurlijk het eerste wat eruit vliegt :)

• JT

JT

VETAK y0

Idd :D Weet niet of het een mogelijkheid is, maar bj de Mediamarkt in Nordhorn (zei me pa tenminste) lag een 4x70w Magnat amp voor 70 euro :P

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 19-02-2004 11:58 ]

Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Zo, het wordt steeds serieuzer in met onze car-sound :)

Gister een 2e hands Harman/Kardon 100Watt amp eringezet en de bass is nu echt om te genieten :9

Nu rest alleen nog de rest van het systeem :)
Voorin liggen momenteel 2 heeele kleine sony speakertjes die geen kickbass kunnen produceren. Achterin liggen 2 13cm pioneers die dit wel kunnen. Het geheel gaat nu als volgt aangestuurd worden:

HU > H/K > SUB
HU > Marquant (*spuug*) > 2x Pioneer + 2x ?

Op die plaats van het vraagteken moet nog een setje knallers komen. De eisen zijn belachelijk, namelijk: max 8cm doorsnee en in staat zijn om 80Hz druit te persen op redelijke druk...

Wie heeft een goede suggestie zodat we ook weer tonen tussen de 100 en 400 Hz in de auto krijgen?
overigens mag het nog steeds geen miljoenen kosten, maar dat moge duidelijk zijn. In de tussentijd speur ik ook nog door voor een leuke 4ch versterker ter vervanging van de Marquant. Ondanks dat ik vermoed dat deze het heel aardig zal doen, aangezien hij actief gefiltert word op 80Hz.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

Kun je voor die kickbass-drivers niet eens wat kijken bij Tangband? Zijn super-cheap, super klein en zit een behoorlijke sound in.

Tangband heeft ook leuke 3" drivers die nog best laag gaan, ze spelen allemaal vanaf 100 Hz.

Als je iets meer ruimte hebt, zou je er ook een 4" tangband er in kunnen zetten, die spelen vanaf 65Hz...

Het enige probleem wat ik voorzie, is dat de impedantie nie goed is. Maar dit los je gewoonweg op door er 2 in ieder kick-panel te zetten, toch?

Meer info over de kleine drivers van tangband staat hier: http://www.tb-speaker.com/p1.htm

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik heb zelf ook TB's in gebruik, niet in de auto, maar op m'n kamer. Ik ben er ook heel tevreden over, maar ik vraag me af of ze belastbaar genoeg zijn. Op 80hz worden behoorlijke slagen gemaakt voor zo'n kleine speakertjes. Nu heb ik wel de 3" versie, dus ik weet niet hoeveel meer de 4" kunnen hebben. Het is iig een interesante speakerlijn.

ik lees net een X-max van 4,5mm!
dat is wel behoorlijk woei voor zo'n kleine driver :)

net gemeten, van schroef tot schroef is 11,5 cm
genoeg dus voor de gemiddelde 10cm driver :)

[ Voor 35% gewijzigd door Arjan op 04-04-2004 18:23 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
vandaag de marquant open gehad, wat een aanfluiting :D
het is niet zo'n slechte chip wat erin zit, maar die behuizing :D :D
http://www.semiconductors.philips.com/pip/TDA8571.html

Megagrote behuizing voor iets dat met letterlijk 1/4e van z'n grootte net zo lekker zou werken 8)7

Iig, alles is wired up. De kickbass mist nog steeds een beetje, maar het is al minder nu ook het 'hoog' via een versterker gaat. Nu hebben we alleen nog het rare probleem dat bij hoge volumes er af en toe wat knisperd :X
Klink een beetje als overslag, maar dat lijkt me redelijk onmogelijk. Iemand een plausibele verklaring? (misschien is het een heel bekend probleem)

• jedel
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Atgast schreef op 04 april 2004 @ 17:48:
ik heb zelf ook TB's in gebruik, niet in de auto, maar op m'n kamer. Ik ben er ook heel tevreden over, maar ik vraag me af of ze belastbaar genoeg zijn. Op 80hz worden behoorlijke slagen gemaakt voor zo'n kleine speakertjes. Nu heb ik wel de 3" versie, dus ik weet niet hoeveel meer de 4" kunnen hebben. Het is iig een interesante speakerlijn.

ik lees net een X-max van 4,5mm!
dat is wel behoorlijk woei voor zo'n kleine driver :)

net gemeten, van schroef tot schroef is 11,5 cm
genoeg dus voor de gemiddelde 10cm driver :)
als je TB wil kopen moet je hier eens kijken http://www.blueplanetacoustic.com
zit in duitsland en levert ook aan particulieren buiten duistland
w3-871s = 10E
verzenden is 20E (altijd)
maar hij moet nog beginnen (2a 3 weken), dus je moet een beetje gedult hebben
hij heeft meer dan op zijn site staat

ik ga er binnekort ook spullen kopen voor mijn nieuwe fronts
ben er allen nog niet uit wat ik ga maken.....MTM of breedbander(2-3") met woofer

[ Voor 14% gewijzigd door jedel op 05-04-2004 19:47 ]

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Atgast schreef op 05 april 2004 @ 18:56:
[...]
Nu hebben we alleen nog het rare probleem dat bij hoge volumes er af en toe wat knisperd :X
Klink een beetje als overslag, maar dat lijkt me redelijk onmogelijk. Iemand een plausibele verklaring? (misschien is het een heel bekend probleem)
Iemand hier nog een verklaring voor ?

• JT

JT

VETAK y0

jedel schreef op 05 april 2004 @ 19:37:
[...]

als je TB wil kopen moet je hier eens kijken http://www.blueplanetacoustic.com
zit in duitsland en levert ook aan particulieren buiten duistland
w3-871s = 10E
verzenden is 20E (altijd)
maar hij moet nog beginnen (2a 3 weken), dus je moet een beetje gedult hebben
hij heeft meer dan op zijn site staat

ik ga er binnekort ook spullen kopen voor mijn nieuwe fronts
ben er allen nog niet uit wat ik ga maken.....MTM of breedbander(2-3") met woofer
Waar kan je de prijzen vinden ?

Ecodan warmtepomp

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
Atgast schreef op 05 april 2004 @ 18:56:
(...)
Nu hebben we alleen nog het rare probleem dat bij hoge volumes er af en toe wat knisperd :X
Wellicht die Marquant amp die over z'n nek gaat... Het chipje dat erin zit heeft zogezegd wel 4x40W output power, maar dat is bij 100% vervorming... (volledig geclipped signaal). Als je er 4x15W RMS in 4 ohm uithaalt zal het veel zijn.

Ofwel gaat je amp clippen, ofwel gaat-ie in thermische begrenzing. Vooral dat laatste kan rare effecten opleveren.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat 'knisperen' zijn harmonischen van de bastoon die ontstaan door het clippen van je amp.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ja, zo'n dingen had ik al verzonnen, maar dat lijkt me opzich wel sterk, aangezien hij high-pass gefilterd word (door de HU) op 125Hz
Tegen de tijd dat je op tonen boven de 125Hz 10watt hebt (wat de versterker volgens de pdf file kan halen) zit je volgens mij toch al met je handen aan je oren bij de gemiddelde speaker. Zeker als het er 4 zijn in een kleine ruimte zoals een auto.

Helaas kan ik echter geen andere mogelijkheid bedenken waarom dit geknisper plaatsvind.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Het actieve filter zit vóór de versterker, de harmonischen onstaan in je torren, na het filter dus.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• jedel
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

JT schreef op 07 april 2004 @ 15:14:
[...]

Waar kan je de prijzen vinden ?
niet; gewoon de eigenaar ff mailen

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• subsonik
Atgast schreef op 07 april 2004 @ 17:09:
Tegen de tijd dat je op tonen boven de 125Hz 10watt hebt (wat de versterker volgens de pdf file kan halen) zit je volgens mij toch al met je handen aan je oren bij de gemiddelde speaker. Zeker als het er 4 zijn in een kleine ruimte zoals een auto.
Hangt er allemaal een beetje vanaf hoe steil die HU filtert. Als dat maar 6dB/octaaf is, heb je echt niet veel nodig om op 10W uit te komen. Zelfs met 12dB/octaaf wordt nog een flinke portie bas doorgelaten.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Het probleem is ontdekt :)
Ik had de min bij elkaar gepakt, in de veronderstelling dat dit geen probleem zou vormen.
Kennelijk vond de HU het toch niet zo'n geslaagd plan :P

• Jag

Jag

Atgast schreef op 08 april 2004 @ 13:39:
Het probleem is ontdekt :)
Ik had de min bij elkaar gepakt, in de veronderstelling dat dit geen probleem zou vormen.
Kennelijk vond de HU het toch niet zo'n geslaagd plan :P
Haha, dit klinkt herkenbaar. Ik heb wel eens een jaar lang zitten kloten met de HU in mijn vorige auto, kreeg ik maar geen fatsoenlijk geluid uit. Ook heel weinig output, terwijl dezelfde HU het in een andere auto het wel normaal deed. Hij ging ook altijd na een uur of anderhalf in de beveiliging: TOO HOT stond er dan op het display.
Bleek uiteindelijk door de twee nullen die bij elkaar zaten te komen :P.

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja een nul in een auto is niet erg betrouwbaar. Ik had laatst een HU die na een paar tellen steeds uitviel. Spanningsaansluitingen van de ISO-stekker in de auto (erg nieuw dus je verwacht dat het wel goed zit) gemeten, keurig 12V tussen + en -. Tijdens het spelen donderde die spanning echter in tot 1 of 2 volt !
Bleek de massa dus niet hard te zijn, zelf een draadje naar het chassis gelegd en hoppa, hij deed het perfect :)

[ Voor 3% gewijzigd door TheLemon op 08-04-2004 16:55 ]

• JT

JT

VETAK y0

jedel schreef op 07 april 2004 @ 18:38:
[...]

niet; gewoon de eigenaar ff mailen
offtopic:
Heb je toevallig meer prijzen ? Want die gast antwoord niet :/

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

TheLemon schreef op 08 april 2004 @ 16:55:
Ja een nul in een auto is niet erg betrouwbaar. Ik had laatst een HU die na een paar tellen steeds uitviel. Spanningsaansluitingen van de ISO-stekker in de auto (erg nieuw dus je verwacht dat het wel goed zit) gemeten, keurig 12V tussen + en -. Tijdens het spelen donderde die spanning echter in tot 1 of 2 volt !
Bleek de massa dus niet hard te zijn, zelf een draadje naar het chassis gelegd en hoppa, hij deed het perfect :)
Ik zat laatst in een auto waarbij als er gas gegeven werd in zijn 2 dat dan de HU veel harder ging spelen. Heel wazig :o.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:04

OMD

marquant ampje:

als een amp 15amp is afgezekerd kan je maximaal 15a X 12volt = 180watt max
van de 180 watt wordt minimaal 50% omgezet in warmte (meestal 60%) dus houd je nog 72 watt over.
verdeel die 72watt over 4 kanalen dan kom je op 18watt per kanaal.
dit is een formule die redelijk goed werkt als je het op 12 volt meet.
in dit geval maakt een hogere voltage niet uit want per volt wordt de vervorming met ongeveer 1.25x verhoogd en het vermogen met 1.25x verlaagd (marquant dan) dus zou de auto 13.4 volt leveren (wat de meeste doen) dan hou je al rijdend er ongeveer 4x 11/12 watt uit met 125% vervorming.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

Verwijderd

voor een leuke bas met weinig budget kun je ook een (of meerdere van-) deze goed gebruiken:
http://www.monacor.de/de/...mer=10.4350&uvp=%20129,00

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-07 11:12

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jag schreef op 14 april 2004 @ 00:44:
[...]
Ik zat laatst in een auto waarbij als er gas gegeven werd in zijn 2 dat dan de HU veel harder ging spelen. Heel wazig :o.
Heb ik ook als ik gas geef, maar bij mij komt dat door de snelheidsafhankelijke volume compensatie
:)

• JT

JT

VETAK y0

OMD schreef op 14 april 2004 @ 00:53:
marquant ampje:

als een amp 15amp is afgezekerd kan je maximaal 15a X 12volt = 180watt max
van de 180 watt wordt minimaal 50% omgezet in warmte (meestal 60%) dus houd je nog 72 watt over.
verdeel die 72watt over 4 kanalen dan kom je op 18watt per kanaal.
dit is een formule die redelijk goed werkt als je het op 12 volt meet.
in dit geval maakt een hogere voltage niet uit want per volt wordt de vervorming met ongeveer 1.25x verhoogd en het vermogen met 1.25x verlaagd (marquant dan) dus zou de auto 13.4 volt leveren (wat de meeste doen) dan hou je al rijdend er ongeveer 4x 11/12 watt uit met 125% vervorming.
Ik zou eerder uitgaan van 40-50 warmte en bij klasse D 20-30% warmte :)

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Het is nog makkelijker te berekenen: een versterker kan nooit meer spanning op zijn output zetten dan zijn voedingsspanning, dus 14.4Volt als de dynamo snel genoeg draait. 14.4Volt geeft bij 8 Ohm een theoretisch maximum van 27 Watt.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Meestal worden die in de versterker wel redelijk opgekrikt Jag.

Zo bestaat er ook een caraudio amp die netjes 12kw levert op 13 volt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 14 april 2004 @ 02:35:
Het is nog makkelijker te berekenen: een versterker kan nooit meer spanning op zijn output zetten dan zijn voedingsspanning, dus 14.4Volt als de dynamo snel genoeg draait. 14.4Volt geeft bij 8 Ohm een theoretisch maximum van 27 Watt.
Vreemde berekeningen doe jij :? Impedantie heeft toch niets te maken met maximaal vermogen? Zolang je maar voldoende stroom door je speaker krijgt gaat alles goed, immers P = U * I dus voltage * stroom.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
deepspace schreef op 14 april 2004 @ 08:54:
[...]
Vreemde berekeningen doe jij :? Impedantie heeft toch niets te maken met maximaal vermogen? Zolang je maar voldoende stroom door je speaker krijgt gaat alles goed, immers P = U * I dus voltage * stroom.
en I = U / R ;)
(en dus P = U² / R --> 14.4² / 8 = 25,92)

Dus zonder de spanning op te krikken of een stroombron te crieeren klopt de berekening.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 00:59:
voor een leuke bas met weinig budget kun je ook een (of meerdere van-) deze goed gebruiken:
http://www.monacor.de/de/...mer=10.4350&uvp=%20129,00
Ziet er leuk uit, maar ook hier geldt dat z'n Fs eigenlijk wat te hoog is.
Wel heerlijk keine Vas :9

ben benieuwd waneer ik m'n meetmic krijg.
Ik had die berhringer besteld en het pakketje thuisgekregen. helaas bleek alles erin te zitten BEHALVE de mic ;(
Licht & geluid heeft inmiddels als toegezegd mij een nieuwe te sturen, daar ben ik nu op aant wachten. verwacht dus binnen afzienbare tijd wat metingen van de car-install :)

[ Voor 30% gewijzigd door Arjan op 14-04-2004 10:49 ]

• Jag

Jag

Big-Foot schreef op 14 april 2004 @ 08:44:
Meestal worden die in de versterker wel redelijk opgekrikt Jag.

Zo bestaat er ook een caraudio amp die netjes 12kw levert op 13 volt.
Ik had het ook alleen over HU's :).
deepspace schreef op 14 april 2004 @ 08:54:
[...]

Tuurlijk heeft impedantie wel iets te maken met max vermogen. Een amp kan maximaal maar een bepaalde spanning leveren (het is een spanningsbron). Dat en de impedantie van de speaker(s) bepaalt de stroom die er gaat lopen (een amp levert geen stroom zeg maar) en dus het max vermogen.

Zoals al gezegd: P = V2 * R

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, die formule heb je ook nog... Hoe doen die amps het dan :? Verhogen ze de spanning ofzo :?

• Jag

Jag

Ja, idd dat doen ze. Hoe ze dat doen weet ik niet.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Jag schreef op 14 april 2004 @ 19:16:
Ja, idd dat doen ze. Hoe ze dat doen weet ik niet.
Zoek maar eens op hoe een transistor transformator werkt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door bobo1on1 op 14-04-2004 20:46 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 14 april 2004 @ 20:43:
[...]

Zoek maar eens op hoe een transistor transformator werkt ;)
je moet weten hoe, een trafo, maar ook hoe een transistor werkt.
De trafo werkt dmv meer/minder wikkelingen, ik denk dat de meeste wel bekend zijn met een trafo.

Over die transistor, de duidelijkste uitleg die ik ben tegengekomen:
http://www.satcure-focus.com/tutor/page4.htm
leuke vergelijking, handig om het idee te snappen.
Stel maar voor dat de trafo die grote stroom is, die geregeld wordt door dat het te versterken signaal die vlotter uit het voorbeeldje veranderd.

[ Voor 66% gewijzigd door Arjan op 14-04-2004 20:54 ]

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Pas op met het clippen...dat is snel het einde van je speakers.

• subsonik
deepspace schreef op 14 april 2004 @ 12:34:
Idd, die formule heb je ook nog... Hoe doen die amps het dan :? Verhogen ze de spanning ofzo :?
Die amps verhogen inderdaad de spanning. Er zit een schakelende voeding in, die de 14.4V van je accu omvormt naar een veel hogere spanning, bijvoorbeeld 40V. Zo'n voeding werkt eigenlijk net hetzelfde als een PC-voeding, alleen ga je dan van een lage naar een hoge spanning ipv. omgekeerd.

Veel headunits uit de duurdere klasse gebruiken overigens een ander truukje. Een condensator wordt door de accu opgeladen. Op het moment dat er een vermogenspiek nodig is, wordt de opgeladen condensator in serie gezet met de accu, waardoor je een verdubbeling van de beschikbare spanning krijgt. Aangezien de versterker die verhoogde spanning enkel gebruikt wanneer het echt nodig is, heeft zo'n versterker een vrij hoog rendement, waardoor uit een relatief kleine headunit toch meer vermogen getrokken kan worden zonder dat de boel oververhit.

De formule voor het sinusvermogen is trouwens: P = U² / 2R - een theoretisch maximum van 26W rms in 4ohm bij 14.4V dus.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een PC voeding heeft een transformator, maar die werken toch alleen op wisselspanning, of heb ik het nu mis? Of werkden de transformators direct op het geluidssignaal, dat is toch al wisselspanning... vaag allemaal.
De formule voor het sinusvermogen is trouwens: P = U² / 2R - een theoretisch maximum van 26W rms in 4ohm bij 14.4V dus.
Vandaar dat het echte RMS vermogen van de meeste (beetje degelijke) HU's op zo'n 23W ligt ;)

• subsonik
Een PC voeding maakt eerst gelijkspanning van de wisselspanning uit het lichtnet. Deze gelijkspanning wordt terug omgevormd naar wisselspanning met veel hogere frequentie (40khz), hierdoor kan de transfo veel kleiner, lichter en goedkoper worden. Hetzelfde gebeurt in een auto-amp, enkel de ingangsspanning moet niet gelijkgericht worden, want die is al gelijkspanning.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

weer wat geleerd :)

• JT

JT

VETAK y0

:/ :X
[...]

Vandaar dat het echte RMS vermogen van de meeste (beetje degelijke) HU's op zo'n 23W ligt ;)
Meeste HU's persen er 15-16w/kanaal uit.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1