[Laptop] Gewoon of Breedbeeld!

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik zit al geruime tijd te denken aan een laptop maar nu zit ik met een heel grote vraag, wat is eigenlijk het voordeel en nadeel van een gewoon scherm of een breedbeeld scherm van een laptop! Ik kan immers aan een Liebermann laptop geraken en die zijn bij de meesten met een breedbeeld scherm!

Wat is nu het verschil! Het gebruik is vooral voor websites te maken, photoshoppen en beetje gamen zoals mohaa!

Tweede vraag is als ik de dingen doe als hierboven, heb ik dan met 512 DDR ram genoeg of stop ik er best 1024 in??

[ Voor 18% gewijzigd door nvidia op 05-02-2004 18:33 . Reden: Kleine aanpassing tekst ]

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor websites maken lijkt het mij juist erg onhandig, aangezien 90% van de gebruikers/bezoekers thuis een 4:3 monitor heeft staan (daar moet je dan goed rekening mee houden en je ziet nooit het echte resultaat op je laptop). Eigenlijk is het alleen voor films ideaal vermoed ik, want verder lijkt me zo'n "laag" en "breed" scherm alleen maar onhandig (zoals bij tekstverwerken). Games ondersteunen widescreen ook amper, dus tsja.

Toevallig zit ik zelf naar een Dell laptop te kijken en daar zit ook zo'n widescreen TFT op, ik kies dan wel meteen voor de hoogste resolutie denk ik (1920x1200) zodat je in de hoogte nog een groot aantal lijnen overhoudt, maar ik had misschien liever 4:3 gehad. Hoewel voor films in de trein 16:9 erg gaaf is natuurlijk, plus dat ik het er mooi uit vind zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 05-02-2004 18:40 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 14:16
Breedbeeld lijkt me handig als je met macromedia en adobe producten werkt, zodat je de paletten aan de zijkant kan zetten, net zoals programma's met sidebars (opera en mozilla bijvoorbeeld). Breedbeeldschermen lijken ook groter te zijn, omdat ze een groter oppervlak van je gezichtsveld beslaan (duh, maar ik bedoel: een mens ziet beter wat er naast hem gebeurdt dan wat er boven of onder hem gebeurd, evolutie etc. Daarom zijn bioscoopschermen ook breder dan hoog).

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
dus jij denkt dat het voor het maken van websites niet echt ideaal is! Zou ik eigenlijk eerst es moeten uittesten he, maar ik kan er wel inkomen wat je zegt! Maar voor het gamen is het natuurlijk niet zo ideaal, dacht ik ook aan, ofwel is stuk uitgerokken ofwel heb je zwart balk langs de 2 zijden als ik niet mis ben!

Maar natuurlijk zo een breedbeeld vind ik voor een laptop veel mooier! Maar als je kan kiezen tussen design en gebruiksgemak dan is het beter te kiezn voor het gebruiksgemak want voor het design betaal je toch stuk meer en het kan je misschien enkel ambeteren in het werk! Ik zou wel pas in de loop van de zomer een laptop aanschaffen maar ik probeer me al wat te informeren, raad te vragen zodat ik dit niet allemaal op het laatste hoef te doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Breedbeeld laptops bestaan bij de gratie van de gadgetkopers en mensen die iets anders willen hebben dan een ander.

"Wat kunnen we nu nog uitvinden" zei men, en prompt waren daar 7.1 surroundsetjes voor PC en breedbeeldlaptops. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Justice schreef op 05 februari 2004 @ 18:44:
Breedbeeld lijkt me handig als je met macromedia en adobe producten werkt, zodat je de paletten aan de zijkant kan zetten, net zoals programma's met sidebars (opera en mozilla bijvoorbeeld). Breedbeeldschermen lijken ook groter te zijn, omdat ze een groter oppervlak van je gezichtsveld beslaan (duh, maar ik bedoel: een mens ziet beter wat er naast hem gebeurdt dan wat er boven of onder hem gebeurd, evolutie etc. Daarom zijn bioscoopschermen ook breder dan hoog).
Dat verhaal is natuurlijk waar, maarrrr dan moet je wel goed op de resolutie letten. Ik kan hier op mijn 4:3 1400*1050, meer in de breedte kwijt dan menig breedbeeldnotebook, die 1200*800 zijn! Dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor hoge res breedbeeldschermen, maar die zijn erg slecht verkrijgbaar. En volgens mij momenteel zelfs alleen bij Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 94631 schreef op 06 februari 2004 @ 01:06:
Breedbeeld laptops bestaan bij de gratie van de gadgetkopers en mensen die iets anders willen hebben dan een ander.

"Wat kunnen we nu nog uitvinden" zei men, en prompt waren daar 7.1 surroundsetjes voor PC en breedbeeldlaptops. :{
Nounou, overdrijven is ook een vak. Breedbeeld vervult wel degelijk een nut, voor Photoshop lijkt het mij bijvoorbeeld ideaal: je kunt een 3:2 foto bijna fullscreen kwijt met links en rechts de toolbars er nog 's naast, met films in de trein ('k zie veel mensen dat doen onderweg en 't lijkt mij ook relaxed) is breedbeeld uiteraard ook mooi. Zo heel erg gadget-achtig is het ook weer niet. De een koopt een breedbeeld laptop, de ander een normaal formaat, 't is maar net wat je nodig hebt toch? Ik zie zo'n 16:9 scherm wel zitten, want je ogen hebben nou eenmaal een veel breder gezichtsveld dan 4:3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68610

Ik heb zelf de acer aspire 2001wlci. Met een breedbeeldscherm wxga 1280x800. Voor internetten, programmeren, worldcraft (cs maptool), photoshop is een breedbeeldscherm hardstikke fijn.

Voor games is dat niet zo. Hoewel sommige games zoals steam cs 1.6 en trackmania de resolutie wel ondersteunen, is dat bij de meeste games niet het geval. Alles wordt dan nl. uitgerekt.

Maar zowiezo is gamen op een laptop niet ideaal. Op mijn vaste pc own ik harder dan op de laptop. Dit komt gewoon door het tft scherm wat er op de laptop zit. In verband met reactie tijd en het feit dat zo'n scherm 60 beelden per seconde kan produceren.

Ik zou mijn vaste pc wel willen omruilen voor een laptop. Maar dan zou ik er een exterene monitor, muis en toetsenbord aanhangen om te gamen. Dus als je een breedbeeld laptop koopt met ati radeon 9600/9700 en je hangt er een externe monitor aan om te gamen kun je alles wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19286

Ik heb zelf een Dell Inspiron 8600 met breedbeeld en ik vind het super werken. Met name de resolutie van 1680x1050 is fijn. Bij programmeren en ook bij websites maken heb je dan mooi de werkbalken links of rechts langs je scherm staan. Ook outlook 2003 werkt zo ideaal.

Hier een paar screenshots:

http://www.student.kun.nl/roybos/images/outlook.JPG
http://www.student.kun.nl/roybos/images/tweakers1680.JPG
http://www.student.kun.nl/roybos/images/tweakers1680_1.JPG

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Wat betreft een tft scherm heb ik thuis, nl een sony HS73 (blauw), ben er ontzettend tevreden over, alles is perfect aan dat scherm, design, weergave kleuren, .... een aanrader laat ik maar zeggen!

Maar de bedoeling van mn notebook is niet echt bedoeld voor games, het is meer bedoeld voor het schyool waar programmeren, websites maken in dreamweaver en flash aan de orde zijn, wat photoshoppen enzo! Ook moet de pc 802.1b hebben want in school is alles wireless, is wel handig!!

Heb al aan verschillende laptops zitten denken qua model (aankoop zou zijn midden dit jaar, zo rond de vakantieperiode, dus rond de maand augustus-september):

* Asus M6000N
* Liebermann Hollywood Silver
* Promedion 470V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het tft scherm wat je thuis hebt staan kun je volgens mij niet aan je laptop hangen. Ik denk dat er op de tft een dvi uitgang zit en op de laptop heb je vga ofzo. Maar ik kan het mis hebben.

Als je een centrino laptop koopt zit daar automatisch al een wlan kaartje ingebouwd, maar die is 11 mbit. Bij mij op school, Windesheim zwolle, hebben ze het netwerk een paar dagen geleden vervangen naar 54 mbit en 11 mbit. Was eerst alleen 11 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Anoniem: 68610 schreef op 06 februari 2004 @ 21:11:
Het tft scherm wat je thuis hebt staan kun je volgens mij niet aan je laptop hangen. Ik denk dat er op de tft een dvi uitgang zit en op de laptop heb je vga ofzo. Maar ik kan het mis hebben.

Als je een centrino laptop koopt zit daar automatisch al een wlan kaartje ingebouwd, maar die is 11 mbit. Bij mij op school, Windesheim zwolle, hebben ze het netwerk een paar dagen geleden vervangen naar 54 mbit en 11 mbit. Was eerst alleen 11 mbit.
Vaak heeft een TFT ook nog wel een VGA-ingang hoor, of allebei aan boord. Nog niet iedere videokaart heeft nl. DVI.

offtopic:
OMG, Oldebroek :X , woont ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
ik zal eens kijken maar heb nog heel wat tijd, maar ik begin liever vroeg genoeg met informatie te verzamelen he, maar ik geloof wel dak een vga-ingang heb hoor! Maar zal ik nog ff checken! Wat DVI betreft weet ik nie of een mobile 9600 Pro of 9700 dat aan boord hebben, denk het wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Geloof me: die hebben dat niet. Volgens mij zijn er sowieso nog geen laptops met DVI, nog nooit gezien in de specs iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
ik weet het niet, wat mn uitspraak betreft van "ik denk van wel" was maar een pure gok! Maar dat zou ik eens moeten bekijken, maar het is normaal geen probleem om een tft aan een laptop te hangen! Maar wat ik wil vragen, bespreek eens de bovenste laptops die ik opgenoemd heb ik!

* Asus M6000N
* Liebermann Hollywood Silver
* Promedion 470V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Toshiba advanced portreplicators hebben ook een DVI uitgang, maar een tft kan ook met een gewone vga kabel aangesloten worden Anders gebruik je een verloopje. maw: geen probleem

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat verloopstukje werkt alleen op DVI-I, niet op DVI-D, DVI-D is nml puur digitaal en DVI-I heeft ook het analoge signaal "in zich". Maar volgens mij hebben bijna alle TFT's ook wel een gewone analoge ingang toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

idd, ik heb nog geen TFT gezien zonder analoge ingang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
tis da he!! Maar wat vinden jullie van de 3 notebooks die ik in mn laatste post heb geplaatst?? Zie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat wil je dat we erover zeggen? Je hebt geen specs gepost met prijzen, dan pas kunnen we echt goed vergelijken. Die schermen zijn leuk, zo breedbeeld, maar 900 pixels hoog vind ik echt veel te weinig, zeker voor zo'n 17" scherm als die Lieberman heeft. Bovendien heeft die Lieberman een desktop P4 op 3GHz erin zitten, geloof me: dat wil je echt niet op je schoot hebben. Die dingen worden niet gewoon heet, die worden gloeiend heet, met al het lawaai van de fans erbij is dat geen relaxte game laptop... Die lieberman dingen kunnen trouwens krankzinnig duur worden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 09-02-2004 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 20:50

DoD Cerberus

blabla!

daarbij komt ook nog dat 17" erg groot is voor een laptop en je waarschijnlijk moetje gaat krijgen met het vinden van een geschikte tas ervoor

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
bwa der bestaan tassen en rugzakken waar je een 17" in wegstoppen kan hoor!! Taxus heeft er, liebermann levert ze ook als je bij hen een laptop koopt ....

Maar heb nog een vraagje, ik zou me een laptop willen kopen maar hgeveel ram steek je er best in, zou er zeker 512 in stoppen maar doordat ik websites, programmatie enzo moet doen denk ik 1024 te nemen, doen of niet?

[ Voor 43% gewijzigd door nvidia op 09-02-2004 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zou je eigenlijk niet liever hebben dat wij gewoon een laptop komen afleveren aan je deur?? ik bedoel, een beetje zelf denken wat jij nodig hebt mag wel hoor.

verder is " websites, programmatie enzo " een ultravaag begrip. De laatste website die ik gemaakt heb was met een text editor en voor het laatste programma dat ik geschreven heb heb ik vi / gcc gebruikt, dit alles vorig jaar op een pentium 90 Mhz met 32 MB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
wel zal es opnoemen welke programma's we zullen gebruiken, photoshop voor het bewerken van foto's (belichtingen enzo), websites (alles van macromedia) maar photoshop en illustrator zouden wel samen moeten kunnen draaien als ik een website maak! We zouden programmeren met Visual Studio.net, programma ken ik nog niet, maar het schijnt goed te zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jamaar, wat wil je nou dan? Je noemt 3 laptops, compleet verschillende laptops, de een centrino, de ander groot 17" met dekstop P4 en onbetaalbaar qua specs en dan weer een desktop P4... Wat heb je qua specs uitgezocht? Wat moet erin aan geheugen, HD, videokaart, wat voor scherm...? Als je eerst 3 laptops samenstelt wil ik best kijken wat de beste is, maar je noemt alleen 3 series. Die kunnen qua prijs zo uiteen lopen (Lieberman spul is duur!) dat dat geen eerlijke vergelijking wordt. En waar zijn de Acer 8** serie en de Dell 8600 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
wel ik dacht eigenlijk aan volgende specificaties:

* 17"
* Liefst een cpu dat niet te veel verbruikt, dus een P4-M ofzo van 1,7 Ghz
* 1024 DDR of 512 DDR als ik een cpu neem dat veel van je accu vergt!
* 40 GB 5400 rpm
* 802.1b
* Wireless
* Mobility 9600 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32558

Grrrrrene schreef op 10 februari 2004 @ 08:07:
Jamaar, wat wil je nou dan? Je noemt 3 laptops, compleet verschillende laptops, de een centrino, de ander groot 17" met dekstop P4 en onbetaalbaar qua specs en dan weer een desktop P4... Wat heb je qua specs uitgezocht? Wat moet erin aan geheugen, HD, videokaart, wat voor scherm...? Als je eerst 3 laptops samenstelt wil ik best kijken wat de beste is, maar je noemt alleen 3 series. Die kunnen qua prijs zo uiteen lopen (Lieberman spul is duur!) dat dat geen eerlijke vergelijking wordt. En waar zijn de Acer 8** serie en de Dell 8600 serie?
Vind ik dus ook he, voor je begint te zoeken naar een laptop vind ik dat je je moet informeren naar wat je precies wil, daarna kan je gaan kijken welke de mogelijkheden zijn.

overigens vind ik het nogal riscant met zo'n liebermann dagelijks op het openbaar vervoer te gebruiken. Je hoeft maar een stamp te krijgen die een beetje misplaatst is en je €2000 dure laptop is eraan.

als je een laptop wilt waarvan de batterij lang meegaat, ga dan voor een centrino en zeker niet voor zo'n 17" kreng dat in mijn ogen de naam mobiel niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb bij het kopen de volgende werkwijze gebruikt:

1.
Hoeveel geld heb ik te besteden?
2.
Zoek laptops die zich in dat prijsgebied bevinden.
3.
Ga de laptops onderling vergelijken. Wat wil je? Welke laptop past het best bij jou?
4.
Hak de knoop door en koop er een.

btw, heb je al eens op dell.nl gekeken naar de insprion 8600, draait ook een groot topic over hier op got.

offtopic: och, mien jong, woen ie ook in oldebroek.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 68610 op 11-02-2004 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
dus jullie raden me de liebermann zeker en vast af! Dan zal het toch de promedion worden, 17" werkt lekker soepel, ruim beeld! Prijs kaartje is wel navenant, maar heb ik er voor over, alvast bedankt aan iedereen die heeft geantwoord!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 15:02
Ik heb een tijdje geleden een breedbeeld van een collega gezien maar ik had daarbij erg het idee dat het beeld een stuk lager en ietsjes breder was geworden. Eigenlijk lijkt breedbeeld me heel handig voor een thuiscomputer waarbij het gewoon zo groot mogelijk moet maar bij een laptop moet het ook nog makkelijk mee te zeulen zijn.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
De meeste goede HTML editors hebben bij de preview optie een resolutiekeuze waarmee de gemaakte HTML file geopend kan worden in bijv. 800x600 door het Internet Explorer window aan te passen aan 800x600 pixels.

De overweging voor wel/geen breedbeeld scherm zou meer gelegd moeten worden op het bekijken van DVD video, en de toekomstige Operating Systems. Windows code LongHorn, de opvolger van Windows XP en Windows Server 2003 - verwachte release eind 2005 - komt standaard met een "sidebar" (die overigens ook voor Windows XP te downloaden is) die je aan de linker of rechterkant van je scherm kan zetten.

Deze sidebar is precies zo breed als het stukje dat het het scherm breder is dan een normale resolutie, en kan allerhande informatie bevatten. Standaard komt LongHorn er met een mooi klokje bij, een plaatje dat om de minuut wijzigd (niet echt intressant) maar in de toekomst kun je er ook in een klein schermpje video laten lopen, en wellicht gaan de makers van statbar etc ook wel appkes ontwikkelen die je hele systeeminfo op die sidebar kunnen mikken.

hier kun je zien hoe LongHorn met SideBar eruit ziet op een widescreen notebook. Zoals ik al zei is de "Desktop Sidebar" al verkrijgbaar voor Windows XP: http://www.desktopsidebar.com

Op dit plaatje kun je zien hoe de Windows XP Desktop Sidebar eruit ziet, en wat je er eventueel mee kan doen.

Mocht je dat intressant vinden, en ben je van plan de laptop meer dan 2 jaar aan te houden, dan is het mischien intressant om toch voor widescreen te gaan.

Edit: Mischien kan Tweakers.net ook wel nieuws in die Desktop Sidebar gaan frotten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door maartena op 11-02-2004 20:55 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112572

wie kan mij vertellen wat de maten zijn van een breedbeeld scherm in centimeters?
lengte en hoogte?

en wat zijn de maten van een gewoon beeldscherm?

is ie nou echt minder hoog dan een normale zo'n breedbeeld?

is het fijner dan een normaal beeld?

Bij een een tv vind ik ee breedbeeld wel storend, is dit bij een notebook ook zo...

ik wil graag een acer 2001 kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112572

wat is een betere keuze tussen breedbeeld en normaal. wat zal ik doen?

2001 Acer
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.4GHz, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15.4TFT WXGA, 512MB DDR RAM (2x 256), 40GB HDD, DVD&CDRW, LiIon, 56K modem, Wired & Wireless 802.11b Lan, 4 in 1 memory stick card reader

Aspire 1511LMi

AMD Athlon 64 bit 3000+, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15TFT XGA, 512MB RAM (2x 256), 60GB HDD, Dual DVD-RW, LiIon, 56K modem, Wired Gigabit LAN, 4 in 1 card reader, nVidia 64MB Geforce FX Go5700

Kan iemand mij helpen met mijn keuze alsjeblieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zie je eerdere topics; threadkicken is niet gewenst. Check ook maar je mail.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.