SA FAQ: Drivers en hardware identificatie
Terug naar de FAQ index.
Welke hard- en software heeft deze PC?
Soms is het handig om te weten wat er precies in een PC zit, bijvoorbeeld als je een oude, tweedehands PC heb gekocht. De volgende programma's kunnen je daarbij helpen:
Met wat handwerk kan je ook vaak de hardware identificeren. Haal de kaart uit je computer en bekijk deze goed. Noteer alle nummers, kreten en namen die je kunt vinden en begin een zoektocht via Google - hier kan je eventueel de kreet 'modem' bij plaatsen als je een modem voor je denkt te hebben, etc. Zie ook Welk moederbord/chipset zit er momenteel in mijn systeem? uit de PMG FAQ.
Help, ik zoek drivers voor %hardware%
Als je XP drivers voor nog niet werkende kaarten zoekt, onderneem dan éérst de volgende stappen voor je een topic opent:
- Probeer de Windows 2000 drivers. Die werken in 99% van de gevallen, omdat XP en Windows 2000 in principe qua kern weinig verschillen.
- Probeer de sites die hier staan.
- Probeer (natuurlijk) de site van de fabrikant.
- Probeer te zoeken op Google met termen als "XP Teles ISDN".
- Gebruik, indien mogelijk, een standaarddriver. Vooral bij analoge modems en beeldschermen werkt dit in 90% van de gevallen. Als XP beweert dat je drivers 'niet gecertificeerd' zijn (niet getest door MS) en daarom eventueel niet goed zullen werken, kun je ze toch proberen, aangezien het meestal wel werkt.
Hoe kan ik bestaande drivers backuppen?
cobratbq heeft een programma'tje gemaakt om vanuit Windows of DOS bestaande Windows-drivers te backuppen. Dit kan erg handig zijn als je de originele drivers niet meer kan vinden en opnieuw een systeem moet installeren. Hier is het topic erover te vinden. Een programma wat ongeveer hetzelfde doet is DriverGuide Toolkit, maar dit product is shareware en werkt niet onder DOS.
Driver sites
[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 17-08-2004 23:09 ]