[DIY] Morion TL's

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17807

Topicstarter
Hij is klaar!! Al een tijdje maar nu dan een fototje. Hij moet nog 1x worden gelakt omdat de roller strepen achterliet. Dat gaat binnenkort gebeuren met mooi weer. Tevens komen er nog marmeren stenen onder. Als dat zo is volgt er waarschijnlijk wel een final pic!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/021.jpg
Klein

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/021l.jpg
Groot

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik ben begonnen met het maken van luidsprekers en wel de Morions. De keus is hierop gevallen nadat ik het topic van Teacher had gelezen.

Aangezien ik voor het eerst iets zelf ga bouwen moet het natuurlijk niet meteen het duurste van het duurste zjin, en het moet gewoon leuk zijn om te doen.

En om niet langer door te zagen met zo'n saai verhaaltje komen hier de pic's die het begin laten zien van het projectje.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/001.jpg
De klaar lege fase

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/002.jpg
De eerste plank zit erop

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/003.jpg
Fototje van de hoek

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/004.jpg
Nog een andere hoek

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/007.jpg
De vorm van een box? :)

Dit is het voorlopig, ik blijf foto's posten van de vooruitgang.

Vandaag ook weer er aan gewerkt. Gaat de goede kant op! Foto's volgen spoedig.

Vandaag, zondag, het filter inelkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/008.jpg
Het filter, let niet op de tape, dit was voor het vervoer nodig.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/010.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/011.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/012.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/013.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/014.jpg
Verder gegaan met het dempings materiaal. Baspijpen erin. Nu is het nog een kwestie van demping afmaken en het freesen van de driver gaten. Dit gaat de komende week gebeuren, even als het beginnen aan box #2. Daarnaast uiteraard nog schuren, plamuren, verfen etc.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/015.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/016.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/017.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/019.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/020.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 17807 op 23-05-2004 18:56 . Reden: Afbeeldingen resize + link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Toch grappig om te zien hoe verschillend mensen de boel opbouwen. Ik plaats zelf tijdens de eerste lijmronde zoveel mogelijk. Vaak zit de hele contructie al in elkaar, inclusief verstevingsbalken, meestal hoef ik maar één zijde er later nog op te plakken. Mischien is jouw methode wel beter maar ik heb het geduld er niet voor denk ik :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
m.m schreef op 18 januari 2004 @ 19:32:
Toch grappig om te zien hoe verschillend mensen de boel opbouwen. Ik plaats zelf tijdens de eerste lijmronde zoveel mogelijk. Vaak zit de hele contructie al in elkaar, inclusief verstevingsbalken, meestal hoef ik maar één zijde er later nog op te plakken. Mischien is jouw methode wel beter maar ik heb het geduld er niet voor denk ik :P
Ik heb nog niks gelijmd. Ik boor eerst alles voor, daarna even de schroef verzinken. Als alles past op het eind, alles uit elkaar en dan met lijm ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

aha, m.m zal dan wel helemaal ongeduldig worden op die manier ;) . Misschien kun je ook met deuvels werken, heb je geen schroefgaten e.d, scheelt plamuur en afwerking.

Ben benieuwd wat het gaat worden! Het ziet er in ieder geval groot uit :D

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

schroeven waren toch niet goed?? tenminste.. niet strak genoeg..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

He! Dit ziet er bekend uit! :)

Lijmen en schroeven gaat prima (ik spreek uit ervaring)..

Er is alleen een maar: plamuur krimpt altijd, en zeker als je de boel in de hoogglans zet dan zie je op een gegeven moment "kuiltjes" verschijnen. Erg frusterend, en je doet er niets tegen.
deepspace schreef op 18 januari 2004 @ 19:52:
Ben benieuwd wat het gaat worden!
*hoest*

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb vandaag ook lustig zitten zagen. Echter, van planken alleen kan je ook geen pics laten zien. Ik schop mijn topic vanzelf wel weer omhoog. De opvolgende TL staat al in de plannenkast: een 10 cm Raveland woofertje op 80 Hz getuned :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Hoe hoog zijn die TLs getuned ? Ik gok zo een 60hz ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

JT schreef op 18 januari 2004 @ 23:39:
Hoe hoog zijn die TLs getuned ? Ik gok zo een 60hz ?
Ze zijn rond de 40 hz getuned. De (goedkope) Visaton W170S doet het erg goed in een TL. Ik heb een tijdje een soortgelijke TL gehad. Echter de gevoeligheid die je overhoud is slechts 83- 84 db/W. Maar met een beetje versterker is dat prima voor huiskamer volumes.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 19-01-2004 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Ziet er mooi uit!!
teacher schreef op 18 januari 2004 @ 20:33:
He! Dit ziet er bekend uit! :)

Lijmen en schroeven gaat prima (ik spreek uit ervaring)..

Er is alleen een maar: plamuur krimpt altijd, en zeker als je de boel in de hoogglans zet dan zie je op een gegeven moment "kuiltjes" verschijnen. Erg frusterend, en je doet er niets tegen.

[...]

*hoest*
Klopt, heb ik nu ook een beetje last van :(

Er is maar één oplossing, opnieuw schuren en afwerken als alles goed opgedroogd is (enkele weken later).
Dat ga ik waarschijnlijk ook doen, om die plekken een beetje weg te krijgen.
Je ziet ze niet overdreven, maar ze zitten er wel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 2111 schreef op 19 januari 2004 @ 09:46:
[...]

Ze zijn rond de 40 hz getuned. De (goedkope) Visaton W170S doet het erg goed in een TL. Ik heb een tijdje een soortgelijke TL gehad. Echter de gevoeligheid die je overhoud is slechts 83- 84 db/W. Maar met een beetje versterker is dat prima voor huiskamer volumes.
Dan zijn ze zeker wel hoog ? Meer dan een meter denk ik ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JT schreef op 19 januari 2004 @ 12:43:
[...]

Dan zijn ze zeker wel hoog ? Meer dan een meter denk ik ?
Ja, dat zijn ze inderdaad. 1 m 25 om precies te zijn. Zaterdag meer foto's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben zeer benieuwd. Hopelijk vind ik in het weekend ook tijd om eens te starten met lijmen :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weer wat aanpassingen gedaan. Zie mijn openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er vet uit :) Wat voor kleurtje krijgen ze ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat precies doen die paspijpen binnenin je speaker? Ziet er verder zeer cool uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 01 februari 2004 @ 15:41:
Wat precies doen die paspijpen binnenin je speaker? Ziet er verder zeer cool uit!
Dat is een Helmholtz-resonator, dit om harmonische boventonen van de lijn te dempen. Dus niet alleen demping m.b.v. dempingsmateriaal in het kanaal zelf, maar ook zo'n resonator om de 2 overheersende frequenties te dempen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 01-02-2004 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 2111 schreef op 01 februari 2004 @ 15:48:
[...]

Dat is een Helmholtz-resonator, dit om harmonische boventonen van de lijn te dempen. Dus niet alleen demping in het kanaal zelf, maar ook zo'n resonator om de 2 overheersende frequenties te dempen.
Ah, zoiets dacht ik al. Maar hoe werkt dit? Een buis naar buiten versterkt, een buis binnenin slokt de resonaties op:? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 01 februari 2004 @ 15:50:
[...]

Ah, zoiets dacht ik al. Maar hoe werkt dit? Een buis naar buiten versterkt, een buis binnenin slokt de resonaties op:? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het werkt....
Hezelfde als een reflex-kanaal, het is een massa-veer systeem. Je disipeert dus energie van afstemfrequentie van de helmholtz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op deze plek staat e.e.a. uitelegd. De buis absorbeert zijn eigen resonantiefrequentie door het dempingsmateriaal dat erin zit.
Leuk detail is dat de Romeinen dit principe al gebruikten in hun amphitheaters. dmv kleien potten, ingemetseld in de muren.

[ Voor 16% gewijzigd door TheLemon op 01-02-2004 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JT schreef op 01 februari 2004 @ 15:02:
Ziet er vet uit :) Wat voor kleurtje krijgen ze ?
Ik zit er nog wel een beetje over natedenken, maar voor 90% ben ik zeker dat ze wit worden met dan over de hele lengte een zwart luidspreker doek....

Maar wit is zo wit dus ja.. en houtkleur ben ik een beetje zat om het zo maar te zeggen..

Dus ik moet er toch nog wel even over nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wit :X Steriel, ASOLUUT NIET gezellig en word snel vies :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JT schreef op 03 februari 2004 @ 12:24:
Ik hou wel van een beetje steriel.. Alles zo strak mogelijk..

maar goed.. suggesties zijn welkom :)

*Kleuren combo kan altijd ook nog...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 17807 op 03-02-2004 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

JT schreef op 03 februari 2004 @ 12:24:
Wit is juist mooi...

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is niets mis met hoogglans wit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ah, k. Nou ja, veel wit-fans :P Ik zou eerder een beetje een donkere kleur nemen, dat is wat gezelliger, helemaal als je sfeerlicht aan hebt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JT schreef op 03 februari 2004 @ 13:59:
Ah, k. Nou ja, veel wit-fans :P Ik zou eerder een beetje een donkere kleur nemen, dat is wat gezelliger, helemaal als je sfeerlicht aan hebt.
Inderdaad, veel mensen die wit een goede kleur vinden. Ik zit hier namelijk toch wel sterk aan te denken.. want ik doe het natuurlijk niet voor niks. Als ik mijn ideen samenvoeg voor een eigen huis/appartementje dan moeten ze wel in mijn smaak en inrichting passen. Vooralsnog wil ik een lichte kamer hebben.. met lichte kleuren.. en ik denk dat wit of creme wit daar goed bij gaat passen....

dus ik denk toch dat het wit wordt of creme wit.. iets zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 11:40

Verbal Kint

The man with the plan

Licht en stijlvol: Berkenhoutfineer

Zelf had (eigenlijk heb) ik zwarte speakers (ook fineer), nu heb ik dezelfde in kersen, dat is toch wel erg chique, maar zoiets moet wel in je interieur passen. Beetje het verschil tussen stijlvol klassiek en stijlvol modern. Berkenhout vind ik nog mooier (is ook een stuk lichter), maar daar werden mijn speakers niet mee geleverd.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 17807 schreef op 03 februari 2004 @ 14:08:
[...]

Inderdaad, veel mensen die wit een goede kleur vinden. Ik zit hier namelijk toch wel sterk aan te denken.. want ik doe het natuurlijk niet voor niks. Als ik mijn ideen samenvoeg voor een eigen huis/appartementje dan moeten ze wel in mijn smaak en inrichting passen. Vooralsnog wil ik een lichte kamer hebben.. met lichte kleuren.. en ik denk dat wit of creme wit daar goed bij gaat passen....

Voordeel van wit is ook dat je ze alleen maar in de grondverf hoeft te zetten :+ . Let wel op dat wit toch snel gaat opvallen! Maar een heel strak, ultra hoogglans witte speaker lijkt me idd wel mega cool uitzien. Ikzelf hou wel van een beetkje contrast, dus ik heb voor rood gekozen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 17807 schreef op 03 februari 2004 @ 14:08:
[...]

Dan zou ik dus absoluut voor creme gaan. En idd, het moet wel bij je interieur passen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed nieuws :) Ze zijn af. Dat wil zeggen op de afwerking na. Heb ze al gehoord en ze klinken echt lekker. Goed hoog, mooi laag! Foto's volgen vanavond in de openingspost.

En dan nog een vraagje over een versterker. De speakers zijn 8 Ohm. Moet je dan ook een versterker hebben die 8 Ohm is? Of is 4 Ohm al voldoende?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 17807 op 15-03-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Een 4 ohm versterker kan ook speakers van 8ohm aan, het afgegeven vermogen bij 8ohm is wel minder dan bij 4 ohm. Zoals je hopelijk weet staat 8 of 4 ohm voor de weerstand, minder weerstand (lager getal) betekent dat het minder moeite kost om een bepaalde hoeveelheid stroom door de speaker te jagen met als gevolg dat de versterker er meer stroom door kan sturen (even simpel gezegd).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
Bij speakers met een hogere impendantie wordt (mits ik mij niet vergis) de stroom juist lager, omdat er een bepaald voltage geleverd moet worden. P=U*I --> afgegeven vermogen wordt minder omdat de stroom minder wordt. 'T is dus geen probleem, alleen boet je wat in aan vermogen. Speakers met een lagere impendantie aan je amp hangen is echter niet aan te raden. I=U/R --> spanning blijft hetzelfde en de weerstand wordt kleiner --> de stroom wordt groter en als er geen zekering in je amp zou zitten, zouden er draden door gaan smelten.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maakt op zich niet uit, de woofertjes zitten hier bij 20watt aan hun max. Dus je hebt geen overvloed aan vermogen nodig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kom je nog met een paar pics? Zelf moet ik nog even schilderen aan de Conrads, het hout voor de 16cm Ravelands is gezaag dit weekend, maar dat levert beiden dus nog geen leuke pics op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Twee nieuwe foto's in de openings start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Wormaap schreef op 15 maart 2004 @ 18:41:
Speakers met een lagere impendantie aan je amp hangen is echter niet aan te raden. I=U/R --> spanning blijft hetzelfde en de weerstand wordt kleiner --> de stroom wordt groter en als er geen zekering in je amp zou zitten, zouden er draden door gaan smelten.
De draden zullen niet doorsmelten. Wat wel gebeurt is dat de warmteontwikkeling in de torren te hoog wordt waardoor ze ermee op houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
Kan ook :P dat 'draden doorsmelten' was maar ff een willekeurige blaat om aan te geven dat een te lage impendantie ICM geen zekering je amp gloeiend naar de klote helpt.

[ Voor 31% gewijzigd door Wormaap op 20-03-2004 21:20 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij is klaar!! Al een tijdje maar nu dan een fototje. Hij moet nog 1x worden gelakt omdat de roller strepen achterliet. Dat gaat binnenkort gebeuren met mooi weer. Tevens komen er nog marmeren stenen onder. Als dat zo is volgt er waarschijnlijk wel een final pic!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/021.jpg
Klein

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/nightwish/images/021l.jpg
Groot

Zie ook openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik kan er overheen lezen, maar ik vind nergens iets over de uiteindelijke klank. Wat vind je van hoe ze klinken? (ze zien er iig erg strak uit, met die schuine hoeken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

*mierenneukmode*
ik zie een heel klein randje bij de opening
*/mierenneukmode*

mooi man..vet afgewerkt verder ook.. :Y) komt er nog doek over?
offtopic:
Just merried TheLemon???
wow..gefeliciteerd man! ik hoop dat het een mooie bruiloft was :)

[ Voor 28% gewijzigd door gitaarwerk op 23-05-2004 22:06 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheLemon schreef op 23 mei 2004 @ 21:48:
Ik kan er overheen lezen, maar ik vind nergens iets over de uiteindelijke klank. Wat vind je van hoe ze klinken? (ze zien er iig erg strak uit, met die schuine hoeken!)
Ik zal het proberen te beschrijven. Eerst had ik de bas standaard op +4db staan. Dit vond ik op dat moment goed klinken. Na een tijdje heb ik op aanraden van "teacher" alles even op 0db gezet. Het lijkt opeens veel minder te klinken omdat ik 4db gewent was. Maar naarmate hoe langer ik luister des te voller en mooier klonk het.

De bas is toch nog goed diep en niet overheersend. Het hoog kan ik denk weinig overzeggen, het overheerst niet en is niet storend.

Al met al vind ik het een zeer geslaagt project.
Pagina: 1