Toon posts:

Advies nodig over aanschaf geluidskaart/luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik de onboard geluidskaart van mijn moederboord en een oude cambridge soundworks 2.1 setje. Ik vind het geluid dat eruit komt niet denderend, vandaar dat ik een goede geluidskaart wil kopen met een goede speakerset.
De belangrijkste eisen zijn dat je er goed mee muziek kan luisteren (en dat er een goede bas in zit). Verder moet je er goed mee kunnen gamen. Ik heb geen behoefte aan audio bewerking functies.
Ik ben bereid er zo'n 300 a 400 euro aan uit te geven.

Mijn systeem:
Amd 1800+ procesor(1.5 ghz)
Gigabyte moeder boord (te lui om op te zoeken welke)
512 mb DDR RAM
Geforce 4 mx

Wat zou een goede keuze zijn om te kopen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 12:49 ]

Verwijderd

Ikzelf heb de creative Audigy 2 (~ 80 euro) met de Logitech 640 (~80 euro) aangeschaft en ik vind het van vrij goede kwaliteit. Ligt er ook een beetje aan wat je er mee wil gaan doen. Wil je het echt voor gamen, creative, echt voor muziek luisteren zou je naar de terratec kaarten kunnen kijken.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:51
oke of de cambridge 250d megaworks dus. 179 euro zoiets
of de leuke logitech z-2200 veel bas ;) . 200 euro ongeveer

ow jah voor het gamen een audige 2 zs en een creative t-7700 ongeveer 300 euro samen.

veel succes dit vindt ik echt top setjes om muziek mee te luisteren :) .

[ Voor 19% gewijzigd door Dark Master op 18-01-2004 12:54 ]

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Verwijderd

Heb zelf gisteren m'n nieuwe geluidssetje gekregen: Een Audigy2 ZS en de logitech Z-640 boxen. Prachtig setje. Kosten 215 euro. Je zou evt nog een wat krachtiger boxensetje kunnen kopen maar voor te gamen is de Z-640 best goed. ook de bas is best wel krachtig.
-Edit-
heb wel de retail versie van de Audigy 2 ZS, de bulk versie van de normale audigy2 is ongeveer 80Euro, Z-640 is ook 80 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 12:54 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Voor speakers heb ik geen advies voor je, daar mijn PC aan mijn 5.1 receiver hangt :) Hier hangt een set full-range speakers + een subwoofer aan.

Als geluidskaart kan ik je de Terratec Aureon 5.1 Sky aanraden. Ik heb zelf de Aureon 7.1 Space in mijn systeem, welke gelijk is aan de Sky, maar alleen als extra 7.1 ondersteuning biedt.

De geluidskwaliteit is stukken beter dan wat Creative te bieden heeft. Qua games zijn de Creative kaarten iets beter, daar de Aureon geen EAX HD ondersteund. Maar dat is op zich niet onoverkomelijk. Ik mis het niet echt.

Ik had hier voor een Audigy Platinum, maar de bass was een stuk minder dan van de Terratec en hij had nogal last van achtergrond ruis. Met de Terratec heb ik daar geen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 18-01-2004 14:10 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:40

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Net als een paar voorganger kan ik je de Z640 van logitech ook aanraden. Heb 'm zelf ook. Het is een prima setje, met lekker geluid voor je mp3/DVD/Game zit aardig wat power in. Als je er dan een Live! 5.1 ofzo bij doet ben je al klaar voor ongevreer 140 á 150 euro. Als je meer wilt uitgeven zou je kunnen kijken naar de betere versies van deze logitech boxen, er zijn namelijk ook al 6.1 en 7.1(!) setjes uitgebracht. Succes.

Verwijderd

Ik zelf heb ook de Retail versie van de audigy2 ZS en het is een goede geluidskaart zeg :9~ . Zelf heb ik Creative 5.1 5100 boxjes maar als je echt super kwaliteit wilt hebben zou ik deze wel overslaan. Deze zijn aardig basic, wel goed opzich, alleen het kan beter ;) .
Zelf heb ik deze een tijd geleden gekocht omdat ik ten eerste onboard sound toen nog had en daarnaast geen zin had om veel geld uit te geven. 8)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ik heb dezelfde logitech set en ik vind het prima voor de pc, maar het geluid is niet denderend wat uit de speakers komt. Dat is ook logisch want kleine speakers kunnen geen mooi geluid geven. De sattelite speakers kunnen hoge tonen goed weergeven, de subwoofer de lage tonen, maar het middensegment ben je kwijt en als je dus echt goed geluid uit je pc wilt hebben is het geen super speakersetje. m.a.w. dan kan je net zo goed geen nieuw setje kopen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Hann1BaL schreef op 18 januari 2004 @ 14:00:
De sattelite speakers kunnen hoge tonen goed weergeven, de subwoofer de lage tonen, maar het middensegment ben je kwijt
Dit is een manco waar echt alle PC speaker setjes en veel Home Theatre sets last van hebben. Als je een beetje kritisch bent dan klinkt het voor muziek allemaal nergens naar. Zelfs de bejubelde 680 van Logitech is op dat vlak maar zeer matig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ja, je hebt daar helemaal gelijk in, daarom heb ik thuis ook een harman kardon set staan met JBL boxen van 440 euro per stuk. Boxen moeten groot anders kan het niet goed zijn, hoe erg ze hun best ook doen. Dus wil je goed geluid koop een knappe versterker en een paar goede boxen voor bij je pc, maar dat past in dit geval niet in het budget!

Verwijderd

Topicstarter
klopt inderdaad, ik heb geen geld om een paar boxen van 400 euro per stuk te kopen :(

Trouwens, wat is beter? Een 5.1 setje (Bv creative gigaworks 5.1) van beter kwaliteit of een 7.1 setje van mindere kwaliteit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 14:35:
klopt inderdaad, ik heb geen geld om een paar boxen van 400 euro per stuk te kopen :(

Trouwens, wat is beter? Een 5.1 setje (Bv creative gigaworks 5.1) van beter kwaliteit of een 7.1 setje van mindere kwaliteit?
Je antwoord zit in je vraag hé
ik zou voor de kwaliteit gaan hoor, liever uit 6 boxen goed geluid dan uit 8 brak

Verwijderd

Topicstarter
zo'n gigaworks samen met audigy 2 zs lijkt me wel heel erg strak. Is er iemand die een dergelijk setje thuis heeft staan? En is het verschil tussen 7.1 en 5.1 erg groot?

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 14:35:

Gigaworks 5.1 komt zover ik weet niet in Europa uit, alleen de S750 (7.1) welke buiten je boven genoemde budget valt.

Om binnen het budget te vallen, zou ik persoonlijk gaan voor de Audigy 2+MegaWorks 550. De Audigy2 is goed voor games en ook redelijk goed voor muziek. De Megaworks 550 (5.1) voor de kwaliteit die het levert goedkoop, neutraal. Een betere speakerset is naar mijn mening niet te krijgen voor die prijs, misschien een Teufel Concept E Magnum, maar die is niet zo bekend en moeilijker te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga voor een audigy 2 zs maar zit nog te twijfelen over welke boxen ik zal nemen. Creative Gigaworks s750 of klipsch ultra 5.1.
Ze overschreiden allebei mijn budget, maar ja, 100 euro kan er nog wel bij. 8)

Heeft iemand ervaring met 1 of beide speaker sets?

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Van de Ultra is nog geen 230V versie van. Zover ik weet is er nog geen datum bekend. En er wordt vaak uitgesteld....
Ook is Klipsch hier stukken duurder dan in de VS.... Ik schat zelf dat de Ultra minimaal iets van 500Euro zal worden. 1 Zaak in NL, die gestopt is met Klipsch, had hem zelfs voor 700Euro als preorder staan.

Verwijderd

Ik heb net een nieuwe geluidskaart gekocht: de Creative Audigy 2 ZS retail, voor 80 euro.
maar ik heb nog van die brakke 5.1 medion speakers. ik wil graag 7.1 speakers, maar niet zo duur zoals de creative gigaworks s750, maar ik zat te denken aan de Creative Inspire T7700, is niet duur, maar ik weet niet of het een goed speakerset is.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom niet gewoon kijken wat er 2e hands te krijgen is of in een opruiming ofzo? Een versterker uit de jaren 80 kost nog maar een paar tientjes en klinkt net zo goed als een moderne versterker van 400 euro, plus dat het super degelijk spul is. Heb ik hier zelf ook lange tijd gehad.

Speakers zijn ook prima 2e hands te vinden, heb je zeker meer waar voor je geld :9

Edit:

Voorbeeldje:
2 Infinity Reference 41 mk2 @ Correct koopjeskelder: 138 euro
Pioneer A115 versterker @ Marktplaats: 25 euro
Terratec Aureon 5.1 Sky @ Pricewatch: 73 euro
Samen: 261 euro excl. verzenden

Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/audio/versterkers/24502.jpg
Pioneer versterker

Afbeeldingslocatie: http://img.gamershell.com/imagefolio/gallery/From_Articles_and_Interviews/Terratec_Aureon_51_Sky/3.jpg
Terratec Aureon 5.1 Sky

Hou je nog geld over om je te verdiepen in beter spul of spul wat je mooier vindt klinken :)

Die Pioneer versterker kun je voor iedere andere willekeurige versterker inruilen, maar 'k heb een zwak voor Pioneer O+

Als je trouwens nog wat ruimte over hebt in je budget (en dus niet op 300 afstevent, maar op 400 euro), is dit misschien nog wat leuks:

Afbeeldingslocatie: http://www1.correct.com/images/d/1d/a.jpg
Sony STR-DE345RDS 5x80W receiver: 149 euro

Je komt dan nml op 361 euro (excl. verzendkosten) uit, geen gekke prijs voor zo'n set :) Je kunt dan altijd nog surround gaan, maar je geluidskwaliteit is _zoveel_ beter dan welk computerspeakersetje dan ook :)

[ Voor 97% gewijzigd door Grrrrrene op 18-01-2004 21:13 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• syserr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 20:08

syserr

kangoeroe

Even "een heel klein beetje offtopic", TS is duidelijk op zoek naar een 5.1 of hoger setje, ik dacht in eerste instantie dat ie een 2.1 set zocht en hoopte dat mijn vragen beantwoord zouden worden, maar helaas.

Ik zoek namelijk wel een 2.1 setje, nu zijn de boxen niet zo'n probleem, de Creative Megaworks THX 2.1 250D of de Logitech Z2200 lijken me duidelijke keuzes. (aanraders of andere alternatieven iemand!?)

Maar dan de geluidskaart, gebruik nu standaard onboard AC97 sound van m'n ECS P4S5ADX+ moederbord, wil die gaan vervangen door een degelijke geluidskaart. Het lijkt er alleen op dat alle nieuwe, goed geteste, kaarten zich richten op 5.1 of hoger. Wat is een nu goede kaart icm met een van de twee bovengenoemde setjes, is voornamelijk bedoeld voor muziek (mp3, cd's, online radio etc) en heel af toe een filmpje/gamepje. Had al begrepen dat de Terratec kaarten over het algemeen beter voor muziek zijn en de Creative voor games, maar dan nog blijven er net iets te veel keuzes over en zijn er natuurlijk nog andere merken, toch!?

Vond het de moeite van een nieuw topic niet waard, de titel dekt de lading redelijk hier dacht ik zo. Het kiezen van een PC speakersysteem topic lijkt me teveel over de speakers gaan, en daar ben ik wel zo'n beetje uit.

"Nee," zei de man "hij is onze goeroe die alles kan" en ik was lekker op dreef dus ik zeg: "Nou, dat zal dan wel een kangoeroe zijn"

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
syserr schreef op 18 januari 2004 @ 23:43:
Even "een heel klein beetje offtopic", TS is duidelijk op zoek naar een 5.1 of hoger setje, ik dacht in eerste instantie dat ie een 2.1 set zocht en hoopte dat mijn vragen beantwoord zouden worden, maar helaas.
Hmm, ik zie hem als eis posten dat hij er goed muziek mee moet kunnen luisteren, daar heb je niks aan 5.1 of zelfs 7.1 en met mijn oplossing hierboven (die met Sony receiver) heb je de mogelijkheid surround te gaan, later, maar klinkt je muziek oneindig veel beter dan met een setje PC speakers, hoe stoer en THX ze ook zijn. Voor muziek zou ik nml NOOIT PC speakers meer kiezen, 'k heb ze zelf ook gehad, FPS5500 setje ofzo, maar ik heb er zoooooveel spijt van dat ik daar geld aan uitgegeven heb :/
Ik zoek namelijk wel een 2.1 setje, nu zijn de boxen niet zo'n probleem, de Creative Megaworks THX 2.1 250D of de Logitech Z2200 lijken me duidelijke keuzes. (aanraders of andere alternatieven iemand!?)

Maar dan de geluidskaart, gebruik nu standaard onboard AC97 sound van m'n ECS P4S5ADX+ moederbord, wil die gaan vervangen door een degelijke geluidskaart. Het lijkt er alleen op dat alle nieuwe, goed geteste, kaarten zich richten op 5.1 of hoger. Wat is een nu goede kaart icm met een van de twee bovengenoemde setjes, is voornamelijk bedoeld voor muziek (mp3, cd's, online radio etc) en heel af toe een filmpje/gamepje. Had al begrepen dat de Terratec kaarten over het algemeen beter voor muziek zijn en de Creative voor games, maar dan nog blijven er net iets te veel keuzes over en zijn er natuurlijk nog andere merken, toch!?
Een 5.1 kaart kan toch prima in stereo werken? De meeste kaarten hebben in hun drivers gewoon een optie om ze in stereo te laten werken. Ik gebruik ook mijn onboard geluidskaart, een soundstorm geval van nVidia.
Vond het de moeite van een nieuw topic niet waard, de titel dekt de lading redelijk hier dacht ik zo. Het kiezen van een PC speakersysteem topic lijkt me teveel over de speakers gaan, en daar ben ik wel zo'n beetje uit.
Wat voor budget heb je? Een goede terratec kaart hoeft je de kop niet te kosten lijkt me :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
syserr schreef op 18 januari 2004 @ 23:43:
Creative I-Trigue lijkt me wel een goed alternatief. (Consumer) High end 2.1 speakerset.
http://gear.ign.com/articles/378/378743p1.html

IK vrees dat zo'n versterker en zo niet echt in mijn kamer past. :|
Zo'n terratec kaart is bijvoorbeeld wel weer leuk. Wat voor een meerwaarde biedt dat t.o.v. zo'n Audigy 2 ZS, want ze liggen in dezelfde prijsklasse.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 19:57:
[...]

Creative I-Trigue lijkt me wel een goed alternatief. (Consumer) High end 2.1 speakerset.
http://gear.ign.com/articles/378/378743p1.html

IK vrees dat zo'n versterker en zo niet echt in mijn kamer past. :|
Zo'n terratec kaart is bijvoorbeeld wel weer leuk. Wat voor een meerwaarde biedt dat t.o.v. zo'n Audigy 2 ZS, want ze liggen in dezelfde prijsklasse.
De MegaWorks 250D (2.1) ook van Creative is meer high-end dan de I-Trigue.
Terratec is idd beter kwa voor muziek, maar kwa games is de Audigy2 ZS meestal meer geschikt.
Pagina: 1