[DIY] center eindelijk af! (pics - 700kb)

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
LS,

Na hier talloze "domme" vragen te hebben gepost over het "hoe en wat" is nu eindelijk mijn center af!

De (rear) center bestaat uit een klein gesloten en gedempt kistje met 2x de frs8 erin.
De (front) center bestaat uit een 13 liter BR met 2x de w100sc8 en 1x de sc10n.

Eerst gesimuleerd met winisd:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/00.JPG
Ziet er netjes uit imho

Nadat ik de speakers besteld had, heb ik eerst een testkistje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/01.JPG
cheap-ass spaanplaat, spijkerpistool, lijm, kit en rioolpijp = klaar :)

Daarna bij remo de speakertje "on the spot" in de kist geschroeft en een snelle meting gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/02.JPG

Dit is de uitkomst; precies 2000Hz (en dat terwijl ik veel hoger had willen filteren)
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/03.JPG
geen zin om te scannen, dan maar zo :)

Filter in elkaar geklungeld, en toen even "proefluisteren"...
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/04.JPG

Ondertussen begonnen met een nieuwe en nette behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/05.JPG
(deze keer snel tussen de buien door frezen en schuren!)

Ook een kistje gemaakt voor de rear center:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/06.JPG

1e laagje verf.
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/07.JPG
En ja, ik vind het nou eenmaal een mooie kleur ;)

Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/08.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/09.JPG

En deze past wél in mijn tv kast (de test kist was 1 cm te breed)
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/10.JPG
Ernaast staat dus de TL die ik afgelopen zomer heb gebouwd.
Samen met deze surrounds:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/11.JPG

En als laatste de rear-center:
Afbeeldingslocatie: http://www.oncpd.nl/teacher/center/12.JPG

What's next?
Ik wil, om de boel "compleet" te hebben, eigenlijk nog een subwoofer bouwen. Maar de TL's gaan zo bizar laag dat ik die niet echt nodig heb. Misschien de komende zomer.

Het eerstvolgende project; flightcases maken voor mijn draaitafels, óf eindelijk eens de set up in de auto upgraden (er ligt hier al een tijdje een Next Q.22 te liggen... )

Oh ja.. hoe klinkt het?
Nou.. best wel goed en strak. Ik vind het hoog wat "agressief" maar gelukkig kan ik de center apart regelen op de receiver (rxv440). Het had denk ik beter geweest als ik ook hiervoor de g20sc had gebruikt als tweeter.... Maar de sc10n is een absoluut koopje in vergelijking met de g20...

that's it :)

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 15-01-2004 00:21 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ha mooi, het is echt mijn smaak niet die kleur, maar het project kan ik zeker wel waarderen. :)

Hmm, ik zie steeds meer vette speakersboekster op Got waarvan de kleur niet helemaal mijn smaak is. :+

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

JT

VETAK y0

Ziet er goed uit !

Alleen, over die sub, die TLs zullen vast super goed klinken, alleen kunnen ze kwantitatief niet op tegen een sub qua luchtverplaatsing. Dus misschien alsnog een goed idee om het 'ha-lekkere-bas-in-mijn-maag' effect alsnog te krijgen. En daarmee bedoel ik niet dat je tafeltje trilt, want dan ben je er nog lang niet...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 00:30:Hmm, ik zie steeds meer vette speakersboekster op Got waarvan de kleur niet helemaal mijn smaak is. :+
Ik ben het niet met Play eens. Mooi blau is ook niet lelijk :) (net als mooi rood ook niet lelijk is (zie mijn fronts ;) ). Maar smaken verschillen gelukkig nog steeds :9 . Ik vind alleen de vorm van de rear center een beetje vreemd, maar dat zal wel zijn vanwegen de geringe beschikbare diepte. Je had ook een leuek dipool kunnen maken natuurlijk, dan had je nog een wat opener surround geluid gehad.

Subwoofer is altijd een toevoeging denk ik, zeker als je echt helemaal diep wil. Daarom maak ik nu eerst een sub, en ga ik dan pas de rest van de zooi (rears + center vervangen).

BTW. Is 6.1 nu echt anders heel anders dan 5.1? Ik heb een 6.1 versterker maar bij mij ontbreekt een speaker. Ik vraag me af of het het waard is er straks nog eentje te maken?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Mooi resultaat! En ik sluit me aan dat mooi blauw niet lelijk is :).

• mlevd
  • Laatst online: 25-04 12:24
Absoluut een mooi eindresultaat (over de kleur ben ook ik idd iets minder te spreken, maar smaken verschillen gelukkig)

Gaat je geluidskwaliteit niet erg achteruit vanwege het feit dat je center zo zit ingebouwd in je meubel, lijkt mij voor je lage tonen niet bijster goed.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Als de achterkant van het meubel open is is er niet al teveel aan de hand, is 'ie van achteren gesloten dan zal veel van de poortoutput inderdaad verloren gaan.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
die afwerking, hoe zit dat precies? Zie geen grondverf/plamuur etc. of heb je dat wel gebruikt? Wat voor een verf heb je gebruikt. Interessant wellicht ook voor andere bouwers.

Ik heb mijn eigen speakers 3 keer gegrond en tussendoor licht geschuurd, toen afgelakt met een strakke sikkens lak. Het resultaat is echt subliem, niet meer te onderscheiden van een speaker uit de winkel, zo strak zonder putjes of druipers. Kost wat moeite, maar is het waard.

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Kun je mij niet ook een paar van die boxen maken? Danwel in een andere kleur :p (uiteraard ben ik lief en betaal ik)

Heuj!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wow, mooi afgewerkt. Tsja, blauw zou niet echt mijn smaak zijn, maar het ziet er wel mooi uit. Ooit, in de verre toekomst, wil ik dat ook nog 's proberen: zelf speakers bouwen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ziet er best mooi uit, alleen de kleur wat te opvallend :P denk dat fineer OID mooier was geweest, maar dat maakt natuurlijk voor het geluid niet uit. Het gaat neem ik aan om visation chassis? :$ Ik ben ook nog van plan een center in elkaar te gaan schroeven, dus vandaar...

offtopic:
Grrrrrene: leer eerst een pics van nieuwe kamergenootjes maken ;) :P

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 15-01-2004 13:21 ]

• MM
  • Niet online

MM

Niks mis met visaton toch? De kwaliteit van de drivers van visaton is stukken beter dan het spul wat ze tegenwoordig meestal in mid-end hifi setjes stoppen, om over die home theatre sets nog maar te zwijgen...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Teacher, hoe klinken die TL's? (Persoons gebonden.. maar toch)

En weet je ook waar die bouwtekening zou staan?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

m.m schreef op 15 januari 2004 @ 13:39:
Niks mis met visaton toch? De kwaliteit van de drivers van visaton is stukken beter dan het spul wat ze tegenwoordig meestal in mid-end hifi setjes stoppen, om over die home theatre sets nog maar te zwijgen...
nee, nix mis mee, maar ik kwam geen merk tegen, alleen type's. Als ik een center ga bouwen wordt dat denk ook met visation OID.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
deepspace schreef op 15 januari 2004 @ 00:52:
BTW. Is 6.1 nu echt anders heel anders dan 5.1? Ik heb een 6.1 versterker maar bij mij ontbreekt een speaker. Ik vraag me af of het het waard is er straks nog eentje te maken?
Nou, alleen bij dvd's die ook 6.1 zijn is het de moeite waard. Met de Neo 6 stand is er ook nog wel iets van te maken. Maar ik heb niet voor niets erg goedkope en simpele drivertjes gebruikt voor de rear...
mlevd schreef op 15 januari 2004 @ 08:12:
Gaat je geluidskwaliteit niet erg achteruit vanwege het feit dat je center zo zit ingebouwd in je meubel, lijkt mij voor je lage tonen niet bijster goed.
De ruimte die boven de speaker zit is groot genoeg om het niet té erg te laten worden. (dat zie je niet op de foto btw..) Verder is de center gefilterd vanaf 90Hz. echt superlaag komt 'ie niet.
BuG2FiX schreef op 15 januari 2004 @ 10:00:
die afwerking, hoe zit dat precies? Zie geen grondverf/plamuur etc. of heb je dat wel gebruikt? Wat voor een verf heb je gebruikt. Interessant wellicht ook voor andere bouwers.
(laten) zagen, lijmen+schroeven, frezen, plamuren, schuren, plamuren, schuren, gronden, schuren, lakplamuren, schuren, aflakken, schuren, aflakken, schuren, aflakken.
Gronden heb ik gedaan met MDF grondverf en aflakken met flexa gelders blauw.
Euc- schreef op 15 januari 2004 @ 10:05:
Kun je mij niet ook een paar van die boxen maken? Danwel in een andere kleur :p (uiteraard ben ik lief en betaal ik)
Nee :)
_ferry_ schreef op 15 januari 2004 @ 13:20:
ziet er best mooi uit, alleen de kleur wat te opvallend :P denk dat fineer OID mooier was geweest, maar dat maakt natuurlijk voor het geluid niet uit. Het gaat neem ik aan om visation chassis? :$ Ik ben ook nog van plan een center in elkaar te gaan schroeven, dus vandaar...
De kleur is IRL donkerder, maar op de foto zien ze er idd erg licht uit. (komt door de flits)

Het zijn idd visaton chassis. (ik had wel verwacht dat "de kenners" dat zouden weten).
Waarom visaton? Je kan je helemaal gek laten maken en allerlei exotische en peperdure chassis kopen, maar dat was mijn uitgangspunt niet. Ik wil "value for money".

Ik denk dat ik met de gemaakte kosten 600-700 euro, niet bijgehouden) een heel goed resultaat heb bereikt. Iig beter dan wat ik voor hetzelfde geld in de shops had kunnen kopen.
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 16:13:
Teacher, hoe klinken die TL's? (Persoons gebonden.. maar toch)
En weet je ook waar die bouwtekening zou staan?
Die TL's klinken PERFECT. fris hoog en een ultradroog en diep (28Hz!) laag.
De bouwtekeningen komen uit de hobby-hifi en liggen nu in je mailbox als het goed is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 15-01-2004 20:37 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:09
Netjes gedaan :)

Ik heb ook al veel te lang niks meer gedaan aan speakers bouwen.
Help eens een excuus te verzinnen om een nieuw setje te bouwen :D

Heb wel vanmiddag een practicum gedaan dat ging over het meten van trillingen in constructies. Ik zag hele goeie mogelijkheden om deze technieken toe te passen op behuizingen van speakers. Binnenkort maar eens gaan babbelen met de docent :)

Blauw is een mooie kleur. Zwart sucked >:)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leg je dat m'n vriendin eens uit dan? Ik vind houtkleur mooier, maar zij wil zwart :P Ik vind zwart zo stemmig in de huiskamer, maar ach, ik kan er wel mee leven hoor ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik vind de speakers in de rear center net pc-speakers... ze zullen vast wel hi-fi zijn maar bij het zien ervan kan ik me niet voorstellen dat ze iets goeds bij dragen

maar ik heb er geen verstand van hoor.. ik heb nog nooit de eer gehad om een rear center te horen

• MM
  • Niet online

MM

Dat zijn het ook, ik heb pas 2 frs8 speakertjes uit een 8 jaar oude pc speakerset gehaald (doosje van plastic, nepBR pijpje erin :/ )

[ Voor 73% gewijzigd door MM op 16-01-2004 07:17 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Pixal schreef op 16 januari 2004 @ 01:39:
ik vind de speakers in de rear center net pc-speakers... ze zullen vast wel hi-fi zijn maar bij het zien ervan kan ik me niet voorstellen dat ze iets goeds bij dragen

maar ik heb er geen verstand van hoor.. ik heb nog nooit de eer gehad om een rear center te horen
De rear is ook bedoeld als "aanvulling" in mid en mid-hoog. Daarom heb ik ook geen peperdure chassis gekocht.

De frs8 wordt idd bijna overal voor gebruikt (dus ook voor pc speakers), maar je zou je verbazen over het redelijke geluid wat er uit komt. Voor het geld (12 euro ofzo) is het echt een prima ding.

Bij films als U571 of finding nemo hoor je af en toe wat geluidseffecten specifiek uit de rear komen, en dan is het wel leuk.

• JT

JT

VETAK y0

En toch zou ik nog willen weten wat je vind van wat ik heb gezegd over een sub, dus als je daar even op zou kunnen antwoorden :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JWO
  • Laatst online: 23:36

JWO

ehm, zo te zien heeft ie visaton w170s chassis gebruikt in de TL'ers heb jij die ooit gehoord ;) ;)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Heel mooi gedaan. :) Persoonlijk vind ik het blauw ook wel mooi.

Voor het geïnvesteerde geld had je gok ik in de winkel minimaal het dubbele uit moeten geven voor gelijkwaardige spullen. :)

Aannames zijn fataal.

• JT

JT

VETAK y0

Ja, das het leuke van zelfbouw he :)

Ecodan warmtepomp

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
JT schreef op 16 januari 2004 @ 13:44:
En toch zou ik nog willen weten wat je vind van wat ik heb gezegd over een sub, dus als je daar even op zou kunnen antwoorden :)
Ok ok...

Zoals ik al schreef, er komt een sub. Geen paniek dus.. Maarreh.. Je moest eens weten wat voor een vreselijke lage bas er uit een TL komt :)
JWO schreef op 16 januari 2004 @ 13:48:
ehm, zo te zien heeft ie visaton w170s chassis gebruikt in de TL'ers heb jij die ooit gehoord ;) ;)
klopt helemaal :)

enneh, tnx voor de complimentjes allemaal; ga zo door 8)

• JT

JT

VETAK y0

Sorry, wou niet opdringerig zijn hoor :) Je moet het helemaal zelf weten :)
Zoals ik al schreef, er komt een sub. Geen paniek dus.. Maarreh.. Je moest eens weten wat voor een vreselijke lage bas er uit een TL komt :)
Dat geloof ik gelijk ! Alleen kan je met 2 16cm woofertjes niet de druk krijgen van 1 30cm woofer. Je kan die maken en alleen aanzetten als je films gaat kijken, zodat je met muziek puur alleen de kwaliteit hebt van je TL's :)

Ecodan warmtepomp

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik weet wat een 30 cm woofer kan doen; ik heb er een in mijn auto :)
Maar je moet even bedenken hoe een TL werkt en waar die bizar lage bassen vandaan komen.

Ik ga nu eens een beetje bedenken welke sub het gaat worden; hou ik het bij visaton, of ga ik voor een peerless+slave. Ik koop gewoon nog een paas hobby-hifi's, daar staan wel leuke ontwerpjes in af en toe ;)

• JT

JT

VETAK y0

Ja, het gaat mij ook niet om hoe laag het gaat ofzo, ik weet wat TLs zijn :) Het gaat mij alleen om de luchtdruk.

Ecodan warmtepomp

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Over een paar maandjes weten jullie wat een 10 cm Raveland woofertje in een TL doet :o

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 16:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heel mooi teacher. Kun je nu eindelijk es vanmuziek genieten ;)

Maar ... wat ga je nu bouwen voor de volgende contest?

offtopic
Raymond schreef op 16 januari 2004 @ 00:41:
Netjes gedaan :)

Heb wel vanmiddag een practicum gedaan dat ging over het meten van trillingen in constructies.
He, een fietsemaker? ik dacht dat jij meer in de E- hoek zat? >:)

• JT

JT

VETAK y0

Wekkel schreef op 18 januari 2004 @ 22:44:
Over een paar maandjes weten jullie wat een 10 cm Raveland woofertje in een TL doet :o
Binnenkort ga ik is 2 TLs maken met 13cm woofertjes :P

Kan je is online komen op ICQ ?

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 18-01-2004 23:19 ]

Ecodan warmtepomp

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Wekkel schreef op 18 januari 2004 @ 22:44:
die had je toch al gemaakt? of waren dat 13cm ravelands? ;)
Indoubt schreef op 18 januari 2004 @ 23:09:
Maar ... wat ga je nu bouwen voor de volgende contest?
Volgende contest?? :D

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 16:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

Razorfist schreef op 18 januari 2004 @ 23:27:
[...]

[...]

Volgende contest?? :D
ff stangen, hij heeft net alles af 8)

• Raymond
  • Laatst online: 21:09
Indoubt schreef op 18 januari 2004 @ 23:09:
He, een fietsemaker? ik dacht dat jij meer in de E- hoek zat? >:)
Nope, bedrijfskunde :*)

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Razorfist schreef op 18 januari 2004 @ 23:27:
[...]

die had je toch al gemaakt? of waren dat 13cm ravelands? ;)
Dat waren 13 cm Ravelands ;)

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 19:45
teacher schreef op 15 januari 2004 @ 17:15:

Ik denk dat ik met de gemaakte kosten 600-700 euro, niet bijgehouden) een heel goed resultaat heb bereikt. Iig beter dan wat ik voor hetzelfde geld in de shops had kunnen kopen.
Toch niet alleen voor die center? of wel voor je hele set is het weer wat weinig?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
tatata schreef op 21 januari 2004 @ 23:04:
[...]

Toch niet alleen voor die center? of wel voor je hele set is het weer wat weinig?
Voor de hele set.

als ik even snel reken kom ik op 450 euro voor chassis en filterspul.
Dan nog kabel, aansluitmateriaal, dempmatten, lijm, hout, soldeer, schroefjes, plamuur en verf enzo.

Dus nee, voor een hele set is dat niet veel geld. En ik durf best een luistertest aan met een setje uit de shops voor hetzelfde geld. ;)

Pagina: 1