PC boot alleen na BIOS reset

Pagina: 1
Acties:

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57
Het is allemaal begonnen na het schoonmaken van mijn pc met de stofzuiger.

De pc bootte de ene keer wel door naar de ESCD/DMI pool en crashte daar vervolgens en de andere keer bleef hij hangen bij het geheugen.

Na wat onderzoek bleek dat het geheugen niet goed was, dus ik heb 1 reepje eruit gehaald en sindsdien gaf hij geen geheugen-error meer aan.
Toen heb ik mijn bios gecleared door een jumpertje te verzetten, na op F1 te hebben gedrukt bootte hij helemaal door tot in Windows en alles werkte prima! Hij moest alleen nog wat nieuwe hardware installeren(ik neem aan dat dat door die reset komt).

Toen ik de computer opnieuw wilde opstarten bleef hij weer hangen na de RAM-check. De diagnostics leds geven aan dat hij hangt bij "Early Chipset Initialization". Als ik het BIOS dan weer reset dan werkt het gewoon weer prima en kom ik weer in windows.

Verder valt het me op dat de jumper om het BIOS te clearen verkeerd om staat. 1 en 2 is clear CMOS en 2 en 3 is keep data. Nu wil hij alleen booten als de jumper op 12 staat, en met 23 cleart ie het CMOS. :?

Ook merk ik dat de kast statisch geladen is, als ik mijn kast een lik geef :+ dan voel ik een kleine schokje.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 12:58

Turkish

zhé germans

Hang je kast eens aan een geaard stopcontact en probeer eens via een metalen verbinding met je verwarming de kast weer neutraal geladen te maken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Casteloni
Turkish schreef op 29 december 2003 @ 12:57:
Hang je kast eens aan een geaard stopcontact en probeer eens via een metalen verbinding met je verwarming de kast weer neutraal geladen te maken ;)
Heb ik ook gedaan, ben even met de kast naar beneden gehobbeld en aangesloten op een geaard stopcontact, pc eventjes aangezet en daarna weer aangesloten. Toen hij weer aan het booten was (op een ongeaard stopcontact) was hij niet statisch.

Maar als ik hem uit doe, en daarna weer aan is hij weer statisch. Het rare is dat de pc altijd (stabiel) op een ongeaard stopcontact heeft gewerkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is je bak wel geaard aangesloten?
grote kans dat het daardoor misgaat

• Turkish

Turkish

zhé germans

VampireSlayer schreef op 29 december 2003 @ 13:00:
[...]

Heb ik ook gedaan, ben even met de kast naar beneden gehobbeld en aangesloten op een geaard stopcontact, pc eventjes aangezet en daarna weer aangesloten. Toen hij weer aan het booten was (op een ongeaard stopcontact) was hij niet statisch.

Maar als ik hem uit doe, en daarna weer aan is hij weer statisch. Het rare is dat de pc altijd (stabiel) op een ongeaard stopcontact heeft gewerkt.
Ik zou als extra dan boven een electiciteitsdraadje standaard van je kast naar je verwarming laten lopen, zodat altijd je statische electriciteit wordt afgevoerd :)

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 17:39

Strikie

Athletics

Druk je geheugen nog eens extra aan.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-07 14:44
Is je batterijtje nog goed?

• Casteloni
De pc is nu aangesloten op een geaard stopcontact. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Ik neem aan dat het bovenste D-led 1 is, in dat geval is het dus dat Early Chipset Initialization probleem, anders hangt ie bij Assign IRQ to PCI device, maar volgens mij gebeurt dat pas na het initialiseren van de IDE-devices.

Om nog maar even wat meer info te geven: Het betreft een MSI K7T Turbo met momenteel 128 mb ram , een pci videokaartje, 1,1 ghz thunderbird , cd-brander, dvd speler en een 40 gig maxtor HD.

Als het geheugen er niet goed in zou zitten dan zou ik dat af moeten lezen op het D-led. Het lijkt me sterk dat het batterijtje na een keer stofzuigen opeens leeg is?

Dus : Waarom krijg ik geen Early Chipset Initialization error als ik mijn cmos heb gecleared en wel als ik een keer reboot! De error krijg ik dan na de RAM-check en voor het initialiseren van de IDE-devices.

[ Voor 5% gewijzigd door Casteloni op 29-12-2003 13:42 ]

• Turkish

Turkish

zhé germans

Het kan wel met je batterijtje te maken hebben, als die niet alles goed opslaat in het bios :P

• Casteloni
Ik ben al (wat) verder. Het ligt zeker niet aan de batterij want die error code zie ik niet langs het D-led komen, voor de zekerheid heb ik er toch maar een andere ingedaan.

Het is dus toch de Assign IRQ to PCI device error. Als oplossing voor het probleem staat er STOP |:( Ik kan nergens informatie vinden over dit probleem, ook op de website van MSI is niks te vinden.

Deze error doet zich niet voor als de BIOS net gereset is, en soms na een paar keer rebooten lukt het wel om te booten. Maar 9 van de 10 keer lukt het niet.

Wie-o-wie?

• Casteloni
Gisteravond nog 1 laatste poging en gelukkig werkt nu weer :)

Het bleek te liggen aan mijn PCI Videokaart, in elk PCI slot ga hij voor problemen tijdens het booten. Nu ik hem eruit heb gehaald werkt het weer prima. Ik moet er nog een AGP kaart inzetten, maar ik neem aan dat dat geen probleem is.
Pagina: 1