[9600pro] oeps, chipje naast gbu deraf gesloopt

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-08 13:06
beste mensen, zoals jullie misschien in de topic titel kunnen lezen heb ik iets ontzettend oerstoms gedaan :) ik heb zoon minichip van, ongeveer paar milimeter te groot eraf gesloopt terwijl ik koelpasta aan het schoonmaken was.

ik was namelijk bezig om de zalman passiefe koeler de zm80c-hp te installeren en voordat ik nieuwe koelpasta erop zou doen even schoonmaken...

nou mensen ik jullie niet aanraden om iets te ruig over die chipjes te gaan met je alcohol doekje, want ik hoorde iets breken er was er eentje af :|

het kaartje is een mad view ati radeon 9600 pro 256 mb nou wilde ik jullie vragen hoe kan ik dit oplossen en heb ik nu een probleem? ik bedoel waar dient dat chipje voor en kan ik het nog solderen of wat dan ook?

hij doet het nu nog wel ik heb nog normaal beeld alleen ik durf even geen need for speed underground te starten....

dus: weet iemand waar dit chipje voor dient en of ik het kan solderen ofzow of dat het geen reet boeit...

[ Voor 4% gewijzigd door Mx-KAEY op 25-12-2003 10:46 ]

-- Mx-Generætion --

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer het eens of-ie het doet? :P
* anandus denkt dat het niet lukt :)
Als-ie het doet? Wat is het probleem? Gooi eens een goede stress-test eroverheen?

En zonder paatje ofzo weten we natuurlijk niet waar je het over hebt ;)

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 25-12-2003 01:24 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

wat staat er op de chip? type nr of wat dan ook.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wat staat er op die chip? Je geeft voor het goede net iets te weinig info. :)

Edit:
Laat. :z

[ Voor 11% gewijzigd door bazs2000 op 25-12-2003 01:23 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:59

Turkish

zhé germans

Maak eens een foto van het ontbrekende chippie, kan er tenminste iemand bepalen of dat nog te solderen valt ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:38
vorige keer je amd'tje vern**kt
weg core

nou je gloednieuwe gpu

is nix he BIG, onhandig ben jij!!!
volgende keer maar aan een expert
overlate 8)7 :+ :Y) :P :9 >:)

• Master_Egg
  • Laatst online: 25-08 22:25

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

sjaa als het geheugen is wat dan waarschijnlijk met meerdere pinnen vast zit aan je videokaart dan is er denk ik weinig hoop voor het zelf terug solderen of iets dergelijks. Hopelijk voor jou is het geen essentieel geheugen voor de werking van de videokaart. Als dat het niet is dan zal je kaart het zoals wat ik op dit moment van jou hoor nog wel doen. Het zou dan kunnen dat bijv. een functie zoals ik zeg maar wat,.. voltage monitoring uitvalt... iets wat niet perse direct invloed zou hoeven hebben op de werking van je videokaart.

Ps. geen garantie meer mogelijk?.. als het componentje zo klein is dan zal het ze vast niet opvallen bij het inruilen >:)

• Mx-KAEY
ik zal is ff tjekken voor een plaatje op inet digicam net uitgeleend namelijk :D

ik denk dat et de cache geheugen is van gpu...

-- Mx-Generætion --

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het zal wel geen geheugen zijn, aangezien geheugenchips meestal wel 40 pinnetjes hebben en je die er dus niet zomaar vanaf slaat.. waarschijnlijk is het een condensator ofzo.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Kan evengoe weerstandje voor voltregeling zijn , dan staat er nu iets meer volt op je core maar das ook al :)

• Mx-KAEY
kheb plaatje op inet gevonden waar je die chip ook op ziet...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/i.karatas/radeon9500-gpu.jpg

ik voel me echt beroerd....

ennehm voordat ikkem trug stuur wilk tog ff kijken of ik er mee doorkan gaan of kan solderen... trugsturen is laatste optie benk dat ding weer kwijt een paar weken :(

-- Mx-Generætion --

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Mx-KAEY schreef op 25 december 2003 @ 01:42:
kheb plaatje op inet gevonden waar je die chip ook op ziet...

[afbeelding]

ik voel me echt beroerd....

ennehm voordat ikkem trug stuur wilk tog ff kijken of ik er mee doorkan gaan of kan solderen... trugsturen is laatste optie benk dat ding weer kwijt een paar weken :(
t's een weerstand... kan je misschien wel terug solderen. (steady hand is alleen wel vereist) Btw. erg veel printbanen omheen.... 't zal heel moeilijk worden de kans op beschading van andere printbanen/ componenten is groot. Vooral als je geen ervaring hebt! Denk dat garantie beste optie is.

[ Voor 18% gewijzigd door Master_Egg op 25-12-2003 01:53 ]

• Mx-KAEY
maar kan het kwaad alsket gewoon zo laat en lekker zwaar ga gamen ik bedoel waar dient dat weerstandje voor dattie niet doorbrandt ofzow? dats wat ik wil weten... en alskem wil solderen het originele dingetje proberen terug te solderen of gewoon nieuw tin erop ofzow? (ps kheb nog nooit gesoldeerd maar heb wel zoon bout en mijn handen trillen alsof ze parkinson hebben :+)

-- Mx-Generætion --

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Weerstandje, niet zo spannend dus :) Kun je zo terugsolderen :)

/edit: wel refreshen ipv de draad 4 minuten open te laten staan Bolk! :(

[ Voor 38% gewijzigd door Bolk op 25-12-2003 01:50 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Mx-KAEY
kanket niet gewoon zo laten? ik bedoel het zal toch wel ergens voor dienen ? :+ en... moet er niet een weerstand tussen gewoon tin?

[ Voor 67% gewijzigd door Mx-KAEY op 25-12-2003 01:53 ]

-- Mx-Generætion --

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Kun je doen, alleen je moet je wel realiseren dat de kans bestaat dat ie te warm kan worden door een te hoge spanning. Samenvattend: ze fikt uit :P

• Mx-KAEY
aha... dus mijn keuzes zijn:

1 goede koeling vereist: zm80c-hp er weer opbouwe ;) met 80mm fan datter op blaast...

2 of wat tin op solderen en hij is weer als vanouds...

correct?

[ Voor 3% gewijzigd door Mx-KAEY op 25-12-2003 01:59 ]

-- Mx-Generætion --

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tin met weerstand dan eej :) Anders breng je em ff naar een electro boer, die zet dat dingetje er voor een euro wel weer op denk ik.

De mogelijkheid bestaat dat ie te hoog in spanning oploopt. Dat het weerstandje eraf is betekent niet dat er niets kan gebeuren. Ze zetten dat ding er niet voor jan lul op. Ik zou zelf proberen dat ding erop te zetten of anders als RMA terug te sturen. Je kan er een dikke koeler opzetten, maar of dat de oplossing is kunnen ze alleen bij Ati zeggen.

Ik zou geen risico nemen. Tis toch een prijzig kaartje :)

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:05
gewoon iemand vragen die GOED kan solderen, je moet dan dat oude transistorretje er weer op solderen

• Mx-KAEY
lol dat oude transistorretje wordt een kutklus :D dat ding is maar 2 mm groot ofzow! hij wordt idd wel erg warm...

alsket zelf zou solderen zeg maar dan maaktet niet uit datter iets teveel tin oppet printplaatje komt? alsk de rest van de weerstandjes maar niet raak en niet de ene kant van de andere kant van het weerstandje raak toch? dat is toch wel een beetje het idee...

trugsturen lijkt mij geen optie ik bedoel wat voor smoes kank hier nou weer op verzinnen :D

-- Mx-Generætion --

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Productiefout? :P

Terugsturen: "Ding doet raar"

Zonder visuele schade that is. Als je met je schroevendraaier 8 banen hebt geraakt wordt het een ander verhaal :)

[ Voor 56% gewijzigd door Bolk op 25-12-2003 02:10 ]

• Bliep
uhm lijkt me niet zo moeilijk:

Je moet eerst het transistorretje aan de uiteinden vertinnen, dan houd je hem op de plek waar ie moet komen (VASTHOUDEN !!) en druk je met de hete soldeerbout op de uiteinden net zolang totdat het tin smelt, en dan METEEN weer met de soldeerbout weg !!! BLIJVEN VASTHOUDEN MET EEN TANG OFZO !!!! Dan doe je de andere kant :)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Killerhond schreef op 25 december 2003 @ 02:04:
gewoon iemand vragen die GOED kan solderen, je moet dan dat oude transistorretje er weer op solderen
t's toch een resistor :? geen transistor :?

Ps. nee het tin mag niet het koper van de andere printbanen raken. Ik weet niet hoe het zit met een eventuele beschermlaag?

[ Voor 13% gewijzigd door Master_Egg op 25-12-2003 02:20 ]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Andere banen raken is geen probleem denk ik. Tin plakt toch niet op die banen wegens de protectie laag.

• Mx-KAEY
@ die bananengast :D

HOE WIL JE IN GODSNAAM DAT IK DAT DING VAN 2 MM VASTHOUDT MET EEN TANG :+ LOL

ik denk dat het een onmogelijke taak voor mij wordt ommem te solderen... ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft....

en niemand weet ook niet precies waar dat resistorretje voor is?

en ik hoor nog graag smoes suggesties :D

-- Mx-Generætion --

• Bliep
Master_Egg schreef op 25 december 2003 @ 02:11:
[...]

t's toch een resistor :? geen transistor :?

Ps. nee het tin mag ook geen andere printbanen raken.
wat jij zegt :P "wij tweakers weten wat we bedoelen :+ "

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Killerhond schreef op 25 december 2003 @ 02:10:
uhm lijkt me niet zo moeilijk:

Je moet eerst het transistorretje aan de uiteinden vertinnen, dan houd je hem op de plek waar ie moet komen (VASTHOUDEN !!) en druk je met de hete soldeerbout op de uiteinden net zolang totdat het tin smelt, en dan METEEN weer met de soldeerbout weg !!! BLIJVEN VASTHOUDEN MET EEN TANG OFZO !!!! Dan doe je de andere kant :)
ja vooral lekker heet 8)7 dat alles wegsmelt. :P zat eerder te denken aan zo'n hele ligte (emmzz ben ik nou woordblind of hoe zit dat :? ligte ziet er gaar uit) soldeerbout.
wat jij zegt :P "wij tweakers weten wat we bedoelen :+ "
hehe wou je zeggen dat ik geen tweaker ben :/ :P :+

edit:

hehe natuurlijk ik begrijp :D

[ Voor 24% gewijzigd door Master_Egg op 25-12-2003 02:25 ]

• Bliep
Master_Egg schreef op 25 december 2003 @ 02:14:
[...]

ja vooral lekker heet 8)7 dat alles wegsmelt. :P zat eerder te denken aan zo'n hele ligte (emmzz ben ik nou woordblind of hoe zit dat :? ligte ziet er gaar uit) soldeerbout.

[...]

hehe wou je zeggen dat ik geen tweaker was :/ :P
lichte

iedereen @ GoT is tweaker, jij snapte me toch ook wel? :)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Killerhond schreef op 25 december 2003 @ 02:24:
[...]

lichte

iedereen @ GoT is tweaker, jij snapte me toch ook wel? :)
das toch lichte in de zin van een licht kleur ? damn i am confused 8)7

Verwijderd

ik heb dit probleem ook gehad toon ik mijn ati 950 128mb gemod heb naar een 9700 pro door zo een weerstandje te veranderen van positie.
Het is een weerstandje dat bij jouw losgekomen is.
Ik kreeg dit niet zomaar los >:)
Bij mij is het gelukt hem er af te solderen :P
en zelf hem daarnaast weer vast te solderen.

resultaat: een goed werkende 9700pro _/-\o_

Het vraagt wel een vast hand maar het is doenbaar.
en een goede fijne soldeerbout en een vergrootglas en pincet

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 02:38 ]

Verwijderd

ik snap niet waarom ze je adviseren te risikeren je kaart te verkloten? je hebt toch garantie? als je gaat zitten solderen is je garantie weg want ze zien het heus wel. als het je niet lukt of de kaart fikt over 3 maanden alsnog uit ziet de fabrikant het alsnog. wat wou jij dan vertellen? ik heb GEEEEEEEN idee waarom het lijkt alsof ik het zelf heb gesoldeerd meneer.... O-)

pas als je geen garantie meer heb, of overduidelijk is dat je geen garantie kan claimen omdat bijv. je kaart in tweeen is gedeeld, dan pas moet je zelf aktie ondernemen omdat je eigenlijk bar weinig te verliezen heb. je moet natuurlijk een pincet gebruiken, zo 1 heb ik ook gebruikt om de ledjes van een nokia 8210 te solderen die ongeveer net zo groot zijn als die weerstandje die je hebt "gesloopt"

[ Voor 218% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 08:54 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Persoonlijk zou ik voor garantie claimen, de weerstand (of condensator) behoort absoluut niet los te geraken door schoonmaken, de soldering was dus niet goed genoeg (productiefout)

Willen ze geen garantie geven is het altijd nog te solderen, en is eenvoudiger dan je denkt.
soldeerbout mag heet maar hou het contact met de smd zo kort mogenlijk (voldoende om de soldering weer vast te krijgen)
gebruik GEEN extra tin, nergens voor nodig en alleen maar kans dat je andere printbanen beschadigd.

Verwijderd

ooit van een pincet gehoord?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Vierkant228 schreef op 25 december 2003 @ 07:18:
Persoonlijk zou ik voor garantie claimen, de weerstand (of condensator) behoort absoluut niet los te geraken door schoonmaken, de soldering was dus niet goed genoeg (productiefout)
Op dat punt zit er een koeler boven (Correct me if i'm wrong) dus daar zullen ze niet echt voor vallen lijkt mij. En welke boer poetst zijn videokaart nou? :P

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-08 21:20
over het trug sturen van zo'n kaart , volgens mij is dat het beste en als je gewoon eerlijk bent , zovan ik heb hier op de eens of andere manier iets afgebroken dan willen ze het vaak wel repareren al dan niet tegen betaling. Maar ik zou er best geld voor over hebbben.

/ beetje off topic
ik heb ook 2 van die dingen van mn vid kaart afgebroken ( zaten onder mem) en dat merkte je goed in winows , overal pixels op de verkeerde plaats dus die wordt binnenkort opo gestuurd. het is een gf4 ti4600 waarvan net de gaantie is verlopen maar nu wil de groothandel de schade waarschijnlijk wel vergoeden :)

btw is er op zo'n ding ook een plus en min?

LinkedIn
BlackIntel

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op een weerstand? Nee. Dan zou het een diode zijn bijv :)

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
bolk, je hebt helemaal gelijk, niet aan gedacht.

dan maar ff soldeerbout er op.

• Mx-KAEY
Bolk schreef op 25 december 2003 @ 09:47:
[...]

.... En welke boer poetst zijn videokaart nou? :P
nou deze boer die een zalman zm80c-hp wilde installeren op z'n videokaart en eerst de oude koelpasta eraf wilde halen...

maar idd die weerstandjes horen er niet zomaar af te gaan...

ik denk dat ik maar is een mailtje ga sturen naar het bedrijf waar ik hem vandaan heb en dan kijken of het onder de garantie valt! want ik heb dat ding niet eens een week!!!

maar solderen is een laatste optie denk ik.

-- Mx-Generætion --

Verwijderd

Mx-KAEY schreef op 25 december 2003 @ 02:13:en ik hoor nog graag smoes suggesties :D
strookje constructietape? }:O :+

Maar nee, ik zou me er niet aan wagen, als je zo'n vaste hand hand hebt dat je de resistortjes er af sloopt, zou ik niet nog eens met een soldeerbout in de buurt van me vidkaart kopen, om iets van 2 mm lengte te solderen. :+ Dan kan je de garantie wel gedag zeggen. Probeer een nieuwe te krijgen, mocht dat niet lukken, sjah dan maar wel proberen. Zijn toch geen leuke games de laatste tijd uitgekomen, dus je kan je GF2 van je broertje afpakken voor die tijd. :+

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik weet eigenlijk wel heel erg zeker dat Ati geen garantie geeft op dit soort gevallen. De koeler die Ati erop heeft gezet is toerijkend. Als jij alternatieve koeling gaat toepassen vervalt je garantie.

• Mx-KAEY
en als ik zeg dat ik koelpasta erop wilde smeren omdat standaard bagger is...

het gaat niet om wat ati zegt he het gaat om de fabrikant in dit geval mad view :+ en ik vontem al zo goedkoop :D :D

-- Mx-Generætion --

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topic gaat inmiddels niet echt ergens meer over.. en van tips om garantie te claimen bij user-abuse worden we ook niet echt blij.

Mocht de TS nog vragen hebben kan hij een nieuw (specifieker) topic openen in Casemodding & Elektronica, want daar hoort dit thuis :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.