[Discussie] Opvolger van DDR: DDR-II

Pagina: 1
Acties:

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Het DDR-II discussie topic

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/16627/full.jpg
(Infineon toont unbuffered DDR-II BGA based DIMM met 667MHz CL4 512Mbit chips)

In het eerste of tweede kwartaal van 2004 kunnen we de eerste DDR-II chipsets en modules in de winkels verwachten. DDR-II heeft, tov DDR-I, een aantal belangrijke verbeteringen meegekregen zodat de komende vier of vijf jaar de meeste servers, workstations, notebooks en desktops van deze geheugensoort zullen worden voorzien. De DDR-II standaard levert niet alleen hogere kloksnelheden, maar belooft tegelijkertijd zuinigere geheugenchips die nog eens goedkoper te maken zijn. Het succes van DDR-II ligt dan ook niet alleen aan de technische specificaties, maar natuurlijk ook aan de goedkeuring van bedrijven zoals Intel, Samsung, IBM en Infineon die uitmaken van JEDEC.

Technische bijzonderheden

SDRAM overzicht:
Item
DDR-II SDRAMDDR-I SDRAMSDR SDRAM
Prefetch
4-bit2-bit1-bit
Core frequency
100 MHz100 MHz100 MHz
Klok frequency
200 MHz100 MHz100 MHz
Externe bus
400 Mbps200 Mbps100 Mbps
Voltage
1.8 v2.5 v3.3 v
Pincount
240 pins184 pins168 pins

Het grootste verschil tussen DDR-I en DDR-II is te zien in de bovenstaande tabel. Door de prefetch aan te passen zodat er niet twee maar vier bits per keer uit de core worden gelezen, was het ook noodzakelijk om de klok frequency van de I/O buffer te verdubbelen. Een 100MHz I/O buffer (DDR) kan immers maar twee bits per klok verwerken. Een dubbel zo snelle I/O buffer kan logischerwijs de 4-bit prefetch van een 100MHz core (DDR) aan, en hiermee is het balans gemaakt. Op zowel de op- als neergaande klokflank wordt een bit vervoerd, dus in dat opzicht is DDR-II gelijk aan DDR-I. QDR, daarentegen, kan zowel op de op- als neergaande klokflank twee bits vervoeren. Doordat er op de externe bus in feite nog steeds maar twee datapakketjes per klok te vinden zijn mag ook dit geheugen zich een lid van de DDR familie noemen.

De volgende illustratie maakt het concept waarschijnlijk iets duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/16626/full.jpg

Een 100MHz DDR-II chip is goed voor een externe bus van 400Mbps, in tegenstelling tot een 100MHz DDR-I chip die het dus met 200Mbps effectief moet doen. Een gelijk geklokte DDR-II chip kan tweemaal de hoeveelheid bandbreedte leveren, en hierdoor is het mogelijk om met 100MHz en 133MHz chips al zeer snelle DDR-II modules te bouwen, namelijk DDR-II 400 en DDR-II 533.

Een ander technisch verschil is het voltage wat de chips consumeren. Waar DDR-I het nog met 2.5V moet doen, is DDR-II al tevreden met 1.8V. Zowel de I/O als de core kunnen rekenen op deze reductie, hierdoor zal de energieconsumptie van geheugenmodules lager uitvallen. Vooral met de grotere modules (4GB bijvoorbeeld) kan dit verschil al snel oplopen tot 10 Watt. Bovendien zal dit lagere voltage in combinatie met de gereduceerde kloksnelheid van de geheugenchips waarschijnlijk een minder warme geheugenmodule tot gevolg hebben. De heatspreaders die je bij sommige hooggeklokte DDR modules krijgt, zal je dus (even) moeten missen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/table/spacer.gif

Meer info:
LostCircuits met een zeer technische omschrijving van DDR-II
Omschrijving van DDR-II in de PMG RAM FAQ

DDR-II hardware

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17310/full.jpg
Elpida toont registered 2GB DIMM met 36 FBGA based 512MBit DDR-II chips

De meest gestelde vraag rondom DDR-II is welke hardware DDR-II zal ondersteunen. Kan ik DDR-II in mijn huidige moederbord kwijt? Wanneer komt de Athlon met ingebakken geheugencontroller die DDR-II zal ondersteunen? Welke chipsets van Intel zal de nieuwe geheugensoort ondersteunen? Wanneer komen de eerste moederborden?

Wat ik met zekerheid durf te zeggen is dat DDR-II modules qua pincount anders zullen zijn dan de DDR-I modules. De pincount heeft men moeten verhogen van 184 naar 240, het is hierdoor onmogelijk om een DDR-II module in een DDR-I slot te plaatsen. Voor de rest is het aannemelijk dat de processor -, chipset- en moederbordfabrikanten allemaal zo rond dezelfde tijd met DDR-II producten zullen komen. Een Athlon 64 FX met ondersteuning voor DDR-II zal waarschijnlijk pas in de vorm van socket 939 op de markt komen. Intel zal met haar Grantsdale chipset DDR-II introduceren aan het Pentium platform. En moederbordfabrikanten zullen ook rond die tijd met nieuwe moederborden komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17235/full.jpg

De bovenstaande afbeelding laat de planning van Intel zien mbt DDR-II. Volgens intel zal de vraag naar DDR-II SDRAM steeds groter worden dan de vraag naar DDR SDRAM naarmate we verder in de toekomst kijken. Zo zal Intel in de eerste helft van 2004 de eerste bankjes DDR-II op de markt brengen. Deze reepjes zullen op 400 en 533MHz draaien wat mooi aansluit op een 1066MHz FSB.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/table/spacer.gif

Meer info:
Intel chipset Grantsdale-G ondersteunt dual-channel DDR-II
Intel toont DDR2-plannen in zijn roadmaps
Asus laat Athlon 64 moederbord met DDR-II ondersteuning zien

[ Voor 10% gewijzigd door silentsnow op 08-12-2003 23:05 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 21:33
Alhoewel Intel en AMD in haar next gen chipsets vanaf Q1 en Q2 DDRII support zullen bieden zal het nog enige tijd duren voordat het ook aanslaat. Het is op dit moment nog duur, en daarnaast biedt DDRII 400 niet echt een snelheidsvoordeel boven DDR400, tenminste geen snelheidsverschil dat het verschil in prijs rechtvaardigd. Wat wel een groot voordeel is dat DDRII veel minder stroom verbruikt.

Intel geeft zelf in haar roadmaps aan dat Prescott LGA 775 in Q2 nog maar 2% van de totale intel CPU sales uitmaakt, in Q3 zal dat 12% zijn en in Q4 van 2004 spreekt intel over 25%. En daarbij moet ook nog in gedachten worden genomen dat er bv op Grantsdale gebaseerde mobo's komen die geen DDR2 supporten.

[ Voor 30% gewijzigd door The Source op 06-12-2003 12:50 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien is het handig die tabel even naar tekst te converteren en er voltage en bandbreedte bij te zetten.

En waar zijn die 56 extra pins voor nodig?
Spellingscontrole uitvoeren op de tekst is misschien ook wel handig.

[ Voor 37% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-12-2003 12:56 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 16:34
Mooie startpost kerel! ;)

DDRII was toch niet zo snel als DDR-I bij grafische kaarten? Of haal ik nu twee dingen door de war :?

Verwijderd

Oguz286 schreef op 06 december 2003 @ 12:57:
Mooie startpost kerel! ;)

DDRII was toch niet zo snel als DDR-I bij grafische kaarten? Of haal ik nu twee dingen door de war :?
Alleen als het DDR2 geheugen 128bit was, dan zal het idd slomer zijn dan 256bit DDR 1.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 16:34
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:55:
[...]

Alleen als het DDR2 geheugen 128bit was, dan zal het idd slomer zijn dan 256bit DDR 1.
Ah ok, tjah dit ziet er wel lekker uit zo >:) Met een athlon fx :9~

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vet hoor, kunnen we weer verder, hopelijk hoeven we strax ook niet nog 's coolfan's op het geheugen te plaatsen. En dan nog een vraagje, er gaan geruchten da6 OCZ nieuw/snel geheugen heeft klaarliggen om gewoon in DDR SDRAM slots te kunnen gebruiken, maar met op die modules DDRII chips. Is er iemand die hier meer van heeft gelezen (me is linkje zoek :\) en zou dit ook echt mogelijk zijn. Zo ja, welk voordeel kunnen er dan verwachten, hoge MHz-en, strakke CAS timings of beide?

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-12-2003 14:35 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
hopelijk hoeven we strax ook niet nog 's coolfan's op het geheugen te plaatsen
Ik denk niet dat we daar bang voor hoeven te zijn aangezien DDR-II minder stroom gebruikt dan DDR.

Verwijderd

ik begreep altijd dat de latency van DDR2 nogal matig was... wat meer informatie in het artikeltje over dit onderwerp zou denk ik zeer welkom zijn.

trouwens, waarom beginnen ze met DDR2 weer op een 100 MHz snelheid terwijl DDR nu al de 200 MHz bereikt heeft.. 't zal technisch allemaal wel wat moeilijker zijn I guess ;)

Verwijderd

Mijn vraag is toch nog wel, is het wel het geld waard dan DDRII? is het nu echt zoveel beter als DDRI?

• The Source
  • Laatst online: 08-07 21:33
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 15:26:
Mijn vraag is toch nog wel, is het wel het geld waard dan DDRII? is het nu echt zoveel beter als DDRI?
Op dit moment is het zeker nog niet het geld waard, het is te duur en nog trager tov DDR400. Echter bij de volgende generatie DDR2 667 en DDR2 800 zal het wel zijn waarde bewijzen.

• stylezzz
  • Laatst online: 08:22
Zelfde verhaal heeft zich al eerder afgespeeld. De eerste systemen voorzien van DDR1 waren ook amper sneller als SDRAM based systemen. Als de CPU's echter sneller en sneller worden dan zal het wel noodzaak worden.....

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
(mss een vraagje voor Abbadon)

De laatste tijd hoor/zie je meer DDR2 / DDR3 / FBDIMM
Zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45923/full.jpg

Wat is FBDIMM ? Opvolger van DDR3 ?

Mss handig om een omschrijving in de RAM FAQ te zetten, want dit zie je meer & meer.

[ Voor 60% gewijzigd door XWB op 08-12-2004 21:44 ]

March of the Eagles

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FB-DIMM (Fully Buffered DIMM) is zegmaar de Seriële variant van het huidige geheugen. Net zoals dat PATA is vervangen door SATA, dat PCI(X)/AGP is vervangen door PCIe, dat Intel de huidige Parallele FSB wil vervangen door een Seriële FSB, etcetera. Bij hogere snelheden is een Seriële verbinding aantrekkelijker dan een Parallele verbinding. Dus: minder verbindingswegen en toch nog altijd een hoge datadoorvoer.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1095155036.jpg

Zie ook Tweakers.net: nieuws: Intel bespreekt FB-DIMM-geheugen
Zoeken op Tweakers.net naar "FB-DIMM" :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 08-12-2004 21:55 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik dacht dat het om een nieuw soort memory ging, maar het is dus gewoon DDR2 / 3 maar dan met een seriële verbinding ipv een parallele: (heb ik het juist op?)
De eerste FB-DIMMs zullen eind 2005 verschijnen en voorzien zijn van DDR2-chips. Bij de introductie van DDR3 ruim een jaar later zal er direct ook een FB-DIMM-smaak van beschikbaar zijn.

March of the Eagles

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :)
Pagina: 1