Waarom geen 2 Bassreflexbuizen?

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat vraag ik me nu af :)

Ik ben vanuit persoonlijke interesse en vanuit een profielwerkstuk op school behoorlijk bezig geweest met de techniek achter speakers. Ik sta op het punt om voor m'n profielwerkstuk een hoorn speaker te ontwerpen, omdat je daar zo laag mee kunt komen. (enigste nadeel is de grootte, in de praktijk zijn er daarom meer nadelen)

ik was enige tijd geleden bezig met een woofer in de Swift van m'n broer te plaatsen en dat was allemaal leuk enzo, maar doordat de achterbak nogal wat lucht lekt werkt het principe van een BR buis niet goed. Dit is erg jammer want in principe zijn de ingredienten er voor een super mooie woofer (visaton t200) aangezien t ding maar 25,- kost :)
Dit leidde ertoe dat ik wat meer into het BR gebeuren ben gaan kijken en toen kwam deze vraag; Waarom word er niet gebruik gemaakt van meerdere afstemfrequenties en buizen?

het enige dat ik kon bedenken was dat de tonen onder de tuningsfrequentie te hard afvallen om ze nog op te krikken. Maar dit zou theoretisch op te lossen zijn door meerdere buizen die heel kort naast elkaar afgestemd zijn, toch?

De enigste manier van simuleren die ik heb is eigelijk een 6th order bandpass. Maar dit klopt niet helemaal met dat wat ik in gedachte had omdat deze de kickbass eruit filtert door de conus niet meer vrij te laten. Ik zat dus te denken aan een standaard BR box, maar dan met meerdere buizen, allemaal iets anders afgestemd om het laag zo lang mogelijk te rekken.

nog een plaatje om te demonstreren hoe de extra BR buis bij 6th order bandpass de boel nog net dat kleine beejt opkrikt:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=529170

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Nou het gebruik van meerder bassrelfex poorten wordt wel vaker gedaan.

kijk maar eens op http://svsubwoofers.com/
Dus zo'n vreemd idee is het niet.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Big-Foot schreef op 01 december 2003 @ 13:55:
Nou het gebruik van meerder bassrelfex poorten wordt wel vaker gedaan.

kijk maar eens op http://svsubwoofers.com/
Dus zo'n vreemd idee is het niet.
Ik zie daar niet zozeer iets staan over meerdere buizen die op verschillende frequenties getuned zijn. Wel over een buis die de gebruiker zelf op verschillende frequenties kan tunen.
Selectable 16Hz, 20Hz or 25Hz tuning with included port plugs

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je probeert met meerdere buizen iets te bereiken op een basis die alleen maar geldt bij gebruik van één buis. Als je meerdere buizen gebruikt, hebben die ook zo hun invloed op elkaar, en daar zal je dan ook rekening mee moeten houden. Dat zou mijn educated guess zijn, rekenmodellen zijn bij mijn weten niet beschikbaar voor jouw idee.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm, kijk.

Jouw idee klopt wel, maar; je kan de poorten niet los van elkaar zien.
Dus als met poort 1 een afstemming wil bereiken van 38Hz en met poort 2 een afstemming van 28Hz dan beinvloeden die poorten elkaar.
Maw; je totale poort wordt te groot, met als gevolg dat de woofer gaat flapperen.

enneh.. wil je laag; ga dan voor een transmissie lijn :)

edit: tuurlijk ben ik weer te laat; die wekkel ook elke keer :+

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 01-12-2003 14:12 ]

Wise enough to play the fool

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
teacher schreef op 01 december 2003 @ 14:08:
Ehm, kijk.

Jouw idee klopt wel, maar; je kan de poorten niet los van elkaar zien.
Dus als met poort 1 een afstemming wil bereiken van 38Hz en met poort 2 een afstemming van 28Hz dan beinvloeden die poorten elkaar.
Maw; je totale poort wordt te groot, met als gevolg dat de woofer gaat flapperen.

enneh.. wil je laag; ga dan voor een transmissie lijn :)
Transmissie lijn is in principe een consessie op het idee van de hoornspeaker. (dacht ik teminste) Ideaal is een bolvorm als hoorn (word veel te groot) daarom zijn er tussenoplossingen bedacht zoals een exponentiele curve ed. Nadeel van die dingen is echter wel dat die nasty kunnen gaan doen. (een soort sinusoide produceren waar normaal gesproken het linaire gedeelte van een speaker begint)
Wekkel schreef op 01 december 2003 @ 14:04:
Je probeert met meerdere buizen iets te bereiken op een basis die alleen maar geldt bij gebruik van één buis. Als je meerdere buizen gebruikt, hebben die ook zo hun invloed op elkaar, en daar zal je dan ook rekening mee moeten houden. Dat zou mijn educated guess zijn, rekenmodellen zijn bij mijn weten niet beschikbaar voor jouw idee.
Zonder die invloed op elkaar zou het sowieso al niet werken ben ik bang, ik gok er net op dat de onderlinge invloed de boel nog een beetje zou kunnen oprekken.
Zo stel ik me dat voor:
rood = invloed van BR buizen
blauw = curve zonder BR buizen
groen = eindresultaat

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=529214

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik denk dat ze samen 1 iets gaan vormen. Aangezien als je 1 basreflex hebt en je wilt er een 2e (dezelfde) bij dat je ze beiden ook dubbel zo lang moet maken voor het zelfde. Dus dat 1 groote en 1 kleine hetzelfde doen als 2 medium ofzo.

Of zit ik er nu compleet naast :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik vraag mij af of de tweede baspoort (en vice versa natuurlijk) elkaars werking nou juist niet (negatief) beïnvloeden? Overigens, stel nou dat de baspoorten niet door elkaar beïnvloed zouden worden. Dan zouden de twee baspoorten alsnog veel overlap kennen, en een speaker heeft vaak maar een 'ideale' stand voor een baspoort. Een tweede betekent dan niet altijd 'winst'. Vaak is het winst op het ene vlak (diepgang) tegen verlies op het andere vlak (group delay). Dat verlies win je niet terug door een tweede kortere baspijp :Y)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het is heel simpel. Je moet gewoon terug naar de basis van de BR buis, hoe die werkt. Om het alvast maar te verklappen: bij een bepaalde frequentie gaat de lucht in de buis resoneren waardoor een geluid ontstaat. Onder of boven deze frequentie werkt de BR buis gewoon als een gat in je kast. Wat krijg je dan als je 2 verschillend getunede buizen naast elkaar zet?

Juist, als bij een bepaalde toon 1 buis gaat resoneren, doet de ander dit niet, en werkt als een gat in de kast. Hierdoor gaat het effect bijna geheel verloren. Als buis 2 resoneert fungeert buis 1 juist weer als 'gat' en is er weer (bijna) geen effect.

Tóch is dubbel tunen best mogelijk, maar moet je de buizen niet parallel zetten maar in serie. Het klinkt mischien een beetje vreemd maar je hebt als het ware een gewone BR kast, maar de BR buis mondt uit in een tweede kast, waar ook weer een BR buis in zit (naar buiten gericht). Omdat de buizen nu achter elkaar zitten werken ze elkaar niet tegen. Deze constructie berekenen gaat je helaas niet lukken met programma's als WinISD, met LspCad kan het wel.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan krijg je een soort 'trappetje'. Als je een grote bult onderin krijgt, zou je deze 'trap'oplossing wellicht kunnen overwegen. Lspcad (de volledige) kan dit inderdaad simuleren.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 01 december 2003 @ 15:06:
Het is heel simpel. Je moet gewoon terug naar de basis van de BR buis, hoe die werkt. Om het alvast maar te verklappen: bij een bepaalde frequentie gaat de lucht in de buis resoneren waardoor een geluid ontstaat. Onder of boven deze frequentie werkt de BR buis gewoon als een gat in je kast. Wat krijg je dan als je 2 verschillend getunede buizen naast elkaar zet?

Juist, als bij een bepaalde toon 1 buis gaat resoneren, doet de ander dit niet, en werkt als een gat in de kast. Hierdoor gaat het effect bijna geheel verloren. Als buis 2 resoneert fungeert buis 1 juist weer als 'gat' en is er weer (bijna) geen effect.

Tóch is dubbel tunen best mogelijk, maar moet je de buizen niet parallel zetten maar in serie. Het klinkt mischien een beetje vreemd maar je hebt als het ware een gewone BR kast, maar de BR buis mondt uit in een tweede kast, waar ook weer een BR buis in zit (naar buiten gericht). Omdat de buizen nu achter elkaar zitten werken ze elkaar niet tegen. Deze constructie berekenen gaat je helaas niet lukken met programma's als WinISD, met LspCad kan het wel.
geef ik je gelijk in, maar de invloed van een BR poort is toch niet in een punt, maar in een gebied?
Zoals WinIsd je overigens ook kan laten zien. Daaruit zou volgen dat er een punt kan zijn waarop beide buizen 50% functioneren.

Enigste nadeel kan zijn dat je misschien een te lage Q krijgt, maar dat zou op te lossen zijn met een kleinere poort.

Als je in serie dubbel tuned, zit je dan niet met het probleem dat de kast tussen de 2 buizen in ook een eigen resonantie freq. heeft?
en dat die 2 samen weer een resonantietoon gaan geven... etc.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt natuurlijk een kast opdelen in twee delen, en dan twee woofers erin en twee verschillend getunde poorten ;) Tamelijk simpele en logische oplossing voor je probleem, je hebt echter wel twee woofers nodig.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
deepspace schreef op 01 december 2003 @ 16:43:
Je kunt natuurlijk een kast opdelen in twee delen, en dan twee woofers erin en twee verschillend getunde poorten ;) Tamelijk simpele en logische oplossing voor je probleem, je hebt echter wel twee woofers nodig.
kan niet, in het lineaire gedeelte spelen de woofers dan +3dB omdat ze daar qua curve niet afhankelijk zijn van de buizen.
en daarbij, je hebt 2x zoveel vermogen nodig en 2x zoveel ruimte :)

Verwijderd

Je kan de bas-reflex als massa-veer systeem zien (luchtkolom die tegen de achterkant van de woofer drukt) Als je meerdere systemen toevoegt dan krijg je een combinatie van de twee.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 17:46 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 17:45:
Je kan de bas-reflex als massa-veer systeem zien (luchtkolom die tegen de achterkant van de woofer drukt) Als je meerdere systemen toevoegt dan krijg je een combinatie van de twee.
Niet dus... voor argumentatie zie alles wat hierboven geschreven is :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1