Toon posts:

Uitvoering redundantie netwerkaansl. <-> switches

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is als volgt:

Drie Compaq Proliant DL380's die "redundant" op één Cisco2950G zijn aangesloten. De patchkast in de serverruimte bezit over vijf Cisco2950G 24prt, waarbij het in principe qua capaciteit mogelijk is om de servers zo te patchen dat de back-up netwerkverbindingen op een andere switch is aangesloten.

~ Nu vroeg ik me alleen af of het überhaupt mogelijk is om de servers zo te configureren dat wanneer een switch uitvalt waar een server op is aangesloten, deze server automatisch op de andere NIC kan omschakelen.

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

Ja, via scripts of software. Deze schakelen de ene nic uit, en koppelen het server ip aan de andere nic.
Wat voor OS draai je?

Verwijderd

Topicstarter
eric veraart schreef op 25 november 2003 @ 15:37:
Ja, via scripts of software. Deze schakelen de ene nic uit, en koppelen het server ip aan de andere nic.
Wat voor OS draai je?
Deze drie servers bezitten MS Server 2000.

Hoe lang duurt zo'n omschakeling ongeveer, leidt dit over het algemeen tot problemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 15:50 ]

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 13:02
Wij hebben hier clusters draaien bij een dienst die dat ook met Compaq servers doen. Is iets in de Compaq zelf. Gebeurd overigens on-the-fly. Mag je niets van merken.... Ja in het log hoogstens.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

Meestal gebeurt dit zonder dat de gebruiker het door heeft. Ik heb echter geen ervaring hiermee met windows 2000 server, of die Cisco switches, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Je moet oppassen dat de switches niet te lang 'onthouden' dat de server ip op een bepaalde poort hangt.

Verwijderd

Topicstarter
eric veraart schreef op 25 november 2003 @ 15:58:
Meestal gebeurt dit zonder dat de gebruiker het door heeft. Ik heb echter geen ervaring hiermee met windows 2000 server, of die Cisco switches, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Je moet oppassen dat de switches niet te lang 'onthouden' dat de server ip op een bepaalde poort hangt.
OK Perfect bedankt, blijft heerlijk dat je binnen 10 minuten een duidelijk en helder antwoord kunt hebben!

Verwijderd

met van die ge-teamde netwerkadapters van Compaq moet het ook kunnen, wij hebben 1 netwerk adapter op switch1 draaien, adapter 2 draait op switch 2. Als de gigabit kaart uitvalt gaat hij verder op de 100 Mbit kaart.

Als je de team optie op redundant zet neemt de andere kaart het over als de ene stuk gaat (of ook als eentje het lijntje doorknipt?). Bij teaming zou het nog naadlozer moeten werken denk ik.

Verwijderd

Mijn ervaring is over het algemeen wel dat het overschakelen niet altijd naadloos gaat. Ik heb een aantal malen getest met zowel een Broadcom als een Intel dual-poorts kaart, en zelfs dan is er spraken van een 'gap'.

Als je echt wilt dat er maar één netwerkkaart per server actief is, en de ander wakker wordt als de eerste uitvalt, zul je altijd een kort zwart gat in je aansluiting hebben, so-wie-so omdat de configuratie binnen Windows moet worden aangepast.

Ikzelf zou eerder kiezen voor twee aanslutingen die allebei actief zijn op het zelfde IP-adres (via een virtuele centrale adapter), iets wat geloof ik zowel de Broadcom als de Intel (met Broadcom chipset) kunnen doen...heb je ook meteen load-balancing :)

Mark.
Pagina: 1