MRTG gooit interfaces door elkaar

Pagina: 1
Acties:

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
Om te beginnen... Ja... ik heb echt gezocht, maar ik kon niets vinden om mijn probleem te verhelpen.

Ik heb dus sinds vandaag MRTG draaien om mijn netwerk te monitoren.

Nu heb ik een Nexland Loadbalancer met totaal dus 3 interfaces (2 x in en 1 x uit).

Nu draai ik dus de CFG maker van MRTG, maar daar worden de diverse labels die aan de interfaces moeten komen te hangen dus helemaal door elkaar.

Geen probleem dacht ik zo: Met het handje even de .cfg aanpassen en presto! Juiste labels aan de juiste interface.... NOT. Dat werkt alleen als ik handmatig MRTG run (perl mrtg isbprod.cfg @ command promt). Zodra ik Daemon: Yes in de cfg zet en MRTG draai doet hij het de eerste keer normaal.
De volgende html pagina gereneratie (dus die na 5 min. automatisch) gaat dus mis. De labels van interface 3 (LAN) komen aan de interface van 2 (WAN2) te hangen, bovendien worden er wat labels verkeerd gezet (zoals bijv. de max. snelheid) :(. Het lijkt wel of alle labels 1 plaatsje opschuiven.

Onderstaand een voorbeeld van de uitdraai van de data van Interface 3 (LAN):

Traffic Analysis for 3 -- ISB2LAN-PRO800TURBO
System: ISB2LAN-PRO800TURBO in Nexland Inc.
Maintainer: sales@nexland.com
Description: ISB-LAN
ifType: ethernetCsmacd (6)
ifName:
Max Speed: 482.0 MBytes/s
Ip: 81.171.*.* (ew-dsl-81-171-*-*.eweka.nl)

Deze zou echter er zo uit moeten zien (want bovenstaande is de data van interface 2, WAN2):

Traffic Analysis for 3 -- ISB2LAN-PRO800TURBO
System: ISB2LAN-PRO800TURBO in Nexland Inc.
Maintainer: sales@nexland.com
Description: ISB-LAN
ifType: ethernetCsmacd (6)
ifName:
Max Speed: 12.5 MBytes/s
Ip: 192.168.*.*(atlantis01.mijn-domein.net)

Hier word ik dus helemaal gestoord van.
Verder nog een heeeel klein probleempje waarbij MRTG soms B/s (Bytes per seconde) en soms KBytes/s neerzet. Dat vind ik persoonlijk nogal verwarrend maar ik kan gewoon ECHT niet vinden waar ik dat kan aanpassen (ik krijg niet eens de juiste labels bij de juiste interface :P )

Ik ben er al de hele dag mee aan het stoeien. MRTG en Perl was zo aan de praat, maar dit is toch even net te lastig. Weet iemand raad?

http://www.deyterra.com

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 22:22
Weet je zeker dat het niet je loadbalancer is die de boel door elkaar haalt ? Heb je al met een SNMP tool gekeken ?

Overigens: in de manual van MRTG staat hoe je de schaal en b/B vast kunt zetten. Weet 't zo ff niet uit mijn hoofd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
Thnx for je reactie.

Bij het samenstellen van de config word er i.d.d. wat door elkaar gegooid.
Dit heb ik echter in de config-file handmatig hersteld.

Inmiddels ben ik er achter dat het niet altijd gebeurd. Van de 10x gaat het 9x goed. Die config is het masker voor de creatie van de HTML pagina's. Het lijkt er op alsof hij soms rechtstreeks van de "ruwe" data de pagina's genereert zonder het masker toe te passen.

Hij lijkt het nu in de meeste gevallen goed te doen dus ik laat het er maar bij :)

Ik had al de handleiding doorgezocht maar dat van het vastzetten van Kb en kB kon ik niet vinden. Ik ben er wel achter dat als het minder als 10KiloBytes is hij er Bytes van maakt (best irritant trouwens). Daar heb ik gisteravond niet aan gedacht, maar ja... het was al wat later :Z

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

http://people.ee.ethz.ch/...tools/mrtg/reference.html
Unscaled
By default each graph is scaled vertically to make the actual data visible even when it is much lower than MaxBytes. With the Unscaled variable you can suppress this. It's argument is a string, containing one letter for each graph you don't want to be scaled: d=day w=week m=month y=year. There is also a special case to unset the variable completely: n=none. This could be useful in the event you need to override a global configuration. In the example scaling for the yearly and the monthly graph are suppressed.

Example:

Unscaled[ezwf]: ym
Dan houdt hij alles op kbyte omdat de schaal in kbytes is.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 14:23
Ik gebruik inmiddels geen mrtg meer omdat alles handmatig moest. Tegenwoordig gebruik ik cacti van raxnet.net dit is een kant en bijna klaar oplossing.

En het werkt voor mij perfect maak handmatig nog wel alle grafieken aan die ik nodig heb om het overzichterlijk te houden ben namelijk niet geintereseerd in alle interface van een cisco 4006 of 3550 maar wel in de uplinks / wan verbindingen enzo

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
Oke, thnx.

Ga ik dat even proberen.

Verder zal ik even kijken naar dat Cacti...
Het kan nooit kwaad andere produkten ook even te bekijken. Voorlopig ben ik best tevreden over MRTG.

Pagina: 1