Zodat je geen foute beweringen richting je management gaat maken over wat Shadow Copy is en wat het kan? Of gewoon omdat ik het leuk vind om je bij te brengen wat het kan en wat er mogelijk is.. (kies zelf maar).
Wat heb je nodig.
Windows 2003 server
Windows client met Shadow Copy client software erop.
Een test shadow copy volume
Note: Er wordt gebruik gemaakt van een engelstalige windows 2003 enterprise omgeving die in native mode draait.
Waarom Shadow copy
Shadow Copy is niet bedoelt als Backup. Waarom nou niet, nou omdat als de gereserveerde ruimte voor de shadow copy vol is het simpelweg overschreven wordt.
Waar is het dan wel handig voor. Je kunt Shadow Copy schedulen. Dus stel jou Shadow Copy maakt om 0700(default tijd) een copy van de files en de gebruiker
begint om 0800 driftig aan zijn werk en zoals een goede gebruiker het doet maakt hij er een totale klere bende van delete in opperste staat van opwinding
het bestand en belt driftig met de helpdesk dat ze wel NU het bestand moeten terug zetten... wat hij wil een Prioritijds 1 call. Opperste staat van opwinding
bij de helpdesk want het betreft de directeur...... slome systeembeheerder logt in klikt op file pleurt restore aan kijkt slapend naar de warning en klikt op OK.
Belt directeur rustig op...(middelvinger naar telefoon wijzend) en meld U kunt weer werken meneer.. het bestand is terug gezet. Hier is het dus voor bedoelt..
De Feiten
Een Shadow copy kan alleen volumes kopiëren.
Een Shadow copy kan je niet X aantal dagen bewaren.
Als een gereserveerde ruimte vol is wordt de oudste versie overschreven.
Een client moet voorzien worden van Shadow Copy Client Software anders werkt die niet.
Het klaar maken van een Volume voor shadow copy
Login op de server met Remote Desktop Console (RDC) en rechts klik op "My Computer" kies Manage.
Ga nu naar Shared Folders en rechtsklik hierop. Kies All Tasks -> Configure Shadow Copies zie Fig 1 Configure Shadow Copies
fig1: Configure Shadow Copies
Zoals je ziet in Fig 2 zijn standaard de volumes(partities) disabled voor shadow copy. We enabelen nu onze test partitie in dit document het G: volume.
Fig2: Shadow Copy default instelling
In Fig3 zitten we in de settings van G: te kijken. Volgende zaken vallen op. We kunnen alleen Volumes kiezen dus geen Shared Folders.
Je kunt een Maximum size instellen minimum is 100MB. Je kunt details bekijken(hebben we niet gedaan). We kunnen de Schedule bekijken.. hebben we wel gedaan
zie Fig4
Fig3: Shadow Copy Settings
Fig4: Shadow Copy Schedule
Ik zelf vind het fijn om bv geen mp3tjes op me locale werkstation te hebben maar om vanaf me server af te spelen. Toen ik de shadow copy op enable zetten en toen Create in drukte werd het even stil.
Hou er dus rekening mee dat je dit buiten kantoor tijden configureert want je systeem wordt even heel erg druk.
Fig5: Shadow Copy enable en create
Nu is de serverside klaar. Wat moet je nu dan nog doen..
dankzij alt32 short /32 genoemt komen we uit op volgende ulr met nieuwste client side software. Klik Hier
Deze moet je installeren.. geen plaatjes. Nee geen plaatjes. Gewoon klik klik klaar installatie.
Nu kun je ren je rot doen en zoeken naar de shadow copy files (heb ik al voor je gedaan..) je vind ze niet.
Ergens zullen ze staan maar dat boeit niet echt.
Client side
De client molt een bestand en gaat klagen. Je ligt de client in en meld em keurig ga naar je share rechts klik de folder en ga naar het tabblad Previous Versions zie Fig 6
Fig6: Client side Previous Version
Als je op View klikt krijg je informatie als in fig 7 te zien. Je kunt ook Restore kiezen dan krijg je een grote waarschuwing dat de vorige versie overschreven wordt en data verloren kan gaan.
Fig 7: Client side folder information
De gebruiker moet dus de Restore knop inrammen bij de warning op OK klikken en kan dan zijn wijzigingen weer aan gaan brengen.
met dank aan:
/32
mutsje aka hans www.datacrash.net
opmerkingen en suggesties naar wos mods
extra thanks to: hertog-jan 6pack voor ondersteunende functie.
[
Voor 10% gewijzigd door
momania op 22-11-2003 01:38
]