Toon posts:

[Alg] Database keuze *

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opgezadelt met 'n hele brok werk. Van mij wordt namelijk verlangt dat ik van de diverse software pakketen hun features naast elkaar ga zetten.
We zijn namelijk opzoek naar 'n vervanging van onze 'vertrouwde' Visual Dbase 5.7

Wellicht heeft iemand al 'n keer 'n vergelijk moeten moeten tussen de features van de diverse software pakketen. Mocht dit het geval zijn, zou je mij 'n hoop tijd/moeite kunnen besparen.

Software die ik mee moet nemen in m'n vergelijking:

-Microsoft Visual Basic .NET 2003
- Microsoft Access 2003
- Microsoft Visual FoxPro 8.0
- Dbase SE / Dbase Plus
- Microsoft Visual C++ .NET 2003
- Microsoft Visual C# .NET 2003

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ben jij even het feutje :)

Maar ik zou niet zozeer voor een vergelijking gaan, als wel op zoek gaan naar het pakket dat het beste bij je behoeftes aanpast. Dat zoekt een stuk makkelijker.

Overigens zijn het niet echt databases die in je lijstje staan, maar voornamelijk programmeertalen waarmee je eventueel ook een database zou kunnen aanspreken. En dan zou ik niet zozeer op de features letten, als wel met welke taal jullie op je werk het meeste ervaring hebben.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Vraag je af of je met meerdere concurrente gebruikers op die DB gaat zitten. Zoja, dan vallen Access, FoxPro en DBase wmb af. Dat zijn nl. 'desktopdatabases' die niet echt geschikt zijn voor multi-user omgevingen.
Wat er dan nog overschiet zijn programmeertalen die onder het .NET framework draaien. Niet echt databases dus, maar wel programmeertalen waarmee je een database (zoals Oracle, Sql Server, Access, .... ) kunt aanspreken.

https://fgheysels.github.io/

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 23:08
Moet je programmeertalen of databases uitzoeken? In het geval van databases: [rml]tomatoman in "[ DB] Kosten per db"[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
jochemd schreef op 18 november 2003 @ 09:35:
Moet je programmeertalen of databases uitzoeken? In het geval van databases: [rml]tomatoman in "[ DB] Kosten per db"[/rml]
Uhm, voor het beeld...

Dit moet er in feite gebeuren:

(1)
- We krijgen 'n TAB gescheiden .txt file aangeleverd met daarin klantgegevens
- Deze moet geimporteerd worden, zodat er 'n database gevormt wordt

(2)
- We hebben 'n stapel stamdatabases, de 'geimporteerde database' moet verrijkt worden met informatie uit de stamdatabases
- Er moeten berekeningen plaats vinden voor het bepalen van waardes, berekingen met stamdatabases. (bv. hoeveel gewicht mag dr op pallet X, en hoeveel pallets heb ik dan nodig)

(3)
- Er moet gelogt worden, zodat bij 'n sortering de 'foute' naar voren komen

(4)
- Vanuit de verrijkte database moeten diverse outputs weggeschreven kunnen worden, zoals bv. per landcode --> apparte file

'n Vereiste is ook dat aanpassing zonder al te veel moeite doorgevoerd moeten kunnen worden

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 09:51:
Dit moet er in feite gebeuren:

(1)
- We krijgen 'n TAB gescheiden .txt file aangeleverd met daarin klantgegevens
- Deze moet geimporteerd worden, zodat er 'n database gevormt wordt
Hiervoor gebruik je DTS van SqlServer. Die kun je bv aansturen door een extern appje dat een stored procedure aanroept zodra de file in de directory verschijnt.
(2)
- We hebben 'n stapel stamdatabases, de 'geimporteerde database' moet verrijkt worden met informatie uit de stamdatabases
- Er moeten berekeningen plaats vinden voor het bepalen van waardes, berekingen met stamdatabases. (bv. hoeveel gewicht mag dr op pallet X, en hoeveel pallets heb ik dan nodig)
Dit is normaal Business Logic code, hiervoor kun je elke taal gebruiken.
(3)
- Er moet gelogt worden, zodat bij 'n sortering de 'foute' naar voren komen
Erm... je wilt een bug-logger? Asserts die gelogd worden? Kan ook in elke taal.
(4)
- Vanuit de verrijkte database moeten diverse outputs weggeschreven kunnen worden, zoals bv. per landcode --> apparte file
Is client werk, dus data uit de database trekken en wegschrijven. Kan ook in elke taal.
'n Vereiste is ook dat aanpassing zonder al te veel moeite doorgevoerd moeten kunnen worden
Tja... "De software moet wel erg veel kunnen, maar niet te veel". Lekker nuttig, zo'n eis. #define 'zonder al te veel moeite'...

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

Ik begrijp dat je dit een moeilijke opgave vind, omdat naar blijkt je voorkennis gelimiteerd is. (nofi)
Stel eens vast wat je eisen zijn en niet wat je er in de praktijk mee wilt ontwikkelen. Dit kan dus gereleateerd zijn aan wat je ontwikkeld, maar je moet het echt los zien.
Denk ook eens aan de voorkennis en bijscholing die nodig is. Zoek naar het pad met de minste weerstand. Wat voor DB wil je nu eigenlijk gebruiken?
Je vraagt naar een DB je geeft 3 van de 6 programmeertalen, das dus in mijn ogen onzin.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op 18 november 2003 @ 10:06:
Ik begrijp dat je dit een moeilijke opgave vind, omdat naar blijkt je voorkennis gelimiteerd is. (nofi)
Mijn voorkennis is inderdaad beperkt, ik heb dit opgelegt gekregen...waarbij ik vermeld heb dat mijn kennis NIET toerijkend zal zijn 'n keus te maken. Vandaar de vraag, om alle features naar elkaar te zetten...zodat zij (diegene die werken met de sortering) wel 'n keus kunnen maken.

Wil wel even opmerken dat de informatie die ik nu verschaft heb van jullie, zeker bruikbaar is. Ik ben me dr ook van bewust dat ik 3 prog.talen, en 3 database pakketen heb gesommeerd. Dit om misschien te kunnen achterhalen als het zinvol is te werken met 'n externe database.

De database hoeft NIET multi-user te zijn. Valt hier automatisch de keus van 'n externe database af?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 10:25 ]

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

whoami schreef op 18 november 2003 @ 09:31:
... Zoja, dan vallen Access, FoxPro en DBase wmb af. Dat zijn nl. 'desktopdatabases' die niet echt geschikt zijn voor multi-user omgevingen...
en dan:
Wat er dan nog overschiet zijn programmeertalen die onder het .NET framework draaien. Niet echt databases dus, maar wel programmeertalen waarmee je een database (zoals Oracle, Sql Server, Access, .... ) kunt aanspreken.
Dus... valt Access nou wel of niet af :) ? Volgens mij is Access prima te gebruiken voor de situatie die hier beschreven staat. Multi user hoeft niet, maar zou in Access prima kunnen tot +/- 20 personen. Moet makkelijk aan te passen zijn: er is altijd wel iemand te vinden die (voor een kleine vergoeding) Access klusjes voor je kan doen. Eventueel zal misschien een van de huidige personeelsleden al ervaring hebben in Access.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik krijg de indruk dat het niet de bedoeling is om voor vele duizenden Euri een applicatie te laten ontwikkelen in combinatie met Oracle...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:41

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

MS Access heeft een bloedhekel aan meerdere concurrent users. Een theoretisch maximum is hierbij 255; echter, in praktijk blijkt 5-10 een maximum te zijn.

Sowieso is de kans op een corrupte database bij MS Access groter dan bij SQL Server.

Als laatste is er nog een limiet van 2 GB aan een MS Access db; ook dit is een theoretische limiet; hoe groter hij wordt, hij trager hij ook wordt.

Voor kleine sites is het voldoende; voor grote sites, of sites waar data erg belangrijk is, is MS Access imho not done.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als laatste is er nog een limiet van 2 GB aan een MS Access db; ook dit is een theoretische limiet; hoe groter hij wordt, hij trager hij ook wordt.
Lijkt me niet echt relevant in deze situatie, net zoals het aantal gebruikers.

Natuurlijk kan je meteen SQL server / Oracle / Postgresql gaan roepen, maar dat is niet echt waar TS naar opzoek is, als ik het zo lees.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

gorgi_19 schreef op 18 november 2003 @ 10:59:
MS Access heeft een bloedhekel aan meerdere concurrent users. Een theoretisch maximum is hierbij 255; echter, in praktijk blijkt 5-10 een maximum te zijn.

Sowieso is de kans op een corrupte database bij MS Access groter dan bij SQL Server.

Voor kleine sites is het voldoende; voor grote sites, of sites waar data erg belangrijk is, is MS Access imho not done.
Een MS Access DB wordt ook trager door de complexiteit binnen de DB. Dat ligt voornamelijk aan de JEt drivers waar je van afhankelijk bent, maar ja ... je kan niet al te veel omgooien als het format van een MDB vast staat...

Maar goed... als je veel writes of reads maakt met een beperkte groep mensen, dan kan je makkelijk voor Access kiezen. Wil je lezen en schrijven te gelijkertijd, dan heb je kans dat Access met Jet op zijn smoeltje valt en je DB om de zoveel tijd corrupt raakt.
In mijn optiek is een MDB van 50 MB al groot. (komt door het toenmalige gebruik denk ik).

Ik zou een iets stevigere DB gebruiken. Je zou ook MySQL kunnen overwegen. Met ODBC/JDBC is dat zeer netjes te koppelen. Je zekerste kansen liggen bij een MS SQL Server (gok ik).
Maar ik denk dat je al voldoende heb MySQL via ODBC. Eenvoudig en doeltreffend.

En verder ... ligt het er nog maar even aan hoe je wilt dat je je programmatuur wilt opzetten om hiermee te communiceren :?

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 18-11-2003 11:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met het gegeven, als de database NIET multi-user hoeft te zijn...kan iemand mij dan advisteren in de volgende keus:

*Programmeertaal+koppeling naar externe database
of
*Standalone pakket (access/foxpro/dbase)

Ik zou namelijk graag willen weten, als het voordelen heeft 'n programmeertaal te gebruiken boven het standaard database werk.

• whoami
Met een programmeertaal ben je flexibeler.

Voor jou adviseren zullen we niet echt kunnen, aangezien we niet weten wat de eisen precies zijn, hoeveel tijd en geld er vrijgemaakt wordt voor die vervanging van jullie bestaande systeem etc....

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik begrijp nog niet helemaal wat de bedoeling is. Moet er een database worden ingericht of wil je een database-applicatie (laten) schrijven? Wie gaat het werk uitvoeren? Gaat het om een handig tooltje of om een bedrijfskritische applicatie? Wat is de bedoeling van jouw advies, dat een ontwikkelteam jouw voorstel gaat omzetten in een product of zo? Wat voor niveau wordt er van jouw werk verwacht, een A4'tje dat in een dag is geschreven of een full-blown rapport van academisch niveau?

Bedenk goed dat onze antwoorden in dit topic én jouw voorstel nooit concreter kunnen zijn dan de vraagstelling. Hoe duidelijker de vraagstelling, hoe concreter het resultaat.

[ Voor 2% gewijzigd door Tomatoman op 18-11-2003 15:23 . Reden: typo ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 14:42:
Met het gegeven, als de database NIET multi-user hoeft te zijn...kan iemand mij dan advisteren in de volgende keus:

*Programmeertaal+koppeling naar externe database
of
*Standalone pakket (access/foxpro/dbase)

Ik zou namelijk graag willen weten, als het voordelen heeft 'n programmeertaal te gebruiken boven het standaard database werk.
Ik zit het je net half voor te kauwen ... :/
Neem iets dat koppeld met ODBC en klaar... de rest moet je nog maar eens een keer na gaan wat je nu eigenlijk wilt gaan doen.
Want serieus niemand kan je hier nog verder helpen dan jij jezelf eerst eens. Er ligt gewoon niet genoeg info op tafel. En kunnen we niet adequaat je helpen, hoe zeer ik dat zou willen (anders zat ik niet op GoT).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 09:25:
Ik ben opgezadelt met 'n hele brok werk. Van mij wordt namelijk verlangt dat ik van de diverse software pakketen hun features naast elkaar ga zetten.
We zijn namelijk opzoek naar 'n vervanging van onze 'vertrouwde' Visual Dbase 5.7

Wellicht heeft iemand al 'n keer 'n vergelijk moeten moeten tussen de features van de diverse software pakketen. Mocht dit het geval zijn, zou je mij 'n hoop tijd/moeite kunnen besparen.

Software die ik mee moet nemen in m'n vergelijking:

-Microsoft Visual Basic .NET 2003
- Microsoft Access 2003
- Microsoft Visual FoxPro 8.0
- Dbase SE / Dbase Plus
- Microsoft Visual C++ .NET 2003
- Microsoft Visual C# .NET 2003
Euhm |:(

Ik zie een grote hoeveelheid microsoft! Bah! >:)
Tja, sorry.. werk bij de concurrentie.
Dus voor databases heb ik maar een oplossing 8)

Kijk vooral waar je het voor nodig hebt, groei verwachtingen, wat de performance moet zijn en naar business kritieke processen. Moet je bijvoorbeeld ten alle tijden online zijn? Dan kan je snel een keuze maken lijkt mij.

Als het kleinschalig moet zijn en je niet veel geld uit mag geven aan licenties enzo...
kies dan Mysql / php ???

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 15:34 ]

• whoami
Tja, eigenlijk heb je nu wel genoeg hints gekregen om aan jouw opdracht te beginnen.
P&W is iig geen gratis consultancy - service. ;)

De enige die trouwens de beste beslissing kan nemen, is iemand die nauw met deze opdracht verbonden is, en vragen kan stellen aan de opdrachtgevers om zo uiteindelijk tot de beste beslissing te komen.
Verdiep je eens in de materie, en ga na wat de beste oplossing is voor jullie situatie.
Succes. :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.