[Howto] Migratie stappenplan 2000 -> 2003 server (1/4)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.428 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Topicstarter

HOWTO: Migratie stappen plan Windows 2000 server naar Windows 2003 server (1/4)

Inleiding

Dit is stap 1 uit een serie van 2 or 3 kookboeken al naar gelang hoever we komen en of het testdomain niet compleet in de poeier draait(dus van voren af aan beginnen)

LET OP: Alvorens Windows 2000 naar 2003 te migreren en je draait Exchange 2000 ga dan eerst Exchange 2000 naar Exchange 2003 migreren. Dit omdat Exchange2000 niet met Internet Information Server versie 6 overweg kan. (met dank aan Brahiewahiewa voor de opmerkzaamheid).

·^

Aan de slag ...

Stap 1: Hardware eisen

Deze stap is het bekijken of je hardware geschikt is om de upgrade naar Windows 2003 server te maken. Bedenk Windows 2003 zal nog meer van je server eisen dan Windows 2000 server al deed omdat er allerlei nieuwe features in zitten.
Hier kun je meer informatie vinden omtrent de Hardware Compatibillity list. http://www.microsoft.com/whdc/hcl/default.mspx

Stap 2: Maak een backup

Maak een goede FULL backup van het hele systeem dus inclusief System State

Stap 3: Controleer de backup!

Test de backup of deze geheel correct is op een andere server (zit je in een thuis omgeving te prutsen kan ik me voorstellen dat je gewoon de gok neemt dat de backup gelukt is. Zit je echter op een live/productie omgeving raad ik je ten sterkste af om de gok te nemen ivm dataloss = managers die over de zeik gaan)

Stap 4: Software Compatibility Check

Dit is in feite de software check om te kijken of je software compatible is met Windows Server 2003 Family.

Ja nu gaan we eindelijk de Windows Server 2003 cd in de cd-rom speler doen en krijg je eindelijk zoals je al gewent bent in de howto's die van mijn hand af komen een plaatje te zien.

NOTE: Dit plaatje is resized naar 600x480 ivm overzichtelijkheid.

Zoals je ziet is dit het default opstart scherm van Windows Server 2003 family cd.
Omdat we in de begin fase zitten gaan we zeker niet op optie 1 en 2 drukken maar kiezen voor optie 3 namelijk "Check System Compatibillity".

Fig. 1:
Welcome to Windows 2003

Zoals je ziet krijg je hier volgende opties

• Check my system automaticly
  • Visit the compatibillity web site
  • Back

Fig. 2:
Compatibility check

als je de "visit the compatibillity web site" optie kiest kom je op een mooi gelikt uitziende Microsoft site terecht..... ( ga er lekker rondneuzen zou ik zeggen ik doe het niet).

We kiezen hier voor de optie "check my system automaticly" en krijgen volgend vester.

Live omgevingen hebben niet altijd internet connectie en het is soms ook niet gewenst om die te hebben (denk aan secure informatie). We kiezen gewoon om geen verbinding met de live update server te maken. Mocht je wel verbinding met het internet hebben ga rustig die files downloaden dan krijg je een up to date listing.

Fig. 3:
Geen update aanvragen

We hebben bij figuur 3 inmiddels al op Next gedrukt en je ziet dat de check gaat lopen doordat het informatie gaat verzamelen.

Fig. 4:
Upgrade Advisor aan de gang

Bij Figuur 5 zal als je de IIS lockdown tool niet gedraait hebt maar gewoon eigenwijs zelf de IIS server dichtgetimmerd heb (ik gedaan dus) een warning krijgen. Deze houd niets anders in dat tijdens het migratie proces (dus de feitelijke upgrade) IIS services gestopt zullen worden. Omdat de FAX service in zijn geheel vervangen gaat worden zal men deze ook stoppen (zie figuur 6)

NOTE: overige niet compatible software zal hier ook getoont worden.

Fig. 5:
Overzicht niet compatibele onderdelen

Fig. 6:
Detail scherm niet compatibele software

Je weet nu welke software eventueel niet compatible is met Windows Server 2003.
Dit zul je dus moeten vervangen of de gok nemen dat het nog draait onder Windows Server 2003.
Note from the field: Omdat er meestal toch al kosten gemaakt worden is dit een uitstekend moment om over te gaan op nieuwe software!

Stap 5: Migratie Plan maken

Omdat een migratie altijd grote impact heeft zul je ook een stappenplan op moeten stellen. Op welk punt stop je en op welk punt ga je door. Zet dit in je stappenplan.. bijvoorbeeld 15.00 uur overleg doorgaan of stoppen.. in verband met eventueel nog in te richten software en dergelijke. Ook zul je een Disaster recovery plan moeten schrijven voordat je feitelijk aan de migratie slag begint (live/productie omgeving only).

Op het moment dat je stopt zul je dus je windows 2000 domain opnieuw op moeten zetten en non authoritive restore moeten gaan uitvoeren. Let wel doe je dit verkeerd ben je goed in de tweakerszone gelogeerd en kan je lang doorwerken want men verwacht natuurlijk maandag (migraties doe je in het weekeinde omdat je toch niks beters te doen hebt) dat alles werkt.

In Windows NT4 is het relatief simpel je zet gewoon een BDC uit en bij het fout gaan zet je die aan promote je naar PDC en mensen kunnen weer inloggen.

In Windows 2000 zou je dit ook kunnen doen door een windows 2000 Domain Controller appart en uit te zetten, alleen moet je wel alle FSMO roles seizen naar die machine.
NOTE: Dit is echter niet getest en of het werkt kan ik niet 100% garanderen dus test het uit zou ik zeggen voordat je dit doet.

Binnenkort HOWTO nr.2 over dit topic de feitelijke migratie.

Let wel op dat je bv SQL2000 server met SP3 moet uitrusten en Exchange2000 met SP3. Zo zullen er nog meer dingen zijn die allemaal op de Microsoft site te vinden zijn.

Verder naar deel 2

·^

Thanks to

Deze howto is geschreven door Hans, beter bekend als mutsje (www.datacrash.net).
Op- of aanmerkingen, en suggesties kunnen worden doorgegeven aan de WOS moderators

·^

Lijst met figuren

·^

Inhoudsopgave

[ Voor 193% gewijzigd door elevator op 29-11-2004 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 23:57
Deze howto bestaat uit 4 delen, je hebt nu deel 1 gelezen. Klik hier om naar deel 2 te gaan.

Alle delen op een rijtje:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4

Dit topic is gesloten.