Toon posts:

AMD 1500+ loopt vast op 133fbs

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou had ik al wat langer last van dit probleempje en ben ik een beetje zo het forum af gaan struinen naar wat andere mensen die dit probleem ook hebben. Maar niets heeft nog geholpen...

Het zit zo:
Mijn PC crasht als ik films kijk. Eerst was dit ongeveer na een half uur, nou deed ie het net nog na nog geen 30 sec (3 keer achter elkaar). Heel soms doet-ie het ook bij spellen. Ik heb alles al nagelezen en heb de volgende dingen gedaan:

1. BIOS geflasht;
2. fbs naar 100fbs gezet (werkt wel, maar dit levert een kloksnelheid van 1000Mhz op en dit vind ik echt te weinig);
3. CMOS gereset middels de jumpers (op 2-3 gezet voor 1 min en dan weer terug op 1-2);
4. BIOS Defaults geladen;
5. Alle drivers geupdate;
6. nieuwste codecs geinstalleerd (zowel audio als video);
7. Geheugen nagekeken met memtest86 > volgens mij geslaagd...
8. Mijn systeem wordt ook nooit warmer dan 40 graden (processer ook niet)

Maar.... hij loopt nog steeds vast!

Kan het iets met AGP te maken hebben? (Staat nu op 2x)
Heeft het zin om mijn BIOS nog een keer te updaten? Of gewoon te resetten met de jumpers?

Dit is mijn systeem:

AMD Athlon 1500+
kG7 Lite moederbord
512 MB DDR geheugen (266mhz?)
Geforce4 4200ti 8x AGP
Soundblaster Live!

Rest is denk ik niet belangrijk...

Alsjeblieft help me, want ik vind het niet bepaald handig om iedere keer die pc weer opnieuw op te starten...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 20:14 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Controleer de voltages van je voeding eens, het lijkt erop dat die niet genoeg stroom kan leveren en daardoor je systeem crasht.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Interesting .. De PC van mijn vriendin vertoont exact dezelfde symptomen en het is ook voorzien van een Abit KG7. Wanneer ik de FSB terugdraai naar 100MHz, dan zijn alle problemen uit de wereld. Ik heb echt al mijn kennis gebruikt om het probleem te oplossen, waaronder ook een dikkere voeding (550W), maar de PC bleef stug crashen op de meest vreemde momenten. Niet alleen bij afspelen van films, maar ook tijdens het surfen en chatten. Het gekke is dat ik probleemloos 48 uur BurnInTest kan draaien zonder dat ie crasht, ook al lopen de temperaturen op tot 70 graden (tijdens de hittegolf afgelopen zomer).

Ik had het uiteindelijk maar opgegeven met als de hoofdverdachte het moederbord. De FSB loopt nu dus gewoon op 100MHz. Iemand die een PC alleen gebruikt voor tikken, surfen en chatten merkt daar to-taal niks van :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Zijn de elco's nog wel goed? De KG7 is één van de slachtoffers van slechte elco's, zelfde verhaal als met de moederborden van MSI.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
ik zal als ik jou was toch maar eens een andere kooler proberen.
en anders ff ander geheugen of misschien kan je moederbord het gewoon niet aan.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 12:58

Turkish

zhé germans

BalusC schreef op 19 October 2003 @ 20:30:
...

Ik had het uiteindelijk maar opgegeven met als de hoofdverdachte het moederbord. De FSB loopt nu dus gewoon op 100MHz. Iemand die een PC alleen gebruikt voor tikken, surfen en chatten merkt daar to-taal niks van :)
Maar als je er mee wilt gamen is dat toch wel een beetje weinig ;)

@TS Ik denk zelf dat er iets mis is met je mobo, want zoals Balusc al aangaf het is een random optredend fenomeen. Misschien dat er ergens een kinkje zit waardoor de FSB clock niet fijn functioneert (kan een elco of mosfet zijn) Je kan kijken of er iets in de omgeving van je mobo te heet wordt en dat proberen te koelen.
Je kan ook kijken of je ergens je mobo kan laten testen en zo te kijken of er iets duidelijk mis is

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:46
Heel soms wil zo'n SB-Live wel eens voor jouw soort problemen zorgen.
Probeer eens zonder die geluidskaart, zou ik zeggen... (zit er geen geluid onboard?).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dreeke schreef op 19 October 2003 @ 20:31:
Zijn de elco's nog wel goed? De KG7 is één van de slachtoffers van slechte elco's, zelfde verhaal als met de moederborden van MSI.
Jep :)

• Ridcully
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 09:37
Ik had dit ook met mijn AMD XP2200+ op een Asus A7V333, na mijn voeding vervangen te hebben voor een 400Watt (hij was 300) was het opgelost grotendeels, maar hij liep nog afentoe vast, daarna heb ik mijn koeling hoger gezet en nu is het helemaal opgelost, controleer een van de 2 zou ik voorstellen

• dreeke

dreeke

outdated icon

Elco's kunnen ook kapot zijn zonder zichtbare schade he :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik daarstraks ook al zei is het probleem opgelost als ik de fbs op 100 zet. Maar dit vind ik dus te weinig omdat ik ook (redelijk zware) spellen speel... Bij spellen loopt ie overigens niet zoveel vast (zelden tot vrijwel nooit). Ik had ook al ergens gelezen dat het fbs niet hoger mag zijn dan de snelheid van mijn geheugen, maar ik DDR dus daar moet het volgens mij niet aan liggen...

Als het aan mijn mobo ligt, wil dat dus zeggen dat ik een nieuwe moet kopen (dankzij dat veel voorkomende defect op de K7G).

Ik heb er ooit es een keer 256 MB bij geprikt, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ie het eerder deed met vastlopen. Ik denk dat ik het nieuwe geheugen er even uit moet halen en de fbs op 133 moet zetten; kijken of het dan wel werkt...

Iig bedankt voor de snelle reacties!! (stond werkelijk waar versteld :P )

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dreeke schreef op 19 October 2003 @ 20:59:
Elco's kunnen ook kapot zijn zonder zichtbare schade he :)
Klopt, daarom verdenk ik ook sterk het mobo. Zeker gezien Abit's geschiedenis wat betreft brakke elco's ..

Verwijderd

Topicstarter
Zorgt die Elco er dan alleen voor dat-ie tijdens films vastloopt?! Ik moet hem zeker 4 keer opnieuw opstarten tijdens films, maar bij surfen loopt-ie bijna nooit vast... Kan ik nie gewoon tegen Elco zeggen dat-ie op moet zouten en andere mensen moet gaan irriteren met die stomme grapjes van em...

Verwijderd

Topicstarter
Okeej Elco mag blijven dan, maar het ligt dus volgens jullie aan mijn moederbord? En DDR, is dat nou 133 of 266Mhz? Want daar had ik ook wat over gelezen... En als het 133Mhz is, mag de fbs dan even hoog zijn? Of MOET die lager zijn? Zoiets stond in de FAQ...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geheugen: DDR = Double Data Rate 266MHz dus. FSB van cpu blijft 133MHz :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Abit KG7's lopen belabberd met Athlon XP processoren. Lees er de forums van www.amdmb.com maar op na. Ik heb ooit met hetzelfde bijltje gehakt en het opgegeven :'( . Als je er een Thunderbird processor in stopt loopt ie zeer waarschijnlijk wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens geen XP processor, maar ik zag het op dat forum, ja... Echt *piep*, maar ja... Ik kan het beste gewoon een nieuwe processor kopen of een nieuw moederbord dan... Iemand nog suggesties voor een redelijk betaalbare prijs?

-EDIT- Sorry ik heb wel XP :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 00:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nou wat aan het klooien met de fbs (nu gezet op 132) multiplier op 10x (dus 1320 MHz), kijken of dit werkt en het heeft wat minder verlies...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik al weet waarom ie het niet goed doet.
Je fbs wordt vermenigvuldigt met de multiplierfactor. Nou staat de fbs op 100Mhz en de multiplierfactor op 13x (Zou dus 1330 moet zijn), maar hij vermenigvuldigt op een één of andere manier altijd met 10. Altijd, wat ik ook instel. En reken maar uit: 10 x 100 = 1000MHz: te weinig dus... Zet ik hem op 12, dan pakt ie toch 10... ik heb nu vanalles geprobeerd, maar hij blijft, als ik fbs hoger dan 100 MHz zet, toch vast lopen . Ik ben net even weggegaan en heb een divx afgespeeld met 100fbs en toen ik thuis kwam stond de computer nog mooi te draaien. Zet ik hem hoger: hup hij slaat vast...

Iemand een idee?

Verwijderd

Had hier het zelfde met kt7a raid met een 1800XP. Na het geheugen te hebben vervangen door dure en betere plakken was het probleem uit de wereld.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, dit moet het zijn:

De Vcore spanning verhoogt! Staat nu op 1.825 en het werkt perfect! Heb nog wat andere topics nagelezen en daar stond dit idee...

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Dit werkte bij mij voor in combinatie met een XP1900+ met de laatste BIOS voor de Abit KG7-Lite:

onder "Advanced Chipset Features" stelde ik het volgende in:

Chipset Control >> manual settings mode
Slew Rate >> 4
Bypass Values P Driver >> 04
Bypass Values N Driver >> 0D
AGP Driver >> Auto
Slew Rise >>Slow
Drive Str >> D8

Het kan zijn dat deze instellingen processor specifiek zijn. Speel een beetje met deze instellingen als ze in eerste instantie niet lijken te werken. Succes.

Check overigens ook of je geheugen niet TEVEEL volt krijgt. Het default voltage van de KG7 BIOS kan net teveel zijn. Default van de KG7 is geloof ik 1.65v.

[ Voor 21% gewijzigd door silentsnow op 20-10-2003 02:19 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 01:14:
Ik denk dat ik al weet waarom ie het niet goed doet.
Je fbs wordt vermenigvuldigt met de multiplierfactor. Nou staat de fbs op 100Mhz en de multiplierfactor op 13x (Zou dus 1330 moet zijn), maar hij vermenigvuldigt op een één of andere manier altijd met 10. Altijd, wat ik ook instel. En reken maar uit: 10 x 100 = 1000MHz: te weinig dus... Zet ik hem op 12, dan pakt ie toch 10... ik heb nu vanalles geprobeerd, maar hij blijft, als ik fbs hoger dan 100 MHz zet, toch vast lopen . Ik ben net even weggegaan en heb een divx afgespeeld met 100fbs en toen ik thuis kwam stond de computer nog mooi te draaien. Zet ik hem hoger: hup hij slaat vast...

Iemand een idee?
Dit komt omdat je processor gelocked is. Je zult hem moeten unlocken om de multiplier te veranderen. Verder lijkt het mij ook niet wijs om met je fsb te spelen totdat je PC stabiel loopt. Als je de fsb snelheid verandert, verander je de PCI- en AGP-bus snelheden ook. Die worden namelijk namelijk aangestuurd door de frontside bus. Gebruik enkel 100 of 133, dan lopen de andere bussen binnen de specs.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Om de TS iets te leren: Het is FSB, niet FBS. FSB staat voor Front Side Bus. Je hebt het zo vaak verkeerd geschreven dat het wel duidelijk geen spelfout is :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 20 oktober 2003 @ 03:24:
Om de TS iets te leren: Het is FSB, niet FBS. FSB staat voor Front Side Bus. Je hebt het zo vaak verkeerd geschreven dat het wel duidelijk geen spelfout is :)
Ik kwam er vanochtend achter ja, maar ik had er nooit écht op gelet... :P Maar het werkt perfect nou! Vcore op 1.825 gezet! En nou loopt-ie dus niet meer vast... Waarschijnlijk had-ie gewoon te weinig spanning ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
BTW, is de Vcore verhogen niet schadelijk voor het systeem?

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Het is niet scahdelijk zolang je geniet en verhoogt met mate.
Tevens zal een hogere Vcore zorgen voor een hogere temperatuur.
Dus het is wel zaak om te kijken dat deze binnen de perken blijft.
Anders een iets grotere koeler er op.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

De temperatuur verhoging valt meestal wel mee, als je de CPU niet tegelijk hoger klokt, in mijn ervaring. ;)

Vraagje aan BalusC ->
Weet jij of er iets aan de spanningsregelaar is veranderd op dat bord, vergeleken met de andere K7 borden van Abit ? Het lijkt wel of ze een niet goed werkende regelaar hebben gebruikt. Of misschien opeens een 1-fase regelaar i.p.v. de 3-fase die ze normaal toepassen.....
:?

PS Zou het ook kunnen helpen om de V/IO te verhogen in plaats van de VCore..? Dat werkt wel op de KT7/KT133 borden van Abit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 15:21 ]

• tojnk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 15:38
Ik kreeg mijn amd 1800+ ook eens niet op 133 MHz FSB en ook nog eens een andere keer bij een andere athlon xp, maar dat kwam omdat de koeler er niet goed opzat.... hij wat er scheef op, de koeler zat net op het opstaande randje van het processor socket. Mocht je hier nog baat bij hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou het werkt allemaal perfect nou! :*)

Maar iedereen toch bedankt! ;)
Pagina: 1