[XP] Install op SATA zónder floppy?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een SATA-schijf, en daar wil ik XP op installeren. :)

Dus gesurft naar mobo-site, drivers gedownload, op CD-R gezet.
Computer gereboot, bij setup op F6 gedrukt...

En dan vraagt-ie om een floppy? :?
Een floppy! :/

Ik heb al drie jaar geen floppy meer, vrienden en familie ook niet..
Ik heb geen zin om alleen om te kunnen installeren een FDD en een doosjes floppy's te kopen...

Is er een manier om dit te omzeilen? Semi-unattended met drivers erbij? Of liefst via USB-pen of CD-rom...

* anandus vindt het maar raar dat-ie niet gewoon om een cd vraagt...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
je kan hem integreren in de windows install

maar anders gaat het je dus niet lukken, that's simple :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 22:21

MasterFreak

Zeker weten!

Probeer anders de drivers van de windows xp cd? dus je drukt niet op F6. Ik gebruik de diskette altijd wel, maja heb dan ook een diskette station, dat heeft niet iedereen! :P

[ Voor 10% gewijzigd door MasterFreak op 18-10-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MasterFreak schreef op 18 oktober 2003 @ 20:12:
Dan gebruik je drivers van de windows xp cd? dus je drukt niet op F6 ;)
Helaas wordt de HD dan niet herkent :(
En anders vroeg ik het niet :+

Ow, en ik heb de search gebruikt, ook gezocht naar dezelfde situatie met RAID drivers, maar daar komt meestal uit dat ik een floppy moet kopen. En dat wil ik dus niet :P

En met Google zo'n beetje hetzelfde verhaal. Ben nu bij Microsoft het eea aan het doorspitten..

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 18-10-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een floppy kopen is de meest handige oplossing maar er zijn nog wel andere oplossingen, afhankelijk van hoever je wilt gaan.

Een relatief gemakkelijke manier is een netwerk installatie:
• Je boot van een DOS diskette met netwerk ondersteuning (www.bootdisk.com enzo)
• Je mount een share waarin jij je geprapeerde WindowsXP unattended install hebt staan
• Deze unattended WinXP install bevat jouw RAID driver.

Hoe je zo'n unattended install kan maken is een beetje moeilijk omdat het nogal klooien is. Zoek eens wat rond (unattend + windows xp + massstoragedrivers bv), en kijk eens op http://unattended.sf.net/ - al met al moet je dan een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

wat ik altijd heb gedaan is xp installeren op ide. drivers installeren voor sata controller en de hd op de sata aansluiten. windows opstarten en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-07 14:25

SED

Elevator
Een floppy kopen is de meest handige oplossing maar er zijn nog wel andere oplossingen, afhankelijk van hoever je wilt gaan.

Een relatief gemakkelijke manier is een netwerk installatie:

Je boot van een DOS diskette met netwerk ondersteuning (www.bootdisk.com enzo)

Je mount een share waarin jij je geprapeerde WindowsXP unattended install hebt staan

Deze unattended WinXP install bevat jouw RAID driver.
lees dit nog eens na en bedenk dat booten van een diskette hetzelfde is als een diskette nodig hebben tijdens de install ;)

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

SED schreef op 18 October 2003 @ 20:37:
lees dit nog eens na en bedenk dat booten van een diskette hetzelfde is als een diskette nodig hebben tijdens de install ;)
:X :X |:( 8)7

Mjah. Dat is niet echt handig van me. Wat je dan eventueel zou kunnen doen, is van die disketten een image te maken en dan via PXE booten. 3Com heeft hier een erg gemakkelijk te gebruiken tooltje voor in de vorm van MBA utilities (click)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Helaas is een netwerkje geen mogelijkheid :(

Ik zat eraan te denken om misschien eerst een soort Ramdisk te maken (Heb nog wel ergens een Win98 bootflop op CD), en dan misschien een flopimage te maken, en dan door te starten, maar dan moet ik onderweg nog het eea leren :P

Een unattended zat ik ook al aan te denken, had er een tijd geleden ooit eentje gedaan (MS had een hadnig progje dat dat unattended.txt aanmaakte :) ), maar dan weet ik niet precies waar ik dan aan zou moeten geven dat-ie de SATA-drivers moet laden...

*graaft verder*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Je heb toch dat windows PE iets? (Windows achtig iets die opstart vanaf cd), en vervolgens installeren?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93437

hmmm mag ik weten welke mobo je mee werkt anandus? Ik ben zelf nu ook bezig met SATA drivers voor abit iC7-G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 93437 schreef op 19 October 2003 @ 04:37:
hmmm mag ik weten welke mobo je mee werkt anandus? Ik ben zelf nu ook bezig met SATA drivers voor abit iC7-G
Het is de Gigabyte 8IK1100, en de SATA drivers zijn voor de Intel 8280 (als ik het zo, uit mijn hoofd, goed weet)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10
nou ik weet niet of subst in xp werkt maar ik moest voor win98 eens drivers op floppy hebben zonder fdd
dus werd het
subst a: c:\jouwdir
drivers kopieren naar c:\jouwdir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ajouin schreef op 19 oktober 2003 @ 10:40:
nou ik weet niet of subst in xp werkt maar ik moest voor win98 eens drivers op floppy hebben zonder fdd
dus werd het
subst a: c:\jouwdir
drivers kopieren naar c:\jouwdir
Is dit al iemand gelukt? heb zelf geen bootable win98 cd alleen winxp en ik wil zelf niet de risico lopen om weer van iemand fdd te moeten lenen.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
anandus schreef op 18 oktober 2003 @ 20:45:
Een unattended zat ik ook al aan te denken, had er een tijd geleden ooit eentje gedaan (MS had een hadnig progje dat dat unattended.txt aanmaakte :) ), maar dan weet ik niet precies waar ik dan aan zou moeten geven dat-ie de SATA-drivers moet laden...

*graaft verder*
Ik was dit topic helemaal vergeten, maar een oplossing die voor mij werkte staat in dit topic:
[rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml]

:)

[ Voor 54% gewijzigd door anandus op 21-01-2004 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103414

met een floppy bedoelt em wel een diskettestation. Das nog altijd basic ze. Het kost u mss 15 euro of zo en het is eigenlijk nog best handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 103414 schreef op 21 januari 2004 @ 18:39:
met een floppy bedoelt em wel een diskettestation. Das nog altijd basic ze. Het kost u mss 15 euro of zo en het is eigenlijk nog best handig
als men een vraag stelt die ook via search te vinden was, begint iedereen meteen te roepen, maar wat moet je eigenlijk met zulke opmerkingen?

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst een Windows XP install gedaan met SP1 intergrated en die wilde wel gewoon op de HDD installeren?
Was wel een PXE boot (RIS install), maar ik heb nog nooit SATA drivers in die install gesmeten.
Het zou dus denk ik ook kunnen dat SP1 al SATA ondersteuning heeft. Probeer dus eens een XP SP1 install CD. Hoe je zo'n ding maakt is hier te vinden:

http://old.bink.nu/bootcd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kunt doen:
1. Je moederbord heeft een CD map met daarin de sata drivers. Kopiëer ze naar diskette en herstart dan met de WinXP CD in de speler (Bios ff instellen op booten vanaf CD).
Rap de diskette er in duwen en op F6 drukken. Dan zoekt XP naar / vraagt XP om de driver diskette.
2. Op een IDE schijfje (hoeft niet groter dan plm. 2GB) installeren, sata / raid drivers installeren vanaf mobo-CD. DriveCopy kopen en de IDE schijf naar de sAta schijf 1:1 kopiëren.
Pagina: 1