Netwerk met DHCP werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Eerst komt hier een beschijving van mijn netwerk:
PC1
Internet (ADSL) - | Router | PC2
PC3

PC1: Win XP home (werkt perfect)
PC2: Win2000 pro (sinds kort internet weg)
PC3: Win95 (werkt ook goed)
Router: Draytek Vigor 2200e (100mbit)
Gateway ipadres: 192.168.1.1

Ik heb dus deze opstelling en het werkte altijd lekker alleen sinds een paar dagen is het internet op pc2 weggevallen. Volgens mijn broertje (zijn computer) heeft hij niets gedaan of geinstalleerd voordat het kapot ging.

Alles staat op DHCP (en 100mbit), alleen inneens heeft PC2 een ander netwerkip verkregen. PC1 krijgt: 192.168.1.10 en PC3 heeft 192.168.1.12 en PC2 verkrijgt een heel andere: (nu namelijk) 169.254.26.175 en tevens een ander subnetmask (255.255.0.0). Als ik alles handmatig instel doet ie het nog niet. Het vreemde is dat ik niet kan pingen naar PC2, maar het groene lampje in de netwerkkaart van pc2 brandt en het groene lampje op de router ook.

Misschien geef ik wel teveel info maar beter te veel dan te weinig toch :D ?
Wie herkent dit probleem of weet een oplossing? Dankjewel.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32

Reptile209

- gers -

Probeer PC2 eens op een andere poort op de router (bij voorkeur die van PC1 of 3, die werken iig). Probeer eens een andere kabel. Herinstalleer je netwerkkaart.
Dat adres geeft domweg aan dat de PC geen DHCP-server heeft kunnen vinden om een adres van te krijgen. Check trouwens ook even of de DHCP-client in de services nog steeds aan staat... Succes. :)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Dat je dat IP-adres krijgt in plaats van het bekende 192.168.1.x-adres komt doordat de fysieke link met de router verbroken is. Aangezien het ook niet werkt als je het handmatig instelt klopt dit wel.
Controleer dus eerst - ondanks de brandende lampjes - de werking van de kabel(s) en probeer de netwerkkaart opnieuw te installeren. Verwijder ook even alle netwerk-protocollen en -instellingen. Reboot tussendoor één of meerdere malen.

Succes :)

• Msel
Mja ik ga dit allemaal doen, maar het lijkt me toch dat die 2 groene lampjes zeggen dat ie heel is ?

Verwijderd

Theoretisch zouden ze dat moeten doen ja :) Maar in de praktijk valt dat wel eens tegen. Maar het zou ook kunnen dat het probleem nog voor de netwerkkaart en kabel zit, in de instellingen. Daarom kan het helpen om even de netwerkkaart opnieuw te installeren en de protocollen en instellingen te flushen. Soms is een reboot zelfs voldoende ;)

• Msel
na 1 reinstall van de NIC, doet ie het meteen na een reboot, heel erg bedankt voor jullie medewerking.

Marcel Koggel _/-\o_
Pagina: 1