Parallele Poort --> relais aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.575 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 93038

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem.

Ik probeer een relais te activeren door middel van de 5 volt stroompjes die uit de pinnen van de parallele poort komen (pin 2 t/m 9 dus).

Ik meet dus het voltage dat uit zo'n pinnetje komt... en er komt 4,7 volt uit 1 van de pinnetjes. (Beetje spanningsverlies, maar moet voldoende zijn) Als ik daar een relais van 3 Volt op aansluit, zou die moeten werken.
Maar dat doet ie niet. Het relais slaat niet dicht.

Het kan niet komen omdat het relais stuk is, want ik heb 4 dezelfde relais, en ze werken allemaal niet.
En ik weet zeker dat het 3 V relais zijn.

Weet iemand wat ik fout doe of waar het aan ligt dat het relais niet werkt?
En wat zou ik kunnen doen om dit probleem op te lossen?

Bedankt

Anoniem: 42248

Welke spanning meet je als de relais zijn aangesloten? Bedenkt je wel dat je niet veel stroom uit de parallele poort kunt halen. Probeer het relais eens te bekrachtigen via een transistor. Ik denk dat overmatig stroomvraag het probleem is. Mocht dit niet werken sluit dan gewoon eens een 5V voedingsbron aan en kijk of de relais wel dichtslaan.

by the way: 5 volt stroopjes :?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 42248 op 20-09-2003 16:03 ]

Anoniem: 86363

Je kunt beter niet je paralle poort direct op het relais aansluiten, een transistor ertussen werkt veel beter. Zie het volgende schema:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                             Vcc
                              |
                              +------+
                              |    __|__
                            Relay   /^\  Diode 1N4002
                             Coil  /---\
                              |      |
                              +------+
                              |
                           | / 
                 4.7K    B |/  C
parallel port >-\/\/\/\/---|      NPN Transistor: BC547A/2N2222A
data pin                   |\  E
                           | V
                             |
parallel port >--------------+
ground pin                   |
                          Ground

http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html

De transistor staat niet zómaar ná het relais, denk hier dus ook aan. De diode word gebruikt als een zogeheten vrijloop diode, hij beschermt in dit geval je paralle poort. Ik gebruik als transistor de BC547C.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 20:00
Probeer anders een transistor. Of moet je daarvoor een te grote spanning schakelen?

Topicstarter
Dank voor jullie hulp!
Alleen, ik ben hier nog niet zo goed in, dus het zou fijn zijn als iemand mijn veronderstellingen zou kunnen bevestigen:
- Vcc is een binnenkomende stroom (van een batterij ofzo)
- De diode sluit ik parallel aan de spoel van de relais
- De Emitter van de transistor gaat dus naar 2 dingen: 1. De ground pin 2. De min pool van de batterij (ALS ik een batterij zou gebruiken)
-dat 4,7K is een 4,7KOhm weerstand?

Als dit klopt, dan snap ik het!

Bedankt!,
Bart

P.S. Vergeef me voor mijn domheid. Ik ben nog niet zo goed in electrotechniek. Ik zit in 6VWO (N&T) en dit is voor mijn profielwerkstuk (soort van "meesterwerkstuk"), en we maken voor ons profielwerkstuk dus een met de computer bestuurbaar autotje. Ik heb al wel electrotechniek gehad op school, maar nog niet zoveel dat ik deze ascii-tekening kan snappen + ik ken sommige termen nog niet.

- Vcc is een binnenkomende stroom (van een batterij ofzo)
Juist, als het maar de benodigde schakelstroom voor je relais levert.
- De diode sluit ik parallel aan de spoel van de relais
- De Emitter van de transistor gaat dus naar 2 dingen: 1. De ground pin 2. De min pool van de batterij (ALS ik een batterij zou gebruiken)
-dat 4,7K is een 4,7KOhm weerstand?
Klopt allemaal :) Succes ermee!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
ehhh...denk dat je poort nu wel dood is, als je er een relais aan heb gehangen zonder voorschakelweerstand. en idd, BC547 ertussen werkt prima

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Rein_stein schreef op 20 september 2003 @ 19:10:
ehhh...denk dat je poort nu wel dood is, als je er een relais aan heb gehangen zonder voorschakelweerstand. en idd, BC547 ertussen werkt prima
Dat overleeft hij wel.
24 volt erop zetten overleeft ie trouwens niet. :(

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan trouwens ook een extra parallelle kaart in je PC prikken. Dan verziek je hooguit die kaart in plaats van je echte printerport. Met ISA kaarten werkte dat uitstekend, maar hoe het met PCI kaarten werkt, dat weet ik niet.

Senile! Senile Oekaki

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
_bas_ schreef op 20 september 2003 @ 19:17:
[...]

24 volt erop zetten overleeft ie trouwens niet. :(
lol..zelf achtergekomen zeker? >:) :9

Topicstarter
Ok, bedankt! Ik kom er nu denk ik wel uit
(Dit gaat me aardig wat geld kosten met meerdere pinnetjes... maar ach het moet maar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26
Anoniem: 93038 schreef op 20 September 2003 @ 20:12:
Ok, bedankt! Ik kom er nu denk ik wel uit
(Dit gaat me aardig wat geld kosten met meerdere pinnetjes... maar ach het moet maar...)
Mwaah

als je dat niet voor 5€ bij elkaar gekocht krijgt (ex relais) winkel je toch echt op de verkeerde plaats

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

er zijn ook nog redelijk goedkope powerdriver IC's zoals ULN2003, 2004 met open collectoruitgangen, waardoor driverlayout wat compacter wordt.
Die IC's hebben x ingangen en kunnen alleen veel stroom sinken(er loopt dan stroom in IC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547 schreef op 21 September 2003 @ 03:46:
er zijn ook nog redelijk goedkope powerdriver IC's zoals ULN2003, 2004 met open collectoruitgangen, waardoor driverlayout wat compacter wordt.
Die IC's hebben x ingangen en kunnen alleen veel stroom sinken(er loopt dan stroom in IC)
Zo'n ULN heeft inderdaad 7 ingangen, maar je moet wel even uitkijken wat je ermee schakelt. Ik heb eens een stukje van m'n breadboard verbogen/weggesmolten omdat die ULN zo heet werd ;) Kleine motoren doen het prima op de ULN, je zit alleen met het probleem dat je ze meestal maar 1 kant op kunt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

dubbelpolig relais op 1 poort van de ULN, aan/uit via een andere poort. Dan kun je 2 kanten op en nog toerenregelen ook (door chopperen). Bovendien kun je het relais schakelen terwijl de motor uit is, daarmee kan je relais nooit "vastlassen"
btw. Een ULN2008 heeft 8 poorten

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 21-09-2003 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245 schreef op 21 September 2003 @ 21:57:
dubbelpolig relais op 1 poort van de ULN, aan/uit via een andere poort. Dan kun je 2 kanten op en nog toerenregelen ook (door chopperen). Bovendien kun je het relais schakelen terwijl de motor uit is, daarmee kan je relais nooit "vastlassen"
Klopt, zie ook dit schema van euss:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/polariteit-relais-v3.gif
Ah dat wist ik niet, ik had het over de 2003 :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 19-06-2004 22:04 ]

Topicstarter
Ehmz,

Ik heb volgens mij weer jullie hulp nodig. want ik heb dat schema van Riffic gemaakt en aan mijn parallele poort gezet en:

Het werkt niet.

Ok. nou kan het zijn dat het andere onderdelen zijn die ik gebruikt heb, maar mijn natuurkunde leraar zegt dat het hier ook mee moet werken:

Die diode 1N4002 is bij mij een 1N4001.
Die transistor is bij mij een BC547B (het verschil tussen de A en de B zou zitten in de 'ruisfactor' die minder scherp is, en dat zou voor deze schakeling niet uitmaken)
De kleurcode van die weerstand is: geel-violet-rood-goud

En ik heb dus de boel gesoldeerd op de volgende manier:

- data-pin gaat naar weerstand gaat naar de base-van-transistor

- collector-van-transistor gaat naar spoel-van-relais gaat naar pluspool-van-2x1,5V-batterijen

- emitter van transistor gaat naar ground-pin en naar minpool-van-2x1,5V-batterijen

- parallel aan spoel-van-relais is de diode geschakeld waarbij de cathode de kant van de pluspool-van-2x1,5V-batterijen op wijst.

Dit is toch goed? Dit zou toch moeten werken?
Ik snap echt niet wat ik fout doe. Help alstjeblieft!

Anoniem: 93038 schreef op 24 September 2003 @ 21:46:

Die diode 1N4002 is bij mij een 1N4001.
Die transistor is bij mij een BC547B (het verschil tussen de A en de B zou zitten in de 'ruisfactor' die minder scherp is, en dat zou voor deze schakeling niet uitmaken)
De kleurcode van die weerstand is: geel-violet-rood-goud
Zie ook deze tabel om te weten welke de waarde de weerstand heeft:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/wstand4.gifAfbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/wstand5.gif
KoolfilmMetaalfilm

KleurEerste ringAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gifTweede ringDerde ringVermenigvuldigings
factor
Tolerantie
Zilver   0,0110 %
Goud   0,15 %
Zwart0001 
Bruin111101 %
Rood2221002 %
Oranje3331 000 
Geel44410 000 
Groen555100 0000,5 %
Blauw6661 000 0000,25 %
Violet77710 000 0000,10 %
Grijs888  
Wit999  
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
En ik heb dus de boel gesoldeerd op de volgende manier:

- data-pin gaat naar weerstand gaat naar de base-van-transistor

- collector-van-transistor gaat naar spoel-van-relais gaat naar pluspool-van-2x1,5V-batterijen

- emitter van transistor gaat naar ground-pin en naar minpool-van-2x1,5V-batterijen

- parallel aan spoel-van-relais is de diode geschakeld waarbij de cathode de kant van de pluspool-van-2x1,5V-batterijen op wijst.
Tenzij ik eroverheen lees heb je volgens mij niet de ground pin van de parallelle poort aan - van de batterijen vastgemaakt. Dat kan iig een belangrijke reden zijn waarom het niet werkt.

Als je die 3v direct op de spoel van het relais zet, werkt hij dan wel? Als je 'handmatig' spanning zet op de basis van de transistor, reageert het relais dan wel?

Overigens is in dit topic ook redelijk veel informatie te vinden: De Parallelle poort FAQ.

Wat voor relais gebruik je overigens? Een 'normale' of een 2-polig relais?

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 19-06-2004 22:05 ]

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb dit ook een keer gedaan meerdere relais aansturen via de pc. Ik heb er zelfs een programma voor geschreven in VB.

De schakeling heb ik op internet gevonden, en werkt perfect.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34

Als je iets verder op de pagina kijkt, zie je hoe het met relais is gedaan.

Tevens heb ik ook eerst een extra PCI printerpoort gekocht, om die van mijn moederbord niet te vernielen.

Als je interesse hebt in de VB code hoor ik het wel.

• Longlegg
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

ok ik had ook nog ff een vraag tussendoor.

in dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif

gaat er dus een ledje branden zodra het relais gesloten wordt

maar ik wil dit graag gaan gebruiken voor het aansturen van mn fans ( aan/uit op 12v)

kan dit dan zo ?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=355532

en is die 1k ohm weerstand nodig voor je relais of is dat puur om die led niet te laten "Ontploffen ;)" ??

Specs

Longlegg schreef op 24 September 2003 @ 22:45:maar ik wil dit graag gaan gebruiken voor het aansturen van mn fans ( aan/uit op 12v)

kan dit dan zo ?

[afbeelding]

en is die 1k ohm weerstand nodig voor je relais of is dat puur om die led niet te laten "Ontploffen ;)" ??
Die 1k ohm weerstand zul je voor je fan waarschijnlijk niet nodig hebben, misschien wel eentje met een andere waarde. Kijk even welke spanning en stroomsterkte je fan moet hebben, dan moet het goedkomen. Misschien is het wel verstandig om ipv een transistor een (al dan niet solid-state) relais te gebruiken. Ik ben echter geen expert qua case fans, dus corrigeer me gerust ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 24-09-2003 22:51 ]

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

Anoniem: 86363 schreef op 24 September 2003 @ 22:50:
[...]

Die 1k ohm weerstand zul je voor je fan waarschijnlijk niet nodig hebben, misschien wel eentje met een andere waarde. Kijk even welke spanning en stroomsterkte je fan moet hebben, dan moet het goedkomen. Misschien is het wel verstandig om ipv een transistor een (al dan niet solid-state) relais te gebruiken. Ik ben echter geen expert qua case fans, dus corrigeer me gerust ;)
je bedoelt dat deze schakeling alleen even aan/uit gaat op het signaal van mn printerpoort ?

Specs

Longlegg schreef op 24 September 2003 @ 22:55:je bedoelt dat deze schakeling alleen even aan/uit gaat op het signaal van mn printerpoort ?
Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik ;) Hoog signaal erop: fan aan, laag signaal erop: fan uit :+

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

Anoniem: 86363 schreef op 24 September 2003 @ 22:57:
[...]
Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik ;) Hoog signaal erop: fan aan, laag signaal erop: fan uit :+
nee, ok.. nee dacht ff dat je bedoelde dat deze schakeling gelijk weer uitging

dus:

ik stuur een signaal naar printerport, fan spint een seconde op en gaat weer uit.. :)

tnx iig :D

Specs

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 07:29
Haha, dit is echt precies wat ik (en nog iemand) het afgelopen half jaar hebben gedaan :)

Als je 5v van de paralelle poort op een transistor zet die een andere stroomkring inschakeld om de relais te laten schakelen die weer een andere stroomkring inschakeld kan het bijna niet fout gaan. Je hebt een relais, tranisitor en een LED nodig en een paar draadjes.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=355675

Voor het software matig aansturen moet je maar ff bij http://www.specosoft.com kijken. Je kan daar een programma downloaden die je met Delphi kan aanpassen zodat je het karretje gemakkelijk commando's kan laten uitvoeren. (onder win98/ME/NT/XP)

• Dirickteur
  • Laatst online: 22:43
Als je thuis een webserver hebt staan en je draait er asp op, heb ik nog wel leuke scripts voor je om via internet en/of w@p die relais te schakelen. Werkt prima, als je in de trein zit om ff verse koffie te zetten thuis bijv.
Check maar: http://vanakkeren.xs4all.nl/index.asp

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

Dirickteur schreef op 25 September 2003 @ 00:27:
Als je thuis een webserver hebt staan en je draait er asp op, heb ik nog wel leuke scripts voor je om via internet en/of w@p die relais te schakelen. Werkt prima, als je in de trein zit om ff verse koffie te zetten thuis bijv.
Check maar: http://vanakkeren.xs4all.nl/index.asp
zou je die eens willen posten ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Longlegg schreef op 25 september 2003 @ 19:55:
[...]

zou je die eens willen posten ?
natuurlijk...
Zorg er allereerst voor dat je een windows-server draait én heel belangrijk: dattie asp ondersteunt. (bij MS IIS zit asp er standaard bij, voor Apache moet je ff goed zoeken).

1) download even http://atlas.et.tudelft.nl/~vakker82/printerpoort.zip (1.51 mb)
2) kopieer port.dll naar de windows directory en type (in je dos-prompt ofzo) regsvr32 port.dll.
3) installer port95nt. Dit is nodig omdat je in de nieuwere windows-versies niet direct met je printerpoort kan communiceren.
4) kopieer de inhoud van htdocs naar een directory van je server. Je kan index.asp even openen om te zien hoe het werkt en om eventueel het adres van je printerpoort in te stellen. Als je hem nu opent in je browser (localhost) moetie al werken.
5) de w@p-versie: kopieer deze ook naar een map, en zorg ervoor eventueel voor dat index.wml ook meteen geopend wordt als je http://vanakkeren.xs4all.nl/~wap (bijvoorbeeld) opent: DirectoryIndex index.html index.php index.wml index.htm index.asp

Veel succes iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44615

@PalmPower: Je linkje naar die zip is forbidden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Anoniem: 44615 schreef op 26 September 2003 @ 15:11:
@PalmPower: Je linkje naar die zip is forbidden...
Nou niet meer....

Topicstarter
Nou, het is allemaal gelukt. Het werkt nu.
Het brobleem was dat ik de emitter en de collector had omgekeerd.

Maar bedankt voor de hulp!

Trouwens, fidai, moet in jouw schema de diode niet de andere kant op staan?

Mazz0ls,
Bart

Anoniem: 44568

fidai, moet in jouw schema de diode niet de andere kant op staan?
De diode staat inderdaad verkeerd om in Fidai in "Parallele Poort --> relais aansturen"

Zo klopt de diode wel:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 19-06-2004 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

ik heb mijn "relais" volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=355532

gesoldeerd, nu werkt het alleen niet of niet goed, als ik de boel aansluit gaat de fan draaien :S al hoort dat volgens mij niet, want hij moet toch pas gaan draaien als ik het relais sluit dmv een signaal vanuit mn lpt poort ?!? weet iemand wat ik fout heb gedaan ?!?!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Longlegg schreef op 28 September 2003 @ 17:47:
ik heb mijn "relais" volgens dit schema:

[afbeelding]

gesoldeerd, nu werkt het alleen niet of niet goed, als ik de boel aansluit gaat de fan draaien :S al hoort dat volgens mij niet, want hij moet toch pas gaan draaien als ik het relais sluit dmv een signaal vanuit mn lpt poort ?!? weet iemand wat ik fout heb gedaan ?!?!
Ik weet het niet zeker, maar heb je de aarde ook verbonden met de parallelle poort? Pin 25 bijvoorbeeld, zie ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/par_relaisschema2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 28-09-2003 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

hmm, nee, ik heb hem gewoon aan de aarde van mn voeding vast gemaakt (zwarte draad dus) ga jou verhaal ff proberen tnx :)

kan ik dan mn aarde die ik nodig is voor mn fan ook gewoon via mn lpt laten lopen ??

[ Voor 27% gewijzigd door Longlegg op 28-09-2003 18:14 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Longlegg schreef op 28 september 2003 @ 18:12:
kan ik dan mn aarde die ik nodig is voor mn fan ook gewoon via mn lpt laten lopen ??
Volgens mij moet je het via beiden laten lopen, voeding + parallelle poort dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26
Anoniem: 86363 schreef op 28 september 2003 @ 18:05:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar heb je de aarde ook verbonden met de parallelle poort? Pin 25 bijvoorbeeld, zie ook:

[afbeelding]
Dan gebruik je een 2003 om je motor aan/uit te schakelen, en dan ga je nog je spanning omkeren met een relais 8)7

Met een simpele H-brug is dat veel mooier op te lossen :

http://www.robotroom.com/HBridge.html

[img]http://bots_by_jbs.solarbotics.net/green/pshbridge2.gif[/]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sine schreef op 28 September 2003 @ 18:31:
[...]Dan gebruik je een 2003 om je motor aan/uit te schakelen, en dan ga je nog je spanning omkeren met een relais 8)7

Met een simpele H-brug is dat veel mooier op te lossen :

http://www.robotroom.com/HBridge.html

[[url=http://bots_by_jbs.solarbotics.net/green/pshbridge2.gif]afbeelding[/url]]
Opzich heb je daar helemaal gelijk in, ik poste dit schema hier dan ook vooral om de grouding even duidelijk te maken. Had geen zin om een nieuwe schema te maken ;) Maar afgezien daarvan, een ULN oplossing is toch niet zo gek? Werkt goed, is niet veel duurder dan een H-brug en heeft net als een H-brug ook twee pinnen van de parallelle poort nodig. De 8)7 snap ik dus niet helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Ook al is de emitter van de tor niet op 0V aangesloten, dan toch geleidt de tor niet, de collectordiode staat nl in sperrichting, zodat er geen stroom kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

ik vindt deze manier van aansluiten via transistors toch wel erg link voor de printerpoort.als er ook maar iets fout gaat in de schakeling is de poort dood.beter is idd die ULN2003 en dan het liefst met een opto-coupler ertussen.zou er dan iets fout gaan dan krijg je bijv. geen inductie-spanningen van het relais op je poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

Anoniem: 86363 schreef op 28 September 2003 @ 18:23:
[...]

Volgens mij moet je het via beiden laten lopen, voeding + parallelle poort dus :)
ok dit was de oplossing :) zou je wel kunnen zoenen ;).. iemand toevallig nog betere tooltjes tegen gekomen om relais aan te sturen??

ik had zelf relais control 4.3 gevonden, maar dat tooltje werkt alleen om de boel uit te zetten :S

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longlegg

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

ik blijf nog ff zeiken :P.. ik heb dus volgens "mijn" schema de boel gesoldeerd, en dat werkt dus, maar nou kom ik dr net achter dat die fan maar op 5 volt draait, ipv 12v spanning die ik op die fan heb gezet.

nog even voor de details: er loopt een gnd draad naar die van de lpt en naar die van de voeding.

iemand een idee ?!?

owja en de 1k Ohm heb ik dr niet tussen zitten, lijkt me wat overbodig voor een fan die 12 v spanning nodig heeft :P

[ Voor 17% gewijzigd door Longlegg op 29-09-2003 10:42 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Die weerstand moet er niet tussen en als de je fan tussen collector en 12V hebt dan draait ie op 12V.
Heb je hem tussen emitter en gnd dan draait ie op 4,3V.
Basisschakelingetje.
BC547 = max 100mA constant.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/TO92_2.png

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 29-09-2003 11:06 ]

Pagina: 1