Driver probleem met Epia-M

Pagina: 1
Acties:

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb van de week een Epia M10k Nehemiah aangeschaft, en nu heb ik deze aangesloten en windows xp geinstalleerd.

Alles verliep goed, de 4in1 drivers, het geluid, de LAN drivers, totdat ik aankwam bij de video drivers.

Ik heb dus de Epia M Videodrivers voor de CLE266 met geintegreerde video voor windows XP geinstalleerd. enfin, herstarten, alles ging goed, de start-up balkjes schoven voorbij, maar op het punt dat hij normaal gesproken het 'Welkom' scherm moet laten zien schoot het beeld op zwart. De pc start wel gewoon door, maar laat hierbij geen beeld zien, ook niet op de TV-out.

Ik heb verschillende driver versies geprobeerd, maar hij geeft alleen beeld als de standaard VGA drivers van winxp gebruikt worden.

Wat is hier het probleem? Ik ben op geen enkele website een vergelijkbaar probleem tegengekomen. BvD.

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kleine update:

Ik heb nu geformatteerd en een verse install gedaan. Hierbij heb ik de allernieuwste CLE266 Videodrivers én de allernieuwste Hyperion 4in1 drivers geinstalleerd. De Hyperion driver als eerst.

Nu krijg ik wel beeld na het booten, maar alleen in 4-bits kleuren (16 kleuren that is :P)
Als ik nu de eigenschappen van het beeldscherm open en op het tabblad 'instellingen' klik geeft hij een melding dat de geinstalleerde drivers niet geschikt zijn 'voor deze versie van het besturings systeem'

Nog iets vreemds: hij detecteerd 2 LCD monitoren ipv. van één Dell e770P die er in werkelijkheid aan hangt en hij geeft een resolutie van 1024x768 weer, terwijl het schuifje bij instellingen op 640x480 staat. Instellingen veranderen helpt niks, hij kan ze niet toepassen en ze schieten vanzelf weer terug.

/edit
In de BIOS staan ook opties voor de grafische kaart die niet in de handleiding beschreven staan.
In de handleiding staan voor TV-Out/Monitor opties alleen de keuzes voor
CRT+TV, TV en CRT, terwijl in de BIOS op het bordje de opties CRT+TV, CRT, TV, LCD en LCD+CRT tevinden zijn. Ook staat is er een keuze mogelijkheid genaamd 'Panel Type' die ook niet terug te vinden is in het boekje. De keuze mogenlijkheden hiervoor luiden: 640x480, 800x600, 1024x768, 1280x768, 1280x1024, 1400x1050, 1600x1200. Dit lijken opties te zijn voor TFT monitoren. :?

[ Voor 27% gewijzigd door Vlabakje90 op 11-09-2003 17:10 ]

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Alhoewel dit een erg late schop is, zit ik nu met exact dit probleem. Met de standaard Windows XP drivers is er niet zo gek veel aan de hand, maar zodra de VGA drivers van VIA erop gaan, gaat het mis. Net als de TS denkt het systeem dat er een Digital Flat Panel aanhangt. Wat wel opgemerkt moet worden, is dat alles voorheen wel goed is gegaan met de VGA Drivers van de setup CD, die bij het EPIA bordje zat. Echter is deze CD zoek, maar als iemand weet welke drivers hierop stonden denk ik dat het probleem wel te verhelpen is.

...

Verwijderd

lekker late reactie, maar mss beter dan een nieuw topic openen iod.
ik zit op het moment met exact het zelfde probleem, heeft iemand misschien enig idee waar ik goede VGA drivers voor m'n epia kan halen?, in XP geeft hij vreemd beeld en valt het beeld na een paar sec. gewoon weg.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?